Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Lukio- ja ammattiopetuslautakunta 187 13.09.2011 3

4558-2010 (642)

Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskus - selonteko

Tiivistelmä: -

Lamlk § 187

Suunnittelupäällikkö Tapio Alapaattikoski:

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päätti 8.3.2011 hyväksyä ehdotuksen Tilaliikelaitokselle ammatillisen opetuksen ja lukion rakennusinvestoinneiksi vuoden 2012 talousarvioon ja vuosien 2013 - 2014 taloussuunnitelmaan sekä vuosille 2015 - 2021.

 

Ehdotus sisälsi uudisrakennushankkeena Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskuksen rakentamisen. Valmistumistavoitteeksi päätettiin vuosi 2015.

 

Asian esittelyssä todettiin, että Kasvatus- ja opetusviraston Tilapalvelut valmistelee kevätkauden 2011 aikana yhteistyössä Tilakeskuksen, Tilaliikelaitoksen ja ammatti-instituutin edustajien kanssa päivitetyn selonteon Logistiikkakoulutuksen opetustilahankkeesta. Selonteko pitää sisällään yhteenvedon vaihtoehdoista kustannusennusteineen.

 

Edelleen todettiin, että asia saatetaan lukio- ja ammattiopetuslautakunnan käsittelyyn viimeistään alkusyksystä 2011. Selonteon yhteydessä todettiin tehtävän, mikäli mahdollista, linjaukset siitä, minkä vaihtoehdon pohjalta suunnittelua jatketaan.

 

Lukio- ja ammattiopetuslautakunta merkitsi kokouksessaan 30.8.2011 tiedoksi Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskuksen alustavan selonteon.

 

Asian esittelyssä todettiin, että selvitysryhmä tarkentaa alkusyksystä 2011 tarvittavien lisäselvitysten ja käytävien jatkokeskustelujen pohjalta selontekoa, ja asia saatetaan uudelleen lukio- ja ammattiopetuslautakunnan käsittelyyn mikäli mahdollista 13.9.2011.

 

Tilakeskus on em. perustein yhteistyössä kasvatus- ja opetusviraston Tilapalvelujen, ammatti-instituutin ja Tilaliikelaitoksen edustajien kanssa laatinut Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskuksen selonteon.

 

Oheismateriaali 1              Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskus - selonteko (5.9.2011)

 

Selvitysryhmän työhön ovat osallistuneet seuraavat henkilöt:

 

Suunnittelupäällikkö Tapio Alapaattikoski (pj.), Kasvatus- ja opetusvirasto, Tilapalvelut

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen, Kasvatus- ja opetusvirasto

Rakennusinsinööri Osmo Koskinen, Kasvatus- ja opetusvirasto, Tilapalvelut

Rakennuttamispäällikkö Merja Lumme, Tilaliikelaitos

Tilacontroller Minna Juselius, Tilakeskus

Rehtori Hannu Immonen, Turun ammatti-instituutti

Tulosaluejohtaja Seija Mattila (17.6.2011 saakka), Turun ammatti-instituutti

Vs. tulosaluejohtaja Terhi Hotokka (1.8.2011 lukien), Turun ammatti-instituutti

Talouspäällikkö Markku Häyrinen, Turun ammatti-instituutti

Rehtori Harri Seikola, Turun Aikuiskoulutuskeskus

 

Työryhmä on kuullut asiantuntijana ympäristö- ja kaavoitusviraston edustajaa.

 

Selonteon lähtökohdista ja perusteista sekä keskeisestä sisällöstä on todettavissa seuraavaa:

 

Turun ammatti-instituutti on Suomen suurimpia toisen asteen ammatillisia oppilaitoksia. Se tarjoaa nuorille ja aikuisille ammatillista perus- ja lisäkoulutusta kaupan ja palvelun, tekniikan sekä terveyden ja hyvinvoinnin aloilla.

 

Ammatti-instituutti toimii tällä hetkellä kahdeksassa eri toimipisteessä. Opiskelijamäärä nuorisoasteella on noin 4 000.

 

Peltolan koulutalo on toimipisteistä suurin. Sinne on keskitetty seuraavat tekniikan alat:

 

* Auto- ja kuljetusala            126 aloituspaikkaa

* Kone- ja metalliala            108 -”-

* Lvi- ala                                54 -”-

* Puuala                                36 -”-

* Rakennusala                      72 -”-

 

Aloituspaikkoja on yhteensä 396. Kokonaisopiskelijamäärä on noin 950.

 

Peltolan yksikön kokonaisopiskelijamäärä kasvoi 2004 - 2010 yhteensä 213:lla (776 - 947).

 

Kuljettajakoulutuksen lisäämistarpeet aiheutuvat osittain eläköitymisestä, mutta merkittävässä määrin myös lainsäädännöstä. Ammattikuljettajien uudet pätevyysvaatimukset tulivat voimaan vuonna 2008 ja 2009. Alalla ei voi siirtymäkauden (2013 ja 2014) jälkeen toimia kuin ammattitutkinnon suorittaneita kuljettajia.

 

Nykyisin autokoulussa suoritettu C-ajokortti ei anna oikeutta toimia autonkuljettajan ammatissa.

 

Rajoitteena tekniikan koulutuksen opiskelijamäärän kasvulle on tilojen riittämättömyys. Suurin tilaongelma on tällä hetkellä ajoneuvo- ja logistiikka-alalla.

 

Tilaongelmia auto- ja logistiikka-alalla on väliaikaisesti ratkaistu vuokraamalla Tilaliikelaitokselta ajoharjoittelu- ja opetustiloja Amiraalistonkadulla olevista liikennelaitoksen vanhoista korjaamohalleista. Tilat eivät vastaa koulutukselle asetettuja tavoitteita. Alue on kaavoitettu asuntorakentamiseen.

 

Kuljettajakoulutusta tulisi lisätä nykyisestä, mutta käytettävissä olevat opetustilat eivät mahdollista opiskelijamäärän lisäystä.

 

Raskaan ajoneuvokaluston korjaamoiden on ollut vaikea löytää työntekijöitä, koska alalla ei kouluteta tarpeeksi asentajia. Raskaankalustokorjaamoiden edustajat ovat pyytäneet, että Turun ammatti-instituutti aloittaisi tällaisen koulutuksen. Koulutusta ei ole aloitettu, koska tarvittavia tiloja ei ole ollut.

 

Tarvittavien tilojen on oltava julkisten liikenneyhteyksien reittien varrella.

 

Tilojen keskeisenä vaatimuksena on täyttää logistiikan tarpeet siten, että nuorisoasteen lisäksi myös instituutin aikuiskoulutus pystyy jatkossa tarjoamaan logistiikan koulutuspalveluita mm. varasto-, tavaraliikenne- ja henkilöliikennealan perus- ja ammattitutkintoihin.

 

Kuljettajakoulutukseen tarvitaan huoltohalli, jonka lattian kantavuus mitoitetaan raskaskalustolle. Tilaa voidaan oikein mitoittamalla hyödyntää myös raskaskalustoasentajien koulutuksessa.

 

Tilantarve on teoriaopetustilojen osalta noin 550 m2, työskentelyopetustilojen osalta (huolto- ja pesuhallit, harjoitusvarasto jne.) noin 2 500 m2, toimistotilojen osalta noin 350 m2 ja muiden, kuten ruokailu- ja sosiaalitilojen, osalta noin 700 m2. Ajoneuvoharjoittelukentän kokovaatimus on 6 000 m2.

 

Tilojen tulee täyttää seuraavat perusvaatimukset:

 

-Yleiseltä liikenteeltä täysin eristetty piha-alue kuljettajaoppilaiden ajoneuvojen käsittelyharjoituksia varten

-Hallitilaa varastoille (harjoitus ja varasto)

-Luokkatiloja

-Pesuhalli kaluston puhtaanapitoon

-Säilytystiloja/talleja ajoneuvoille (sisätiloja)

-Ajoneuvon huoltotiloja (1. luokan huoltokurssit ja raskaankaluston yleinen huoltaminen)

-Opiskelijoiden sosiaalitiloja

-Opettajien sosiaalitiloja

-Opettajien työhuoneita

 

Hanke voidaan toteuttaa vuokraamalla muussa käytössä ollut rakennus tai rakennuksia. Tämä edellyttää tilojen saneerausta ja muutostöitä. Tällaisessa vaihtoehdossa joudutaan mahdollisesti tekemään kompromisseja tilojen soveltuvuudessa opetuskäyttöön sekä varautumaan siihen, että tiloissa on muutakin kuin opetustoimintaa.

 

Uudisrakennusvaihtoehdossa tilojen suunnittelu ja rakentaminen voi olla optimaalista. Tontti ja piha-alue on mahdollista käyttää hyväksi mahdollisimman tehokkaasti.

 

Käytettävissä tällä hetkellä ovat seuraavat toteutusvaihtoehdot:

 

Artukainen –vaihtoehto

 

Artukainen –vaihtoehto on tarkoitus toteuttaa yhteistyössä Turun Aikuiskoulutussäätiön kanssa. Vaihtoehdossa on kyse mallista, jossa Turun Aikuiskoulutussäätiö hankkii Artukaisista nykyisen VR:n tontin ja rakennuttaa sille logistiikkakoulutuksen tarvitsemat tilat, jotka Turun kaupunki vuokraa säätiöltä. Aikuiskoulutuskeskuksen on tarkoitus hyödyntää uudisrakennuksen tiloja omassa opetuksessaan. Alueen koko on useita hehtaareja, joten ajoharjoittelulle on mahdollista rajata tarvittava alue ja uudisrakennusta varten rakennusoikeutta alueella on paljon.

 

Logicity vaihtoehto

 

Logicity –vaihtoehdossa olisi Logistiikan osaamiskeskusta varten osoitettavissa kiinteistösijoitusyhtiön omistama kiinteistö Urusvuoressa. Tiloja on riittävästi ja tiloihin on niiltä osin kuin oppilaitos niitä tarvitsee mahdollista saneerata opetustilat. Lisäksi tontille on mahdollisuus rakentaa riittävä ajoharjoittelualue. Osa kiinteistöstä ja pihasta on muiden yritysten käytössä ja piha-alueella on muutakin liikennettä ja se tulee lisääntymään sitä mukaan kuin kiinteistössä tyhjillään olevia tiloja saadaan vuokrattua.

 

Logicity –alueella uudisrakennuksena toteutettavia ratkaisuja ei tässä vaiheessa ole enemmälti selvitetty. Tällaisessa vaihtoehdossa ei ole nähtävissä synergiaetuja.

 

Peltola –vaihtoehto

 

Peltola –vaihtoehto, jossa Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskuksen tilat sijoitettaisiin uudisrakennuksena olemassa olevalle tontille (Peltola 13-23), ei ole realistinen tontin ahtauden ja sijoituksesta aiheutuvien liikenneongelmien vuoksi. Vuoden 2007 suunnitelmassa ajoharjoittelualueen koko oli 4500m2, mikä ei nykyisillä koulutusmäärillä ole riittävä. Minimi laskennallinen koko on 6000m2.

 

Ammatti-insituutin Peltolan yksikkö on toiminnallisista lähtökohdista pisteyttänyt eri vaihtoehdot ja laatinut niistä vertailutaulukon:

Tilojen arvioinnissa käytetty taulukko (5=paras)

 

 

Artukainen

Logicity

Peltola

Piha

5

3

2

Luokkatilat

5

2

5

Hallitilat

5

3

4

Sijainti

4

3

5

Sos.yms..tilat

4

2

4

yht.

23

13

20

 

Peltolan yksikkö on lisäksi laatinut eri vaihtoehdoista vertailutaulukon. Vertailutaulukko sisältyy selontekoon.

 

Hankesuunnitteluprosessi käynnistyy Tilakeskuksen johdolla syksyllä 2011 sen jälkeen, kun lukio- ja ammattiopetuslautakunta on hyväksynyt selonteon.

 

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja Timo Jalonen:

 

Ehdotus       Lukio- ja ammattiopetuslautakunta päättää hyväksyä Logistiikkakoulutuksen osaamiskeskusta koskevan selonteon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmSeikola Harri
tpvKeskushallinto, tilakeskus
ilmTilaliikelaitos
ilmAho Teuvo
ilmAlapaattikoski Tapio
ilmHelva Mika
ilmImmonen Hannu
ilmJuselius Minna