Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen toteumataulukko

 

Lukiokoulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Varmistetaan lukio-opetuksen riittävä resurssi. Lukio-opetuksen markkinoin uudistaminen. Yo-kirjoituksiin 2014 valmistautuminen.

Resurssi pidettävä nykyisellä tasolla. Lukion verkkosivuja uusittava. Lautakunta/valtuusto

Jaettavissa olevan resurssin määrä

Resurssi selvästi jäljessä verrattuna vk isoihin kaupunkeihin.

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Juhana Herttuan lukio osallistuu avajaistapahtumaan. Lukioiden yhteiset vanhojen tanssit. Katedraalskola mukana Å-djuret projektissa.

Osuus avajaisissa toteutunut. Vastuutaho Juhana Herttuan lukio. Vanhojen tanssit toteutettu. Vastuutaho virasto.

Hankkeet toteutuneet

Hankkeet toteutuneet ja lisäksi mm. Turku-Pietari-Köln valokuvanäyttely. Vastuutaho Puolalanmäen lukio.

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

Katedralskolan resurssi pidetään vähintään entisellä tasollaan.

Tulosaluejohtaja

Resurssin määrä

Suhteellinen taso säilynyt

 

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Koulutustakuun toteuttaminen

Lukiokoulutuksen opiskelijoiden sisäänotto suhteutetaan Turun ja seutukunnan perusopetuksen oppilasmääriin. Starttilukiotoimintaa jatketaan.

Lukiokoulutuksen tulosalue vastaa seurannasta laskentapäivien 20.9. ja 20.1. perusteella.

Perusopetuksen ja lukioiden oppilasmäärät.

Toteutunut

Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella

Perusopetuksen ja lukioiden oppilaanohjauksen ja opinto-ohjaajien tapaamiset.

Toisen asteen koulutus vastaa. Sovitaan tapaamisten ajankohdat. Tiedonsiirto perusopetuksesta lukioille.

Tapaaminen järjestetty ja toimenpiteistä sovittu

Tieto perusopetuksesta ei ole siirtynyt riittävästi

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

S2 –opetusta laajennetaan tarpeen mukaan.

Vastuutaho Iltalukio.

Toiminta alkanut.

 

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

Lukioon valmistava opetus (Valmo)

Suunnittelu aloitetaan. Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue / Iltalukio.

Valmon suunnittelu aloitetaan.

Iltalukiossa on lukioon valmistavan koulutuksen suunnittelu aloitettu

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Opiskelijahuollon käsikirjan päivitys ja tarkempi ohjeistus.

Lukioiden opiskelijahuoltoryhmät panostavat asiaan.

Luja-kysely 3. vuoden välein.

Seuraava kysely on tammikuussa 2012.

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Tilat

Lukion opetustilojen kunnostaminen ajanmukaisiksi. Erityisesti Tsyk ja Klassikon lukio.

Opetustoimi/Tilaliikelaitos.

Tehty päätökset remonteista.

Ei ole toteutunut, Klassikon lukion suunnittelutyö käynnissä. Katedralskolanin ja Aurajoen lukion osalta päätökset tehty

Rakenteet

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden yhdistymisprosessi jatkuu

Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue.

Suunnitelmia noudatetaan.

On jatkunut

Henkilöstö

Lukioista on jäämässä eläkkeelle n. 8 opettajaa. Virat joudutaan täyttämään.

Vastuutaho lukiokoulutus/viraston henkilöstöosasto.

Henkilöstön määrä vastaa tarvetta.

Henkilöstön määrä ei vastaa tarvetta. Opinto-ohjaajia ei ole mitoitusten edellyttämää määrää ja koulusihteereitä on riittämättömästi

IT

Lukioiden tietoteknistä tasoa on ryhdyttävä kohottamaan vuoden 2014 yo-kirjoitusten vaatimusten mukaiseksi.

Vastuutaho lukiokoulutus/virasto. Kustannusvaikutus huomioitava talousarviossa.

Hankintoja on ryhdytty toteuttamaan.

Vuoden 2014 sähköiset yo-kirjoitukset ei toteudu, mutta on saatu hanke välineiden testaamiseen

Kustannukset

Rehtoreiden kustannustehokkaan toiminnan kehittäminen

Tulosaluejohtaja, talouspäällikkö.

Talousarviossa pysyminen.

SAP:n toimimattomuus vaikeuttanut seurantaa.

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Energiatehokkuuden parantaminen

Henkilöstöä opastetaan energiatehokkaaseen toimintaan.

Lukioiden rehtorit.

Tiedottaminen on toteutettu lukioissa.

Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokuntakohtaista päästövähennyssuunnitelmaa

Nimetään hallintokuntakohtaiset ekotukihenkilöt

Tulosalueelta valitaan henkilö ja hänet koulutetaan tehtävään.

Tulosaluejohtaja nimeää kevään 2011 aikana. Toiminta alkaa syksyllä 2011.

Toiminta on aloitettu.

Lukioiden vastuuhenkilö on valittu ja koulutettu

Hankinnat

Hankintoja arvioitaessa huomioidaan kestävän kehityksen vaatimukset.

Tulosaluejohtaja, rehtorit.

Huomioidaan hankinnoissa.

Kesken

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden keskittäminen. Etä- ja verkko-opetuksen tarjonnan lisääminen.

Tulosaluejohtaja, rehtorit.

Sähköisten toimintojen lisääntyminen.

Koko kasvatus- ja opetustoimen päästövähennyssuunnitelmaa on tehty ja alkukartoitus toteutettu

Opetustilojen saavutettavuus

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioverkon keskittäminen. Opiskelijoiden liikkumistarve vähenee ja lukiot ovat helpommin saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin.

Tulosaluejohtaja

Kouluverkkosuunnitelma toteutetaan.

Suuret yksiköt pystyvät yksinään tuottamaan taloudellisemmin opetusta.

 

 

Ammatillisen koulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

 

 

Klusterikohtaisiin ennakointifoorumeihin osallistuminen

 

 

Kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin osallistuneiden määrä, nykytason säilyttäminen

 

Taitajakilpailut Varsinais-Suomeen v.2015

 

 

 

 

Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen

 

Läpäisyasteen korottaminen

Lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

Aktivoidaan osallistumista

 

 

 

 

v.2011

 

 

 

 

Neuvottelut Turun kaupungin keskushallinnon kanssa sekä aiesopimus muiden Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten kanssa v.2011

 

Toimintamallin suunnittelu v.2011

 

Opiskelijahuollon toimenpiteet

 

 

TAIn edustaja kussakin alojen klusterissa

Osallistuneiden määrä ja alat

Toteutunut / ei toteutunut,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suunnittelu valmis

 

Läpäisyaste väh. sama kuin v.2010

Klustereita on ollut vähän, mutta kaikkiin ei ole osallistuttu.

 

 

 

 

Semifinaleihin 63 ja Taitaja-kisoihin 15 ja WS 2

 

Lisäksi alakohtaisiin kilpailuihin osallistuttu

 

Määrät lisääntyneet

 

 

 

 

 

Raportti on valmis

 

Läpäisyaste 75,1

puolet tulee suoraan ja neljännes on yli 20-vuotiaita

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

Handel och data –yksikön koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä.

Kaupunginhallitus, lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtori ja koulutuspäällik

v. 2011

Opiskelijamäärä /tarjonta

samalla tasolla kuin aiemmin

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta

Työelämälähtöisten oppimisympäristöjen ja työelämän kanssa toimivien osaamiskeskusten kehittäminen

 

Yrittäjyys ja työelämälähtöisyys integroidaan opintoihin jo 1. vuonna

 

 

 

Kannustetaan opettajia työelämäjaksoille

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

v. 2011

Valmistumisen jälkeen työhön tai jatko-opiskeluihin sijoittuneet

 

Nuori yrittäjyys – toiminta käytössä vähintään neljällä koulutusalalla

 

Työelämäjaksot / v.

työllisiä 59,1 %

jatko-opinnot kasvanut 21,1 %

 

 

viidellä alalla

 

 

 

 

32 ollut (yleensä 4 vko)

Oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen

Tarjotaan mahdollisimman laaja-alaisesti ammatillista oppisopimuskoulutusta alueen työelämän tarpeisiin.

 

 

Lisätään kohdistettua tiedottamista oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista.

Oppisopimustoimisto

v. 2011

 

Eri työnantajia mukana oppisopimuskoulutuksessa vuoden aikana yli 1100 kpl.

 

Eri tutkintoja vuoden aikana yli 150 kpl.

 

1130 toteutunut

 

 

 

 

 

160

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Osallistutaan opiskelijatyötoiminnan kautta mahdollisimman paljon tapahtumien järjestelyihin

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

v. 2011

Tapahtumien opiskelijatyötoiminnan kustannukset

Kustannukset vaikea arvioida, mutta opiskelijatyövoimaa on ollut käytössä, kun se on ollut elinkeinopoliittisesti perusteltua

 

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Koulutustakuun toteuttaminen

Vaikuttaminen koulutuspaikkojen määrään alueen tarvetta vastaavasti

Kaupunginhallitus, lautakunta, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja

v. 2011

Ensisijaiset hakijat / koulutukseen hyväksytyt

1426/2356

aloittaneista on pudonnut poikkeuksellisen paljon

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

Riittävät kieliopinnot valmistavissa koulutuksissa

Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011

Valmistavan koulutuksen kieliopintojen opintoviikot / lukuvuosi

 

19 ov, joista 17 on suomea

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

 

 

Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille.

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

v. 2011

Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koko opiskelijamäärästä

 

 

8 %

Koulukiusaamiseen puuttuminen, terveyden ja hyvinvoinnin sekä aktiivisuuden edistäminen

Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä

 

Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämnen

 

 

 

 

Oppilaskuntatoimintaa aktivoidaan

 

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011

Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet on aloitettu

Järjestetään kyselyjä (kipupisteissä ja yleisesti)

Opiskelijakyselyn tulokset,

Terveenä työhön -hankkeen seurantatulokset

Talokohtaiset oppilaskunnat toimivat/ eivät toimi

koulukiusaamiskysely on tehty kaikille ja ne on käyty läpi ryhmien kanssa.

 

Kyselyä ei ole tehty tänä vuonna (tehdään joka toinen vuosi)

 

 

 

 

Muualla toimii hyvin paitsi Kellonsoittajankatu. Tähän on jo puututtu

 

 

 

 

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Tilat

Kampusmallin edistäminen

 

Logistiikan koulutustilat

Lautakunta, virastopäällikkö, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja Tilaliikelaitos

Edistyminen

 

 

Suunnittelu valmis v. 2011

On edistynyt

 

 

Sunnittelu ei valmistu tänä vuonna. Infoteekin suunitelma valmistuu ensi vuonna

Rakenteet

Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten yhteistyön tehostaminen

 

Oppilaitosten johtavien virkamiesten foorumi

3 kertaa / v

Kokoontunut useammin

Henkilöstö

Opetushenkilöstöä pitää lisätä toiminnan kasvaessa

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

opettajilla opetusvelvollisuuden lisäksi max. 50% ylitunteja

Kolme henkilöä ylittää tämän

IT

Oppilashallintojärjestelmän vaihto

Kasvatus- ja opetusvirasto

(TAI oppilashallintasuunnitteluryhmä, Primus-ohjausryhmä ja pääkäyttäjät sekä opintosihteerit ja lukujärjestysten tekijät)

Henkilöstö koulutettu

Ensimmäinen koulutus on järjestetty

Kustannukset

Tuotteistaminen ja kustannuslaskenta

SAP-vyörytystoiminto

Uuden organisaation mukainen tuotanto v.2011

aloitettu

 

toiminnassa

Aloitetaan kone- metalli- ja talotekniikasta

 

 

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Energiatehokkuuden parantaminen

Henkilöstön koulutus energiatehokkaaseen toimintaan

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011

Koulutussuunnitelma tehty

Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokuntakohtaista päästövähennyssuunnitelmaa

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Nimetään

Tulosaluejohtaja

Nimetty

Nimetty ja koulutettu kaksi ekotukihenkilöä

Hankinnat

Hankinnoissa käytetään kestävän kehityksen kriteereitä kilpailutus- toimeksiannoissa Halokkeelle

Hankintavaltuuden omaavat viranhaltijat

Hankinnoissa 80 % kestävän kehityksen kriteerit v. 2011

Kesken

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

 

 

Opetustilojen saavutettavuus

Kampusmallin edistäminen

 

 

 

Varmistetaan julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut kampuksen tarpeisiin

Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja ja Tilaliikelaitos

Edistyminen

On edistynyt

 

 

Ei ole tehty

 

 

Aikuiskoulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

 

Tain aikuiskoulutuksen koulutustarjonnan jatkuva kehittäminen, tarjonnasta viestittäminen / markkinointi, hakeutumisvaiheen kehittäminen, OpinOvi ja KoulutusPotkuri yhteistyö.

 

 

 

Laadunvarmistuksessa asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely sekä sisäiset ja ulkoiset, erityisesti vertaisarvioinnit.

Koulutustarjonnan kehittäminen – aikuiskoulutuspäälliköt yhdessä tiimien kanssa, jatkuvaa

 

Markkinointi ja viestintä – ko. työryhmä, jatkuvaa

 

Hakeutumisvaiheen kehittäminen – pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa

 

Asiakaspalautteiden analysointi – pedagogiikka työryhmä, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimit, jatkuvaa

 

Vertaisarvioinnit - kehittämiskoordinaattori, tavoitteena 2 tutkintoa/alaa/vuosi

asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2

 

opiskelijamäärä, määrä kasvaa

 

tutkintojen määrä, kasvaa

 

 

opintojen negatiivinen keskeyttäminen, alle 3%

 

 

arviointien mää

Suhteellinen määrä.

 

 

opiskelijamäärä on jo nyt nousussa.

 

koko tutkintojen määrä säilynyt samana ja osatutkintojen määrä on kasvanut

 

Negat kesk. 2,1 %

 

 

 

Toteutunut

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta

Luodaan alueen aikuiskouluttajien kanssa menettelyt yhteistyössä toteuttaa ennakointitoimintaa – koulutustarjonnan suuntaaminen.

 

Aktiivinen osallistuminen klusterikohtaisiin foorumeihin. Niistä saatavan tiedon levittäminen opettajille sekä käyttö päätöksenteon tukena koulutuspaikkojen suuntaamisessa.

 

Alakohtaisissa tiimeissä käsitellään säännöllisesti mm ELYn tuottamia ennakointiraportteja ja TKTT analyysejä. Jatkuva työelämäyhteistyö, esim. aloilla toimivat ohjausryhmät.

 

Varmistetaan, että koulutussuunnitelmien sisällöissä huomioidaan alakohtaiset tarpeiden muutokset.

Aikuiskoulutusjohdon kanssa luotavat rakenteet – tulosaluejohtaja, 2011 aikana.

 

 

 

 

Alakohtainen toiminta mm. klusterifoorumeissa – ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö ja tiimin edustajat, jatkuvaa.

 

 

 

Työelämän kehittämis- ja palvelutyöryhmä – levittää hyviä käytäntöjä eri aloille, tyke rahoituksen hyödyntäminen kehittämistyössä – jatkuvaa.

 

 

Koulutussuunnitelmien kehittäminen – opetuksen tiimit, jatkuvaa.

 

Opiskelijamäärä, kasvaa

 

 

 

 

 

Tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen, valtakunnan ka parempi

 

 

 

 

 

aikuiskoulutusjohto tapaa jatkuvasti.

Opiseklija määrä on kasvussa.

 

 

Selvitys tehdään, kun tilastokeskuksen uudet luvut tulevat

 

 

 

Tyke-rahoitus on puolittunut.

 

 

 

Aikuiskoulutuksen vahvistaminen

 

 

 

Koko tulosalue:

Aikuiskoulutuksen rahoitusta vahvistetaan valtionosuusrahoitteisissa koulutuksissa.

 

 

 

 

 

 

 

Työväenopistojen sisäinen uudelleen organisoituminen. Toiminnan suunnitelmallisuuden kehittäminen ja koulutustarjonnan ajantasaistaminen

Talousarvion ja mahdollisen lisätalousarvion yhteydessä - tulosaluejohtaja.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uudistukset liikkeelle kevään 2011 aikana, rehtorit.

 

Vos rahoituksesta koulutuksen toteuttamiseen suunnattu %-osuus

 

 

Tutkintojen määrä, kasvaa

 

 

 

Tarjonnan uudistuminen, opetustuntien kasvattaminen

Oma tulosalue on tuonut uudenlaista toimintaa. Lisätalousarviossa saatu anottu

Työväenopistojen tiimiytyminen on käynnistynyt ja tiimit on perustettu. Ensi vuodeksi tehdään budjetit. Yli 23000 tuntia. Ryhmät ovat täynnä. Uudet kurssit

Kasvu arbiksen osalta 700 tuntia? Tuntiopettajien määrän lisääminen edellyttää kust. siirtoa tai palkkakulujen lisäämistä. Luupin vakiintuminen.

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Koko tulosalue:

Organisoidaan tilaisuuksia Turkuun esim. tutkintotoimikuntien/alojen kehittämispäivät, seminaarit jne.

Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimikoordinaattorit – maaliskuun aikana kootaan tiedot jo toteutetuista sekä suunnitelluista tilaisuuksista ja aloitetaan mahdollisten muiden suunnittelu.

Toteutetut tilaisuudet

Ollut useita tapahtumia – tapahtumalistausta kootaan

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

Ruotsinkielisen vapaan sivistystyön tarjonta Turun alueella turvataan.

 

 

 

Kurssitarjonnan suunnittelu, jatkuvaa, rehtori.

Ruotsinkielisen opetuksen opetustuntien määrä ja opiskelijoiden määrä.

Ruotsinkielisten vapaan sivistystyön tarjonnan määrä kehittyy. Tullut noin 700 tuntia lisää.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella

Tain aikuiskoulutuksen ja alueen oppilaitoksien yhteiset infotilaisuudet.

 

OpinOvi toiminta.

 

Tain aikuiskoulutuksen hakeutumisvaihe.

Tiimit ja viestintä työryhmä - jatkuvaa, mutta erityisesti tilaisuudet keväällä ja syksyllä.

 

OpinOven hankehenkilöstö, jatkuvaa.

 

pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa

 

Opiskelijamäärä kasvaa

 

 

 

Alakohtaisia infoja

 

 

 

 

Toiminta jatkuu ja aikuisohjauksen strategia on hyväksytty

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

Koko tulosalue:

Tain aikuiskoulutuksessa kehitetään edelleen maahanmuuttajille tarjottavaa ns. klubitoimintaa, jossa ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville mahdollistetaan lisäopetus.

 

Työväenopistojen maahanmuuttajille suunnattujen koulutusten edelleen kehittäminen.

Ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö, S2 kielen opettajat – nykymallin arviointi kevät 2011, jatkokehittäminen syksy 2011

 

 

 

Luupin koulutussuunnittelija ja rehtorit

maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa

703 maahanmuuttajataustaista Klubitoiminta lisääntynyt. .

 

 

 

 

Lupin koulutus- ja opiskelijamäärät kasvaneet

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

Maahanmuuttajille suunnatun koulutusviestinnän kehittäminen, esim. yhteistyössä maahanmuuttajien omien järjestöjen yhteistyönä.

 

Markkinointimateriaalin monikielisyys ja mahdollisuus saada palvelua myös muulla kuin suomen kielellä.

Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt, Luupin koulutussuunnittelija, viestintä työryhmä – suunnitelma kevään 2011 aikana, käynnistys syksyllä 2011.

maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa

Luupin ohjelma ja kotisivu on suomeksi, englanniksi ja venäjäksi.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Tilat

TAI: Tilojen tehokas käyttö hyödyntäen resurssinhallintaohjelmaa.

 

Työväenopistot toimivat nykyisissä tiloissa yhdessä, valmistellaan Sepänkadun tiloista luopumista 2012 kesällä.

Talokohtaiset lukujärjestysten tekijät, koulutusten vastuuopettajat - jatkuvaa

 

Rehtorit ja suunnittelijat

tilojen käyttöaste? saadaanko jostain?

 

 

 

Tilat ovat ainakin aikuis-koulutuksen omien tilojen ja työväenopistojen osalta hyvin täynnä.

Sepänkadun tiloista luo-puminen jatkuu

 

Rakenteet

Työväenopiston sisäinen uudelleen organisoituminen - suunnittelun, toteutuksien ja seurannan kehittäminen.

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Uudet koulutustuotteet

Toteutunut

Henkilöstö

TAI: aikuiskoulutuksen henkilöstön mitoituksen tulee joustaa aikuiskoulutuksen tarpeen mukaan.

Tällä hetkellä lisääntynyt tarve ja päästävä purkamaan opettajien suuria ylituntimääriä.

 

Työväenopistoissa henkilöstörakenteen uudelleen arviointia sisäisen organisoitumisen ja toiminnan kehittämisen kautta.

Tulosaluejohtaja

 

Aikuiskoulutuspäälliköt

 

 

 

 

Rehtorit

Henkilöstömäärän suhteellinen muutos vastaa toiminnassa tapahtuvia muutoksia.

Opettajia on voitu palkata lisää. Henkilökuntaa on onnistuttu hyvin rekrytoi-

maan. Muun henkilökunnan resursointi on jäänyt toiminnasta jälkeen.

IT

Tietotekniikan käyttö koko henkilökunnalle arkipäiväksi. Henkilöstöhallinnon itsepalveluohjelmien käytön tehostaminen. Opetuksen materiaalien ja toteutuksen siirtämistä verkkoon kehitetään edelleen

Tulosaluejohtaja

Aikuiskoulutuspäälliköt

Rehtorit

 

jatkuvaa

ATK laitteet henkilöstöl

 

Luokkien varustelutaso

Itsepalveluohjelmat ovat käytössä. Osaamista löytyy henkilöstöltä.

Työväenopistoista puuttuu hallinnon koneet.

Varustelutaso on kunnossa.

OPAS-ympäristö aiheuttanut ongelmia koneissa, kun ei ole voitu asentaa ohjelmia ko. koulutuksissa.

Kustannukset

Koko henkilökunnan kustannustehokkuuden osaamiseen panostetaan.

Taloustyöryhmä, rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt.

Talousarviossa pysyminen

Kustannukset ovat suhteessa toiminnan määrään.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Toteuma 30.11.11

Energiatehokkuuden parantaminen

Henkilöstölle lisää tietoutta käytännön toimenpiteistä energiatehokkuuden parantamiseksi.

 

KoulutusPotkurin infot, sisällöt ovat jo suunniteltu.

Käynnistyminen KoulutusPotkurin kautta kevät 2011.

Toiminta alkanut

Ei ole tehty, mutta on tehty alkukartoitus ja hallintokun-takohtaista päästövähennyssuunnitelmaa

On toteutunut

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Nimetään henkilö, hänen perehdyttämisensä ja suunnitelman valmistelu.

Tulosaluejohtaja nimeää,

Onko nimetty

 

Ekotukihenkilöt on nimetty ja koulutettu.

Hankinnat

Hankinnoissa huomioidaan kestävän kehityksen arviointi, esim. energiatehokkuus, monikäyttöisyys, kestävyys (kertakäyttöisyyden vähentäminen).

Tulosaluejohtaja, henkilöt, joilla hankintatehtävä

Huomioitu hankinnoissa

Tuoleja korjattu uusien hankkimisen sijaan.

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Verkko-opetuksen ja –ohjauksen lisääminen.

Oppimateriaalit verkkoon, papereiden vähentäminen.

Opetuksessa käytettävien materiaalien tehokas ja taloudellisen käyttö.

Rehtorit ja aikuiskoulutuspäälliköt, pedagogiikka työryhmä, opetuksen tiimit.

Kopiointimäärien pienentyminen

 

 

Materiaalihukka vähenee (miten arvioitavissa?)

Kopiointimäärä on korkea.

Opetustilojen saavutettavuus

Tilojen keskittäminen mahdollisimman pitkälle, henkilöstön ja opiskelijoiden liikkumistarve vähenee. Julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut huomioon suunnittelussa sekä niiden suosiminen kulkuvälineenä.

Tulosaluejohtaja

Toimipaikkojen määrä

Ahtauden takia on jouduttu hajautumaan.