Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta20527.05.202513

4137-2025 (02 08 02)

Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen-Itä Turku ajalle 1.10.2025 (tavoite)-30.9.2031 urakoitsijan valinta

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että infran kunnossapidon alueurakka Pohjoinen-Itä Turku ajalle 1.10.2025-30.9.2031 palveluntuottajaksi valitaan halvimman tarjouksen tehnyt Infraroad Oy. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudella on n. 20,55 M€, 1. vuosi 1,55 M€/v, 2. vuodesta eteenpäin 3,8 M€/v.

Kylk § 205

Kaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen, katuympäristön ja kaupunkivesien kunnossapito, vastaava rakennuttaja Kalle Lehtinen, liikuntapaikkamestari Timo Koljonen ja Hankintapalvelut, projektipäällikkö Pekka Lång 16.5.2025:

 

Hankinnan tausta

 

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 25.3.2025 § 111 Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen-Itä Turku valintakriteereistä ja hankinnan käynnistämisestä. Hankinnassa käytetään avointa menettelyä ja valintaperusteena on halvin hinta.

 

Nykyinen Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen päättyy 30.9.2025. Idän alueen nykyinen alueurakka päättyy 30.9.2026.

 

Kaupunkirakentamisen palvelualue on valmistellut tarjouspyyntöasiakirjat Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen-Itä Turku -hankinnasta Turun kaupungin alueelle.

 

Työhön sisältyvät päätehtävät ovat liikenne- ja viheralueilla:

 

talvikunnossapito

ajoratojen ja kevyenliikenteenväylien kunnossapito

viheralueiden kunnossapito

leikkipaikkojen kunnossapito

ulkoliikuntapaikkojen kunnossapito

 

Konsernihallinnon Hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimeksiannosta Turun kaupungin Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen-Itä sopimushankinnasta Turku kaupungin kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden käyttöön ajalle 1.10.2025 (tavoite)–30.9.2031.

 

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

 

Markkinavuoropuhelu järjestettiin 26.2.2025.

 

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 7.3.2025 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tar-jouspalvelu.fi/turku.

 

Hankinnasta esitettiin lisätietokysymyksiä annettuun määräaikaan mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa 8.4.2025 ja 9.4.2025. Kysymyksiin annettujen vastausten perusteella hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi korjausilmoitus 29.4.2025 ja 5.5.2025. Tarjousten jättöaikaa pidennettiin 9.5.2025 asti.

 

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuus-vaatimukset sekä hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

 

Tarjous liitteineen tuli jättää suomen kielellä.

 

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 3.500.000 euroa. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

 

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden toimittajan kanssa.

 

Tarjoukset saatiin määräaikaan 9.5.2025 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Alltime Suomi Oy, Destia Oy Kunnossapitopalvelut, Gvest Oy, Infraroad Oy, Pimara Väyläpalvelut, SW-Yhtymä Oy, Terranor Oy ja YIT Road Oy.

 

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

 

Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska osiin jakaminen heikentäisi merkittävästi myös kilpailutuksella saatavia volyymihyötyjä. Hankinnan osiin jakautuminen usealle toimittajalle heikentäisi sopimuksen arvoa ja sen kiinnostavuutta.

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

 

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

 

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84‒86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

 

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

 

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

 

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun/rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

 

Hankintayksikkö pyysi Infraroad Oy:ltä 12.4.2025 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Infraroad Oy:ltä 13.5.2025 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksessa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

 

Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Infraroad Oy:n tarjousta.

 

Pimara Väyläpalvelut Oy:n, Gvest Oy:n ja Infraroad Oy:n tarjouslomakkeelta oli jäänyt täyttämättä yksikköhintoja, joten hankintayksikkö pyysi em. tarjoajilta 14.4.2025 Cloudia järjestelmän kautta täydentämään puuttuvat yksikköhinnat. Täyttämättä jääneiden yksikköhintojen merkitys hintavertailun kokonaisuudessa on ollut hyvin pieni, eikä yksikköhintojen täydentämisellä ole ollut merkitystä tarjousten kokonaisvertailun kanssa. Pimara Väyläpalvelut Oy:n, Gvest Oy:n ja Infraroad Oy:n 14.5.2025 saadun selvityksen mukaan tarjouslomake on vertailukelpoinen.

 

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

 

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin eli vertailuhinnaltaan halvin.

 

Laatu on määritelty vähimmäisvaatimuksiin. Vertailuhinta lasketaan seuraavista kokonaisuuksista yhteensä: ensimmäisen vuoden kokonaishinta + toisen vuoden kokonaishinta kerrottuna viidellä + palveluun sisältyvät ensimmäisen vuoden arvioidut kertoimilla kerrotut yksikköhinnat + palveluun sisältyvät toisen vuoden arvioidut yksikköhinnat kerrottuna viidellä.

 

Tarjoajat ja vertailuhinnat:

 

Tarjoaja

 

Vertailussa käytetty kokonaishinta €

 

Sija

 

Alltime Suomi Oy

22 710 911,62

5

Destia Oy, Kunnossapitopalvelut

15 440 229,18

3

Gvest Oy

22 928 873,14

7

Infraroad Oy

12 619 154,36

 

1

Pimara Väyläpalvelut

23 892 491,35

8

SW-Yhtymä Oy

16 982 156,63

4

Terranor Oy

22 503 995,37

6

YIT Road Oy

14 614 519,64

2

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että

 

- Infran kunnossapidon alueurakka, Pohjoinen-Itä Turku -hankinnan urakoitsijaksi ajalle 1.10.2025 (tavoite)–30.9.2031 valitaan Infraroad Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

 

- hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

 

- kaupunkirakentamisjohtaja (1.6. alkaen kaupunkirakentamispalveluiden johtaja) valtuutetaan allekirjoittamaan urakkasopimus.

 

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

 

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilönä Jyrki Lappi.

​​

Jakelu

aoAlltime Suomi Oy
aoDestia Oy
aoGvest Oy
aoInfraroad Oy
aoPimara Väyläpalvelut Oy
aoSW-Yhtymä Oy
aoTerranor Oy
aoYIT Road Oy
tiedKaupunkirakentaminen ja tilat, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkirakentaminen ja tilat, viherympäristön kunnossapito
tpvKonsernihallinto, hankinnat
tiedLiikunnan palvelukokonaisuus, liikuntapaikkavastuualue