Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen toteumataulukko
Lukiokoulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen | Varmistetaan lukio-opetuksen riittävä resurssi. Lukio-opetuksen markkinoin uudistaminen. Yo-kirjoituksiin 2014 valmistautuminen. | Resurssi pidettävä nykyisellä tasolla. Lukion verkkosivuja uusittava. Lautakunta/valtuusto | Jaettavissa olevan resurssin määrä | Resurssi selvästi jäljessä verrattuna vk isoihin kaupunkeihin. |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa | Juhana Herttuan lukio osallistuu avajaistapahtumaan. Lukioiden yhteiset vanhojen tanssit. Katedraalskola mukana Å-djuret projektissa. | Osuus avajaisissa toteutunut. Vastuutaho Juhana Herttuan lukio. Vanhojen tanssit toteutettu. Vastuutaho virasto. | Hankkeet toteutuneet | Hankkeet toteutuneet ja lisäksi mm. Turku-Pietari-Köln valokuvanäyttely. Vastuutaho Puolalanmäen lukio. |
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus | Katedralskolan resurssi pidetään vähintään entisellä tasollaan. | Tulosaluejohtaja | Resurssin määrä | Suhteellinen taso säilynyt |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Koulutustakuun toteuttaminen | Lukiokoulutuksen opiskelijoiden sisäänotto suhteutetaan Turun ja seutukunnan perusopetuksen oppilasmääriin. Starttilukiotoimintaa jatketaan. | Lukiokoulutuksen tulosalue vastaa seurannasta laskentapäivien 20.9. ja 20.1. perusteella. | Perusopetuksen ja lukioiden oppilasmäärät. | Toteutunut |
Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella | Perusopetuksen ja lukioiden oppilaanohjauksen ja opinto-ohjaajien tapaamiset. | Toisen asteen koulutus vastaa. Sovitaan tapaamisten ajankohdat. Tiedonsiirto perusopetuksesta lukioille. | Tapaaminen järjestetty ja toimenpiteistä sovittu | Tieto perusopetuksesta ei ole siirtynyt riittävästi |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen | S2 –opetusta laajennetaan tarpeen mukaan. | Vastuutaho Iltalukio. | Toiminta alkanut. |
|
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen | Lukioon valmistava opetus (Valmo) | Suunnittelu aloitetaan. Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue / Iltalukio. | Valmon suunnittelu aloitetaan. | Iltalukiossa on lukioon valmistavan koulutuksen suunnittelu aloitettu |
Koulukiusaamiseen puuttuminen | Opiskelijahuollon käsikirjan päivitys ja tarkempi ohjeistus. | Lukioiden opiskelijahuoltoryhmät panostavat asiaan. | Luja-kysely 3. vuoden välein. | Seuraava kysely on tammikuussa 2012. |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Tilat | Lukion opetustilojen kunnostaminen ajanmukaisiksi. Erityisesti Tsyk ja Klassikon lukio. | Opetustoimi/Tilaliikelaitos. | Tehty päätökset remonteista. | Ei ole toteutunut, Klassikon lukion suunnittelutyö käynnissä. Katedralskolanin ja Aurajoen lukion osalta päätökset tehty |
Rakenteet | Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden yhdistymisprosessi jatkuu | Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue. | Suunnitelmia noudatetaan. | On jatkunut |
Henkilöstö | Lukioista on jäämässä eläkkeelle n. 8 opettajaa. Virat joudutaan täyttämään. | Vastuutaho lukiokoulutus/viraston henkilöstöosasto. | Henkilöstön määrä vastaa tarvetta. | Henkilöstön määrä ei vastaa tarvetta. Opinto-ohjaajia ei ole mitoitusten edellyttämää määrää ja koulusihteereitä on riittämättömästi |
IT | Lukioiden tietoteknistä tasoa on ryhdyttävä kohottamaan vuoden 2014 yo-kirjoitusten vaatimusten mukaiseksi. | Vastuutaho lukiokoulutus/virasto. Kustannusvaikutus huomioitava talousarviossa. | Hankintoja on ryhdytty toteuttamaan. | Vuoden 2014 sähköiset yo-kirjoitukset ei toteudu, mutta on saatu hanke välineiden testaamiseen |
Kustannukset | Rehtoreiden kustannustehokkaan toiminnan kehittäminen | Tulosaluejohtaja, talouspäällikkö. | Talousarviossa pysyminen. | SAP:n toimimattomuus vaikeuttanut seurantaa. |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Energiatehokkuuden parantaminen | Henkilöstöä opastetaan energiatehokkaaseen toimintaan. | Lukioiden rehtorit. | Tiedottaminen on toteutettu lukioissa. | Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokuntakohtaista päästövähennyssuunnitelmaa |
Nimetään hallintokuntakohtaiset ekotukihenkilöt | Tulosalueelta valitaan henkilö ja hänet koulutetaan tehtävään. | Tulosaluejohtaja nimeää kevään 2011 aikana. Toiminta alkaa syksyllä 2011. | Toiminta on aloitettu. | Lukioiden vastuuhenkilö on valittu ja koulutettu |
Hankinnat | Hankintoja arvioitaessa huomioidaan kestävän kehityksen vaatimukset. | Tulosaluejohtaja, rehtorit. | Huomioidaan hankinnoissa. | Kesken |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet | Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden keskittäminen. Etä- ja verkko-opetuksen tarjonnan lisääminen. | Tulosaluejohtaja, rehtorit. | Sähköisten toimintojen lisääntyminen. | Koko kasvatus- ja opetustoimen päästövähennyssuunnitelmaa on tehty ja alkukartoitus toteutettu |
Opetustilojen saavutettavuus | Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioverkon keskittäminen. Opiskelijoiden liikkumistarve vähenee ja lukiot ovat helpommin saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin. | Tulosaluejohtaja | Kouluverkkosuunnitelma toteutetaan. | Suuret yksiköt pystyvät yksinään tuottamaan taloudellisemmin opetusta. |
Ammatillisen koulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen |
•Klusterikohtaisiin ennakointifoorumeihin osallistuminen
•Kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin osallistuneiden määrä, nykytason säilyttäminen
•Taitajakilpailut Varsinais-Suomeen v.2015
•Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen
•Läpäisyasteen korottaminen | Lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt •Aktivoidaan osallistumista
•v.2011
•Neuvottelut Turun kaupungin keskushallinnon kanssa sekä aiesopimus muiden Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten kanssa v.2011
•Toimintamallin suunnittelu v.2011
•Opiskelijahuollon toimenpiteet |
•TAIn edustaja kussakin alojen klusterissa Osallistuneiden määrä ja alat •Toteutunut / ei toteutunut,
•Suunnittelu valmis
•Läpäisyaste väh. sama kuin v.2010 | Klustereita on ollut vähän, mutta kaikkiin ei ole osallistuttu.
Semifinaleihin 63 ja Taitaja-kisoihin 15 ja WS 2
Lisäksi alakohtaisiin kilpailuihin osallistuttu
Määrät lisääntyneet
Raportti on valmis
Läpäisyaste 75,1 puolet tulee suoraan ja neljännes on yli 20-vuotiaita |
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus | •Handel och data –yksikön koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä. | Kaupunginhallitus, lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtori ja koulutuspäällikkö v. 2011 | •Opiskelijamäärä /tarjonta | samalla tasolla kuin aiemmin |
Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta | •Työelämälähtöisten oppimisympäristöjen ja työelämän kanssa toimivien osaamiskeskusten kehittäminen
•Yrittäjyys ja työelämälähtöisyys integroidaan opintoihin jo 1. vuonna
•Kannustetaan opettajia työelämäjaksoille | Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011 | •Valmistumisen jälkeen työhön tai jatko-opiskeluihin sijoittuneet
•Nuori yrittäjyys – toiminta käytössä vähintään neljällä koulutusalalla
•Työelämäjaksot / v. | työllisiä 59,1 % jatko-opinnot kasvanut 21,1 %
viidellä alalla
32 ollut (yleensä 4 vko) |
Oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen | •Tarjotaan mahdollisimman laaja-alaisesti ammatillista oppisopimuskoulutusta alueen työelämän tarpeisiin.
•Lisätään kohdistettua tiedottamista oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista. | Oppisopimustoimisto v. 2011
| •Eri työnantajia mukana oppisopimuskoulutuksessa vuoden aikana yli 1100 kpl.
•Eri tutkintoja vuoden aikana yli 150 kpl.
| 1130 toteutunut
160 |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa | Osallistutaan opiskelijatyötoiminnan kautta mahdollisimman paljon tapahtumien järjestelyihin | Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 | •Tapahtumien opiskelijatyötoiminnan kustannukset | Kustannukset vaikea arvioida, mutta opiskelijatyövoimaa on ollut käytössä, kun se on ollut elinkeinopoliittisesti perusteltua |
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Koulutustakuun toteuttaminen | •Vaikuttaminen koulutuspaikkojen määrään alueen tarvetta vastaavasti | Kaupunginhallitus, lautakunta, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja v. 2011 | •Ensisijaiset hakijat / koulutukseen hyväksytyt | 1426/2356 aloittaneista on pudonnut poikkeuksellisen paljon |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen | •Riittävät kieliopinnot valmistavissa koulutuksissa | Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011 | •Valmistavan koulutuksen kieliopintojen opintoviikot / lukuvuosi
| 19 ov, joista 17 on suomea |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen
| •Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille. | Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 | •Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koko opiskelijamäärästä
| 8 % |
Koulukiusaamiseen puuttuminen, terveyden ja hyvinvoinnin sekä aktiivisuuden edistäminen | •Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä
•Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämnen
•Oppilaskuntatoimintaa aktivoidaan
| Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 | •Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet on aloitettu Järjestetään kyselyjä (kipupisteissä ja yleisesti) •Opiskelijakyselyn tulokset, Terveenä työhön -hankkeen seurantatulokset •Talokohtaiset oppilaskunnat toimivat/ eivät toimi | koulukiusaamiskysely on tehty kaikille ja ne on käyty läpi ryhmien kanssa.
Kyselyä ei ole tehty tänä vuonna (tehdään joka toinen vuosi)
Muualla toimii hyvin paitsi Kellonsoittajankatu. Tähän on jo puututtu |
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Tilat | •Kampusmallin edistäminen
•Logistiikan koulutustilat | Lautakunta, virastopäällikkö, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja Tilaliikelaitos | •Edistyminen
•Suunnittelu valmis v. 2011 | On edistynyt
Sunnittelu ei valmistu tänä vuonna. Infoteekin suunitelma valmistuu ensi vuonna |
Rakenteet | •Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten yhteistyön tehostaminen
| Oppilaitosten johtavien virkamiesten foorumi | •3 kertaa / v | Kokoontunut useammin |
Henkilöstö | •Opetushenkilöstöä pitää lisätä toiminnan kasvaessa | Tulosaluejohtaja ja rehtorit | •opettajilla opetusvelvollisuuden lisäksi max. 50% ylitunteja | Kolme henkilöä ylittää tämän |
IT | Oppilashallintojärjestelmän vaihto | Kasvatus- ja opetusvirasto (TAI oppilashallintasuunnitteluryhmä, Primus-ohjausryhmä ja pääkäyttäjät sekä opintosihteerit ja lukujärjestysten tekijät) | •Henkilöstö koulutettu | Ensimmäinen koulutus on järjestetty |
Kustannukset | •Tuotteistaminen ja kustannuslaskenta •SAP-vyörytystoiminto | Uuden organisaation mukainen tuotanto v.2011 | •aloitettu
•toiminnassa | Aloitetaan kone- metalli- ja talotekniikasta
|
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Energiatehokkuuden parantaminen | •Henkilöstön koulutus energiatehokkaaseen toimintaan | Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 | •Koulutussuunnitelma tehty | Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokuntakohtaista päästövähennyssuunnitelmaa |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt | •Nimetään | Tulosaluejohtaja | •Nimetty | Nimetty ja koulutettu kaksi ekotukihenkilöä |
Hankinnat | •Hankinnoissa käytetään kestävän kehityksen kriteereitä kilpailutus- toimeksiannoissa Halokkeelle | Hankintavaltuuden omaavat viranhaltijat | •Hankinnoissa 80 % kestävän kehityksen kriteerit v. 2011 | Kesken |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet
Opetustilojen saavutettavuus | •Kampusmallin edistäminen
•Varmistetaan julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut kampuksen tarpeisiin | Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja ja Tilaliikelaitos | •Edistyminen | On edistynyt
Ei ole tehty |
Aikuiskoulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen
| Tain aikuiskoulutuksen koulutustarjonnan jatkuva kehittäminen, tarjonnasta viestittäminen / markkinointi, hakeutumisvaiheen kehittäminen, OpinOvi ja KoulutusPotkuri yhteistyö.
Laadunvarmistuksessa asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely sekä sisäiset ja ulkoiset, erityisesti vertaisarvioinnit. | Koulutustarjonnan kehittäminen – aikuiskoulutuspäälliköt yhdessä tiimien kanssa, jatkuvaa
Markkinointi ja viestintä – ko. työryhmä, jatkuvaa
Hakeutumisvaiheen kehittäminen – pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa
Asiakaspalautteiden analysointi – pedagogiikka työryhmä, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimit, jatkuvaa
Vertaisarvioinnit - kehittämiskoordinaattori, tavoitteena 2 tutkintoa/alaa/vuosi | asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2
opiskelijamäärä, määrä kasvaa
tutkintojen määrä, kasvaa
opintojen negatiivinen keskeyttäminen, alle 3%
arviointien määrä | Suhteellinen määrä.
opiskelijamäärä on jo nyt nousussa.
koko tutkintojen määrä säilynyt samana ja osatutkintojen määrä on kasvanut
Negat kesk. 2,1 %
Toteutunut |
Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta | Luodaan alueen aikuiskouluttajien kanssa menettelyt yhteistyössä toteuttaa ennakointitoimintaa – koulutustarjonnan suuntaaminen.
Aktiivinen osallistuminen klusterikohtaisiin foorumeihin. Niistä saatavan tiedon levittäminen opettajille sekä käyttö päätöksenteon tukena koulutuspaikkojen suuntaamisessa.
Alakohtaisissa tiimeissä käsitellään säännöllisesti mm ELYn tuottamia ennakointiraportteja ja TKTT analyysejä. Jatkuva työelämäyhteistyö, esim. aloilla toimivat ohjausryhmät.
Varmistetaan, että koulutussuunnitelmien sisällöissä huomioidaan alakohtaiset tarpeiden muutokset. | Aikuiskoulutusjohdon kanssa luotavat rakenteet – tulosaluejohtaja, 2011 aikana.
Alakohtainen toiminta mm. klusterifoorumeissa – ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö ja tiimin edustajat, jatkuvaa.
Työelämän kehittämis- ja palvelutyöryhmä – levittää hyviä käytäntöjä eri aloille, tyke rahoituksen hyödyntäminen kehittämistyössä – jatkuvaa.
Koulutussuunnitelmien kehittäminen – opetuksen tiimit, jatkuvaa.
| Opiskelijamäärä, kasvaa
Tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen, valtakunnan ka parempi
| aikuiskoulutusjohto tapaa jatkuvasti. Opiseklija määrä on kasvussa.
Selvitys tehdään, kun tilastokeskuksen uudet luvut tulevat
Tyke-rahoitus on puolittunut.
|
Aikuiskoulutuksen vahvistaminen
| Koko tulosalue: Aikuiskoulutuksen rahoitusta vahvistetaan valtionosuusrahoitteisissa koulutuksissa.
Työväenopistojen sisäinen uudelleen organisoituminen. Toiminnan suunnitelmallisuuden kehittäminen ja koulutustarjonnan ajantasaistaminen | Talousarvion ja mahdollisen lisätalousarvion yhteydessä - tulosaluejohtaja.
Uudistukset liikkeelle kevään 2011 aikana, rehtorit.
| Vos rahoituksesta koulutuksen toteuttamiseen suunnattu %-osuus
Tutkintojen määrä, kasvaa
Tarjonnan uudistuminen, opetustuntien kasvattaminen | Oma tulosalue on tuonut uudenlaista toimintaa. Lisätalousarviossa saatu anottu Työväenopistojen tiimiytyminen on käynnistynyt ja tiimit on perustettu. Ensi vuodeksi tehdään budjetit. Yli 23000 tuntia. Ryhmät ovat täynnä. Uudet kurssit Kasvu arbiksen osalta 700 tuntia? Tuntiopettajien määrän lisääminen edellyttää kust. siirtoa tai palkkakulujen lisäämistä. Luupin vakiintuminen. |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa | Koko tulosalue: Organisoidaan tilaisuuksia Turkuun esim. tutkintotoimikuntien/alojen kehittämispäivät, seminaarit jne. | Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimikoordinaattorit – maaliskuun aikana kootaan tiedot jo toteutetuista sekä suunnitelluista tilaisuuksista ja aloitetaan mahdollisten muiden suunnittelu. | Toteutetut tilaisuudet | Ollut useita tapahtumia – tapahtumalistausta kootaan |
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus | Ruotsinkielisen vapaan sivistystyön tarjonta Turun alueella turvataan.
| Kurssitarjonnan suunnittelu, jatkuvaa, rehtori. | Ruotsinkielisen opetuksen opetustuntien määrä ja opiskelijoiden määrä. | Ruotsinkielisten vapaan sivistystyön tarjonnan määrä kehittyy. Tullut noin 700 tuntia lisää. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella | Tain aikuiskoulutuksen ja alueen oppilaitoksien yhteiset infotilaisuudet.
OpinOvi toiminta.
Tain aikuiskoulutuksen hakeutumisvaihe. | Tiimit ja viestintä työryhmä - jatkuvaa, mutta erityisesti tilaisuudet keväällä ja syksyllä.
OpinOven hankehenkilöstö, jatkuvaa.
pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa
| Opiskelijamäärä kasvaa
| Alakohtaisia infoja
Toiminta jatkuu ja aikuisohjauksen strategia on hyväksytty |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen | Koko tulosalue: Tain aikuiskoulutuksessa kehitetään edelleen maahanmuuttajille tarjottavaa ns. klubitoimintaa, jossa ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville mahdollistetaan lisäopetus.
Työväenopistojen maahanmuuttajille suunnattujen koulutusten edelleen kehittäminen. | Ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö, S2 kielen opettajat – nykymallin arviointi kevät 2011, jatkokehittäminen syksy 2011
Luupin koulutussuunnittelija ja rehtorit | maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa | 703 maahanmuuttajataustaista Klubitoiminta lisääntynyt. .
Lupin koulutus- ja opiskelijamäärät kasvaneet |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen | Maahanmuuttajille suunnatun koulutusviestinnän kehittäminen, esim. yhteistyössä maahanmuuttajien omien järjestöjen yhteistyönä.
Markkinointimateriaalin monikielisyys ja mahdollisuus saada palvelua myös muulla kuin suomen kielellä. | Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt, Luupin koulutussuunnittelija, viestintä työryhmä – suunnitelma kevään 2011 aikana, käynnistys syksyllä 2011. | maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa | Luupin ohjelma ja kotisivu on suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Tilat | TAI: Tilojen tehokas käyttö hyödyntäen resurssinhallintaohjelmaa.
Työväenopistot toimivat nykyisissä tiloissa yhdessä, valmistellaan Sepänkadun tiloista luopumista 2012 kesällä. | Talokohtaiset lukujärjestysten tekijät, koulutusten vastuuopettajat - jatkuvaa
Rehtorit ja suunnittelijat | tilojen käyttöaste? saadaanko jostain?
| Tilat ovat ainakin aikuis-koulutuksen omien tilojen ja työväenopistojen osalta hyvin täynnä. Sepänkadun tiloista luo-puminen jatkuu
|
Rakenteet | Työväenopiston sisäinen uudelleen organisoituminen - suunnittelun, toteutuksien ja seurannan kehittäminen. | Tulosaluejohtaja ja rehtorit | Uudet koulutustuotteet
| Toteutunut |
Henkilöstö | TAI: aikuiskoulutuksen henkilöstön mitoituksen tulee joustaa aikuiskoulutuksen tarpeen mukaan. Tällä hetkellä lisääntynyt tarve ja päästävä purkamaan opettajien suuria ylituntimääriä.
Työväenopistoissa henkilöstörakenteen uudelleen arviointia sisäisen organisoitumisen ja toiminnan kehittämisen kautta. | Tulosaluejohtaja
Aikuiskoulutuspäälliköt
Rehtorit | Henkilöstömäärän suhteellinen muutos vastaa toiminnassa tapahtuvia muutoksia. | Opettajia on voitu palkata lisää. Henkilökuntaa on onnistuttu hyvin rekrytoi- maan. Muun henkilökunnan resursointi on jäänyt toiminnasta jälkeen. |
IT | Tietotekniikan käyttö koko henkilökunnalle arkipäiväksi. Henkilöstöhallinnon itsepalveluohjelmien käytön tehostaminen. Opetuksen materiaalien ja toteutuksen siirtämistä verkkoon kehitetään edelleen | Tulosaluejohtaja Aikuiskoulutuspäälliköt Rehtorit
jatkuvaa | ATK laitteet henkilöstöllä
Luokkien varustelutaso | Itsepalveluohjelmat ovat käytössä. Osaamista löytyy henkilöstöltä. Työväenopistoista puuttuu hallinnon koneet. Varustelutaso on kunnossa. OPAS-ympäristö aiheuttanut ongelmia koneissa, kun ei ole voitu asentaa ohjelmia ko. koulutuksissa. |
Kustannukset | Koko henkilökunnan kustannustehokkuuden osaamiseen panostetaan. | Taloustyöryhmä, rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt. | Talousarviossa pysyminen | Kustannukset ovat suhteessa toiminnan määrään. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet | OPTS keinot/ toimenpiteet | Toteutus, vastuutaho ja aikataulu | Mittarit | Toteuma 30.11.11 |
Energiatehokkuuden parantaminen | Henkilöstölle lisää tietoutta käytännön toimenpiteistä energiatehokkuuden parantamiseksi.
KoulutusPotkurin infot, sisällöt ovat jo suunniteltu. | Käynnistyminen KoulutusPotkurin kautta kevät 2011. | Toiminta alkanut | Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokun-takohtaista päästövähennyssuunnitelmaa On toteutunut |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt | Nimetään henkilö, hänen perehdyttämisensä ja suunnitelman valmistelu. | Tulosaluejohtaja nimeää, | Onko nimetty
| Ekotukihenkilöt on nimetty ja koulutettu. |
Hankinnat | Hankinnoissa huomioidaan kestävän kehityksen arviointi, esim. energiatehokkuus, monikäyttöisyys, kestävyys (kertakäyttöisyyden vähentäminen). | Tulosaluejohtaja, henkilöt, joilla hankintatehtävä | Huomioitu hankinnoissa | Tuoleja korjattu uusien hankkimisen sijaan. |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet | Verkko-opetuksen ja –ohjauksen lisääminen. Oppimateriaalit verkkoon, papereiden vähentäminen. Opetuksessa käytettävien materiaalien tehokas ja taloudellisen käyttö. | Rehtorit ja aikuiskoulutuspäälliköt, pedagogiikka työryhmä, opetuksen tiimit. | Kopiointimäärien pienentyminen
Materiaalihukka vähenee (miten arvioitavissa?) | Kopiointimäärä on korkea. |
Opetustilojen saavutettavuus | Tilojen keskittäminen mahdollisimman pitkälle, henkilöstön ja opiskelijoiden liikkumistarve vähenee. Julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut huomioon suunnittelussa sekä niiden suosiminen kulkuvälineenä. | Tulosaluejohtaja | Toimipaikkojen määrä | Ahtauden takia on jouduttu hajautumaan. |