Sopimus Turun kaupungin nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessin palvelujen tuottamisesta vuonna 2011

 

Sopimuksen tarkoitus

 

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

 

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Mika Helva sekä lukio-opetuksen, ammatillisen ja aikuiskoulutuksen tulosalueet. Lukiokoulutuksen tulosaluetta edustaa tulosaluejohtaja Esko Heikkonen, ammatillisen koulutuksen tulosaluetta edustaa tulosaluejohtaja Seija Mattila ja aikuiskoulutuksen tulosaluetta edustaa tulosaluejohtaja Päivi Lehtinen.

 

Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

 

Turun kaupungin visio 2015

”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”

 

Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:

-Tasapainoinen talous

-Kilpailukykyinen Turku

-Ydinpalveluihin keskittyminen

-Hyvä hallinto

.

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yleisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimen ohjaavat periaatteet, joita ovat:

-Osaaminen ja luovuus

-Saavutettavuus

-Monipuolisuus

-Asiakaslähtöisyys

-Kestävä kehitys

-Oikeudenmukainen ja yhteistyökykyinen

 

Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

 

Tuottavuusohjelman tavoitteet

 

Tuottavuusohjelman tavoitteet

 

Kaupunginhallitus on päättänyt kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteista joulukuussa 2010. Tavoitteet ovat seuraavat:

 

Koulupudokkuus – erityistoimenpiteitä tarvitsevat ensimmäisessä nivelvaiheessa

 

Tavoitteena on varhainen ongelmien havaitseminen ja niihin puuttuminen, onnistuneen arvioinnin ja parantuneen tiedonsiirron myötä oppilaat ohjautuvat tehokkaammin oikean tuen piiriin, erityisosaamista hyödynnetään joustavasti ja tehokkaasti pääprosessissa.

 

Tilojen tehokaskäyttö

 

Tavoitteena on koko hallintokunnan palveluverkon tarkastelu taloudellisesta näkökulmasta huomioiden niin seudullinen näkökulma kuin tilojen omistamiseen liittyvät kysymykset. Edelleen pyritään joustaviin tilankäyttöratkaisuihin lähipalveluissa ja hallinnon keskittämiseen ja huonokuntoisoisista tiloista luopumiseen.

 

Henkilöstön määrä

 

Hallinnollisen henkilöstön määrässä pyritään noin prosentin vuotuiseen vähenemiseen.

 

Hallinnon yhdistyminen – parantuneet työprosessit

 

Tavoitteena on asiantuntijapalvelujen tehokas ja laadukas tuottaminen koko pääprosessille hallinnon yhdistämisen myötä, edelleen yhdistymisen myötä tavoitellaan osaamisen joustavaa käyttöä, samalla hyödynnetään hallinnossa, opetuksessa kuin muussakin asiakaspalvelussa teknologian mahdollisuuksia.

 

Toiminnan painopisteet ja kehittäminen

 

Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtavat tulosaluejohtajat ovat sopineet tulosalueittain toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen ohjelmien, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja tavoitteisiin vuoden 2011 aikana, lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2011 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.

 

Näiden tavoitteiden toteuttamisesta on sovittu liitteinä olevissa tulosaluekohtaisissa taulukoissa.

 

Tulosalueiden OPTS taulukot

 

Liitteinä olevien lomakkeiden avulla tulosalueet tekevät sopimuksen siitä, kuinka sen toimesta toteutetaan strategisen palvelusopimuksen tavoitteet. Tämä sopimus tehdään vuodeksi 2011 ja siksi siihen kirjataan vain tänä vuonna toteutettavat tai valmisteltavat toimenpiteet.

 

OPTS keinot/toimenpiteet ruutuun on kirjattu kunkin strategisen palvelusopimuksen keinon konkreettiset toteutuskeinot tulosalueella. Näitä voi olla useampikin.

 

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu kohtaan on kirjattu, kuinka edellä mainittu toimenpide toteutetaan, kuka tai mikä on vastuutaho sekä mikä on toteutusaikataulu esimerkiksi koska asia on valmis.

 

Mittarit kohtaan on laitettu, millä konkreettisella mittarilla voidaan mitata strategisen palvelusopimuksen mukaisen tavoitteen toteuttamista ja siten konkreettisten toimenpiteidenkin onnistumista.

 

Vaikutukset kohtaan kirjattiin millainen vaikutus kyseessä olevalla konkreettisella toimenpiteellä on resursseihin eli tarvitaanko taloudellista panostusta, tuleeko taloudellista säästöä, tarvitaanko lisää tiloja tai voidaanko tilojen käyttöä tehostaa, tarvitaanko lisää henkilöstöä tai henkilöstön työaikaa tai voidaanko säästää henkilöstön työaikaa sekä mitkä ovat toimenpiteen mahdolliset vaikutukset kestävän kehityksen kannalta. Kestävän kehityksen vaikutuksia ovat ekologiset (energian kulutus, jätteiden synty yms.), sosiaaliset (syrjäytymisen ehkäisy, tasa-arvon edistyminen yms.) tai taloudelliset (pitkän tähtäimen taloudelliset säästöt kaupungin tai jopa koko yhteiskunnan kannalta). Vaikutukset kohtaan kirjattiin vain ne vaikutukset, jotka oikeasti ovat merkittäviä.

 

Raportointi ja seurattavat mittarit

 

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.

 

Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Tämä sopimus astuu voimaan kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja se on voimassa 31.12.2011 asti.

 

Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2011. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.

 

Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.

 

LIITTEET

 

Liite 1: Lukio-opetuksen tulosalueen OPTS taulukko

Liite 2. Ammatillisen koulutuksen tulosalueen OPTS taulukko

Liite 3. Aikuiskoulutuksen tulosalueen OPTS taulukko

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen liite 1: lukiokoulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

Varmistetaan lukio-opetuksen riittävä resurssi. Lukio-opetuksen markkinoin uudistaminen. Yo-kirjoituksiin 2014 valmistautuminen.

Resurssi pidettävä nykyisellä tasolla. Lukion verkkosivuja uusittava. Lautakunta/valtuusto

Jaettavissa olevan resurssin määrä

Tilat ja henkilöstö pysyvät entisellään. Menoja lisää palkkojen kasvu.

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Juhana Herttuan lukio osallistuu avajaistapahtumaan. Lukioiden yhteiset vanhojen tanssit. Katedraalskola mukana Å-djuret projektissa.

Osuus avajaisissa toteutunut. Vastuutaho Juhana Herttuan lukio. Vanhojen tanssit toteutettu. Vastuutaho virasto.

Hankkeet toteutuneet

Vanhojen tanssien kustannusvaikutus n. 15 000€. Katetaan kulttuuripääkaupunkihankkeesta.

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

Katedralskolan resurssi pidetään vähintään entisellä tasollaan.

Tulosaluejohtaja

Resurssin määrä

Menoja lisää 1.5. palkkojen tarkistus.

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Koulutustakuun toteuttaminen

Lukiokoulutuksen opiskelijoiden sisäänotto suhteutetaan Turun ja seutukunnan perusopetuksen oppilasmääriin. Starttilukiotoimintaa jatketaan.

Lukiokoulutuksen tulosalue vastaa seurannasta laskentapäivien 20.9. ja 20.1. perusteella.

Perusopetuksen ja lukioiden oppilasmäärät.

Nopeat vaikutukset vähäisiä.

Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella

Perusopetuksen ja lukioiden oppilaanohjauksen ja opinto-ohjaajien tapaamiset.

Toisen asteen koulutus vastaa. Sovitaan tapaamisten ajankohdat. Tiedonsiirto perusopetuksesta lukioille.

Tapaaminen järjestetty ja toimenpiteistä sovittu

Koulutuksen ulkopuolelle jäävien oppilaiden määrä vähenee.

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

S2 –opetusta laajennetaan tarpeen mukaan.

Vastuutaho Iltalukio.

Toiminta alkanut.

Opetuksen määrän lisäys kasvattaa vastaavalla määrällä kuluja.

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

Lukioon valmistava opetus (Valmo)

Suunnittelu aloitetaan. Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue / Iltalukio.

Valmon suunnittelu aloitetaan.

Kustannukset kasvavat opetuksen aiheuttamien henkilö- ja tilakustannusten verran.

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Opiskelijahuollon käsikirjan päivitys ja tarkempi ohjeistus.

Lukioiden opiskelijahuoltoryhmät panostavat asiaan.

Luja-kysely 3. vuoden välein.

Suunnittelun aiheuttamat kulut, Luja-kyselyn kulut.

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Tilat

Lukion opetustilojen kunnostaminen ajanmukaisiksi. Erityisesti Tsyk ja Klassikon lukio.

Opetustoimi/Tilaliikelaitos.

Tehty päätökset remonteista.

Hankesuunnitelmien mukaiset kulut.

Rakenteet

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden yhdistymisprosessi jatkuu

Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue.

Suunnitelmia noudatetaan.

Kupittaalla tilatarve vähenee.

Henkilöstö

Lukioista on jäämässä eläkkeelle n. 8 opettajaa. Virat joudutaan täyttämään.

Vastuutaho lukiokoulutus/viraston henkilöstöosasto.

Henkilöstön määrä vastaa tarvetta.

Ei vaikutusta nykytilaan verrattuna.

IT

Lukioiden tietoteknistä tasoa on ryhdyttävä kohottamaan vuoden 2014 yo-kirjoitusten vaatimusten mukaiseksi.

Vastuutaho lukiokoulutus/virasto. Kustannusvaikutus huomioitava talousarviossa.

Hankintoja on ryhdytty toteuttamaan.

Kustannusvaikutus riippuu hankittavien laitteiden laadusta ja tasosta. Arvio n. 300 000 €.

Kustannukset

Rehtoreiden kustannustehokkaan toiminnan kehittäminen

Tulosaluejohtaja, talouspäällikkö.

Talousarviossa pysyminen.

Kustannukset ovat suhteessa toimintaan.

 

Pääprosessi: Lukiokoulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Energiatehokkuuden parantaminen

Henkilöstöä opastetaan energiatehokkaaseen toimintaan.

Lukioiden rehtorit.

Tiedottaminen on toteutettu lukioissa.

Arjen toiminnat muuttuvat energiaa säästäviksi.

Nimetään hallintokuntakohtaiset ekotukihenkilöt

Tulosalueelta valitaan henkilö ja hänet koulutetaan tehtävään.

Tulosaluejohtaja nimeää kevään 2011 aikana. Toiminta alkaa syksyllä 2011.

Toiminta on aloitettu.

Kustannuksena korvaus henkilön toiminnasta. Vaikutukset: kestävä kehitys huomioidaan kaikessa toiminnassa.

Hankinnat

Hankintoja arvioitaessa huomioidaan kestävän kehityksen vaatimukset.

Tulosaluejohtaja, rehtorit.

Huomioidaan hankinnoissa.

Luovutaan kertakäyttötuotteista, panostetaan hankittavien laitteiden kestävyyteen.

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden keskittäminen. Etä- ja verkko-opetuksen tarjonnan lisääminen.

Tulosaluejohtaja, rehtorit.

Sähköisten toimintojen lisääntyminen.

Paperin käyttö vähenee.

Opetustilojen saavutettavuus

Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioverkon keskittäminen. Opiskelijoiden liikkumistarve vähenee ja lukiot ovat helpommin saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin.

Tulosaluejohtaja

Kouluverkkosuunnitelma toteutetaan.

Suuret yksiköt pystyvät yksinään tuottamaan taloudellisemmin opetusta.

 

Turussa . .2011

 

Ammatillisen opetuksen tulosalueen puolesta

Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta

 

 

 

Esko Heikkonen

Mika Helva

Tulosaluejohtaja

Palvelujohtaja

 


Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen liite 2: ammatillisen koulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

-Klusterikohtaisiin ennakointifoorumeihin osallistuminen

Lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

TAIn edustaja kussakin alojen klusterissa

Saadaan tuloksellisuusrahaa kuuden suurimman kaupungin vertailussa kahden parhaan joukossa

 

-Kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin osallistuneiden määrä, nykytason säilyttäminen

Aktivoidaan osallistumista

v.2011

Osallistuneiden määrä ja alat

 

 

 

-Taitajakilpailut Varsinais-Suomeen v.2015

Neuvottelut Turun kaupungin keskushallinnon kanssa sekä aiesopimus muiden Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten kanssa v.2011

Toteutunut / ei toteutunut

 

 

-Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen

Toimintamallin suunnittelu v.2011

Suunnittelu valmis

 

 

-Läpäisyasteen korottaminen

Opiskelijahuollon toimenpiteet

Läpäisyaste väh. sama kuin v.2010

 

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

-Handel och data –yksikön koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä.

Kaupunginhallitus, lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtori ja koulutuspäällik

v. 2011

Opiskelijamäärä /tarjonta

Kaksikielisen palvelutarjonnan säilyttäminen Turun seudulla

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta

-Työelämälähtöisten oppimisympäristöjen ja työelämän kanssa toimivien osaamiskeskusten kehittäminen

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

v. 2011

Valmistumisen jälkeen työhön tai jatko-opiskeluihin sijoittuneet

 

 

 

 

 

-Yrittäjyys ja työelämälähtöisyys integroidaan opintoihin jo 1. vuonna

 

Nuori yrittäjyys – toiminta käytössä vähintään neljällä koulutusalalla

 

 

-Kannustetaan opettajia työelämäjaksoille

 

Työelämäjaksot / v.

Tarvitaan lisärahoitus

 

Oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen

-Tarjotaan mahdollisimman laaja-alaisesti ammatillista oppisopimuskoulutusta alueen työelämän tarpeisiin.

Oppisopimustoimisto

v. 2011

Eri työnantajia mukana oppisopimuskoulutuksessa vuoden aikana yli 1100 kpl.

 

 

-Lisätään kohdistettua tiedottamista oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista.

 

Eri tutkintoja vuoden aikana yli 150 kpl.

 

 

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

-Osallistutaan opiskelijatyötoiminnan kautta mahdollisimman paljon tapahtumien järjestelyihin

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

v. 2011

Tapahtumien opiskelijatyötoiminnan kustannukset

Tuotetaan opiskelijatyövoimaa tapahtumajärjestelyihin.

 

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Koulutustakuun toteuttaminen

-Vaikuttaminen koulutuspaikkojen määrään alueen tarvetta vastaavasti

Kaupunginhallitus, lautakunta, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja

v. 2011

Ensisijaiset hakijat / koulutukseen hyväksytyt

Syrjäytymisen ehkäisy

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

-Riittävät kieliopinnot valmistavissa koulutuksissa

Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011

Valmistavan koulutuksen kieliopintojen opintoviikot / lukuvuosi

Syrjäytymisen ehkäisy

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

 

 

-Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt

v. 2011

Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koko opiskelijamäärästä

 

 

Syrjäytymisen ehkäisy

Koulukiusaamiseen puuttuminen, terveyden ja hyvinvoinnin sekä aktiivisuuden edistäminen

-Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011

Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet on aloitettu

Järjestetään kyselyjä (kipupisteissä ja yleisesti)

Turvallinen opiskeluympäristö

 

 

-Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

 

 

Opiskelijakyselyn tulokset,

Terveenä työhön -hankkeen seurantatulokset

Tuotetaan itsestään huolta pitäviä työntekijöitä alueen työelämään sekä aktiivisia, osallistuvia yhteiskunnan jäseniä

 

-Oppilaskuntatoimintaa aktivoidaan

 

 

Talokohtaiset oppilaskunnat toimivat/ eivät toimi

 

 

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Tilat

-Kampusmallin edistäminen

 

Lautakunta, virastopäällikkö, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja Tilaliikelaitos

Edistyminen

 

Tukipalvelujen keskitetty järjestäminen mahdollistuu ja tuo synergiaetuja

 

-Logistiikan koulutustilat

 

Suunnittelu valmis

v. 2011

 

Rakenteet

-Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten yhteistyön tehostaminen

Oppilaitosten johtavien virkamiesten foorumi

3 kertaa / v

Alueen työelämään kattava ja osaavia ammattilaisia

Henkilöstö

-Opetushenkilöstöä pitää lisätä toiminnan kasvaessa

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Opettajilla opetusvelvollisuuden lisäksi max. 50% ylitunteja

Henkilöstön jaksaminen

Sairauspoissaolot vähenevät

IT

-Oppilashallintojärjestelmän vaihto

Kasvatus- ja opetusvirasto

(TAI oppilashallintasuunnitteluryhmä, Primus-ohjausryhmä ja pääkäyttäjät sekä opintosihteerit ja lukujärjestysten tekijät)

Henkilöstö on koulutettu

Voidaan tuottaa raportteja toiminnan ohjauksen ja päätöksen teon tueksi

Henkilöstön resurssien käyttö ohjelman ylläpitämisestä pienenee, kun ohjelma toimii tarpeita vastaavasti

Kustannukset

-Tuotteistaminen ja kustannuslaskenta

-SAP-vyörytystoiminto

Uuden organisaation mukainen tuotanto v.2011

Aloitettu

 

Toiminnassa

Opetuspalveluiden myynti seutukunnalle mahdollistuu / tehostuu

 

Pääprosessi: Ammatillinen koulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Energiatehokkuuden parantaminen

-Henkilöstön koulutus energiatehokkaaseen toimintaan

Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011

Koulutussuunnitelma tehty

Energian säästöt

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

-Nimetään

Tulosaluejohtaja

Nimetty

 

Hankinnat

-Hankinnoissa käytetään kestävän kehityksen kriteereitä kilpailutus- toimeksiannoissa Halokkeelle

Hankintavaltuuden omaavat viranhaltijat

Hankinnoissa 80 % kestävän kehityksen kriteerit

v. 2011

 

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

-Kampusmallin edistäminen

 

Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja ja Tilaliikelaitos

Edistyminen

Tukipalvelujen keskitetty järjestäminen mahdollistuu ja tuo synergiaetuja

Opetustilojen saavutettavuus

-Varmistetaan julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut kampuksen tarpeisiin

 

 

Liikkuminen koulutalojen välillä vähenee

 

 

Turussa . .2011

 

Ammatillisen opetuksen tulosalueen puolesta

Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta

 

 

 

Seija Mattila

Mika Helva

Tulosaluejohtaja

Palvelujohtaja

 


Operatiivin
en palvelutuotantosopimuksen liite 3: aikuiskoulutuksen tulosalue

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen

 

TAI aiku:

Tain aikuiskoulutuksen koulutustarjonnan jatkuva kehittäminen, tarjonnasta viestittäminen / markkinointi, hakeutumisvaiheen kehittäminen, OpinOvi ja KoulutusPotkuri yhteistyö.

 

 

 

Laadunvarmistuksessa asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely sekä sisäiset ja ulkoiset, erityisesti vertaisarvioinnit.

Koulutustarjonnan kehittäminen – aikuiskoulutuspäälliköt yhdessä tiimien kanssa, jatkuvaa

 

Markkinointi ja viestintä – ko. työryhmä, jatkuvaa

 

Hakeutumisvaiheen kehittäminen – pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa

 

Asiakaspalautteiden analysointi – pedagogiikka työryhmä, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimit, jatkuvaa

 

Vertaisarvioinnit - kehittämiskoordinaattori, tavoitteena 2 tutkintoa/alaa/vuosi

asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2

 

opiskelijamäärä, määrä kasvaa

 

tutkintojen määrä, kasvaa

 

 

opintojen negatiivinen keskeyttäminen, alle 3%

 

 

arviointien mää

Syrjäytymisen ehkäisy, henkilöiden ammatillisen osaamisen vahvistuminen, työelämän osaamisen ja tuottavuuden kehittyminen.

 

Edellyttää henkilötyövoiman ja palkkaresurssien suuntaamista ko toimenpiteiden toteuttamiseen - talousarviossa varattuna eri työryhmien, laatutyön ja hallinnon resursseihin.

 

OpinOvi ja KoulutusPotkuri neuvontapalveluiden rahoitus.

Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta

TAI aiku:

Luodaan alueen aikuiskouluttajien kanssa menettelyt yhteistyössä toteuttaa ennakointitoimintaa – koulutustarjonnan suuntaaminen.

 

Aktiivinen osallistuminen klusterikohtaisiin foorumeihin. Niistä saatavan tiedon levittäminen opettajille sekä käyttö päätöksenteon tukena koulutuspaikkojen suuntaamisessa.

 

Alakohtaisissa tiimeissä käsitellään säännöllisesti mm ELYn tuottamia ennakointiraportteja ja TKTT analyysejä. Jatkuva työelämäyhteistyö, esim. aloilla toimivat ohjausryhmät.

 

Varmistetaan, että koulutussuunnitelmien sisällöissä huomioidaan alakohtaiset tarpeiden muutokset.

Aikuiskoulutusjohdon kanssa luotavat rakenteet – tulosaluejohtaja, 2011 aikana.

 

 

Alakohtainen toiminta mm. klusterifoorumeissa – ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö ja tiimin edustajat, jatkuvaa.

 

 

 

 

Työelämän kehittämis- ja palvelutyöryhmä – levittää hyviä käytäntöjä eri aloille, tyke rahoituksen hyödyntäminen kehittämistyössä – jatkuvaa.

 

 

 

Koulutussuunnitelmien kehittäminen – opetuksen tiimit, jatkuvaa.

 

Opiskelijamäärä, kasvaa

 

 

Tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen, valtakunnan ka parempi

 

 

 

 

 

Asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2

 

Alueen elinkeinoelämä saa tarpeitaan vastaavaa työvoimaa sekä pystyy kehittämään olemassa olevan henkilöstönsä osaamista erilaisilla täydennyskoulutusmuodoilla.

 

 

 

 

Edellyttää henkilötyövoiman ja palkkaresurssien suuntaamista ko toimenpiteiden toteuttamiseen.

Aikuiskoulutuksen vahvistaminen

 

 

 

Koko tulosalue:

Aikuiskoulutuksen rahoitusta vahvistetaan valtionosuusrahoitteisissa koulutuksissa.

 

 

 

 

 

 

Työväenopistojen sisäinen uudelleen organisoituminen. Toiminnan suunnitelmallisuuden kehittäminen ja koulutustarjonnan ajantasaistaminen

Talousarvion ja mahdollisen lisätalousarvion yhteydessä - tulosaluejohtaja.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uudistukset liikkeelle kevään 2011 aikana, rehtorit.

 

Vos rahoituksesta koulutuksen toteuttamiseen suunnattu %-osuus

 

 

Tutkintojen määrä, kasvaa

 

 

 

Tarjonnan uudistuminen, opetustuntien kasvattaminen

Mahdollistaa opetukseen, ohjaukseen ja tutkintotilaisuuksien toteutukseen panostamisen nykyistä enemmän. Tutkinnon suorittamismäärän kasvattaminen.

 

 

 

 

Työväenopistojen toiminnan kasvattamiseen panostamalla saadaan uusia henkilöitä toiminnan piiriin. Syrjäytymisen ehkäisy, aktiivinen kansalaisuus.

Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa

Koko tulosalue:

Organisoidaan tilaisuuksia Turkuun esim. tutkintotoimikuntien/alojen kehittämispäivät, seminaarit jne.

Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimikoordinaattorit – maaliskuun aikana kootaan tiedot jo toteutetuista sekä suunnitelluista tilaisuuksista ja aloitetaan mahdollisten muiden suunnittelu.

Toteutetut tilaisuudet

Turun alueen oppilaitos ja muun tarjonnan valtakunnallinen tunnettavuus paranee.

Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus

Ruotsinkielisen vapaan sivistystyön tarjonta Turun alueella turvataan.

 

 

 

Kurssitarjonnan suunnittelu, jatkuvaa, rehtori.

Ruotsinkielisen opetuksen opetustuntien määrä ja opiskelijoiden määrä.

Ruotsinkielisten vapaan sivistystyön tarjonnan määrä kehittyy.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella

Tain aikuiskoulutuksen ja alueen oppilaitoksien yhteiset infotilaisuudet.

 

OpinOvi toiminta.

 

Tain aikuiskoulutuksen hakeutumisvaihe.

Tiimit ja viestintä työryhmä - jatkuvaa, mutta erityisesti tilaisuudet keväällä ja syksyllä.

 

OpinOven hankehenkilöstö, jatkuvaa.

 

pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa

 

Opiskelijamäärä kasvaa

 

 

 

Turun alueen aikuisväestön koulutustaso nousee, ammatillinen osaaminen lisääntyy. Vaikutus alueen työelämän osaamisen ja kilpailukyvyn kehittymiseen. Syrjäytymisen ehkäisy.

Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen

Koko tulosalue:

Tain aikuiskoulutuksessa kehitetään edelleen maahanmuuttajille tarjottavaa ns. klubitoimintaa, jossa ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville mahdollistetaan lisäopetus.

 

Työväenopistojen maahanmuuttajille suunnattujen koulutusten edelleen kehittäminen.

Ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö, S2 kielen opettajat – nykymallin arviointi kevät 2011, jatkokehittäminen syksy 2011

 

 

 

Luupin koulutussuunnittelija ja rehtorit

maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa

Maahanmuuttajien osallisuuden lisääntyminen, syrjäytymisen ehkäisy, työllistymisen tukeminen.

 

 

Edellyttää resurssien suuntaamista lisää maahanmuuttajien palveluihin.

Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen

Koko tulosalue:

Maahanmuuttajille suunnatun koulutusviestinnän kehittäminen, esim. yhteistyössä maahanmuuttajien omien järjestöjen yhteistyönä.

 

Markkinointimateriaalin monikielisyys ja mahdollisuus saada palvelua myös muulla kuin suomen kielellä.

Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt, Luupin koulutussuunnittelija, viestintä työryhmä – suunnitelma kevään 2011 aikana, käynnistys syksyllä 2011.

maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa

Maahanmuuttajien osallisuuden lisääntyminen, syrjäytymisen ehkäisy, työllistymisen tukeminen.

 

 

Edellyttää resurssien suuntaamista lisää maahanmuuttajien palveluihin.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Tilat

TAI: Tilojen tehokas käyttö hyödyntäen resurssinhallintaohjelmaa.

 

Työväenopistot toimivat nykyisissä tiloissa yhdessä, valmistellaan Sepänkadun tiloista luopumista 2012 kesällä.

Talokohtaiset lukujärjestysten tekijät, koulutusten vastuuopettajat - jatkuvaa

 

Rehtorit ja suunnittelijat

tilojen käyttöaste? saadaanko jostain?

 

 

 

Nykyisten tilojen lisäksi tarvitaan erilliset logistiikan tilat.

 

 

Rakenteet

Työväenopiston sisäinen uudelleen organisoituminen - suunnittelun, toteutuksien ja seurannan kehittäminen.

Tulosaluejohtaja ja rehtorit

Uudet koulutustuotteet

Koulutuksen piiriin saadaan uusia kohderyhmiä, syrjäytymisen ehkäisy ja aktiivinen kansalaisuus.

Henkilöstö

TAI: aikuiskoulutuksen henkilöstön mitoituksen tulee joustaa aikuiskoulutuksen tarpeen mukaan.

 

Tällä hetkellä lisääntynyt tarve ja päästävä purkamaan opettajien suuria ylituntimääriä.

 

Työväenopistoissa henkilöstörakenteen uudelleen arviointia sisäisen organisoitumisen ja toiminnan kehittämisen kautta.

Tulosaluejohtaja

 

Aikuiskoulutuspäälliköt

 

 

 

 

Rehtorit

Henkilöstömäärän suhteellinen muutos vastaa toiminnassa tapahtuvia muutoksia.

Henkilökunnan työhyvinvointiin, jaksamiseen ja työn jakaantumiseen kiinnitetään enemmän huomiota.

 

Henkilöstön osaamisen hyödyntäminen ja edelleen kehittäminen menestymisen edellytys.

IT

Tietotekniikan käyttö koko henkilökunnalle arkipäiväksi. Henkilöstöhallinnon itsepalveluohjelmien käytön tehostaminen. Opetuksen materiaalien ja toteutuksen siirtämistä verkkoon kehitetään edelleen

Tulosaluejohtaja

Aikuiskoulutuspäälliköt

Rehtorit

 

jatkuvaa

ATK laitteet henkilöstöl

 

Luokkien varustelutaso

Tietotekniikan käyttömahdollisuus oltava kaikilla. Luokat varusteltava asianmukaisiksi. Henkilöstön osaamiseen panostettava. Vähentää paperimateriaalien määrää.

Kustannukset

Koko henkilökunnan kustannustehokkuuden osaamiseen panostetaan.

Taloustyöryhmä, rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt.

Talousarviossa pysyminen

Kustannukset ovat suhteessa toiminnan määrään.

 

Pääprosessi: Aikuiskoulutus

SPS: painopiste: Kestävä kehitys

SPS keinot/ toimenpiteet

OPTS keinot/ toimenpiteet

Toteutus, vastuutaho ja aikataulu

Mittarit

Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys)

Energiatehokkuuden parantaminen

Henkilöstölle lisää tietoutta käytännön toimenpiteistä energiatehokkuuden parantamiseksi.

 

KoulutusPotkurin infot, sisällöt ovat jo suunniteltu.

Käynnistyminen KoulutusPotkurin kautta kevät 2011.

Toiminta alkanut

Osaamisen ja tietoisuuden lisääminen – vaikuttaminen arjen toimintaan.

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Nimetään henkilö, hänen perehdyttämisensä ja suunnitelman valmistelu.

Tulosaluejohtaja nimeää, kevät 2011, suunnittelun valmistelu syksyllä 2011 – nimetty henkilö

Onko nimetty

 

Suunnitelma tehty

Panostetaan kestävän kehityksen systemaattiseen esille tuomiseen ja sen mukaiseen toimintaan niin organisaation omassa toiminnassa kuin koulutussisällöissä.

Hankinnat

Hankinnoissa huomioidaan kestävän kehityksen arviointi, esim. energiatehokkuus, monikäyttöisyys, kestävyys (kertakäyttöisyyden vähentäminen).

Tulosaluejohtaja, henkilöt, joilla hankintatehtävä

Huomioitu hankinnoissa

Pitkällä aikavälillä merkitystä mm. hankittujen aineellisten materiaalien toimivuuden kautta.

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Verkko-opetuksen ja –ohjauksen lisääminen.

 

Oppimateriaalit verkkoon, papereiden vähentäminen.

 

Opetuksessa käytettävien materiaalien tehokas ja taloudellisen käyttö.

Rehtorit ja aikuiskoulutuspäälliköt, pedagogiikka työryhmä, opetuksen tiimit.

Kopiointimäärien pienentyminen

 

 

Materiaalihukka vähenee (miten arvioitavissa?)

Kulutuksen ja roskien määrän vähentyminen.

Opetustilojen saavutettavuus

Tilojen keskittäminen mahdollisimman pitkälle, henkilöstön ja opiskelijoiden liikkumistarve vähenee. Julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut huomioon suunnittelussa sekä niiden suosiminen kulkuvälineenä.

Tulosaluejohtaja

Toimipaikkojen määrä

Keskitetyissä toimitiloissa pystytään palvelemaan niin ulkoisia kuin sisäisiäkin asiakkaita paremmin, tehokkaammin ja joustavammin. Mitä useampia tiloja, sitä enemmän tarvitaan tukipalveluita eri paikkoihin.

 

Turussa . .2011

 

Aikuiskoulutuksen tulosalueen puolesta

Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta

 

 

 

Päivi Lehtinen

Mika Helva

Tulosaluejohtaja

Palvelujohtaja