Sopimus Turun kaupungin nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessin palvelujen tuottamisesta vuonna 2011
Sopimuksen tarkoitus
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat lukio- ja ammattiopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Nuorten ja aikuisten opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja
Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet
Turun kaupungin visio 2015
”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”
Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:
-Tasapainoinen talous
-Kilpailukykyinen Turku
-Ydinpalveluihin keskittyminen
-Hyvä hallinto
.
Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yleisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimen ohjaavat periaatteet, joita ovat:
-Osaaminen ja luovuus
-Saavutettavuus
-Monipuolisuus
-Asiakaslähtöisyys
-Kestävä kehitys
-Oikeudenmukainen ja yhteistyökykyinen
Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.
Tuottavuusohjelman tavoitteet
Tuottavuusohjelman tavoitteet
Kaupunginhallitus on päättänyt kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteista joulukuussa 2010. Tavoitteet ovat seuraavat:
Koulupudokkuus – erityistoimenpiteitä tarvitsevat ensimmäisessä nivelvaiheessa
Tavoitteena on varhainen ongelmien havaitseminen ja niihin puuttuminen, onnistuneen arvioinnin ja parantuneen tiedonsiirron myötä oppilaat ohjautuvat tehokkaammin oikean tuen piiriin, erityisosaamista hyödynnetään joustavasti ja tehokkaasti pääprosessissa.
Tilojen tehokaskäyttö
Tavoitteena on koko hallintokunnan palveluverkon tarkastelu taloudellisesta näkökulmasta huomioiden niin seudullinen näkökulma kuin tilojen omistamiseen liittyvät kysymykset. Edelleen pyritään joustaviin tilankäyttöratkaisuihin lähipalveluissa ja hallinnon keskittämiseen ja huonokuntoisoisista tiloista luopumiseen.
Henkilöstön määrä
Hallinnollisen henkilöstön määrässä pyritään noin prosentin vuotuiseen vähenemiseen.
Hallinnon yhdistyminen – parantuneet työprosessit
Tavoitteena on asiantuntijapalvelujen tehokas ja laadukas tuottaminen koko pääprosessille hallinnon yhdistämisen myötä, edelleen yhdistymisen myötä tavoitellaan osaamisen joustavaa käyttöä, samalla hyödynnetään hallinnossa, opetuksessa kuin muussakin asiakaspalvelussa teknologian mahdollisuuksia.
Toiminnan painopisteet ja kehittäminen
Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtavat tulosaluejohtajat ovat sopineet tulosalueittain toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen ohjelmien, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja tavoitteisiin vuoden 2011 aikana, lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2011 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.
Näiden tavoitteiden toteuttamisesta on sovittu liitteinä olevissa tulosaluekohtaisissa taulukoissa.
Tulosalueiden OPTS taulukot
Liitteinä olevien lomakkeiden avulla tulosalueet tekevät sopimuksen siitä, kuinka sen toimesta toteutetaan strategisen palvelusopimuksen tavoitteet. Tämä sopimus tehdään vuodeksi 2011 ja siksi siihen kirjataan vain tänä vuonna toteutettavat tai valmisteltavat toimenpiteet.
OPTS keinot/toimenpiteet ruutuun on kirjattu kunkin strategisen palvelusopimuksen keinon konkreettiset toteutuskeinot tulosalueella. Näitä voi olla useampikin.
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu kohtaan on kirjattu, kuinka edellä mainittu toimenpide toteutetaan, kuka tai mikä on vastuutaho sekä mikä on toteutusaikataulu esimerkiksi koska asia on valmis.
Mittarit kohtaan on laitettu, millä konkreettisella mittarilla voidaan mitata strategisen palvelusopimuksen mukaisen tavoitteen toteuttamista ja siten konkreettisten toimenpiteidenkin onnistumista.
Vaikutukset kohtaan kirjattiin millainen vaikutus kyseessä olevalla konkreettisella toimenpiteellä on resursseihin eli tarvitaanko taloudellista panostusta, tuleeko taloudellista säästöä, tarvitaanko lisää tiloja tai voidaanko tilojen käyttöä tehostaa, tarvitaanko lisää henkilöstöä tai henkilöstön työaikaa tai voidaanko säästää henkilöstön työaikaa sekä mitkä ovat toimenpiteen mahdolliset vaikutukset kestävän kehityksen kannalta. Kestävän kehityksen vaikutuksia ovat ekologiset (energian kulutus, jätteiden synty yms.), sosiaaliset (syrjäytymisen ehkäisy, tasa-arvon edistyminen yms.) tai taloudelliset (pitkän tähtäimen taloudelliset säästöt kaupungin tai jopa koko yhteiskunnan kannalta). Vaikutukset kohtaan kirjattiin vain ne vaikutukset, jotka oikeasti ovat merkittäviä.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.
Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Tämä sopimus astuu voimaan kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja se on voimassa 31.12.2011 asti.
Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2011. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.
Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.
LIITTEET
Liite 1: Lukio-opetuksen tulosalueen OPTS taulukko
Liite 2. Ammatillisen koulutuksen tulosalueen OPTS taulukko
Liite 3. Aikuiskoulutuksen tulosalueen OPTS taulukko
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen liite 1: lukiokoulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Toisen asteen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen |
Varmistetaan lukio-opetuksen riittävä resurssi. Lukio-opetuksen markkinoin uudistaminen. Yo-kirjoituksiin 2014 valmistautuminen. |
Resurssi pidettävä nykyisellä tasolla. Lukion verkkosivuja uusittava. Lautakunta/valtuusto |
Jaettavissa olevan resurssin määrä |
Tilat ja henkilöstö pysyvät entisellään. Menoja lisää palkkojen kasvu. |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa |
Juhana Herttuan lukio osallistuu avajaistapahtumaan. Lukioiden yhteiset vanhojen tanssit. Katedraalskola mukana Å-djuret projektissa. |
Osuus avajaisissa toteutunut. Vastuutaho Juhana Herttuan lukio. Vanhojen tanssit toteutettu. Vastuutaho virasto. |
Hankkeet toteutuneet |
Vanhojen tanssien kustannusvaikutus n. 15 000€. Katetaan kulttuuripääkaupunkihankkeesta. |
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus |
Katedralskolan resurssi pidetään vähintään entisellä tasollaan. |
Tulosaluejohtaja |
Resurssin määrä |
Menoja lisää 1.5. palkkojen tarkistus. |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Koulutustakuun toteuttaminen |
Lukiokoulutuksen opiskelijoiden sisäänotto suhteutetaan Turun ja seutukunnan perusopetuksen oppilasmääriin. Starttilukiotoimintaa jatketaan. |
Lukiokoulutuksen tulosalue vastaa seurannasta laskentapäivien 20.9. ja 20.1. perusteella. |
Perusopetuksen ja lukioiden oppilasmäärät. |
Nopeat vaikutukset vähäisiä. |
Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella |
Perusopetuksen ja lukioiden oppilaanohjauksen ja opinto-ohjaajien tapaamiset. |
Toisen asteen koulutus vastaa. Sovitaan tapaamisten ajankohdat. Tiedonsiirto perusopetuksesta lukioille. |
Tapaaminen järjestetty ja toimenpiteistä sovittu |
Koulutuksen ulkopuolelle jäävien oppilaiden määrä vähenee. |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen |
S2 –opetusta laajennetaan tarpeen mukaan. |
Vastuutaho Iltalukio. |
Toiminta alkanut. |
Opetuksen määrän lisäys kasvattaa vastaavalla määrällä kuluja. |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen |
Lukioon valmistava opetus (Valmo) |
Suunnittelu aloitetaan. Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue / Iltalukio. |
Valmon suunnittelu aloitetaan. |
Kustannukset kasvavat opetuksen aiheuttamien henkilö- ja tilakustannusten verran. |
Koulukiusaamiseen puuttuminen |
Opiskelijahuollon käsikirjan päivitys ja tarkempi ohjeistus. |
Lukioiden opiskelijahuoltoryhmät panostavat asiaan. |
Luja-kysely 3. vuoden välein. |
Suunnittelun aiheuttamat kulut, Luja-kyselyn kulut. |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Tilat |
Lukion opetustilojen kunnostaminen ajanmukaisiksi. Erityisesti Tsyk ja Klassikon lukio. |
Opetustoimi/Tilaliikelaitos. |
Tehty päätökset remonteista. |
Hankesuunnitelmien mukaiset kulut. |
Rakenteet |
Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden yhdistymisprosessi jatkuu |
Vastuutaho lukiokoulutuksen tulosalue. |
Suunnitelmia noudatetaan. |
Kupittaalla tilatarve vähenee. |
Henkilöstö |
Lukioista on jäämässä eläkkeelle n. 8 opettajaa. Virat joudutaan täyttämään. |
Vastuutaho lukiokoulutus/viraston henkilöstöosasto. |
Henkilöstön määrä vastaa tarvetta. |
Ei vaikutusta nykytilaan verrattuna. |
IT |
Lukioiden tietoteknistä tasoa on ryhdyttävä kohottamaan vuoden 2014 yo-kirjoitusten vaatimusten mukaiseksi. |
Vastuutaho lukiokoulutus/virasto. Kustannusvaikutus huomioitava talousarviossa. |
Hankintoja on ryhdytty toteuttamaan. |
Kustannusvaikutus riippuu hankittavien laitteiden laadusta ja tasosta. Arvio n. 300 000 €. |
Kustannukset |
Rehtoreiden kustannustehokkaan toiminnan kehittäminen |
Tulosaluejohtaja, talouspäällikkö. |
Talousarviossa pysyminen. |
Kustannukset ovat suhteessa toimintaan. |
Pääprosessi: Lukiokoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Energiatehokkuuden parantaminen |
Henkilöstöä opastetaan energiatehokkaaseen toimintaan. |
Lukioiden rehtorit. |
Tiedottaminen on toteutettu lukioissa. |
Arjen toiminnat muuttuvat energiaa säästäviksi. |
Nimetään hallintokuntakohtaiset ekotukihenkilöt |
Tulosalueelta valitaan henkilö ja hänet koulutetaan tehtävään. |
Tulosaluejohtaja nimeää kevään 2011 aikana. Toiminta alkaa syksyllä 2011. |
Toiminta on aloitettu. |
Kustannuksena korvaus henkilön toiminnasta. Vaikutukset: kestävä kehitys huomioidaan kaikessa toiminnassa. |
Hankinnat |
Hankintoja arvioitaessa huomioidaan kestävän kehityksen vaatimukset. |
Tulosaluejohtaja, rehtorit. |
Huomioidaan hankinnoissa. |
Luovutaan kertakäyttötuotteista, panostetaan hankittavien laitteiden kestävyyteen. |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioiden keskittäminen. Etä- ja verkko-opetuksen tarjonnan lisääminen. |
Tulosaluejohtaja, rehtorit. |
Sähköisten toimintojen lisääntyminen. |
Paperin käyttö vähenee. |
Opetustilojen saavutettavuus |
Kouluverkkosuunnitelman mukainen lukioverkon keskittäminen. Opiskelijoiden liikkumistarve vähenee ja lukiot ovat helpommin saavutettavissa julkisin kulkuneuvoin. |
Tulosaluejohtaja |
Kouluverkkosuunnitelma toteutetaan. |
Suuret yksiköt pystyvät yksinään tuottamaan taloudellisemmin opetusta. |
Turussa . .2011
Ammatillisen opetuksen tulosalueen puolesta |
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta |
|
|
Esko Heikkonen |
Mika Helva |
Tulosaluejohtaja |
Palvelujohtaja |
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen liite 2: ammatillisen koulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen |
-Klusterikohtaisiin ennakointifoorumeihin osallistuminen |
Lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt |
TAIn edustaja kussakin alojen klusterissa |
Saadaan tuloksellisuusrahaa kuuden suurimman kaupungin vertailussa kahden parhaan joukossa |
|
-Kansallisiin ja kansainvälisiin kisoihin osallistuneiden määrä, nykytason säilyttäminen |
Aktivoidaan osallistumista v.2011 |
Osallistuneiden määrä ja alat
|
|
|
-Taitajakilpailut Varsinais-Suomeen v.2015 |
Neuvottelut Turun kaupungin keskushallinnon kanssa sekä aiesopimus muiden Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten kanssa v.2011 |
Toteutunut / ei toteutunut |
|
|
-Mahdollisuus nopeampaan valmistumiseen |
Toimintamallin suunnittelu v.2011 |
Suunnittelu valmis |
|
|
-Läpäisyasteen korottaminen |
Opiskelijahuollon toimenpiteet |
Läpäisyaste väh. sama kuin v.2010 |
|
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus |
-Handel och data –yksikön koulutustarjonnan määrä säilyy vähintään nykyisenä. |
Kaupunginhallitus, lautakunta, tulosaluejohtaja, rehtori ja koulutuspäällikkö v. 2011 |
Opiskelijamäärä /tarjonta |
Kaksikielisen palvelutarjonnan säilyttäminen Turun seudulla |
Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta |
-Työelämälähtöisten oppimisympäristöjen ja työelämän kanssa toimivien osaamiskeskusten kehittäminen |
Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011 |
Valmistumisen jälkeen työhön tai jatko-opiskeluihin sijoittuneet
|
|
|
-Yrittäjyys ja työelämälähtöisyys integroidaan opintoihin jo 1. vuonna |
|
Nuori yrittäjyys – toiminta käytössä vähintään neljällä koulutusalalla |
|
|
-Kannustetaan opettajia työelämäjaksoille |
|
Työelämäjaksot / v. |
Tarvitaan lisärahoitus
|
Oppisopimuskoulutuksen vahvistaminen |
-Tarjotaan mahdollisimman laaja-alaisesti ammatillista oppisopimuskoulutusta alueen työelämän tarpeisiin. |
Oppisopimustoimisto v. 2011 |
Eri työnantajia mukana oppisopimuskoulutuksessa vuoden aikana yli 1100 kpl. |
|
|
-Lisätään kohdistettua tiedottamista oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista. |
|
Eri tutkintoja vuoden aikana yli 150 kpl.
|
|
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa |
-Osallistutaan opiskelijatyötoiminnan kautta mahdollisimman paljon tapahtumien järjestelyihin |
Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 |
Tapahtumien opiskelijatyötoiminnan kustannukset |
Tuotetaan opiskelijatyövoimaa tapahtumajärjestelyihin. |
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Koulutustakuun toteuttaminen |
-Vaikuttaminen koulutuspaikkojen määrään alueen tarvetta vastaavasti |
Kaupunginhallitus, lautakunta, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja v. 2011 |
Ensisijaiset hakijat / koulutukseen hyväksytyt |
Syrjäytymisen ehkäisy |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen |
-Riittävät kieliopinnot valmistavissa koulutuksissa |
Tulosaluejohtaja ja rehtorit v. 2011 |
Valmistavan koulutuksen kieliopintojen opintoviikot / lukuvuosi |
Syrjäytymisen ehkäisy |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen
|
-Maahanmuuttajien koulutusesteiden poistaminen, opintoihin valmistavaan koulutukseen panostaminen ja koulutusten suoramarkkinointi maahanmuuttajayhteisöille |
Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 |
Koulukseen osallistuvien muunkielisten osuus koko opiskelijamäärästä
|
Syrjäytymisen ehkäisy |
Koulukiusaamiseen puuttuminen, terveyden ja hyvinvoinnin sekä aktiivisuuden edistäminen |
-Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi ja koulutetaan henkilöstöä |
Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 |
Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet on aloitettu Järjestetään kyselyjä (kipupisteissä ja yleisesti) |
Turvallinen opiskeluympäristö
|
|
-Opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
|
|
Opiskelijakyselyn tulokset, Terveenä työhön -hankkeen seurantatulokset |
Tuotetaan itsestään huolta pitäviä työntekijöitä alueen työelämään sekä aktiivisia, osallistuvia yhteiskunnan jäseniä |
|
-Oppilaskuntatoimintaa aktivoidaan
|
|
Talokohtaiset oppilaskunnat toimivat/ eivät toimi |
|
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Tilat |
-Kampusmallin edistäminen
|
Lautakunta, virastopäällikkö, palvelujohtaja, tulosaluejohtaja Tilaliikelaitos |
Edistyminen
|
Tukipalvelujen keskitetty järjestäminen mahdollistuu ja tuo synergiaetuja |
|
-Logistiikan koulutustilat |
|
Suunnittelu valmis v. 2011 |
|
Rakenteet |
-Varsinais-Suomen ammatillisten oppilaitosten yhteistyön tehostaminen |
Oppilaitosten johtavien virkamiesten foorumi |
3 kertaa / v |
Alueen työelämään kattava ja osaavia ammattilaisia |
Henkilöstö |
-Opetushenkilöstöä pitää lisätä toiminnan kasvaessa |
Tulosaluejohtaja ja rehtorit |
Opettajilla opetusvelvollisuuden lisäksi max. 50% ylitunteja |
Henkilöstön jaksaminen Sairauspoissaolot vähenevät |
IT |
-Oppilashallintojärjestelmän vaihto |
Kasvatus- ja opetusvirasto (TAI oppilashallintasuunnitteluryhmä, Primus-ohjausryhmä ja pääkäyttäjät sekä opintosihteerit ja lukujärjestysten tekijät) |
Henkilöstö on koulutettu |
Voidaan tuottaa raportteja toiminnan ohjauksen ja päätöksen teon tueksi Henkilöstön resurssien käyttö ohjelman ylläpitämisestä pienenee, kun ohjelma toimii tarpeita vastaavasti |
Kustannukset |
-Tuotteistaminen ja kustannuslaskenta -SAP-vyörytystoiminto |
Uuden organisaation mukainen tuotanto v.2011 |
Aloitettu
Toiminnassa |
Opetuspalveluiden myynti seutukunnalle mahdollistuu / tehostuu |
Pääprosessi: Ammatillinen koulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Energiatehokkuuden parantaminen |
-Henkilöstön koulutus energiatehokkaaseen toimintaan |
Tulosaluejohtaja, rehtorit ja koulutuspäälliköt v. 2011 |
Koulutussuunnitelma tehty |
Energian säästöt |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt |
-Nimetään |
Tulosaluejohtaja |
Nimetty |
|
Hankinnat |
-Hankinnoissa käytetään kestävän kehityksen kriteereitä kilpailutus- toimeksiannoissa Halokkeelle |
Hankintavaltuuden omaavat viranhaltijat |
Hankinnoissa 80 % kestävän kehityksen kriteerit v. 2011 |
|
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
-Kampusmallin edistäminen
|
Palvelujohtaja, tulosaluejohtaja ja Tilaliikelaitos |
Edistyminen |
Tukipalvelujen keskitetty järjestäminen mahdollistuu ja tuo synergiaetuja |
Opetustilojen saavutettavuus |
-Varmistetaan julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut kampuksen tarpeisiin |
|
|
Liikkuminen koulutalojen välillä vähenee |
Turussa . .2011
Ammatillisen opetuksen tulosalueen puolesta |
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta |
|
|
Seija Mattila |
Mika Helva |
Tulosaluejohtaja |
Palvelujohtaja |
Operatiivinen palvelutuotantosopimuksen liite 3: aikuiskoulutuksen tulosalue
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen opetus | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Toisen asteen ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun varmistaminen
|
TAI aiku: Tain aikuiskoulutuksen koulutustarjonnan jatkuva kehittäminen, tarjonnasta viestittäminen / markkinointi, hakeutumisvaiheen kehittäminen, OpinOvi ja KoulutusPotkuri yhteistyö.
Laadunvarmistuksessa asiakaspalautteiden systemaattinen käsittely sekä sisäiset ja ulkoiset, erityisesti vertaisarvioinnit. |
Koulutustarjonnan kehittäminen – aikuiskoulutuspäälliköt yhdessä tiimien kanssa, jatkuvaa
Markkinointi ja viestintä – ko. työryhmä, jatkuvaa
Hakeutumisvaiheen kehittäminen – pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa
Asiakaspalautteiden analysointi – pedagogiikka työryhmä, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimit, jatkuvaa
Vertaisarvioinnit - kehittämiskoordinaattori, tavoitteena 2 tutkintoa/alaa/vuosi |
asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2
opiskelijamäärä, määrä kasvaa
tutkintojen määrä, kasvaa
opintojen negatiivinen keskeyttäminen, alle 3%
arviointien määrä |
Syrjäytymisen ehkäisy, henkilöiden ammatillisen osaamisen vahvistuminen, työelämän osaamisen ja tuottavuuden kehittyminen.
Edellyttää henkilötyövoiman ja palkkaresurssien suuntaamista ko toimenpiteiden toteuttamiseen - talousarviossa varattuna eri työryhmien, laatutyön ja hallinnon resursseihin.
OpinOvi ja KoulutusPotkuri neuvontapalveluiden rahoitus. |
Tuotetaan alueen työelämän tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta |
TAI aiku: Luodaan alueen aikuiskouluttajien kanssa menettelyt yhteistyössä toteuttaa ennakointitoimintaa – koulutustarjonnan suuntaaminen.
Aktiivinen osallistuminen klusterikohtaisiin foorumeihin. Niistä saatavan tiedon levittäminen opettajille sekä käyttö päätöksenteon tukena koulutuspaikkojen suuntaamisessa.
Alakohtaisissa tiimeissä käsitellään säännöllisesti mm ELYn tuottamia ennakointiraportteja ja TKTT analyysejä. Jatkuva työelämäyhteistyö, esim. aloilla toimivat ohjausryhmät.
Varmistetaan, että koulutussuunnitelmien sisällöissä huomioidaan alakohtaiset tarpeiden muutokset. |
Aikuiskoulutusjohdon kanssa luotavat rakenteet – tulosaluejohtaja, 2011 aikana.
Alakohtainen toiminta mm. klusterifoorumeissa – ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö ja tiimin edustajat, jatkuvaa.
Työelämän kehittämis- ja palvelutyöryhmä – levittää hyviä käytäntöjä eri aloille, tyke rahoituksen hyödyntäminen kehittämistyössä – jatkuvaa.
Koulutussuunnitelmien kehittäminen – opetuksen tiimit, jatkuvaa.
|
Opiskelijamäärä, kasvaa
Tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen, valtakunnan ka parempi
Asiakaspalaute, tavoite 4, hälytysraja 3,2
|
Alueen elinkeinoelämä saa tarpeitaan vastaavaa työvoimaa sekä pystyy kehittämään olemassa olevan henkilöstönsä osaamista erilaisilla täydennyskoulutusmuodoilla.
Edellyttää henkilötyövoiman ja palkkaresurssien suuntaamista ko toimenpiteiden toteuttamiseen. |
Aikuiskoulutuksen vahvistaminen
|
Koko tulosalue: Aikuiskoulutuksen rahoitusta vahvistetaan valtionosuusrahoitteisissa koulutuksissa.
Työväenopistojen sisäinen uudelleen organisoituminen. Toiminnan suunnitelmallisuuden kehittäminen ja koulutustarjonnan ajantasaistaminen |
Talousarvion ja mahdollisen lisätalousarvion yhteydessä - tulosaluejohtaja.
Uudistukset liikkeelle kevään 2011 aikana, rehtorit.
|
Vos rahoituksesta koulutuksen toteuttamiseen suunnattu %-osuus
Tutkintojen määrä, kasvaa
Tarjonnan uudistuminen, opetustuntien kasvattaminen |
Mahdollistaa opetukseen, ohjaukseen ja tutkintotilaisuuksien toteutukseen panostamisen nykyistä enemmän. Tutkinnon suorittamismäärän kasvattaminen.
Työväenopistojen toiminnan kasvattamiseen panostamalla saadaan uusia henkilöitä toiminnan piiriin. Syrjäytymisen ehkäisy, aktiivinen kansalaisuus. |
Aktiivinen osallistuminen kulttuuripääkaupunkihankkeessa |
Koko tulosalue: Organisoidaan tilaisuuksia Turkuun esim. tutkintotoimikuntien/alojen kehittämispäivät, seminaarit jne. |
Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt ja tiimikoordinaattorit – maaliskuun aikana kootaan tiedot jo toteutetuista sekä suunnitelluista tilaisuuksista ja aloitetaan mahdollisten muiden suunnittelu. |
Toteutetut tilaisuudet |
Turun alueen oppilaitos ja muun tarjonnan valtakunnallinen tunnettavuus paranee. |
Varmistetaan ruotsinkielisen koulutuksen tarjonnan monipuolisuus |
Ruotsinkielisen vapaan sivistystyön tarjonta Turun alueella turvataan.
|
Kurssitarjonnan suunnittelu, jatkuvaa, rehtori. |
Ruotsinkielisen opetuksen opetustuntien määrä ja opiskelijoiden määrä. |
Ruotsinkielisten vapaan sivistystyön tarjonnan määrä kehittyy. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Tuetaan toisen asteen koulutukseen siirtymistä riittävällä ohjauksella |
Tain aikuiskoulutuksen ja alueen oppilaitoksien yhteiset infotilaisuudet.
OpinOvi toiminta.
Tain aikuiskoulutuksen hakeutumisvaihe. |
Tiimit ja viestintä työryhmä - jatkuvaa, mutta erityisesti tilaisuudet keväällä ja syksyllä.
OpinOven hankehenkilöstö, jatkuvaa.
pedagogiikka työryhmä, jatkuvaa
|
Opiskelijamäärä kasvaa
|
Turun alueen aikuisväestön koulutustaso nousee, ammatillinen osaaminen lisääntyy. Vaikutus alueen työelämän osaamisen ja kilpailukyvyn kehittymiseen. Syrjäytymisen ehkäisy. |
Kaikkien maahanmuuttajien suomen ja ruotsinkielen opetuksen turvaaminen |
Koko tulosalue: Tain aikuiskoulutuksessa kehitetään edelleen maahanmuuttajille tarjottavaa ns. klubitoimintaa, jossa ammatillisessa koulutuksessa opiskeleville mahdollistetaan lisäopetus.
Työväenopistojen maahanmuuttajille suunnattujen koulutusten edelleen kehittäminen. |
Ko. alan aikuiskoulutuspäällikkö, S2 kielen opettajat – nykymallin arviointi kevät 2011, jatkokehittäminen syksy 2011
Luupin koulutussuunnittelija ja rehtorit |
maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa |
Maahanmuuttajien osallisuuden lisääntyminen, syrjäytymisen ehkäisy, työllistymisen tukeminen.
Edellyttää resurssien suuntaamista lisää maahanmuuttajien palveluihin. |
Maahanmuuttajien koulutukseen pääsyn edistäminen |
Koko tulosalue: Maahanmuuttajille suunnatun koulutusviestinnän kehittäminen, esim. yhteistyössä maahanmuuttajien omien järjestöjen yhteistyönä.
Markkinointimateriaalin monikielisyys ja mahdollisuus saada palvelua myös muulla kuin suomen kielellä. |
Rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt, Luupin koulutussuunnittelija, viestintä työryhmä – suunnitelma kevään 2011 aikana, käynnistys syksyllä 2011. |
maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa |
Maahanmuuttajien osallisuuden lisääntyminen, syrjäytymisen ehkäisy, työllistymisen tukeminen.
Edellyttää resurssien suuntaamista lisää maahanmuuttajien palveluihin. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Toiminnan tehostaminen | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Tilat |
TAI: Tilojen tehokas käyttö hyödyntäen resurssinhallintaohjelmaa.
Työväenopistot toimivat nykyisissä tiloissa yhdessä, valmistellaan Sepänkadun tiloista luopumista 2012 kesällä. |
Talokohtaiset lukujärjestysten tekijät, koulutusten vastuuopettajat - jatkuvaa
Rehtorit ja suunnittelijat |
tilojen käyttöaste? saadaanko jostain?
|
Nykyisten tilojen lisäksi tarvitaan erilliset logistiikan tilat.
|
Rakenteet |
Työväenopiston sisäinen uudelleen organisoituminen - suunnittelun, toteutuksien ja seurannan kehittäminen. |
Tulosaluejohtaja ja rehtorit |
Uudet koulutustuotteet
|
Koulutuksen piiriin saadaan uusia kohderyhmiä, syrjäytymisen ehkäisy ja aktiivinen kansalaisuus. |
Henkilöstö |
TAI: aikuiskoulutuksen henkilöstön mitoituksen tulee joustaa aikuiskoulutuksen tarpeen mukaan.
Tällä hetkellä lisääntynyt tarve ja päästävä purkamaan opettajien suuria ylituntimääriä.
Työväenopistoissa henkilöstörakenteen uudelleen arviointia sisäisen organisoitumisen ja toiminnan kehittämisen kautta. |
Tulosaluejohtaja
Aikuiskoulutuspäälliköt
Rehtorit |
Henkilöstömäärän suhteellinen muutos vastaa toiminnassa tapahtuvia muutoksia. |
Henkilökunnan työhyvinvointiin, jaksamiseen ja työn jakaantumiseen kiinnitetään enemmän huomiota.
Henkilöstön osaamisen hyödyntäminen ja edelleen kehittäminen menestymisen edellytys. |
IT |
Tietotekniikan käyttö koko henkilökunnalle arkipäiväksi. Henkilöstöhallinnon itsepalveluohjelmien käytön tehostaminen. Opetuksen materiaalien ja toteutuksen siirtämistä verkkoon kehitetään edelleen |
Tulosaluejohtaja Aikuiskoulutuspäälliköt Rehtorit
jatkuvaa |
ATK laitteet henkilöstöllä
Luokkien varustelutaso |
Tietotekniikan käyttömahdollisuus oltava kaikilla. Luokat varusteltava asianmukaisiksi. Henkilöstön osaamiseen panostettava. Vähentää paperimateriaalien määrää. |
Kustannukset |
Koko henkilökunnan kustannustehokkuuden osaamiseen panostetaan. |
Taloustyöryhmä, rehtorit, aikuiskoulutuspäälliköt. |
Talousarviossa pysyminen |
Kustannukset ovat suhteessa toiminnan määrään. |
Pääprosessi: Aikuiskoulutus | ||||
SPS: painopiste: Kestävä kehitys | ||||
SPS keinot/ toimenpiteet |
OPTS keinot/ toimenpiteet |
Toteutus, vastuutaho ja aikataulu |
Mittarit |
Vaikutukset (talous, tilat, henkilöstö ja kestävä kehitys) |
Energiatehokkuuden parantaminen |
Henkilöstölle lisää tietoutta käytännön toimenpiteistä energiatehokkuuden parantamiseksi.
KoulutusPotkurin infot, sisällöt ovat jo suunniteltu. |
Käynnistyminen KoulutusPotkurin kautta kevät 2011. |
Toiminta alkanut |
Osaamisen ja tietoisuuden lisääminen – vaikuttaminen arjen toimintaan. |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt |
Nimetään henkilö, hänen perehdyttämisensä ja suunnitelman valmistelu. |
Tulosaluejohtaja nimeää, kevät 2011, suunnittelun valmistelu syksyllä 2011 – nimetty henkilö |
Onko nimetty
Suunnitelma tehty |
Panostetaan kestävän kehityksen systemaattiseen esille tuomiseen ja sen mukaiseen toimintaan niin organisaation omassa toiminnassa kuin koulutussisällöissä. |
Hankinnat |
Hankinnoissa huomioidaan kestävän kehityksen arviointi, esim. energiatehokkuus, monikäyttöisyys, kestävyys (kertakäyttöisyyden vähentäminen). |
Tulosaluejohtaja, henkilöt, joilla hankintatehtävä |
Huomioitu hankinnoissa |
Pitkällä aikavälillä merkitystä mm. hankittujen aineellisten materiaalien toimivuuden kautta. |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
Verkko-opetuksen ja –ohjauksen lisääminen.
Oppimateriaalit verkkoon, papereiden vähentäminen.
Opetuksessa käytettävien materiaalien tehokas ja taloudellisen käyttö. |
Rehtorit ja aikuiskoulutuspäälliköt, pedagogiikka työryhmä, opetuksen tiimit. |
Kopiointimäärien pienentyminen
Materiaalihukka vähenee (miten arvioitavissa?) |
Kulutuksen ja roskien määrän vähentyminen. |
Opetustilojen saavutettavuus |
Tilojen keskittäminen mahdollisimman pitkälle, henkilöstön ja opiskelijoiden liikkumistarve vähenee. Julkisten kulkuneuvojen reitit ja aikataulut huomioon suunnittelussa sekä niiden suosiminen kulkuvälineenä. |
Tulosaluejohtaja |
Toimipaikkojen määrä |
Keskitetyissä toimitiloissa pystytään palvelemaan niin ulkoisia kuin sisäisiäkin asiakkaita paremmin, tehokkaammin ja joustavammin. Mitä useampia tiloja, sitä enemmän tarvitaan tukipalveluita eri paikkoihin. |
Turussa . .2011
Aikuiskoulutuksen tulosalueen puolesta |
Nuorten ja aikuisten koulutuksen pääprosessin puolesta |
|
|
Päivi Lehtinen |
Mika Helva |
Tulosaluejohtaja |
Palvelujohtaja |