Sopimus ammatillisen koulutuksen tuottamisesta vuonna 2012 ja taloussuunnitelmakaudella 2013-2015

 

Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä ammatillisen koulutuksen tulosalue, jota edustaa tulosaluejohtaja Hannu Immonen. Lisäksi sopimusosapuolena on ruotsinkielisten palvelujen osalta ruotsinkielisten palvelujen johtaja Liliane Kjellman.

 

Sopimuksen hyväksyy Turun lukio ja ammattiopetuslautakunta.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä. Lautakunta seuraa sopimuksen toteutumista neljä kertaa vuodessa.

 


Toiminta ja resurssit

 

2011 tot.arvio

2012

2013

2014

2015

Menot

 

 

 

 

 

Tulot

 

 

 

 

 

Netto

 

 

 

 

 

Vuosiopiskelijat

 

 

 

 

 

Oppisopimuksen perustutkinto-opiskelijat

 

 

 

 

 

Oppisopimuksen lisäkoulutusopiskelijat

 

 

 

 

 

Hojks opiskelijoiden määrä

 

 

 

 

 

Henkilöstön määrä

(henkilökeskuksen htv:t)

 

 

 

 

 

Henkilöstön sairauspoissaolo %

 

 

 

 

 

 


Tavoitteet

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen kasvatus ja opetus

SPS:n strategiset tavoitteet

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Tarjonta vastaa alueellisiin tarpeisiin

Koulutustarjonnan suunnittelussa otetaan huomioon kaupungin elinkeinostrategian mukaiset kärkialat sekä hyödynnetään alueellisia ja alakohtaisia ennakointitietoja, koulutusten suuntaaminen ja sisällöllinen kehittäminen. Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Tarjonta-arvioinnin tekeminen aloituspaikkapäätösten yhteydessä

 

 

 

 

Arviointi tehty aloituspaikkapäätöksen yhteydessä

 

 

Kärkialojen aloituspaikat/aloituspaikat

 

 

 

 

 

 

Opintojen yksilöllistämisen ja henkilökohtaistamisen kehittäminen

Tutkinnon suorittamisen nopeuttaminen

 

 

 

Tutkinnot osien suorittamismahdollisuudet eri tutkinnoista

Rehtorit ja koulutuspäälliköt

Alle kahdessa vuodessa tutkinnon suorittaneiden määrä toisen asteen tutkinnon aiemmin suorittaneista

Omaa tutkintoa vahvistavan tutkinnon osan muista tutkinnoista suorittaneiden määrä

 

 

Koulutus on laadukasta, asiakkaat haluavat palveluihimme ja ovat niihin tyytyväisiä

Opetuksen resursointi on riittävää. Tulosaluejohtaja

 

Henkilökunnan osaaminen on ajantasaista ja sitä kehitetään systemaattisesti. Tulosaluejohtaja ja koko henkilöstö

 

Toiminnanohjausjärjestelmän ja prosessien kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja laatukoordinaattori

 

 

 

koulutukseen käytettävät resurssit, eurot/hlö

 

 

Järjestelmän luominen

 

 

 

 

 

 

 

Järjestelmä käytössä 201?

 

Opettajien ammattitaidon kehittäminen

Opettajien työelämäosaamista vahvistetaan säännöllisten työelämäjaksojen tai kansainvälisen vaihdon kautta noin kahden viikon jaksoilla

Opettajien työelämäjaksot (sisältää kansainvälisen vaihdon)

23 jaksoa

Mahdolliset sijaiskustannukset

Koulutuksen vaikuttavuus

Työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen tilastokeskuksen tilastojen mukaisesti

Töissä tai jatko-opinnoissa kahden vuoden kuluttua koulutuksesta olevien osuus

 

 

 

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS:n strategiset tavoitteet

Peruskoulun päättäneiden koulutustakuun toteuttaminen ja opiskelijoiden ohjaaminen oikeaan koulutukseen

Vahvistetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan hyvinvointia ja turvataan hyvinvointipalveluja.

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Henkilöstö voi hyvin

Henkilöstön työtyytyväisyys ja kunta10 kyselyissä hyvinvoinnin kokeminen/ tuloselujohtaja ja rehtorit / koko henkilöstö

Toimivat työhyvinvointiryhmät

 

joka talossa

 

 

 

Henkilöstön osaaminen ajantasaista ja kehittyvää

Hyödynnetään Osaava-ohjelmassa luotavia käytänteitä / tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt / Osaava verkosto??

 

Mahdollistetaan opettajien kelpoisuuden hankkiminen

 

Uudistettujen käytänteiden pilotoinnit ja laajennetaan uusille aloille

 

Kelpoisten opettajien osuus

Pilotoinnit käynnistyneet ja uudet alat mukana

 

 

 

 

Opiskelijoiden riittävä tuki

Tukipalvelujen avulla ehkäistään keskeyttämistä ja tuetaan valmistumista sekä ohjataan negatiiviset keskeyttäjät jatkotoimenpiteisiin

 

Keskeyttämisprosentti (negatiivinen keskeyttäminen)

 

Suoritetut koko tutkinnot

Alle 5 %

 

 

tutkintoa/vuosi

 

Tasa-arvo koulutuspalveluissa

Pyritään vahvistamaan koulutuksen haluttavuutta alakohtaisen vähemmistösukupuolen kannalta

Maahanmuuttajat?

Miesten ja naisten osuus

 

Alakohtaisten vähemmistösukupuolten osuus kasvaa

 

 

Toiminnan tehostaminen

SPS:n strategiset tavoitteet

Valtionosuus kattaa toiminnasta aiheutuneet kustannukset vos-pohjaisissa koulutuksissa

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Henkilöstön käytön tehostaminen

Turvalliset ja tarkoituksenmukaiset tilat

Rakenteellisten uudistusten eteenpäin vieminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Valtionosuus kattaa koulutuksen kustannukset

Koulutukset tuotteistetaan ja lähiopetustunnit kohdennetaan uudella tavalla / rehtorit, koulutuspäälliköt ja vastuuopettajat

opetukseen kohdentuva osuus vos-yksikköhinnasta

?? %

 

Valtionosuuteen oikeuttavat paikat ovat käytössä

Pidetään huoli, että vuosikeskiarvon mukaisesti koulutuspaikat ovat käytössä / palvelujohtaja, tulosaluejohtaja, rehtorit, koulutuspäälliköt

vos-pt paikkojen käyttöaste

100 %

 

Tilojen tehokas käyttö

Käytön seuraaminen uuden opiskelijahallintajärjestelmän kautta

Järjestelmä otetaan käyttöön

Käytössä

 

 

Kestävä kehitys

SPS:n strategiset tavoitteet

Ilmasto- ja ympäristöohjelman toteuttaminen

OPTS:n tavoite

Kuvaus keinoista tavoitteen saavuttamiseksi

Vastuu- ja yhteistyötahot

Mittari tavoitteen toteutumisen seurataan

Tavoitetaso

Resurssitarve

Energian kulutuksen vähentäminen

2012: Kiinnitetään huomiota valojen ja laitteiden sammuttamiseen

2013: Energian kulutuksen aktiivinen seuranta

Energian kulutus

Energian kulutus vähenee 2 % (käyttösähkö ja vesi)

 

Kestävä kehitys otetaan huomioon liikkumisessa

2012: Pyritään lisäämään linja-auton käyttöä työmatkoilla ja työssä

2013: Pyritään lisäämään lihasvoimin tapahtuvaa liikkumista (kävely ja pyöräily)

Työsuhdematkalippujen käyttö

 

 

Käyttö lisääntyy 2 %

 

 

 

Materiaalit ja kestävä kehitys

2012: Paperin kulutuksen vähentäminen

2013: Varmistetaan kierrätysastioiden riittävä määrä eri yksiköissä

Paperin kulutuksen määrä

 

Yksikkökohtaiset kierrätysastiat

Kulutus vähenee 2 %

 

Joka yksikössä

 

Kestävän kehityksen toimintakulttuurin luominen

2012: Laajennetaan ekotukihenkilöverkostoa jokaiseen yksikköön

2013: Osallistutaan kestävän kehityksen kampanjoihin

Vastuuhenkilöt/yksikkö

 

 

Jokaisessa yksikössä on vastuuhenkilö

 

Perehdyttämiskoulutuksesta tulee kustannuksia