Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen. Lisäksi sopimusosapuolena on ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.
Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.
Toiminta ja resurssit
| 2011 tot.arvio | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Menot |
|
|
|
|
|
Tulot |
|
|
|
|
|
Netto |
|
|
|
|
|
Vuosiopiskelijat |
|
|
|
|
|
Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat |
|
|
|
|
|
Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat |
|
|
|
|
|
Hojks opiskelijoiden määrä |
|
|
|
|
|
Henkilöstön määrä (henkilökeskuksen htv:t) |
|
|
|
|
|
Henkilöstön sairauspoissaolo % |
|
|
|
|
|
Tavoitteet
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus | SPS:n strategiset tavoitteet | Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin | Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin elinkeinostrategian mukaiset kärkialat sekä hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja, koulutusten suuntaaminen ja sisällöllinen kehittäminen. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt | Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä
| Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä
Kärkialojen aloituspaikat/aloituspaikat |
|
Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen | Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen
Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista Rehtorit ja koulutuspäälliköt | Alle kahdessa vuodessa tutkinnon suorittaneiden määrä toisen asteen tutkinnon aiemmin suorittaneista Omaa tutkintoa vahvistavan tutkinnon osan muista tutkinnoista suorittaneiden määrä |
|
|
Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä | Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja
Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö
Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori |
koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö
Järjestelmän luominen |
Järjestelmä käytössä 201? |
|
Opettajien ammattitaidon kehittäminen | Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla | Opettajien työelämäjaksot (sisältää kansainvälisen vaihdon) | 23 jaksoa | Mahdolliset sijaiskustannukset |
Koulutuksen vaikuttavuus | Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti | Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus |
|
|
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | SPS:n strategiset tavoitteet | Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja. | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Henkilöstö voi hyvin | Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö | Toimivat työhyvinvointiryhmät
| joka talossa
|
|
Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää | Hyödynnetään Osaava-ohjelmassa luotavia käytänteitä / tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt / Osaava verkosto??
Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen
| Uudistettujen käytänteiden pilotoinnit ja laajennetaan uusille aloille
Kelpoisten opettajien osuus | Pilotoinnit käynnistyneet ja uudet alat mukana
|
|
Opiskelijoiden riittävä tuki | Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan negatiiviset keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin
| Keskeyttämisprosentti (negatiivinen keskeyttäminen)
Suoritetut koko tutkinnot | Alle 5 %
tutkintoa/vuosi |
|
Tasa-arvo koulutuspalveluissa | Pyritään vahvistamaan koulutuksen haluttavuutta alakohtaisen vähemmistösukupuolen kannalta Maahanmuuttajat? | Miesten ja naisten osuus
| Alakohtaisten vähemmistösukupuolten osuus kasvaa |
|
SPS:n strategiset tavoitteet | Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä Henkilöstön käytön tehostaminen Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen | |||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset | Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat | opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta | ?? % |
|
Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä | Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt | vos-pt paikkojen käyttöaste | 100 % |
|
Tilojen tehokas käyttö | Käytön seuraaminen uuden opiskelijahallintajärjestelmän kautta | Järjestelmä otetaan käyttöön | Käytössä |
|
Kestävä kehitys | SPS:n strategiset tavoitteet | Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen | ||
OPTS:n tavoite | Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi Vastuu- ja yhteistyötahot | Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan | Tavoitetaso | Resurssitarve |
Energian kulutuksen vähentäminen | 2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen 2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta | Energian kulutus | Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi) |
|
Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa | 2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä 2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily) | Työsuhdematkalippujen käyttö
| Käyttö lisääntyy 2 %
|
|
Materiaalit ja kestävä kehitys | 2012: Paperin kulutuksen vähentäminen 2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä | Paperin kulutuksen määrä
Yksikkökohtaiset kierrätysastiat | Kulutus vähenee 2 %
Joka yksikössä |
|
Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen | 2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön 2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin | Vastuuhenkilöt/yksikkö
| Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö
| Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia |