Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19927.05.20257

15695-2005 (613)

Asemakaava- ja tonttijakoehdotus; Harkkionmäki, Haarla (os. Haarlahdentie, Harkkiontie, Niittymäentie, Tammistontie) (46/2005)

Tiivistelmä:

Haarlan kaupunginosaan kaavoitetaan yhteensä 69 pientalotonttia. Uusia rakennuspaikkoja on 54 kpl. Kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuvien infrakustannusten vaihteluväli on 3,7-6,5 M€ (alv 0%). Kustannusarvio esitetään kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.

Kylk § 199

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Jani Eteläkoski 9.5.2025:​

Kaavoituksessa on laadittu 15.8.2018 päivätty sekä 6.11.2019 lausuntojen, 13.1.2020 infrakustannusten tarkistamisen, 26.10.2020 ja 6.4.2021 muistutusten perusteella, 1.2.2024 toteutussuunnittelun perusteella sekä 5.5.2025 muistutusten perusteella muutettu asemakaavaehdotus.

Nykytilannetta ja suunnittelutilanne on kuvattu kaavaselostuksen luvussa 3 Lähtökohdat.

Asemakaavan tavoitteet​

Kaavan laatimisella tähdätään pientalotonttitarjonnan lisäämiseen. Nykyisistä tiloista pihapiireineen muodostetaan kaavalle eräänlainen runko, jota täydennetään uusilla tonteilla ja rakennuspaikoilla. Uudet tontit muodostetaan pääosin isommista tiloista jakamalla niitä pienemmiksi. Rantakiinteistöjen osalta kaavalla on tarkoitus lähinnä vakiinnuttaa olemassa oleva tilanne, huomioiden kuitenkin mahdollisuuksien mukaan erilaiset kehitystarpeet.​

Kaavaprosessin vaiheet​

Asemakaavan laatiminen on perustunut Turun kaupunginvaltuuston hyväksymään, vuosille 2003-2007 laadittuun asunto- ja maankäyttöohjelmaan. Sen tavoitteena oli asumismahdollisuuksien monipuolistaminen ja kaupungin kilpailukyvyn parantaminen kaavoittamalla myös väljiä pientaloalueita erityisesti Maariaan ja Hirvensalon eteläosaan. Ohjelmassa asetettu ennakkotavoite Harkkionmäen omakotitalorakentamiselle oli 8000 k-m2.​

Asemakaavan vireille tulosta on ilmoitettu vuoden 2005 kaavoituskatsauksessa. Tämän jälkeen kaavan vireilläolosta on tiedotettu kaavoituskatsauksissa vuosina 2006-2009 ja uudelleen vuodesta 2014 eteenpäin.

Osallisille on lähetetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma 20.2.2006.​

Ympäristö- ja kaavoituslautakunta palautti 16.9.2008 § 590 luonnoksen uudelleen valmisteltavaksi.​

Kaavan valmistelu keskeytyi useaksi vuodeksi ja sen valmistelua jatkettiin vuonna 2012 selvittämällä alueen kaavataloutta. Samalla lähdettiin tutkimaan uudestaan myös erilaisia liikenteellisiä vaihtoehtoja.​

Alueen maanomistajille ja asukkaille järjestettiin liikenneyhteyksiä koskeva kysely keväällä 2012.​

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi kaavaluonnoksen 19.11.2013 § 348 laadittavan kaavaehdotuksen pohjaksi.​

Kaavaehdotuksesta pyydettiin lausunnot elo-syyskuussa 2018. Samaan aikaan kaavaehdotus lähetettiin kaava-alueen maanomistajille ja asukkaille tiedoksi sekä saatekirjeessä korostettiin mielipiteen jättämisen mahdollisuutta. Lausuntojen ja mielipiteiden johdosta kaavaehdotukseen tehtiin vähäisiä muutoksia.​

Lausunnot ja mielipiteet vastineineen on kuvattu tarkemmin selostuksen kohdassa 4.4.13 Lausunnot sekä kohdassa 4.4.14 Lausuntovaiheessa jätetyt mielipiteet.​

Kaupunkiympäristölautakunta palautti 17.12.2019 § 501 ehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavaehdotuksen 28.1.2020 § 19. Kaavaehdotus oli nähtävillä 3.2.-3.3.2020 välisen ajan. Nähtävillä oloaikana tuli kuusi muistutusta.​

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi muistutusten johdosta muutetun kaavaehdotuksen sekä vastineet muistutuksiin 8.12.2020 § 442. Lisäksi lautakunta päätti asettaa kaavaehdotuksen uudestaan nähtäville.

Kaavaehdotus oli nähtävillä 18.1.-16.2.2021 välisen ajan. Nähtävillä oloaikana tuli kolme muistutusta.​

Nähtävillä olon jälkeen kuultiin erikseen vielä yhtä maanomistajaa, jolta saatiin mielipide. Tämän lisäksi saatiin kolme muutakin mielipidettä.​

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi muistutusten johdosta muutetun kaavaehdotuksen sekä vastineet muistutuksiin ja mielipiteisiin 4.5.2021 § 138.​

Toteutussuunnittelutarkastelujen ja maankäyttösopimuksiin liittyvien maanomistajaneuvottelujen johdosta kaavaan jouduttiin tekemään muutoksia. Merkittävin näistä muutoksista oli se, ettei Sepäntorpantien uutta ajateltua katua voikaan ulottaa perimmäisille rantakiinteistöille asti.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi muutetun kaavaehdotuksen 16.4.2024 § 137. Lisäksi lautakunta päätti asettaa kaavaehdotuksen kolmannen kerran nähtäville.​

Kaavaehdotus oli nähtävillä 29.4.-28.5.2024 välisen ajan. Nähtävillä oloaikana tuli viisi muistutusta.​

Muistutukset​

Muistutusten keskeisin sisältö koski Harkkiontien roolia tulevaisuudessa sekä sen liikenneturvallisuutta. Lisäksi yksi muistuttaja haluaisi edelleen, että Sepäntorpantie jatkuisi perimmäisille rantakiinteistöille asti. Valmistelija osallistui Harkkiontien yksityistien tiekokoukseen syksyllä 2024, ja jonka yhteydessä pystyttiin paremmin keskustelemaan aiotusta kaavaratkaisusta, sen vaikutuksista sekä mitä kaupunki on ajatellut tehdä Harkkiontien olosuhteiden parantamiseksi. Keskustelu oli hyvää ja selvensi tilannetta yksityistien osakkaille.​

Muistutukset ja tapahtumat nähtävillä olon jälkeen vastineineen on kuvattu tarkemmin kaavaselostuksen kappaleissa 4.4.30 ja 4.4.31.​

Asemakaavaehdotus

Suurin osa kaava-alueesta on osoitettu erilaisiksi asuinpientalojen ja erillispientalojen korttelialueiksi, yhteensä n. 18,4 ha. Rakennusalat ovat pääosin hyvin väljiä ja rakentamistapaan ei alueella olevan moninaisen rakennuskannan perusteella oteta juurikaan kantaa. Erot korttelialueille sijoittuvassa rakentamisessa on lähinnä vain kerrosluvuissa sekä siinä, miten talousrakennusten sijoittelua on ohjattu. Kaava-alueelle sijoittuu myös kolme venevalkamaa (LV-1 - LV-3), joille on osoitettu rakennusala ja pieni rakennusoikeus. Näiden turvin venevalkamiin voi toteuttaa esimerkiksi rantasaunan tai varastotiloja. Lisäksi kaava-alueelle on osoitettu erityisalue jäteveden pumppaamolle. ​

Haarlahdentie ja Sepäntorpantie muodostavat kaava-alueen liikenteellisen rungon. Näitä täydentävät Haarlahdenkuja, Isoniituntie sekä Niittymäentie. Lisäksi Harkkiontie säilyy ajoneuvoyhteytenä rantakiinteistöille.​

Nykyisin metsäisinä olevat alueet on kaavassa osoitettu lähivirkistysalueiksi ja tavoitteena on, että ne säilyisivät jatkossakin metsäpeitteisinä. Osa nykyisistä peltoalueista on osoitettu maiseman- ja ympäristönhoitoalueiksi, joiden avoin luonne tulee säilyttää. Arvokkaat luontokohteet on kaavassa osoitettu luo-merkinnöillä. Haarlahdenpolku ja Harkkionrinne toimivat myös jalankulkuyhteyksinä kadulta toiselle.​

Kaupunkiympäristölautakunnan 16.4.2024 hyväksymään kaavaehdotukseen verrattuna ainut muutos on se, että isoin osa tällä kaava-alueelle olevasta Harkkiontien osuudesta on muutettu jalankululle ja pyöräilylle tarkoitetuksi kaduksi, mutta jolla lisäksi on tonteille ajo sallittu. Jyrkin osuus Harkkiontiestä on edelleen jätetty virkistysalueella olevaksi ajoyhteydeksi.

Kaava-alueen asuntorakentamiseen osoitettu rakennusoikeus on hieman yli 30000 k-m². Tästä on uutena pidettävää rakennusoikeutta n. 25000 k-m². Uusia pientalotontteja (AP) on 14 kpl ja uutena pidettäviä omakotitontteja (AO) on 40 kpl. Pientalotonteista 5 kpl sijoittuu kaupungin maalle ja omakotitonteista 27 kpl. Uusia asuntoja alueelle tulee kaikkiaan n. 80 kpl ja siten n. 250 uutta asukasta. Alueella on tällä hetkellä 16 asuntoa ympärivuotisessa käytössä.

Infrakustannukset ja kaavatalous

Yleisten alueiden kustannukset ovat hankeosalaskennan perusteella saatuja ja ne tarkentuvat myöhemmin rakennussuunnittelun yhteydessä. Tällä hetkellä asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusten vaihteluväli on 3,7–6,5 M€ (alv 0 %). Arvio kattaa kaava-alueen katujen, puistopolkujen ja hulevesiviemärin rakentamisen. Arvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä 30 % hankevarauksen. Kustannuslaskelma on tehty hintatasossa 10/2024 ja kustannusindeksi on 126,60 (2020-100).​

Infran rakentamiskustannuksia katetaan tontinmyyntituloilla ja maankäyttösopimusmaksuilla. Näitä on arvioitu saatavan Harkkionmäessä n. 3,9 M€ euroa.

Kustannusarvioissa ei ole mukana Turun Vesihuolto Oy:n kustannuksia.​

Hallintosäännön 36 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää kaava-alueen infran kustannusarvioista asemakaavan käsittelyn yhteydessä, mikäli kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo on 3–10 miljoonaa euroa.

Seuraavat vaiheet​

Kaava etenee kaupunginhallituksen ja -valtuuston hyväksymiskäsittelyyn, kun tarvittavat maankäyttösopimukset on hyväksytty ja allekirjoitettu.​

Sovelletut lainkohdat​

Alueidenkäyttölaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.​

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.​

Liite 1​Kartta Harkkionmäki

Liite 2​Vastineet muistutuksiin sekä mielipiteeseen (nähtävilläolo 29.4.-28.5.2024)

Oheismateriaali 1​Selostus Harkkionmäki

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Harkkionmäki

Oheismateriaali 3​Selvitys Sepäntorpantien loppupään toteutettavuudesta​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle 15.8.2018 päivättyä sekä 6.11.2019 lausuntojen, 13.1.2020 infrakustannusten tarkistamisen, 26.10.2020 ja 6.4.2021 muistutusten, 1.2.2024 toteutussuunnittelun sekä 5.5.2025 muistutusten perusteella muutettua asemakaavaehdotusta Harkkionmäki kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavan yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot HAARLA 84.-1, 85.-1-6, 86.-1-18, 87.-1-12, 88.-1-4, 89.-1-6, 90.-1, 91.-1-3, 92.-1, 93.-1-11, 94.-1-7, 95.-1 ja 96.-1-2.

Lisäksi lautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle Harkkionmäen asemakaava-alueen yleisten alueiden infrakustannusarvion vaihteluvälin 3,7–6,5 M€ (alv 0 %) hyväksymistä asemakaavan käsittelyn yhteydessä.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä Jyrki Lappi.

Jakelu

tiedItähaarla Sakari
tiedMunkki Tiina
tiedNarvanmaa Nette
tiedSiimes Maria
tiedVaittinen Antti
tiedVenho Vesa-Pekka
esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 199
Liite 1:Kartta Harkkionmäki
Liite 2:Vastineet muistutuksiin sekä mielipiteeseen (nähtävilläolo 29.4.-28.5.2024)