Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu 
Liikennesuunnittelupäällikkö6009.05.2025 

3703-2025 (08 00 00, 10 03 01)

Pääskyvuoren koulun ympäristön rauhoittaminen

Liikennesuunnittelu, Seppo Kaunisto:​

Piir.nro

Ote L 3431 013, 30.4.2025​

Kadut/Alue

Pääskyvuoren asuinalue​

Kaupunginosa

Pääskyvuori​

Sisältö ja perustelut

Taustaa

Pääskyvuoren koulun saattoliikenne ruuhkauttaa huomattavasti Talvitien liikennettä arkiaamuina ja -iltapäivinä. Varissuon koulun siirtyminen väistötiloihin Pääskyvuoren kouluun (Kh 10.10.2023 § 372) on lisännyt saattoliikenteen määrää ja lisäksi osa saattoliikenteestä ohjautuu koululle Varissuolta Pääskyvuoren asuinalueen läpi. Rauhattomuuden lisäksi saattoliikenteen korkea määrä aiheuttaa liikenneturvallisuusriskin kävellen ja pyöräillen koulumatkansa kulkeville lapsille.​

Koululaisten saattoliikennettä Talvitiellä on pyritty vähentämään osoittamalla sille vaihtoehtoisia kohtia Littoistentien varrelle, turvallisen kävelymatkan päähän. Myös pieniä reittien turvallisuutta parantavia toimenpiteitä on toteutettu. Näiden lisäksi on toteutettu monia liikennekasvatukseen ja tietoisuuden lisäämiseen liittyviä toimenpiteitä jo keväästä 2024 alkaen. Päätöstekstissä (Kh 10.10.2023 § 372) ehdotettua kävelevää koulubussia kokeiltiin marraskuussa 2024, mutta osallistujamäärä oli vähäinen. Edellä mainitut toimenpiteet eivät ole johtaneet riittäviin tai välittömiin vaikutuksiin.​

Alueen sisällä on käyty sidosryhmäyhteistyötä koulutalon henkilöstön, alueen asukkaiden sekä eri yhdistysten kanssa. Päätöksenteon pohjana toteutusmallia valittaessa on käytetty Pääskyvuoren koululla pidettyjen avointen yleisötilaisuuksien, lukuisten palautteiden, saatujen kannanottojen, oppilaiden koulureittiselvityksen, liikennelaskennan ja tehtyjen maastokäyntien perusteella saatua tietoa.​

Suunnittelun tavoitteet ja muutokset nykytilaan

Saattoliikenteen määrää pyritään vähentämään katuverkon uudelleen jäsentelyllä luomalla kahden kadun katkaisulla kaksi erillistä liikennesolua. Alueella pääsee vapaasti kulkemaan muilla kulkumuodoilla paitsi moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla. Laukkavuorenkadun pohjoispää ja Talvitie Suokadun risteyksen länsipuolelta suljetaan ajoestein siten, että niistä kohdista saa jatkossa kulkea vain jalkaisin tai polkupyörällä. Talvitien katkaisukohtaan asennetaan katuvihreää pehmentämään katkaisukohdan vaikutusta.​

Samalla Talvitie Pääskynlennon ja Suokadun väliseltä osuudelta merkataan pihakaduksi mahdollistamaan koululaisliikenteen kulkemisen kadun kaikilla osilla.​

Talvitielle koulun kohdalle asetetaan myös rakenteellinen kohtaamispaikka mahdollistamaan sujuvamman ajoneuvojen kohtaamisen kadun varrella, joka on palautteiden mukaan koettu aiemmin hankalaksi. Lisäksi koko asuinalueelle päivitetään nopeusrajoitusta osoittavia ajoratamaalauksia sekä poistetaan kokeilun myötä tarpeettomia liikennemerkkejä liitteen 1 mukaisesti.

​Suunnittelun tavoitteena on vähentää saattoliikenteestä aiheutuvaa häiriötä Pääskyvuoren asuinalueelle. Rauhoittamiskokeilulla kannustetaan valitsemaan koulumatkoille kestäviä kulkumuotoja ja tätä kautta vähentämään saattoliiketeen määrää kokonaisuudessaan. Yksi keskeinen tavoite on myös luoda koulumatkasta kävellen ja pyöräillen kulkeville lapsille turvallinen koulureitti. Kokeilulla on myös kansanterveydellinen tavoite kannustamalla koululaisia ja perheitä tehostamaan omaa arkiliikuntaansa. Kokeiltava ratkaisu ei estä asukkaiden pääsyä alueelle tai sieltä pois.​

Kokeilujakso

Nämä edellä mainitut toimet toteutetaan kokeilujaksona 8/2025–11/2025 välisenä aikana. Kokeilun tarkoituksena on pilotoida, saadaanko koulun ympäristöä rauhoitettua ja saattoliikenteen määrää vähennettyä luomalla lähialueelle liikennesoluja, jotka ohjaavat kulkemaan vain tiettyjä reittejä myöten.

Saatujen kokemusten myötä arvioidaan, että voidaanko toimia harkita pysyvinä ja saadaanko kokeilusta tietoa, jota voidaan yleistää muissa vastaavanlaisissa tilanteissa. Arviointia tehdään syksyllä 2025 sidosryhmäyhteistyönä (esim. Kerro kantasi ja yleisötilaisuus) sekä liikennemittauksin. Alueen liikenteen rauhoittamistoimet kustannetaan pääosin EU-rahoitteisesta Schoolhoods-hankkeesta, joka pyrkii holistisella tavalla lisäämään turkulaisten lasten aktiivisten koulumatkojen määrää.​

Kannanotot

Pääskyvuoren kokeilujakson suunnitelmasta on saatu sähköpostitse yhteensä kolme eri kannanottoa. Niiden lisäksi suunnitelmasta tuli neljä palautetta, jotka koskivat pääosin samoja aiheita, kuin kannanotoissa. Alla tiivistelmä saaduista kannanotoista:​

Kannanotoissa tuotiin esille, että Käenkujalla olevan päiväkodin saattoliikenne hankaloituu ja kuormittaa pieniä katuja. Tämä toimi vaikeuttaa asukkaiden arkiliikkumista ja lisää alueen liikenneturvallisuusriskejä. Ratkaisujen koetaan lisäävän liikennepainetta uusille reiteille. Esille tuotiin myös, ettei suunnitelmaa laatiessa tiedetä mitä koulun edustalla oikeasti tapahtuu aamuruuhkan aikaan.

Sulkujen ei koeta vähentävän saattoliikennettä, vaan jatkossa se ohjautuu vain muita väyliä pitkin. Pelastuslaitoksen kulku alueelle myös hankaloituu.​

Talvitiellä koulun edusta on nykyäänkin kaoottinen ja liikenne muuttuu jatkossa huonompaan suuntaan, sillä ajoneuvot tekevät U-käännöksiä sen sijaan, että voisivat ajaa alueen läpi. Suunnitelman mukaiset sulut lisäävät tätä kautta siis turvattomuutta koulun edustalla.​

Ratkaisun koetaan keskittyvän vain Pääskyvuoren koulun ongelmiin ja muu alue ja sen tarpeet unohdetaan täysin. Kannanotoissa otetaan kantaa, ettei alueen asukkaista ja alueen toista yksityistä päiväkotia ole kuultu riittävästi ja yleisötilaisuuksissa on ollut suppea edustus alueen käyttäjämääriin nähden. Suunnitelmat on herättänyt huolta varsinkin Käenkujan yksityisen päiväkodin yhdenvertaisesta kohtelusta ja antaa vaikutelman syrjivästä päätöksenteosta.​

Esille tuodaan myös, että pehmeämmät ratkaisut tulisi ennemmin toteuttaa siten, että alueelle asetettaisiin läpiajon kieltävät liikennemerkit, mutta tontille ajo sallitaan.​

Kannanotoissa otettiin myös kantaa siihen, että mikä yleisötilaisuudessa esitelty vaihtoehto olisi paras toteuttaa. VE 1, jossa tiesulut ovat Laukkavuorenkadulla (pohjoispää), Talvitiellä (Suokadun risteyksessä) ja Käenkujalla (länsipäässä) sai kannatusta. Monen mielestä VE 2 muunneltuna, jossa esteet ovat Laukkavuorenkadulla (pohjoispäässä) ja Talvitiellä (Suokadun risteyksessä) on kuitenkin paras vaihtoehto. VE 2, jossa olisi yksi tiesulku Talvitiellä (Pääskynlennon risteyksen itäpuolella) ei voi sellaisenaan toteuttaa. Kannanotossa tuotiin myös esille, ettei oleskelutilaa haluta Talvitien katualueella. Talvitielle toivotaan myös kohtaamispaikkoja helpottamaan kapealla kadulla ajoneuvojen kohtaamista.​

Vastine

Kaupunki on saanut lukuisia palautteita alueen liikenteen ongelmista syksystä 2024 lähtien. Palautteiden lisäksi on tehty tiivistä yhteistyötä koulun kanssa, yrittäen löytää ratkaisuja tilanteeseen. Monia toimenpiteitä on tehty, mutta ne eivät ole johtaneet riittävään parannukseen tilanteessa. Talvitieltä on tehty liikennelaskentaa ja alueella on lisäksi käyty havainnoimassa tilannetta eri yhteyksissä. Talvitien kaoottiseen tilanteeseen pyritään kokeilun myötä löytämään ratkaisua/helpotusta kadun kohtaamispaikalla sekä saattoliikenteen määrän vähenemisellä.​

Tilanteeseen on pohdittu lukuisia erilaisia vaihtoehtoja, joista yhdelläkään ei ole takeita, että se ratkaisisi ongelman. Kaikissa ratkaisuissa joudutaan myös tekemään kompromisseja, joissa joku taho joutuu kärsimään esteiden vaikutuksesta ei toivotulla tavalla. Nyt kokeiluun valittua toimenpidettä on käyty läpi alueen asukkaiden kanssa, ja sitä on myös muokattu käytyjen keskustelujen ja saatujen kommenttien/kannanottojen perusteella. Aikaisemmissa suunnitelmissa esitetty asukkaiden olohuone Talvitiellä kannanottojen perusteella ei ole saanut kannatusta, joten siitä luovutaan. Lisäksi asukkailta kootun kannanoton perusteella yleisötilaisuudessa esitettyjä vaihtoehtoja (VE 1 ja VE 2) muunneltiin sen perusteella (VE 2 muunneltuna), joka sai yleisesti paljon kannatusta ja vastaa hankkeen tavoitteisiin.​

Suurempana tavoitteena on asuinalueen ulkopuolisen liikenteen väheneminen, oppilaiden koulureitin liikenneturvallisuuden parantaminen ja asuinalueen rauhoittaminen. Uhkana toki on, että toivottuja vaikutuksia ei saada saattoliikenteen vähenemisen kannalta, vaan ongelma muuttaa vain muotoaan, mutta ilman kokeilujaksoa emme voi tätä ennustaa. Tätä varten on äärimmäisen tärkeää saada kokeilun kautta tietoon, että mikä toimii ja mikä ei.

Liikenneturvallisuuden näkökulmasta heikoimmassa asemassa ovat kävellen ja pyöräillen kulkevat ja kokemattomat liikkujat. Tässä tapauksessa kyseinen ryhmä on kouluun itsenäisesti kulkevat lapset. Tämän hetken tilanteessa Talvitien ja Pääskynlennon risteyksessä on moneen suuntaan risteävää autoliikennettä, ja siinä tehdään nykyiselläänkin paljon u-käännöksiä. Eri suuntiin risteävä autoliikenne on riski jalan- ja pyörällä kulkeville. Tästä kohdasta myös useat kymmenet lapset ylittävät risteyksen päivittäin. Pääskynlennolla ja Talvitiellä koulun kohdalla on kävely- ja pyörätie, joissa lasten on turvallista kulkea. Tällaista autoliikenteestä eroteltua väylää ei jalankulkijoille ja pyöräilijöille kuitenkaan löydy kaikkialta koululaisten reiteillä.

Koululaisten reitit on kartoitettu paikkatiedon ja palautteista saadun tiedon perusteella. Tällä ratkaisulla pyrimme siis kokonaisuudessaan vähentämään Talvitien ja Pääskynlennon risteyksen moneen suuntaan risteävää autoliikennettä.

Tällä ratkaisulla pyritään myös vähentämään autoliikennettä niiltä lasten paljon käyttämiltä väyliltä, jossa autoilua ei ole rakenteellisesti eroteltu kävelijöistä ja pyöräilijöistä.​

Koululaisten saattoliikenteelle on osoitettu vaihtoehtoisia paikkoja Littoistentien varresta, joita ei kuitenkaan ole koettu houkutteleviksi, koska lähemmäksikin on helppo päästä. Tämän ratkaisun toivomme samalla tekevän vaihtoehtoisten saattopaikkojen käyttämisen houkuttelevammaksi varsinkin Varsisuon suunnasta lähestyvälle saattoliikenteelle. Pääskynlennosta matka eittämättä pitenee autolla Käenkujan päiväkotiin. Kävellen tai pyöräillen lyhyempi reitti on edelleen käytettävissä.​

Autoliikenteen odotetaan lisääntyvän Hännikönkadun ja Littoistentien risteyksessä, ja tätä tullaan tarkkailemaan syksyllä. Risteyksen toimivuustarkastelua tehdään myös samalla ja tarkkaillaan, kuinka kyseinen risteys toimii ilman liikennevaloja. Kokonaisuuden kannalta, ja kaikkeen käytettävissä olleeseen tietoon peilaten, tämä on kuitenkin paras kokeiluehdotus, vaikka tässäkin joudutaan kompromisseja tekemään.​​

Kokeilujakson toimenpiteistä ja aikatauluista on tiedotettu myös pelastusviranomaisia, jotta he osaavat ottaa tehdyt muutokset huomioon.

Liite 1Otteet liikenteenohjaussuunnitelmasta

Oheismateriaali 1​Suunnittelualueen rajaus ja solujako

Oheismateriaali 2​Kannanotot​

Liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava:

Päätös​Päätin hyväksyä Pääskyvuoren asuinalueen liikenteenohjaussuunnitelman liitteen 1 mukaisesti. Samalla päätin, että päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.

Maija Norava​

liikennesuunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedAsianajotoimisto Lindberg & Co Oy
tiedLounais-Suomen poliisilaitos
tiedOy Ankkalampi - Ankdammen Ab
tiedKaupunkiympäristö, liikkumispalvelut
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedAalto Antti
tiedAirimaa Mirka
tiedHietanen Tommi
tiedInnilä Julia
tiedJokinen Heidi
tiedKoskelainen Assi
tiedKuisma Kirsi
tpvLehtinen Kalle
tiedLeimu Mikko
tiedLinna-alho Jonne
tiedMontonen Anna-Kaisa
tiedNikitin Andreas
tiedOhls Maarit


Liitteet:

Kypalisu § 60
Liite 1:Otteet liikenteenohjaussuunnitelmasta
Oheismateriaali 1:Suunnittelualueen rajaus ja solujako
Oheismateriaali 2:Kannanotot