Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunkiympäristölautakunta 03.06.2025 7

165-2025 (07 02 01)

Selvitys rakennustöistä Juhannuskukkulan suojellulla alueella

Tiivistelmä: -

Kylk §

Kaupunkirakentaminen, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen, 28.5.2025:

 

Tausta

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuonna 2014 VR:n konepaja-alueen asemakaavan 44/2004. Asemakaavassa on määrätty katualueiden rajat. Asemakaava-alue ja katualue on rajautunut Juhannuskukkulan kohdalla Köydenpunojankadun reunaan. Kaavaselostuksessa on todettu kaavan vaikutuksia, mm. taustat alueen vaatimille louhinnoille.

 

Asemakaavan tarpeiden pohjalta tehdyt liikenne- ja katusuunnitelmat on hyväksytty Kiinteistöliikelaitoksen johtokunnan toimesta vuonna 2014. (kilajk 10.12.2014 § 675) Köydenpunojankadun hyväksytyssä katusuunnitelmassa pvm 30.10.2014 on esitetty katualueen reunaan tukimuuri Juhannuskedon kohdalle. Suunnitelmassa Köydenpunojankadun korkeustasoa on laskettu vanhasta tasosta Junakadun risteyksessä, jotta risteyksestä saadaan ajokelpoinen. Korkeustason lasku edellyttää tukimuurin toteuttamista Köydenpunojankadulle.

 

VR:n konepaja-alueen kunnallistekniikan rakentaminen aloitettiin Kiinteistöliikelaitoksen toimialajohtajan päätöksellä 29.7.2015 § 100, kun rakennusurakka 1:n urakoitsijan valintapäätös tehtiin. Tämän jälkeen on toteutettu edellä mainittujen suunnitelmien pohjalta myös rakennusurakka 2 vuonna 2019 ja rakennusurakka 3 vuonna 2022. Työt ovat edenneet vaiheittain Aninkaistensillan ja ratapihan suunnasta länteen.

 

Ennen rakennusurakka 4 valmistelua todettiin, että alueelle suunnitellut jalankulun ja pyöräilyn väylät vaativat kaupungin uusien tavoitteiden ja linjausten mukaisia päivityksiä. Päivityksessä ei muutettu edellä mainitun tukimuurin sijaintia tai kadun linjausta, koska nyt tiedossa olevaa, kaivausten myötä esiin tullutta ongelmaa ei luonnollisesti ollut tuolloin tiedossa. Tästä syystä myöskään alueella ei tehty tarkempia pohjatutkimuksia tai muita selvityksiä, eikä suunnitelmia lähetetty ympäristönsuojelun lausuttavaksi.

VR:n konepaja-alueen rakennusurakka 4 kilpailutettiin päivitettyjen suunnitelmien kanssa ja urakoitsijan valinta tehtiin kaupunkiympäristölautakunnassa 6.2.2024 § 38. Urakka sisältää Köydenpunojankadun väli Junakatu-Köydenpunojankaari, Köydenpunojankujan, Junakadun ja Veturimiehenkadun rakentamisen. Työt käynnistyivät maaliskuussa 2024 urakkasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.

 

Rakentamisen aikaiset tapahtumat

 

Köydenpunojankadun louhintatyöt alkoivat lokakuun lopussa 2024, kun liikenne oli asetettu kiertotielle Veturikadun kautta kulkevaksi. Tilanteen haastavuus töiden toteuttamisen ja Juhannuskedon suojellun alueen näkökulmista tuli esiin, kun louhintaa varten tehtyjen kaivutöiden yhteydessä huomattiin, että kallion pinta oli paikoittain selvästi eri korkeusasemassa, kuin mitä suunnitelmissa oli arvioitu. Kalliopinnan korkeusasema oli pahimmillaan yli 2 metriä alempana, kuin suunnitelmien mukaisissa arvioissa. Kaivun yhteydessä luiskasta ei voinut tehdä yhtä jyrkkää kuin suunnitellusta kallioleikkauksesta, jotta reuna ei pääsisi romahtamaan.

 

Ongelman ratkaisuksi selvitettiin erilaisia vaihtoehtoja. Köydenpunojankadun suunnitelmien mukaisissa rakenteissa ei ole merkittävästi sellaista tilaa, jota olisi voinut käyttää poikkileikkauksen tiivistämiseen ja mahdolliseen tukimuurin siirtämiseen. Kavennukset liikenneväyliin olisivat aiheuttaneet merkittäviä heikennyksiä liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen.

 

Todennäköisesti muurin siirtäminen olisi johtanut siihen, että koko katu olisi linjattu kauemmas Juhannuskedosta ja katualuetta olisi pitänyt laajentaa vastaavasti kadun eteläreunasta, joka olisi vaatinut uuden asemakaavanmuutoksen. Työmaa olisi jäänyt kesken ja Köydenpunojankadun liikenne olisi ollut kiertotiellä asemakaavan ja uusien katusuunnitelmien hyväksymiseen saakka, todennäköisesti useiden vuosien ajan.

 

Näin merkittävän urakkakokonaisuuden kesken jättäminen olisi vaatinut myös juridisesti haastavia neuvotteluja siitä, että miten urakkasopimuksen mukaiset työt voidaan jättää pois jo sovitusta toteutuksesta. Asemakaavanmuutoksen ja katusuunnitelmien hyväksynnän jälkeen kesken jääneet työt olisi pitänyt saattaa valmiiksi, joka olisi vaatinut uuden hankintaprosessin.

 

Aiheesta keskusteltiin ympäristönsuojelun kanssa ja päätettiin järjestää katselmus 9.1.2025 tilanteen toteamiseksi ja jatkotoimenpiteiden sopimiseksi. Tässä vaiheessa todettiin, että kaivantoa ei ollut luiskattu katualueen ulkopuolelle. Luiska oli kuitenkin jyrkkä ja lauha talvi tuotti lisäongelmia luiskan pysyvyydelle, kun lämpötila liikkui edestakaisin nollan molemmin puolin ja ajoittaiset vesisateet aiheuttivat rinnettä pitkin virtaavaa vettä, joka pudotti maata luiskan reunalta alas.

 

Katselmuksen jälkeen selvitettiin eri tuentavaihtoehtoja luiskan reunan pysyvyyden varmistamiseksi ja todettiin, että realistisin vaihtoehto oli luiskan loiventaminen. Urakoitsijalle annettiin ohjeeksi tehdä luiskan loivennusta vain sen verran ja vain niistä kohdista, kuin oli välttämätöntä ja kaivutöitä seurattiin viikoittaisilla työmaakäynneillä.

 

Helmikuussa 2025 tukimuuria rakentavalle työntekijälle kävi tapaturma, kun jyrkästä rinteestä tippui nyrkin kokoinen kivi. Tämän seurauksena työt keskeytettiin ja päätettiin asentaa rinteeseen kestopeitteet sitten, että mahdolliset irtoainekset ohjautuisivat vastaavien tilanteiden välttämiseksi jatkossa leikkauksen juureen. Lisäksi sovittiin ympäristönsuojelun ja rakennusvalvonnan kanssa katselmus, jonka tarkoituksena oli selvittää työmaan levittäytymistä kaavan mukaiselle suojelualueelle.

 

Katselmus pidettiin 4.3.2025, josta kirjattiin seuraavaa:

 

”Paikanpäälle oli käyty merkitsemässä rajapyykit 5 m rajasta luonnonsuojelualueen puolelle. Työmaan lopputulos tulee olemaan voimassa olevan katusuunnitelman mukainen. Työteknisistä ja työturvallisuussyistä rinnettä on jouduttu luiskaamaan luonnonsuojelualueen puolelle noin 2 metriä.

 

Rinnettä voidaan joutua luiskaamaan lisää. Pahimmassa tapauksessa luiskaus voidaan joutua ulottamaan paikoin jopa 5 m luonnonsuojelualueen puolelle.

 

Nyt luiskatulle alueelle ei enää mahdeta mitään. Jos rinnettä joudutaan luiskaamaan lisää, tulee ennen luiskauksen toteuttamista tälle hakea maisematyölupa. Luvan käsittelyn yhteydessä kuullaan ympäristösuojelua asiasta.”

 

Nykytilanne

 

Katselmuksen jälkeen aluetta ei ole enempää luiskattu, eikä luiskaamisen vuoksi ole jouduttu kaatamaan yhtäkään puuta tai vahingoittamaan esimerkiksi katajia, jotka ovat alueen suojelustatuksen näkökulmasta merkittäviä lajeja.

 

Tukimuuriin on tehty suunnitelmamuutoksia suojellun alueen säilyttämiseksi ja työturvallisuuden parantamiseksi. Tukimuurin taustatäyttöjen materiaaleista on sovittu ympäristönsuojelun kanssa ja pinta tullaan tekemään hiekalla, joka mahdollistaa olemassa olevan ketokasvillisuuden leviämisen urakan yhteydessä syntyneille täyttöalueille.

 

Ympäristön näkökulmaa tarkasteltaessa voidaan ottaa huomioon myös urakassa tehdyt mittavat maaperän kunnostukset. Alueelta on pelkästään rakennusurakka 4 yhteydessä löydetty yli 18 000 tonnia pilaantunutta maata, joka on kaivettu pois ja toimitettu asianmukaiseen vastaanottopaikkaan.

 

Oheismateriaali 1               Poikkileikkauskuva ja kartta kairauksista

 

Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta merkitsee edellä olevan selvityksen asiasta tiedoksi.

 

Tiedote          Ehdotus hyväksyttiin.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 7
Oheismateriaali 1:Poikkileikkauskuva ja kartta kairauksista