Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta19527.05.20253

7993-2024 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun rantaväylän katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Auransillan vieressä (kaupunginosat II ja III)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan hyväksyttäväksi Itäisen Rantakadun rantaväylän katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, jonka myötä Auransillan viereiselle alueelle muodostetaan aukiomaista kaupunkitilaa. Suunnitelmat perustuvat valtuuston 23.8.2021 § 203 hyväksymään hanke- ja yleissuunnitelmaan.

Kylk § 195

Kaupunkiympäristö, miljöösuunnittelija Tomi Hangisto,​ maanhallintapäällikkö Heikki Häkli, liikennesuunnittelija Taneli Satomaa ja liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava 13.5.2025:

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 15.4.2025 § 137 palauttaa Itäisen Rantakadun rantaväylän katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Auransillan vieressä uudelleen valmisteltavaksi siten, että lautakunnalle tuodaan myös kehittämisvaihtoehto/suunnitelma, jonka kustannusarvio on alle 1,2 miljoonaa euroa. Palautuksen aikana on valmisteltu jäljempänä esitetty vaihtoehto 2.

Nykytilanne ja tavoitteet

Suunnitelman taustalla on Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma, jotka ovat lähteneet liikkeelle päätöksestä sijoittaa Itäisen Rantakadun yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan tasoon ja kehittää siihen liittyvän ranta-alueen viihtyisyyttä, turvallista liikkumista, toimintoja ja esteettömyyttä. Tavoitteeksi mainittiin yhteensovittaa pyörätiesuunnitelmat rannan muun käytön ja toimintojen kanssa. Hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.8.2021 § 203.

​Nykytilanteessa Aurajokirannan itäisellä puolella Auransillan ja Teatterisillan välisellä osuudella sijaitsee kuusi kausimyyntipaikkaa; jäätelökioski ja kesäkahvila sekä neljä ravintolalaivaa. Kaikki em. kausimyyntipaikat ovat vuokramiesten hallinnassa sopimuksilla, jotka ovat ravintolalaivojen osalta voimassa 1.1.2017 - 31.12.2026 välisen ajan, sekä jäätelökioskin ja kesäkahvilan osalta kesäkaudet 2017-2026. Tavoitteena on luoda tulevalle sopimuskaudelle entistä paremmat toimintaedellytykset.

​Kyseisestä kaupunkitilasta on muodostunut hyvin suosittu oleilun paikka, ei vähiten luontevan kausimyyntitarjonnan vuoksi. Alueella on tunnistettu paljon kehittämismahdollisuuksia esimerkiksi sekä tilankäytön järjestämisen että historiallisen ilmeen vahvistamisen osalta.

​Uusi muodostuva kaupunkitila kuuluu historiallisen Turun miljöötyyppiin. Miljöötyypille on tunnusomaista noin 100 vuotta vanhat ja sitä vanhemmat säilyneet rakennukset ja rakenteet – esimerkiksi sillat, muurit, valaisinlaitteet ja katukiveykset. Tyypillisesti myös tilamuodostus on peräisin Engelin ruutukaavasta.

​Itäisen Rantakadun yksisuuntaisten pyöräteiden rakentamisen yhteydessä alueelle toteutettiin osa tukimuurista ja infra kausimyyntipaikoille. Hyväksyttäväksi esitettävät suunnitelmat käsittävät loput järjestelyistä. Niiden myötä alue saadaan viimeisteltyä kausimyyntipaikkojen, oleilumahdollisuuksien sekä haastavien korkeustasojen osalta.

​Tavoitteena on edelleen vahvistaa suositun alueen vetovoimaisuutta - viihtyisyyttä ja oleilun mahdollisuuksia sekä yritystoiminnan edellytyksiä. Suunnitelmaratkaisut on pyritty sovittamaan alueen miljöötyyppiin siten, että ne mahdollisimman luontevalla ja kauniilla tavalla täydentävät ympäristöä, toiminnallisuutta unohtamatta.

Vuorovaikutus alueen yrittäjien kanssa

​Kaupungin viranhaltijat ovat noin vuoden ajan käyneet vuoropuhelua muutamissa tapaamisissa alueen yrittäjien kanssa. Keskustelut ovat pohjautuneet siihen, että kun viheralueella sijaitsevat kausimyyntipaikat siirtyvät muurin vierustalle alueen uudistamisen jälkeen, on nykyisillä kausimyyntipaikkojen haltijoilla etuoikeus saada kausimyyntipaikka vuokralle. Etuoikeus perustuu voimassa olevien vuokrasopimusten ehtoon, jossa vuokramiehillä on etuoikeus vuokra-ajan päättyessä saada kausimyyntipaikka vuokralle, mikäli se luovutetaan uudelleen vuokralle samanlaiseen tarkoitukseen, tällöin päätettävillä ehdoilla. Sekä kahvila Paawon että jäätelökoskin yrittäjä ovat käydyissä keskusteluissa hyväksyneet kausimyyntipaikkansa siirtymisen nykyisestä paikastaan muurin vierustalle.

​Kyseisissä keskusteluissa on käyty läpi myös sekä suunnitelmien sisältöä että tulevaa rakentamisaikataulua. Kesäkausi on tarkoitus rauhoittaa rakentamiselta, jotta yrittäjien paras sesonki häiriintyisi mahdollisimman vähän. Rakentamisen aloittamisen ajankohta on ajateltu alkusyksyyn 2026 tai 2027 siten, että hanke valmistuisi ennen seuraavaa kesäsesonkia.

​Itäisen Rantakadun muurin vierustalle on jo nyt tehtyjen rakennustöiden yhteydessä toteutettu vesi-, viemäri- ja sähköliittymät. Näitä liittymiä voidaan mahdollisesti hyödyntää Läntisen Rantakadun myyntipaikan korvaavana paikkana. Turun kaupungintalon peruskorjaus alkaa syksyllä 2025. Peruskorjaus tulee vaikuttamaan Läntisen Rantakadun lähinnä Auransiltaa oleviin kahteen myyntipaikkaan siten, että myynti ei niillä ole mahdollista kesäkaudesta 2026 alkaen kaupungintalon peruskorjauksen päättymiseen asti. Toisen myyntipaikan myyntituote eli ruoka täydentää hyvin Itäisen Rantakadun kausimyyntitarjontaa. Toisella kausimyyntipaikalla ei ole ollut vuokralaista kesällä 2024.

Suunnitelmat

Vaihtoehto 1

​Itäisen Rantakadun rantaväylän suunnitelmat toteuttavat kaupunginvaltuuston 23.8.2021 § 203 hyväksymän hankesuunnitelman ja yleissuunnitelmansuuntaviivoja. Se käsittää ratkaisut, joilla tuotetaan aukiomainen kaupunkitila vastarakennetun muurin edustalle, ja joilla parannetaan sekä rannan suuntaisia jalankulkuyhteyksiä että huoltoajon olosuhteita. Erityisesti oleilun mahdollisuuksia suositun ranta-alueen kohdalla parannetaan myös tuottamalla useita istuskelumahdollisuuksia muurirakenteiden yhteyteen. Kioskien siirto muurin vierustalle vapauttaa näkymiä joen yli sekä mahdollistaa nurmialueiden käytön muiden suosittujen joenrantaosuuksien tapaan. Rantaväylä osoitetaan ainoastaan jalankulkijoille - pyöräilijät ja skuutit osoitetaan uusille Itäisen Rantakadun pyöräteille.

​Haastavat korkeusasemat ja kaltevuudet on ratkaistu kahdella muurirakenteella. Ajoradan ja raitin välinen muuri on jo osittain rakennettu ja sitä jatketaan alajuoksun puoleisella loppuosuudella, joka sisältää kulku- ja istuskeluportaikon.

​Rantalaiturin ja rantaraitin välille Svarte Rudolf -laivan kohdalle on suunniteltu toinen muuri, joka sisältää kaksi istuskelutasoa. Järjestely mahdollistaa nykyisen n. 8 % sivukaltevuuden loiventamisen rantaraitilla noin kahteen prosenttiin, mikä parantaa sekä jalankulun että huoltoajon olosuhteita. Korkeusasemajärjestelyt mahdollistavat myös kaupunkiympäristölautakunnan 13.12.2022 § 472 hyväksymän liikenteenohjaussuunnitelman mukaisen pyörätien toteuttamisen sekä pysäköintipaikkojen sijoittamisen ajoradan tasoon. Ajoradan ja rantaraitin välisen muurin loppuun saattaminen muodostaa ylätasanteen, jonne saadaan järjestettyä myös polkupyörien pysäköintipaikkoja.

​Huoltoajoreitti on yksisuuntainen. Sen vieressä olevalle vihersaarekkeelle sijoittuu jätteiden syväkeräyssäiliöt, joihin saadaan järjestettyä asianmukaiset lajittelumahdollisuudet. Samalle saarekkeelle, siistiin riviin sijoitetaan myös lähialueen sähkönjakokaapit siten, että kaappien malli on keskenään sama. Kaupunkiympäristölautakunnan 13.12.2022 § 472 hyväksymä liikenteenohjaussuunnitelma esitetään päivitettäväksi pysäköintipaikkojen ja vähäisten liikennemerkkimuutosten osalta.

​Aukion ja raitin pinnat ovat luonnonkiveä. Tukimuurit sekä istuskelu- että kulkuportaikot toteutetaan myös luonnonkivisinä. Päämateriaali raitilla on uusi kivilaatta noppakiviraidoin jaoteltuna, aukiolla käytetään Kauppatorilta purettuja päällystekiviä. Aukion ulkopuolisilla osuuksilla pintamateriaaleina käytetään asfalttia nupukiviraitojen kera. Aukio valaistaan historiallisen mallisilla katulyhdyillä.

​Pienemmille viheralueille istutetaan pensaita. Saarekkeella pensaat muodostavat taustaa jätehuoltoastioille. Laajemmat viheralueet ovat nurmipintaisia. Alueelle istutetaan muutamia uusia puita. Nurmialueen nykyiset puut ovat valaistuja. Uudet puut valaistaan aikanaan, isommiksi kasvettuaan samalla tavalla. Tässä yhteydessä toteutetaan tarvittavat kaapeloinnit. Saarekkeella on haitalliseksi vieraslajiksi luokiteltu ja poistettavaksi merkitty vuorivaahtera.

​Suunnitelmissa on esitetty kausimyyntipaikkojen osalta välttämätön infra. Kustannusten hillitsemiseksi esitetään käytettäväksi varastoitua kierrätettävissä olevaa kivimateriaalia. Myös pyörätelineitä on varastosta saatavilla.

​Vaihtoehto 2

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudessa on valmisteltu lautakunnan edellyttämään kustannusraamiin mahtuva ehdotus. Ehdotuksessa tilajärjestely ja sen edellyttämät välttämättömät rakenteet on pidetty ennallaan. Pintamateriaalien osalta on esitetty edullisempia ratkaisuja. Rantaraitin luonnonkivilaatoitus on korvattu asfaltilla. Nykyisen tukimuurin yläpuolinen jalkakäytävä on betonilaattaa asfaltin ja noppakiveyksen sijaan. Lisäksi osa istutuksista, varusteista ja kalusteista on karsittu. Myös sillan pielen asfaltin joukossa olleet nopparaidat sekä risteysalueen pollarit on kustannusraamin vuoksi poistettu. Nämä olisi kuitenkin syytä palauttaa suunnitelmiin, koska ne ovat omiaan ohjaamaan pyörä-, skuutti- ja huoltoliikennettä omille reiteilleen. Niiden kustannusarvio on yhteensä noin 23.000 euroa. Edellä kuvatut muutokset on esitetty oheismateriaalissa 3.

Osallistaminen ja vuorovaikutus

​Vaihtoehdon 1 mukaiset suunnitelmat olivat nähtävillä 2.12. – 16.12.2024. Niistä annettiin kaksi muistutusta:

​- Muistutus 1: Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus koski pyörätelineiden mallia ja lukumäärää. Muistutuksessa tuotiin esiin kritiikkiä esitetyn telinemallin pyörää tukevasta ominaisuudesta.

​Vastaus muistutukseen 1:

Muistutuksen perusteella pyörätelineiden malli suunnitelmissa on vaihdettu ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin kaaritelineisiin. Nykyisin paikalla olevista telineistä säilytetään 12 muurin vieressä olevaa telinettä. Kadunvarsipysäköintipaikkojen palauttamisen ja pyörätien suoristamisen takia nykyisin paikalla olevista telineistä poistetaan yhteensä 10. Telineiden kokonaismäärä kuitenkin lisääntyy aiemmin suunnitellusta ja lopputilanteessa pyöräpysäköintipaikkoja on yhteensä 24.

​- Muistutus 2:

Ravintolalaiva Donnan (Donk Oy) muistutus koski nurmialueiden rajaamista sekä jalankulun, pyöräilyn ja skuuttailun reittejä ja myös pysäköintimahdollisuuksia.

​Vastaus muistutukseen 2:

Nurmialueita ei ole tarkoituksenmukaista rajata, vaan ne ovat osa julkista kaupunkiympäristöä. Aiemmin pyörätienä toiminut rantaväylä rauhoitetaan jalankululle ja pyöräliikenne ohjataan Itäisen Rantakadun uusille pyöräteille. Auransillan kohdalla kirkolta tulevat pyöräilijät ohjataan uudelle pyörätielle liikennevalojen, liikennemerkkien, tiemerkintöjen ja pollareiden avulla. Itäisen Rantakadun pysäköintipaikkojen käyttöä tarkkaillaan jatkuvasti. Tavoitteena on, että pysäköintipaikat palvelevat mahdollisimman hyvin kadun varren toimintoja. Tarvittaessa pysäköintipaikkojen järjestelyjä ja rajoituksia voidaan muuttaa, jos todetaan, että nykyiset järjestelyt ovat toimimattomat tai tarpeettomat.

​Lisäksi nähtävilläolon aikana saapui kannanotto, jossa kysyttiin pyöräliikenteen reiteistä uuden aukion kohdalla. Kannanottoon on vastattu sähköpostitse ja kerrottu, että Auransillan kohdalla pyöräliikenne ohjataan uusille pyöräteille. Kuten edellä on todettu, rantaväylä osoitetaan jalankulkijoille.

​Nähtävillä olon jälkeen vaihtoehdon 1 mukaisesta suunnitelmasta on vähäisenä muutoksena poistettu nurmialueiden kastelujärjestelmä ja Auransillan pielien ristikkopylväiden uusiminen. Jätteiden syväkeräyssäiliöiden lukumäärää on tarkistettu. Pyörätelineiden määrä on liikenteenohjaussuunnitelmaan tarkistettu vastaamaan tilankäytöllisiä mahdollisuuksia. Suunnittelualueelle saadaan yhteensä 32 pyörätelinettä. Näistä kahdeksan telinettä oli alun perin väliaikaisia, mutta suunnittelun edetessä myös kyseiset telineet on pystytty alueelle sijoittamaan. Suunnitelmaan tehdyt muutokset ovat vähäisiä, eivätkä edellytä suunnitelman uudelleen nähtäville asettamista.

​Katusuunnitelman molemmat vaihtoehdot ovat olleet nähtävillä 28.4. – 12.5.2025 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut yhtään muistutusta. Vaihtoehdon 2 mukaista suunnitelmaa ei erikseen ole enää esitelty yrittäjille suunnitelman nähtävillä olon lisäksi, koska tehdyt muutokset vaihtoehtoon 2 eivät ole luonteeltaan sellaisia, että ne vaikuttaisivat yrittäjien toimintaedellytyksiin. Nähtävillä olleisiin suunnitelmiin on tehty vielä hyvin vähäisiä teknisiä korjauksia.

Suunnitelmien kustannusarviot

​Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 23.8.2021 § 203 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman kustannusarvioineen välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne. Kyseessä olevan rantaosuuden, hankesuunnitelmassa nimeltään Lepo ja Kahvi, hyväksytyn hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on indeksikorjattuna 1,63 M€.

​Vaihtoehdon 1 mukaisen katusuunnitelman kustannusarvio on 1,68 M€ (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 127,9 (2020 = 100, joulukuu 2024). Näin ollen kustannusarviota ei ole tarvetta saattaa uudelleen päätettäväksi.

​Vaihtoehdon 2 mukaisen katusuunnitelman kustannusarvio on 1.199.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 127,9 (2020 = 100, joulukuu 2024).

Vaihtoehdon valinta

​Auransillan pielen alueen kaupunkikuvalliset arvot pohjautuvat historiallisiin, suojelullisiin ja virkistyksellisiin arvoihin. Ensin mainitut todetaan historiallisen Turun miljöötyyppiluokituksessa, Valtakunnallisesti merkittävissä rakennetuissa kulttuuriympäristöissä (RKY), asemakaavalla suojelluissa kohteissa sekä yleiskaavan 2029 arvokkaat rakennetun ympäristön kohteissa. Virkistykselliset arvot on tunnistettu kansallinen kaupunkipuisto -statuksen myötä ja sen myötä, että kaupunkilaiset ovat laajamittaisesti ottaneet jokirantaa omaksi vapaa-ajan ympäristökseen.

​Alueen arvojen ja sijainnin johdosta on tärkeää, että aluetta kehitetään laadukkaalla, kauniilla ja ympäristön arvot huomioon ottavalla tavalla ja siten, että alueen vetovoimaisuus ja houkuttelevuus edelleen kasvavat. On myös huomion arvoista, että tällaiset kaupunkiympäristöt ovat itsessään kaupungin vetovoimaisuutta lisääviä tekijöitä. Mainitut seikat puoltavat vaihtoehto 1:n valintaa, jota esitetään edelleen kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi.

Liite 1​Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan vieressä K 5601146 vaihtoehto 1

Liite 2​Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan vieressä K 5601146 vaihtoehto 2

Liite 3​Ote Itäisen Rantakadun rantaväylän liikenteenohjaussuunnitelmasta Auransillan vieressä L 5601128

Oheismateriaali 1​Kustannusvertailu

Oheismateriaali 2​Havainnekuvat

Oheismateriaali 3​Vaihtoehdon 2 muutokset suhteessa vaihtoehtoon 1

Karttalinkki

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Rantakadun rantaväylän Auransillan pielessä katusuunnitelman liitteen 1 mukaisesti sekä liikenteenohjaussuunnitelman liitteen 3 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle Mannin Vierimaan kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä Jyrki Lappi.


Liitteet:

Kylk § 195
Liite 1:Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan vieressä K 5601146 vaihtoehto 1
Liite 2:Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan vieressä K 5601146 vaihtoehto 2
Liite 3:Ote Itäisen Rantakadun rantaväylän liikenteenohjaussuunnitelmasta Auransillan vieressä L 5601128