Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 174 | 20.05.2025 | 11 |
3886-2025 (00 01 05, 02 08 00)
Kupittaan kärjen kumppanuushanke, infrahankkeen hankesuunnitelma
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle esitetään hyväksyttäväksi Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen infrahankkeen hankesuunnitelma ja siirtymistä toteutussuunnitteluvaiheeseen. Lisäksi esitetään hyväksyttäväksi hankkeen (tilaajan) kokonaiskustannusarvio 87,42 milj. euroa toteutussuunnittelun pohjaksi.
Kylk § 174
Kaupunkiympäristö, maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen ja Teknologia- ja tiedepuisto Oy, toimitusjohtaja Ari Mäkinen 15.5.2025:
Hankkeen tausta ja aikaisemmat päätökset
Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2016 talousarvion yhteydessä Turun Tiedepuisto -kärkihankkeen asettamisesta.
Kaupunginhallitus toimeenpani 25.4.2016 § 163 kaupunginvaltuuston päätöksen käynnistämällä hankkeen. Kaupunginhallitus päätti 18.6.2018 § 265 Turun Tiedepuisto -hankkeen toimeenpanosuunnitelmasta tarkennettuine tavoitteineen. Toimeenpanosuunnitelman yhtenä painopistealueena on 24/7/365 elävä kohtaamisten keidas, mihin liittyvänä yhtenä toimenpiteenä päätettiin Kupittaan kantta koskevan kilpailun järjestämisestä.
Kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päätti 22.10.2018 § 97 hyväksyä Tiedepuiston kansi -nimisen strategisen maankäyttöhankkeen tavoitteet. Samalla kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto päätti innovaatio-, suunnittelu- ja toteutuskilpailun järjestämisestä sekä kilpailun lähtökohdista ja periaatteista. Kilpailun päämääränä oli hankkeen toteutus, hankekumppanuus sekä tontinluovutus.
Kaupunginhallitus hyväksyi 24.6.2021 § 328 Tiedepuiston kansihankkeeseen sisältyvän infrahankkeen tarveselvityksen ja päätti 24.6.2021 § 329 Tiedepuiston kansihankkeen allianssikumppanin hankintamenettelyn käynnistämisestä. Hankinta jouduttiin kuitenkin keskeyttämään (kh 5.10.2021 § 470). Kaupunginhallitus päätti 7.12.2021 § 575 käynnistää uudelleen Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen allianssihankinnan neuvottelumenettelyllä. Tilaaja päätti valita neuvottelumenettelyn, koska toteutettava kohde on poikkeuksellisen haastava kokonaisuus. Samalla kaupunginhallitus päätti vahvistaa hankkeen nimeksi Kupittaan kärjen kumppanuushanke. Hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi 20.12.2021.
Kaupunginhallitus päätti 5.12.2022 § 515 hankinnan tuloksena valita hankkeen allianssikumppaniksi ryhmittymän Terävin kärki (YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy ja Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy, nimettyinä alihankkijoina COBE A/S sekä AFRY Finland Oy ja WSP Finland Oy) ja lisäksi käynnistää heti Taito-kampuksen ja Infrahankkeen hankesuunnitteluvaiheen.
Kansliapäällikkö päätti 20.3.2023 § 100 hyväksyä allianssisopimukseen ja kompensaatioyhteenvetoon tehdyt täsmennykset sekä hankesuunnitteluvaiheen tilauksen liitteineen.
Allianssiyhteistyön hankesuunnitteluvaihe käynnistyi sopimuksen allekirjoituksella 27.3.2023.
Hankintapäätöksen jälkeen siirryttiin kehitysvaiheeseen, joka on jakaantunut kahteen osaan. Kehitysvaiheen ensimmäisessä osassa, hankesuunnitteluvaiheessa, laadittiin Kupittaan kärjen alueen asemakaava voittaneen tarjoajan laatiman kokonaissuunnitelman pohjalta sekä hankesuunnitelmat koskien infrahanketta (kansi + velvoitepysäköinti) ja Taito-kampusta. Kehitysvaiheen toinen osa on toteutussuunnitteluvaihe, jossa on tarkoitus tehdä toteutussuunnitelma hankesuunnitelman pohjalta.
Hankkeen aikataulumuutosten takia kaupunginhallitus päätti 25.3.2024 § 103, että hanke voi edetä toteutussuunnitteluun jo hankesuunnitteluvaiheessa ennen hankesuunnitelmien hyväksymistä. Tämä oli välttämätöntä, jotta hankkeen kokonaisaikataulu ei vaarantunut. Toteutussuunnitteluun tässä vaiheessa käytetyt varat vähentävät varsinaisen toteutussuunnitteluvaiheen kustannuksia ja siten allianssin tavoitekustannusarvioon ei esitetty muutoksia.
Kupittaan kärjen kumppanuushankkeeseen kuuluvan ja infrahankkeen välittömään läheisyyteen sijoittuvan Taito-kampuksen hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 26.8.2024 § 102. Asemakaavanmuutoksen ja infrahankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Hankesuunnitelman kuvaus
Hankesuunnitelmassa on esitetty hankkeen organisaatio ja rakennuspaikka sekä hankkeen toteutusta, tavoitteita, tiloja ja toiminnallisuuksia, riskejä ja mahdollisuuksia sekä viestintää ja kustannuksia koskevat tiedot.
Allianssissa työstetty viitesuunnitelma asemakaavan (Kupittaan kärki, kaavatunnus 2/2023) tueksi on valmistunut vuonna 2024 ja asemakaavaehdotus on tarkoitus viedä samanaikaisesti päätettäväksi tämän hankesuunnitelman kanssa. Infrahanke on suunniteltu viitesuunnitelman yhteydessä ollen samalla olennainen osa sitä, joten se on vahvasti integroitunut alueen muuhun suunnitteluun tukien alueen toteutumista kohti asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kupittaan kärjen toisen vaiheen asemakaava laaditaan samojen kaupunginhallituksen 2.10.2023 § 359 hyväksymien tavoitteiden pohjalta ja kaavatyö on tarkoitus käynnistää vuoden 2025 aikana.
Turun Tiedepuiston tavoitteista johdetut Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen kiteytetyt tavoitteet on esitetty alla olevassa kuvassa:
Allianssissa infrahankkeen merkittävimmiksi tavoitteiksi on määritetty
•tavoitekustannus ja kustannustehokkuus
•laadukkaat ja vastuullisesti toteutetut liikenneyhteydet ja kaupunkitilat sekä toimiva pysäköintiratkaisu
•turvallinen ja mahdollisimman häiriötön toteutus
•infrahankkeen aikataulu tukee Taito-kampuksen suunniteltua käyttöönottoa
Hankesuunnittelun aikana infrahanketta on kehitetty toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi yhdessä allianssiosapuolten, suunnittelijoiden, viranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Allianssin perusperiaatteiden mukaisesti suunnitelmaa on kehitetty osapuolten yhteistyönä hankkeen parhaaksi -periaatteella. Hankkeen alkuperäisten tavoitteiden huomioiminen hankesuunnitteluvaiheessa on kuvattu hankesuunnitelmassa.
Valmistuttuaan infrahanke luo Kupittaan kärjen alueelle kaupunkiympäristöä, joka tukee osaltaan Tiedepuiston vision mukaista kehitystä. Hanke liittyy ympäristöönsä monipuolisesti muodostaen luonnollisia kohtaamispaikkoja ja elävän kaupunginosan ytimen. Infrahanke yhdessä Taito-kampuksen kanssa käynnistää Tiedepuiston rakentumisen alueelle.
Infrahanke koostuu Helsinginkadun ja rautatien ylittävästä kannesta ja hybridipysäköinnistä. Kansi luo joukkoliikennekäytävän Kupittaan ja Itäharjun välille yhdistäen kaksi kaupunginosaa. Käytävä palvelee myös jalankulkua ja pyöräilyä laadukkailla reiteillä ja pysäkkikatoksilla. Kannelle toteutuu julkinen kansiaukio (Vipusenaukio), joka muodostaa alueen sydämen ja yhdistää ympäröivät korttelit. Kannen alapuolelle muodostuu ympäröivien kortteleiden saatto- ja huoltopihat.
Vipusenaukiolle suunniteltu paviljonki kytkee yhteen katu- ja kansitason ja luo elävän keskuksen liikenteen solmukohdan, liikkumishubin, yhteyteen. Se yhdistää kaikki alueen läpi kulkevat liikkumismuodot Helsinginkadun ja kannen tasossa sekä mahdollistaa saatto- ja noutoliikenteen yhteyden alueelle. Pysäköintilaitos tarjoaa monipuoliset pysäköintimahdollisuudet. Pysäköintilaitokseen tulee noin 650 autopaikkaa ja sen katolla on julkinen vehreä kattopiha.
Kansitaso on rajattu joukkoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jolloin henkilöautoista, takseista ja huoltoliikenteestä aiheutuvat liikenneturvallisuusriskit minimoidaan. Taksit, lähetit ja muu saattoliikenne sijoittuvat kannen alapuoliseen saattopihaan, jolloin eri liikennemuotojen kohtaamiset ovat hallittuja ja turvallisia.
Infrahankkeen laajuuden tunnuslukuja:
-Joukkoliikennekansi 6300 m2
-Kansiaukio 3500 m2
-Saattopiha 3900 m2
-Huoltopiha 1800 m2
-Pysäköintipaikat noin 650 kpl
-Pyöräpysäköintipaikat noin 900 kpl
Allianssin viitesuunnitelmaan sisältynyt toinen pysäköintilaitos on jätetty allianssin toteutuksen ulkopuolelle, koska maanomistajat/haltijat ovat halunneet rakentaa tarvittavan pysäköinnin kansipysäköintinä kortteleihin ja ratkaisu on ollut myös sekä kaupungin talouden, että kokonaissuunnitelman näkökulmasta perusteltu.
Hankkeen aikataulu on kuvattu hankesuunnitelmassa. Nyt käynnistettäväksi esitettävän toteutussuunnitteluvaiheen on arvioitu päättyvän vuoden 2025 loppuun mennessä. Jos toteutussuunnitelma hyväksytään kaupunginvaltuustossa vuoden 2025 loppuun mennessä, rakentaminen olisi mahdollista aloittaa vuoden 2026 alussa. Rakentamisen arvioitu kesto on 35 kuukautta, ja hankkeen eri osia valmistuu vuoden 2028 loppuun mennessä vaiheittain siten, että Taito-kampus ja sen tarvitsemat liikenneyhteydet ja alueet voidaan ottaa käyttöön suunnitellusti elokuun alussa 2028.
Hankesuunnitteluvaiheessa on tehty jatkuvaa riskienhallintatyötä. Merkittävimmiksi riskeiksi on tunnistettu kustannusten nousu, aikataulujen yhteensovittaminen ja mahdollinen kaavavalitus.
Kustannusarvio
Tilaajan kokonaiskustannus muodostuu allianssin tavoitekustannuksesta, tilaajan riskivarauksesta ja bonuspoolin alkupääomasta. Kaupunginhallituksen päätöksen 5.12.2022 § 515 mukainen summa näille on 78,96 milj. euroa, joka on sidottu Haahtelan tarjoushintaindeksiin. Kaupungin normaali vertailukohta hankesuunnitelmissa on hinnan sitominen Tilastokeskuksen rakennuskustannusindeksiin, maanrakennuskustannusindeksiin tai muuhun rakennuskohteen mukaiseen indeksiin. Kokonaiskustannusarvio on rakennuskustannus- ja S-indeksillä indeksikorjattuna 89,27 milj. euroa.
Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään, että hanke voi siirtyä toteutussuunnitteluvaiheeseen, ja että hankkeen uudeksi kokonaiskustannusarvioksi hyväksytään 87,42 milj. euroa, joka sisältää:
•allianssin tavoitekustannusarvion 76,96 milj. euroa,
•bonuspoolin 1,41 milj. euroa ja
•tilaajan riskivarauksen 9,05 milj. euroa.
89,27 milj. € | Tilaajan tavoitekustannusarvio 68,5 milj. €, rak.kust.- ja s-indeksi 5/2021 – 3/2025 | |
Tilaajan tavoitekustannusarvio indeksikorjattuna | 78,81 milj. €
|
|
Tilaajan riskivaraus | 9,05 milj. € |
|
Bonuspooli | 1,41 milj. € |
|
76,96 milj. €
| Sis. Taito-kampukselle rakennettavat tilat | |
Tekninen kustannus | 66,21 milj. € |
|
Allianssin riskivaraus | 5,23 milj. € | Kehitys- ja toteutusvaiheen riskit |
Palkkio | 4,31 milj. € | Suunnittelu- ja rakentajaosapuolien palkkiot |
Allianssin kokonaiskustannusarvio | 75,74 milj. € |
|
Vertailu tilaajan tavoitekustannukseen | 3,07 milj. €
|
|
Allianssin kokonaiskustannusarvio | 75,74 milj. € |
|
Tilaajan tavoitekustannusarvio indeksikorjattuna | 78,81 milj. € |
|
Tilaajan edustajana toimiva Turun teknologia- ja tiedepuisto Oy esittää kustannusten sitomista pysäköinnin osalta Tilastokeskuksen rakennuskustannusindeksiin ja kansirakenteiden osalta S-indeksiin, sillä niiden muutokset vastaavat todellisia kustannustason muutoksia, joka on normaali tapa Turun kaupungin rakennushankkeissa. Haahtela-indeksi, joka on kirjattu kaupunginhallituksen päätökseen 7.12.2021 § 575, perustuu ennusteisiin tulevaisuuden tarjoushinnoista ja sisältää näin ollen myös toimijoiden arvioita riskeistä, ja sen soveltaminen vallitsevassa poikkeuksellisessa maailmantilanteessa saattaisi johtaa kustannusarvion arvaamattoman suuriin heilahteluihin. Myös Taito-kampuksen kokonaiskustannusarvio on hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä sidottu rakennuskustannusindeksiin (kv 26.8.2024 § 120).
Hankkeeseen sisältyy kaupunginhallituksen päätöksen 7.12.2021 § 575 mukaisesti lisähankintamahdollisuuksia ja lisäkansioptio, joiden käytöstä tehdään erilliset päätökset.
Rahoitus ja avustukset
Infrahankkeen kustannukset kohdistuvat kaupungin infrainvestointimäärärahoihin. Vuoden 2025 ensimmäisessä osavuosikatsauksessa on varattu määrärahoja Kupittaan kärjelle 6 milj. euroa ja taloussuunnitelmassa 2025-2027 on varauduttu myös seuraavien vuosien rahoitustarpeisiin. Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen infran kokonaisinvestointivaraus on yhteensä 146,2 milj. euroa, joka pitää sisällään myös optiokohteet.
Turun kaupunkiseudun Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen 2024–2035 (kv 21.10.2024 § 155) mukaan valtio avustaa Kupittaan kärjen hanketta enintään 10 miljoonalla eurolla. Väylävirasto vastaa joukkoliikennekannen ja Kupittaan asemalaiturin välisen yhteyden kustannuksista (kustannusarvio 1,6 milj. euroa) ja osallistuu liityntäpysäköinnin rahoitukseen (arvio valtionosuudesta 1,65 milj. euroa). Lisäksi Traficom on sitoutunut joukkoliikennekannen rakentamiskustannuksiin enintään 30 %:n osuudella (arvio rahoitusosuudesta 6,75 milj. euroa). Ensisijaisesti rahoitus kohdistetaan asemalaituriyhteyksiin ja liityntäpysäköintiin, loput 10 milj. euron enimmäismäärästä joukkoliikennekannen avustuksiin.
Toimivalta
Hallintosäännön 35 §:n 4) -kohdan mukaan kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupungin infrahankkeita koskevat hankesuunnitelmat, joiden kustannusarvio tai sen vaihteluvälin keskiarvo ylittää 10 miljoonaa euroa.
Liite 1 Infrahankkeen hankesuunnitelma
Oheismateriaali 1 Arkkitehdin hankesuunnitelma-aineisto
Oheismateriaali 2 Lisähankinta
Oheismateriaali 3 Lisäkansi
Oheismateriaali 4 Kilpailutyön kehittyminen kokonaissuunnitelmaksi ja infran hankesuunnitelmaksi
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että:
- liitteenä 1 oleva infrahankkeen hankesuunnitelma hyväksytään,
- allianssissa siirrytään infrahankkeen osalta toteutussuunnitteluvaiheeseen,
- kansliapäällikkö valtuutetaan hyväksymään toteutussuunnitteluvaiheen tilaus,
- infrahankkeen kokonaiskustannusarvioksi hyväksytään 87,42 milj. euroa (rakennuskustannusindeksi 3/2025 ja S-indeksi 3/2025) ja
- hankkeen kokonaiskustannusarvio sidotaan pysäköinnin osalta rakennuskustannusindeksiin ja kansirakenteiden osalta S-indeksiin.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Perho ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Jakelu
esiKaupunginhallitus
Liitteet:
Kylk § 174
Liite 1:Infrahankkeen hankesuunnitelma