Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkisuunnittelujohtaja423.06.2025 

4137-2025 (02 08 02)

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukainen päätös

Konsernihallinto, lakipalvelut, juristi Sanni-Sofia Nieminen 17.6.2025:

Asian tausta

Turun kaupungin hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia infran kunnossapidon alueurakasta (Pohjoinen-Itä Turku) (4137-2025). Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksensa toimittivat Alltime Suomi Oy, Destia Oy​ Kunnossapitopalvelut, Gvest Oy,​ Infraroad Oy, Pimara Väyläpalvelut, SW-Yhtymä Oy,​ Terranor Oy ja YIT Road Oy.

​YIT Road Oyj on tehnyt 6.6.2025 tietopyynnön koskien Infraroad Oy:n tarjousta kaikkine liitteineen ml. yksikköhintaluettelon. Kaupunki on toimittanut YIT Road Oyj:lle 17.6.2025 Infraroad Oy:n tarjouksen tiedot siltä osin kuin ne eivät sisällä salassa pidettävää tietoa (referenssit). YIT Road Oyj on ilmoittanut, että se haluaa siirtää tietopyyntöä koskevan asian viranomaisen ratkaistavaksi.​

Keskeinen sovellettava lainsäädäntö

Julkisuuslain 11 §:n 1 momentin mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn.​

Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaan asianosaisella, hänen edustajallaan tai avustajallaan ei ole oikeutta julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.​

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.​

Liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa: a) joka ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa; b) jolla a alakohdassa tarkoitetun ominaisuuden vuoksi on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa; ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin sen suojaamiseksi.​

Asian arviointi

YIT Road Oy on kohdistanut tietopyyntönsä Infraroad Oy:n tarjouksen kaikkiin tietoihin, ml. yksikköhintaluetteloon. YIT Road Oyj:n mukaan asianosaisille on annettava tieto tarjousvertailussa käytetystä hinnasta ja muusta tekijästä ja että kaupunki on velvollinen toimittamaan kaikki tarjouspyynnön asiakirjat peittämättöminä, joilla on ollut vaikutusta miltään osin pisteytykseen, vaikka ne sisältäisivät hintatietoja.​

Kaupunki on toimittanut YIT Road Oyj:lle Infraroad Oy:n tarjouksen julkiset tiedot eli referenssit.

Julkisuuslain esitöiden (HE 30/1998 vp, s. 96) mukaan toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei yksinään olisi ratkaiseva, vaan viranomaisen tulee arvioida asiaan liittyvät salassapitointressit kokonaisuutena. Yrityksen perusteltua arviota on kuitenkin yleensä mahdollista pitää liikesalaisuutta koskevan arvion perusteena, sillä liikesalaisuuden tarkoituksena on yksityisen taloudellisen edun suojaaminen. Yrityksen salassapitointressi liittyy useimmiten suojaan kilpailijoilta ja tiedon sisältämään kilpailuetuun (Olli Mäenpää – Julkisuusperiaate 2020, s. 470‒471).

Julkisuuslain 24.1 §:n 20 kohdan yksityiskohtaisten perusteluiden (HE 40/2018 vp, s. 123) mukaan yrityssalaisuuden ja siten pitkälti myös liikesalaisuuden tunnusmerkiksi on Suomessa perinteisesti katsottu sen haltijan salassapitotahto, salassapitointressi ja tosiasiallinen salassapito. Liikesalaisuuden haltijan salassapitointressi ilmenee siitä, että tieto on salaista ja sen paljastuminen olisi omiaan aiheuttamaan taloudellista vahinkoa elinkeinotoiminnassa. Tiedon tosiasiallinen salassapito ja salassapitotahto taas tarkoittavat, että tiedon haltijalla on pyrkimys ja tahto pitää tieto ulkopuolisilta salassa.

Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp, s. 84) mukaan liikesalaisuuden määritelmä on yleinen, eikä se aseta rajoituksia väärinkäytöltä suojattavalle kohteelle. Käytännössä liikesalaisuudet voisivat olla hyvin monen tyyppistä teknistä tai taloudellista tietoa. Liikesalaisuuksia voivat olla muun muassa valmistustiedot, testitulokset, liikeideat, hinnoittelutiedot, taitotieto, markkinaselvitykset, talousennusteet, kilpailija-analyysit, asiakasrekisterit ja yritysten hallinnollisorganisatoriset tiedot. Myös niin sanottu negatiivinen tieto voi olla liikesalaisuus. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yrityssalaisuus voi olla myös yksittäisten tietojen yhdistelmä, kuten tietojen uudenlainen kokonaisuus tai suuri tietojen tallennemäärä kokonaisuutena, vaikka yksittäiset tiedot olisivatkin julkisia.​

YIT Road Oyj:lle on hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä toimitettu tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan mukaisesti. Oikeuskäytännössä on katsottu, että yksikköhinnat voivat olla liikesalaisuuksia (ks. esim. KKO 12.12.2008, dnro R 2007/656 ja KHO 2007:83). Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp, s. 84) mukaan liikesalaisuuksia voivat olla hinnoittelutiedot. Kyseiset yksikköhinnat eivät ole liikesalaisuuslain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella helposti saatavissa, niillä on selkeästi taloudellista arvoa, koska hinnoittelulla on merkittävä merkitys tarjouskilpailuissa menestymisessä ja Infraroad Oy on kohtuullisin toimenpitein ryhtynyt niiden suojaamiseen, kun se on ilmoittanut ne salassa pidettäviksi tarjouskilpailussa. Turun kaupunki katsoo, että Infraroad Oy:n tarjouksen hinnoittelua koskevat tiedot ovat sen liikesalaisuuksia ja siten salassa pidettäviä.

Infraroad Oy:n tarjous on sisältänyt myös tietoa sen palvelukuvauksesta, ympäristösuunnitelmasta, kokemuksesta, sosiaalisesta vastuusta, henkilöstöstä sekä varautumis- ja valmiussuunnitelmista. Ko. tiedot liittyvät Infraroad Oy:n elinkeinotoimintaan. Niillä kuvataan esimerkiksi yrityksen kyvykkyyttä toteuttaa hankinta ja selviytyä sopimusvelvoitteista poikkeustilanteista. Liikesalaisuuslain esitöiden (HE 40/2018 vp, s. 84) mukaan liikesalaisuuksia voivat olla esimerkiksi yritysten hallinnollisorganisatoriset tiedot. Em. tietoja voidaan verrata tällaiseen hallituksen esityksessä mainittuun tietoon. Ko. tiedot eivät ole liikesalaisuuslain 2 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella helposti saatavissa, sillä on taloudellista arvoa, koska sillä kuvataan Infraroad Oy:n kyvykkyyttä suoriutua sopimusvelvoitteista ja Infraroad Oy on kohtuullisin toimenpitein ryhtynyt niiden suojaamiseen, kun se on ilmoittanut ne salassa pidettäviksi tarjouskilpailussa. Turun kaupunki katsoo, että em. tiedot ovat on Infraroad Oy:n liikesalaisuuksia ja siten salassa pidettävä.​

Todettakoon myös, että julkisuuslain 6 §:n 2 momentin 6 kohta ei edellytä, että tarjoajalle on aina annettava tieto tarjousvertailussa käytettävästä muusta tekijästä, jos ne sisältävät liikesalaisuuksia, vaikka niillä olisi vaikutusta pisteytykseen tai ne sisältäisivät hintatietoja.​

Infraroad Oy:n liikesalaisuuksiksi ilmoittamilla tiedoilla on olennaista merkitystä ja taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa. Edellä kuvattujen tietojen paljastuminen aiheuttaisi Infraroad Oy:lle taloudellista vahinkoa, ja näiden tietojen joutuminen kilpailevien elinkeinoharjoittajien tietoon voisi antaa näille kilpailuetua.​

Ottaen huomioon edellä kuvattu arvio ei Infraroad Oy:n liikesalaisuuksina ilmoittamia tietoja voida objektiivisesti arvioida muina kuin liikesalaisuuksina. YIT Road Oyj:lle ei siten tule luovuttaa Infraroad Oy:n tarjouksessaan liikesalaisuuksiksi merkittyjä tietoja.​

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 47 §:n 1 momentin 14 kohdan nojalla palvelujohtaja päättää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitetun asiakirjan antamisesta. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätöksen (kaupunkiympäristöjohtaja 28.5.2025 § 77) 8 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan toimivalta päättää tarkoitetun asiakirjan antamisesta on delegoitu hallintopäällikölle.

Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen:​

Päätös​Päätin edellä kuvatuin perustein, ettei YIT Road Oyj:lle luovuteta Infraroad Oy:n tarjouksen liikesalaisuuksia sisältäviä tietoja julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan ja 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla.​

Timo Hintsanen

kaupunkisuunnittelujohtaja

Valitusosoitus liitteenä

Jakelu

aoYIT Road Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedBergström Pia
tiedHelin Mari
tiedJokinen Heidi
tiedLehtinen Kalle
tiedLång Pekka
tiedNieminen Sanni-Sofia
tiedSuonpää Kimmo