Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta17320.05.20257

76-2023 (10 02 03)

Asemakaavanmuutos- ja tonttijakoehdotus; Kupittaan kärki, Itäharju, Kupittaa (2/2023)

Tiivistelmä:

Kupittaan ja Itäharjun yhdistävän Kupittaan kärjen hankkeen myötä Kupittaan aseman ympärille rakentuu asumisen, palveluiden ja työpaikkojen vetovoimainen keskittymä. Alueelle sijoittuu keskustamaista rakentamista, ammatillisen koulutuksen Taito-kampus sekä uusi joukkoliikennekatu. Helsinginkadun muutos mahdollistaa toimitilakortteleiden rakentamisen radan varteen. Kupittaan kärjen kokonaisuus asemakaavoitetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuviksi infrakustannuksiksi on arvioitu 17,9 miljoonaa euroa (alv 0 %). Nämä kustannukset eivät sisällä allianssin infrahankkeen kustannuksia. Kustannusarvio esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.

Kylk § 173

Kaupunkiympäristö, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi ja kaavoitusarkkitehti Anna Hyyppä 9.5.2025:​

Kaupunkiympäristö on yhteistyössä Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen kanssa laatinut 10.6.2024 päivätyn sekä 17.2.2025 lausuntojen ja muistutusten ja 6.5.2025 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen.

Nyky- ja suunnittelutilanne

Kupittaan kärjen suunnittelualue sijaitsee Kupittaan rautatieaseman itäpuolella rajautuen Joukahaisenkatuun, Kalevanramppiin, Kalevantiehen ja Karjakatuun. Kauppatorille on matkaa 2 km. Alueen koko on noin 11,4 ha.​

Suunnittelualue sijoittuu Itäharjun vanhan teollisuusalueen sekä Kupittaan työpaikka- ja kampusalueen saumakohtaan. Alueen läpi kulkee rautatie Turusta Helsinkiin ja Helsingin suunnan sisääntuloväylä Helsinginkatu. Suunnittelualueella on 1940–1970-luvuilla rakennettuja liike-, teollisuus- ja varastorakennuksia, joista osa on tyhjillään. Osalla tonteista vanha rakennuskanta on purettu. Alue rajautuu monelta suunnaltaan liikenneväyliin ja on laajalti pysäköinti- ja liikennekäytössä.​

Turun yleiskaava 2029:ssa suunnittelualue kuuluu tiivistyvään kestävän kaupunkirakenteen vyöhykkeeseen. Alue on osa Turun Tiedepuiston innovaatio- ja osaamiskeskittymää sekä Ydinkeskusta – Tiedepuistoa (Cy). Asemakaavoissa pääosa alueesta on osoitettu teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi. Alueella on myös autopaikkojen korttelialuetta, suojaviheraluetta, rautatiealuetta sekä katualuetta.​

Nykytilannetta sekä suunnittelutilannetta kuvataan tarkemmin kaavaselostuksen kohdassa 3. Lähtökohdat​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet pohjautuvat Turun Tiedepuisto -kärkihankkeelle sekä Kupittaan kärjen kumppanuushankkeelle asetettuihin tavoitteisiin.

Turun yliopistokampukselta Kupittaalle ja Itäharjulle ulottuva Turun Tiedepuisto on kaupunkiseudun merkittävin osaamisen ja korkean teknologian työpaikkojen kasvukeskus. Kärkihankkeessa tuotettu Turun Tiedepuiston Masterplan 2050 antaa suunnan alueen kokonaisvaltaiselle kehittämiselle.

Kupittaan ja Itäharjun yhdistävän Kupittaan kärjen myötä Kupittaan aseman ympärille rakentuu asumisen, palveluiden sekä uuden osaamisen ja työn vetovoimainen keskittymä. Kupittaan kärjen alueelle tavoitellaan korkeatasoista keskustamaista rakentamista, monikäyttöisiä hybriditiloja sekä Turun ammatti-instituutin Taito-kampus. Asuin-, toimisto-, kampus- ja liiketiloja tavoitellaan alueelle yli 250 000 k-m2.

Alue on suunnitteilla olevan Länsirata-yhteyden ja muun joukkoliikenteen kannalta keskeinen, joten saavutettavuuden ja alueen sisäisen liikkumisen parantamiseksi tarvitaan Kupittaan aseman ja liikkumispalveluiden liittämistä kokonaisuuteen. Suunnittelualue muodostaa liikenteellisesti ja toiminnallisesti kokoavan keskuksen kahden kaupunginosan välille. Uudistusten myötä Helsinginkadun ja rautatien estevaikutus pienenee ja Itäharju tulee luontevaksi osaksi Tiedepuiston aluetta.​

Tavoitteena on

- Rautatien ja Helsinginkadun erottaman kahden kaupunkialueen yhdistäminen toisiinsa

- Älykäs kaupunginosa, joka toimii kehitys- ja yhteistyöalustana

- Alueella oma identiteetti ja imago, maamerkki saavuttaessa Turkuun

- Palvelukokonaisuus ja toiminnallinen keskus, sekoitettu palvelu- ja kaupunkirakenne

- Fiksun liikkumisen solmukohta

- Liikennejärjestelmän toimivuus ja toteutuskelpoisuus, alueen saavutettavuus sekä kokonaisuutta tukevat pysäköintiratkaisut

- Joukkoliikennekäytävän mahdollistaminen

- Kaikenikäisille soveltuva ympäristö, laadukas kaupunkitila ja keskusaukio kohtaamispaikkana

- Viihtyisä ja vetovoimainen kokonaisuus

- Resurssiviisaus ja kiertotalous, Hiilineutraali Turku 2029.

Kaavaprosessin vaiheet​

Asemakaavanmuutos laaditaan kaupungin ja alueen muiden maanomistajien aloitteesta. Kaupunginhallitus hyväksyi 22.6.2023 § 266 Turun kaupungin sekä yksityisten maanomistajien ja haltijoiden välisen yhteistyösopimuksen.​

Asemakaavaprosessia edelsi kaupungin järjestämä Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen hankinta. Kaupunginhallitus päätti 5.12.2022 § 515 valita hankkeen allianssikumppaniksi ryhmittymän Terävin Kärki. Kupittaan kärjen kumppanuushanke toteutetaan allianssihankkeena, jonka osapuolia ovat Turun kaupunki, YIT, Lundén Architecture Oy ja Renell Käppi Arkkitehdit Oy. Allianssisopimus allekirjoitettiin 27.3.2023. Allianssissa on laadittu kokonaissuunnitelma asemakaavan pohjaksi sekä hankesuunnitelmat Taito-kampuksesta ja Infrahankkeesta.​

Kaupunginhallitus hyväksyi asemakaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 2.10.2023 § 359. Asemakaava kuulutettiin vireille 7.10.2023. Ilmoitus vireilletulosta sekä 18.9.2023 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse ja sähköpostilla 5.10.2023. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin yhteensä 8 mielipidettä ja lausuntoa.​

Kaavaluonnos hyväksyttiin kaupunginhallituksessa 5.2.2024 § 45.​

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä ja lausunnoilla 17.6.–16.8.2024.​

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 26.8.2024 § 120 Taito-kampuksen hankesuunnitelman ja, että allianssissa siirrytään toteutussuunnitteluvaiheeseen.​

Kaupunginhallitus hyväksyi suunnittelualueen muutoksen sekä asemakaavan vaiheistamisen 10.2.2025 § 43. Ensimmäisen vaiheen kaavaehdotus asetettiin aluemuutoksen takia uudelleen julkisesti nähtäville ja lausunnoille 24.2.–25.3.2025. Aineistoon sisältyi myös asemakaavan suunnitteluohje.​

Yhteistyösopimusta tarkistettiin vastaamaan asemakaavatyön vaiheistamista ja kaupunginhallitus hyväksyi tarkistetun sopimuksen 6.5.2025 § 142.​

Lausunnot ja muistutukset​

Lausunnot 10.6.2024 päivätystä kaavaehdotuksesta antoivat DNA Tower Finland Oy, Liikunnan palvelukokonaisuus, Lounais-Suomen Jätehuolto Oy, Turku Energia Lämpö Oy, Turku Energia Sähköverkot Oy, Turun vammaisneuvosto, Turun Vesihuolto Oy, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto, Varsinais-Suomen pelastuslaitos ja Väylävirasto. Museopalvelut ilmoitti, ettei anna lausuntoa. Sisäisen kannanoton antoivat jätehuoltoasiamies ja rakennusvalvonta. Lausunnoissa esitettiin huoli Helsinginkadun muutosten vaikutuksista sekä tuotiin esiin mm. infran verkostotarpeet, hyvät kulkuyhteydet, jätehuoltojärjestelyt, esteettömyys, ilmastokestävyys, pelastustoiminnan tarpeet sekä rautatien läheisyyteen rakentamisen reunaehdot.​

Muistutuksen jättivät kolme yksityishenkilöä, Kalevantien varren tulevien kortteleiden maanomistajat, Koy Lemminkäisenkatu 30, Nummenmäen Sosialidemokraattinen Yhdistys ry ja Turun polkupyöräilijät ry. Muistutuksissa oltiin huolissaan liikennemelusta, Itäharjun omakotialueen pysäköinnistä ja rottien leviämisestä. Lisäksi tuotiin esiin täydennystoiveita kaavamääräyksiin, Joukahaisenkadun varren ratkaisut, liikenteen toimivuus, nykyiset yritykset sekä pyöräilyn tarpeet.​

Lausuntojen ja sisäisten kommenttien perusteella täydennettiin kaupunkikuvaa, rakennussuojelua, paviljonkia ja purkumateriaaleja koskevia määräyksiä. Näkemäalueista, yleisten kulkureittien laadusta, pelastusajosta, muuntamoista, tärinästä ja vaarallisten aineiden kuljetuksesta lisättiin määräykset. Kahta ratakorttelia kavennettiin. Muistutusten perusteella tarkennettiin ulokkeita, polkupyöräpaikkoja ja perheasuntoja koskevia määräyksiä. Lisäksi täydennettiin kaavaselostusta sekä liikenne-, melu- ja runkomeluselvityksiä.​

Lausunnot 17.2.2025 muutetusta kaavaehdotuksesta antoivat Turku Energia Sähköverkot Oy, Turun Vesihuolto Oy, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Väylävirasto. Muistutuksia ei saatu. Turun Vesihuolto Oy lausuu vesihuoltoverkostojen lähelle rakentamisesta ja tulevista tonttijaoista. ELY-keskus lausuu Helsinginkadun muutoksista, liikennevaikutuksista ja suojelumääräyksestä. Väylävirasto lausuu rautatiealueen riittävyydestä ja tärinää koskevista kaavamääräyksistä. Turku Energia Sähköverkot Oy:llä ei ole lausuttavaa.

Lausuntojen perusteella muokattiin vesihuoltoa, rakennussuojelua ja tärinää koskevia kaavamääräyksiä sekä täydennettiin kaavaselostusta. Lausuntojen perusteella tehtyjen vähäisten muutosten johdosta ei ole tarpeen asettaa kaavaehdotusta uudelleen nähtäville.​

Asemakaavanmuutosehdotus

Kupittaan ja Itäharjun yhdistävän Kupittaan kärjen myötä Kupittaan aseman läheisyyteen rakentuu asumisen, palveluiden ja työpaikkojen vetovoimainen keskittymä. Kupittaan kärjen asemakaava on osa Turun Tiedepuisto -kärkihanketta, joka laajentaa toiminnoiltaan sekoittunutta kaupunkiympäristöä Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle. Kupittaan kärjen kokonaisuus asemakaavoitetaan kahdessa vaiheessa.​

Asemakaavan maankäyttö perustuu joukkoliikennekadun varrelle sijoittuvaan keskustamaiseen umpikorttelirakenteeseen. Alueen ytimessä sijaitsevat ammatillisen koulutuksen Taito-kampus, korkean rakentamisen korttelit sekä joukkoliikennepysäkit. Liike- ja toimistorakentaminen painottuu Helsinginkadun ja joukkoliikennekadun läheisyyteen, asuinpainotteiset korttelit sijoittuvat Itäharjun puolelle. Helsinginkadun siirtäminen ja muuttaminen bulevardiksi mahdollistaa toimitilakortteleiden rakentamisen kadun varteen osin rautatien päälle. Muutos mahdollistaa keskustamaisen alueita yhdistävän rakenteen toteutumisen myös Kupittaan ja Itäharjun alueiden välille.​

Uusi joukkoliikennekatu, Ilmattarenkatu, kulkee suunnittelualueen läpi Joukahaisenkadulta Helsinginkadun ylittävän kannen kautta Voimakadulle. Kansirakenteen alle sijoittuu ympäröivien kortteleiden saattoliikenne- ja huoltotiloja sekä pysäköintiä. Korttelirakenteen keskellä on autoliikenteeltä rauhoitettua kävelypainotteista aluetta, ja alueelle muodostuu kattava pyöräilyn ja jalankulun verkosto. Pysäköinti sijaitsee keskitetyssä laitoksessa sekä kortteleiden alla.​

Alueen suunnittelussa painotetaan jalankulkuympäristön viihtyisyyttä ja maantasokerroksen elävyyttä. Ilmattarenkadun varteen muodostuu kaksi uutta puistoa sekä aukioiden sarja. Ilmattarenpuiston keskellä säilyy vanha teollisuusrakennus Halisten vehnämylly, joka suojellaan asemakaavalla. Muutoin alueen nykyinen rakennuskanta tullaan kaavan toteutuessa purkamaan.

Asemakaavaan liittyy kortteleiden ja yleisten alueiden suunnitteluohje, joka täydentää asemakaavaa ja jolla pyritään varmistamaan rakentamisen korkea laatu ja soveltuminen ympäristöön. Suunnitteluohje on tarkoitus hyväksyä erikseen rakennustapaohjeena kaavan hyväksymisen jälkeen. Tällä vahvistetaan sen ohjausvaikutusta tulevissa rakennushankkeissa. Suunnitteluohjeen noudattamista edellytetään sekä kaavan alueelle tehtävissä maankäyttösopimuksissa että tulevissa tontinluovutuksissa.

Ensimmäisen vaiheen asemakaavan kokonaiskerrosala ilman maanalaisia tiloja on 183 950 k-m2 ja se kasvaa voimassa olevaan asemakaavaan verrattuna noin 94 050 k-m2. Asukkaita alueelle tulee arviolta 970 ja Taito-kampukseen tulee noin 3 000 oppilasta.​

Infrakustannukset​

Kupittaan kärjen ensimmäisen vaiheen asemakaavan yhteydessä toteutetaan osa Helsinginkadusta, Kalevanramppi, Ilmarisenkuja, Ilmattarenkatu, osa Karjakadusta, Tietäjänkuja, Teräskatu, Joukahaisenkatu ja Ilmattarenpuisto. Kaava-alueen toteuttamisesta aiheutuviksi infrakustannuksiksi on arvioitu 17,9 miljoonaa euroa (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 20 %. Maanrakennuskustannusindeksin pistelukuna on käytetty 128,2 (2020=100, elokuu 2024). Kustannusarvio ei sisällä allianssin infran hankesuunnitelmaan sisältyviä kustannuksia. Allianssin infran hankesuunnitelma käsittää joukkoliikennekannen, saatto- ja huoltopihan kannen alle, pysäköintilaitoksen sekä aukion joukkoliikennekannen yhteyteen.​

Seuraava vaihe​

Kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn, kun tarvittavat maankäyttösopimukset kaupungin ja yksityisten maanomistajien välillä on allekirjoitettu. Lisäksi ennen valtuuston hyväksymiskäsittelyä tullaan laatimaan erillinen hankesopimus Väylän kanssa ja allianssisopimuksen edellyttämä kiinteistökaupan esisopimus YIT:n kanssa.​

Sovelletut lainkohdat

Alueidenkäyttölaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.​

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.​

Liite 1​Kartta Kupittaan kärki

Liite 2​Vastineet muistutuksiin

Oheismateriaali 1​Selostus Kupittaan kärki

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Kupittaan kärki

Oheismateriaali 3​Vuorovaikutusraportti

Oheismateriaali 4​OAS- ja luonnosvaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 5​Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Oheismateriaali 6​Kaavaehdotuksesta annetut muistutukset

Oheismateriaali 7​Suunnitteluohje Kupittaan kärki​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 10.6.2024 päivätty sekä 17.2.2025 lausuntojen ja muistutusten ja 6.5.2025 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus Kupittaan kärki esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään sitovat tonttijaot: ITÄHARJU 32.-17-20, 34.-13, 68.-2, 80.-1-2 ja 81.-1-2 sekä KUPITTAA 8.-10.​

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että Kupittaan kärjen ensimmäisen vaiheen asemakaavan toteuttamisen yleisten alueiden kustannusarvioksi hyväksytään 17,9 miljoonaa euroa (alv 0 %).​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.​

Jakelu

tiedKiinteistö Oy Turun Lemminkäisenkatu 30
tiedKiinteistö Oy Turun Teräskatu 8
tiedNummenmäen sosialidemokraattinen yhdistys ry
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedTommola Liisi
tiedTulento Heikki
tiedVilpo Leena
esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 173
Liite 1:Kartta Kupittaan kärki
Liite 2:Vastineet muistutuksiin