Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25112.08.20252

4058-2025 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat välillä Sotalaistenkatu - Tervahovinkatu

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Itäisen Rantakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelmat perustuvat kaupunginvaltuuston 23.8.2021 § 203 hyväksymään Itäisen Rantakadun hanke- ja yleissuunnitelmaan.

Kylk § 251

Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Satomaa, Kaupunkirakentaminen ja tilat, infran toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Aatto Kaskinen 10.7.2025:

Tausta

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman välille Rettiginrinne–Purserinpuisto 23.8.2021 § 29. Hankkeen tavoitteena on parantaa Itäisen Rantakadun liikennejärjestelyitä ja sen myötä lisätä jokirannan viihtyisyyttä, turvallisuutta, esteettömyyttä ja toiminnallisuutta.

Hankkeen ensimmäinen vaihe välillä Rettiginrinne–Sotalaistenkatu valmistui joulukuussa 2024. Nyt valmistuneet suunnitelmat jatkavat Itäisen Rantakadun saneerausta ja liikennejärjestelyiden muutosta Sotalaistenkadun risteyksestä kohti Telakkarantaa Tervahovinkadun risteykseen saakka. Myöhemmin tuodaan päätöksentekoon vielä katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat välille Tervahovinkatu–Purserinpuisto.

Nykytilanne

​Suunnittelualue sijaitsee Turun ruutukaavakeskustassa jokirannassa IV kaupunginosassa. Suunnittelualue käsittää Sotalaistenkadun ja Tervahovinkadun välisen osuuden Itäisestä Rantakadusta ja on noin 400 metriä pitkä ja se yhdistyy Itäisen Rantakadun viime vuonna valmistuneeseen osuuteen.

Suunnittelualueella Itäinen Rantakatu palvelee joukkoliikennettä, jokirannan huoltoliikennettä sekä lähimpiin kortteleihin ja kiinteistöihin saapumista ja lähtemistä. Kadulla on myös läpiajoa Telakkarannan ja Martinsillan välillä. Ajorata on tarpeettoman leveä, joka johtaa liian suuriin ajonopeuksiin heikentäen kadun liikenneturvallisuutta.

Itäisellä Rantakadulla on kaksisuuntainen pyörätie Sotalaistenkadulta länteen Purserinpuistoon saakka. Joen puolella pyörätietä ei ole, mutta rantamuurin päällä on kapea jalkakäytävä, jossa on myös rantaan liittyvää kunnalistekniikkaa. Leveän ajoradan reunat on varattu kadunvarsipysäköintiin, joka on nykyisin maksutonta, mutta osittain aikarajoitettua.

Katualueella ei ole nykyisin katupuita lukuun ottamatta Sotalaistenkadun ja Savenvalajankadun välistä sijaitsevaa pysäköintialuetta, jossa viisi suurikokoista lehtipuuta.

Tavoite

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita Aurajokirannassa sekä keventää laituritason kulkuväylien kuormitusta. Suunnitelmalla edistetään jokirannan viihtyisyyttä ja sen myötä lisätään keskustan houkuttelevuutta ja elinvoimaisuutta.

Suunnittelu perustuu kaupunginvaltuuston 23.8.2021 hyväksymään Itäisen Rantakadun hankesuunnitelmaan, jossa ranta rauhoitetaan jalankululle ja ajoradan rinnalle toteutetaan yksisuuntaiset pyörätiet.

Nyt esillä oleva suunnitelma jatkaa viime vuonna Itäiselle Rantakadulle Rettiginrinteen ja Sotalaistenkadun välille valmistuneita liikennejärjestelyitä. Suunnitelma ulottuu Sotalaistenkadulta Tervahovinkadulle saakka, minkä jälkeen on tarkoitus suunnitella Tervahovinkadun ja Purserinpuiston välinen osuus Itäisestä Rantakadusta

Suunnitelma

Itäisen Rantakadun molemmille puolille tehdään yksisuuntaiset pyörätiet. Pyörätiet erotetaan ajoradasta reunakivellä ja kapealla kivetyksellä. Pyörätiet toteutetaan jalkakäytävän kanssa samaan tasoon. Pyörätiet päällystetään punertavalla asfaltilla ja jalkakäytävät tavalliseen tapaan betonilaatoilla. Yksisuuntaisten pyöräteiden leveys vaihtelee 1,65 metristä 2 metriin ja jalkakäytävien leveys vaihtelee noin 2,2 metristä 4 metriin. Reunakivet ovat graniittisia ja välikaistat tehdään luonnonkivistä.

Joen puoleisen jalankulkuväylän ja pyörätien väliin on suunniteltu uudet yhtenäiset puurivit, joissa olisi yhteensä 41 uutta lehtipuuta. Myös kadun toiselle puolelle on jokaisen poikkikadun risteyksen molemmin puolin suunniteltu kaksi uutta puuta. Yhteensä suunnitelmassa on 47 uutta katupuuta Itäiselle Rantakadulle. Puiden väliin sijoitetaan istuimia ja roska-astioita.

Ajorata kavennetaan 6,5 metriin, jotta nykyistä 30 km/h nopeusrajoitusta olisi helpompi noudattaa. Tervahovinkadun risteys säilytetään edelleen korotettuna. Tiilentekijänkadun risteykseen ei tehdä korotusta ja Savenvalajankadun risteyksen vieressä oleva korotus uusitaan.

Savenvalajankadun kohdalla olevat linja-autopysäkit 1816 ja 1815 poistetaan. Lähimmät jäljelle jäävät pysäkit ovat Tervahovinkadun kohdalla ja Sotalaistenkadun kohdalla. Tervahovinkadun kohdalla oleva Förin bussipysäkki 334 muutetaan kaistapysäkiksi, jolloin myös katos ja odotustila saadaan tehtyä pyörätien ja ajoradan väliin.

Kadunvarsipysäköintipaikat poistuvat kokonaan kadun joen puoleiselta reunalta, mutta kiinteistöjen puolella pysäköintipaikat säilytetään, niiltä osin kuin se on mahdollista. Nykytilanteessa suunnittelualueella on 78 rajoittamatonta ja 17 aikarajoitettua (15min) pysäköintipaikkaa. Suunnitelman mukaan alueelle jää 45 autopaikkaa. Autojen pysäköintipaikat ovat samassa tasossa ajoradan kanssa, ne asfaltoidaan ja erotetaan ajoradasta kiviraidoilla.

Jokilaivoille ja charteraluksille varataan huoltoa varten lastausruudut Tervahovinkadun länsipuolelle sekä Sotalaistenkadun ja Savenvalajankadun välissä olevalle aukiolle, johon myös tehdään uudet syväkeräyssäiliöt laivoja varten.

Joen puoleiselle rantapromenaadille rakennetaan uusi valaistus. Kiinteistöjen puolella nykyinen valaistus säilyy ennallaan.

Hulevesien hallinnan parantamiseksi Itäiselle Rantakadulle rakennetaan uudet hulvesikaivot.

Uudet hulevesikaivot sijoitetaan ajoradalle reunakivien viereen.

Kustannukset

Suunnitelmien infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 1.800.000 euroa (alv 0​ %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,5 (2020=100, tammikuu 2025). Kustannusarvio sisältää 20 % hankevarauksen.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman välille Rettiginrinne–Purserinpuisto 23.8.2021 § 29, jossa Itäisen Rantakadun välillä Purserinpuisto – Sotalaistenkatu (poislukien Manillanlaiturin kohta) kustannusarvio on 2.500.000 euroa päivitettynä maanrakennuskustannusindeksin pistelukuun 128,5 (2020=100, tammikuu 2025). Suunnitellun Sotalaistenkadun – Tervahovinkadun välisen osuus tästä on 1.750.000 euroa. Hankkeen kustannusarvio on infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.02.2023 § 32) mukaisesti hyväksytyissä rajoissa.

Nähtävilläolo

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 2.–16.6.2025 välisen ajan. Suunnitelmista jätettiin viisi muistutusta. Lisäksi Turun kaupunginmuseolta on saatu suunnitelmista lausunto.

Kolmessa muistutuksessa vastustetaan autojen kadunvarsipysäköintipaikkojen muuttamista maksullisiksi. Yhdessä muistutuksessa moititaan lisäksi pysäkkisyvennyksen poistamista ja liikenteen sujuvuuden heikentämistä.

Yhdessä muistutuksessa toivotaan kaupungilta lisätoimia rantaväylällä pyöräilyn ja skuuttailun estämiseksi sekä Martinsillan pielen vesibussilaiturin ja kioskien ympäristön rauhoittamiseksi. Lisäksi muistutuksessa toivotaan alueelle yleisö-wc:tä.

Yhdessä muistutuksessa kehutaan uusia puita, pyöräteitä ja jalankulkualueita. Muistutuksessa huomautetaan myös katukalusteiden sijoittelusta, pysäköintipaikkojen merkintätavasta, puuttuvasta tonttiliittymästä ja puuttuvista suojatiemerkinnöistä.

Kaupunginmuseon lausunnossa kerrotaan alueella sijaitsevista muinaisjäännöksistä ja niiden edellyttämästä arkeologisesta valvonnasta ja tutkimisesta rakennustöiden yhteydessä.

Vastineet muistutuksiin:

Autojen kadunvarsipysäköintipaikkoja ei muuteta maksullisiksi vaan niille asetetaan 18 tunnin aikarajoitus.

Runkolinjastouudistuksen myötä bussiliikenne Itäisellä Rantakadulla on vähentynyt ja sitä myötä myös viivytykset autoliikenteelle. Ajoratapysäkeillä säästetään katutilaa, joka on Itäisellä Rantakadulla erittäin arvokasta. Ajoratapysäkkien ansiosta saadaan tehtyä laadukkaat ja esteettömät pysäkkilaiturit, joille mahtuu myös pysäkkikatos, sekä ohjattua pyöräilijät ja kävelijät turvallisesti pysäkkialueen ohi.

Nähtävillä olon aikana ja sen jälkeen Itäiselle Rantakadulle on tuotu uusia liikennemerkkejä, jotka selkeästi kieltävät rantapromenadilla pyöräilyn ja skuuttailun (kts. oheismateriaali 3). Pyöräliikenteen siirtämistä pois rannasta on hankaloittanut Fuugan ja WAM:n työmaat, joiden takia keskustan suunnan pyörätie on ollut pois käytöstä. Välillä koko katu on ollut poikki ja pyöräliikenne ohjattu tilapäisesti takaisin rantaväylälle. Työmaiden valmistuttua ja ihmisten totuttua uusiin liikennejärjestelyihin, tilanteen rannassa pitäisi rauhoittua.

Pysäköintipaikkojen merkintätapa on korjattu yhdenmukaiseksi muun Itäisen Rantakadun kanssa. Katusuunnitelmaan on lisätty epähuomiossa unohtunut tonttiliittymä ja suojatien merkintä.

Nähtävillä olon jälkeen Tiilentekijänkadun risteyksen korotuksesta on luovuttu, koska autoliikenteen aiheuttama tärinä saattaisi vaurioittaa kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennusta. Korotus on päätetty tehdä Savenvalajankadun risteykseen, jossa tärinälle herkkiä kohteita ei risteyksen välittömässä läheisyydessä ole. Korotus on nykyisinkin Savenvalajankadun risteyksen vieressä. Korotuksilla ja risteysalueiden kivetyksillä on tavoiteltu Itäisen Rantakadun liikenteen rauhoittamista ja läpiajon vähentämistä. Siksi korotuksista ei ole haluttu luopua kokonaan, niiden aiheuttamasta tärinästä huolimatta.

Liite 1​täisen Rantakadun katusuunnitelma K 5601 147

Liite 2​Itäisen Rantakadun liikenteenohjaussuunnitelma L 5601 148

Oheismateriaali 1​Muistutukset

Oheismateriaali 2​Kaupunginmuseon lausunto

Oheismateriaali 3​Kuva rannan uusista kieltomerkeistä

Asunto- ja kehittämisjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Rantakadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–2 mukaisesti.

Jakelu

tiedAsunto-oy Sokerinranta
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedAalto Maija
tiedArola Janina
tiedRoslöf Maria
tiedKaupunkirakentaminen ja tilat
tiedKaupunkirakentaminen ja tilat, Infran rakennuttaminen
tpvKaupunkirakentaminen ja tilat, Infran toteutussuunnittelu
tiedKaupunkirakentaminen ja tilat, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 251
Liite 1:Itäisen Rantakadun katusuunnitelma K 5601 147
Liite 2:Itäisen Rantakadun liikenteenohjaussuunnitelma L 5601 148