Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta15022.04.20258

1538-2025 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2025 talouden 1. osavuosikatsaus

Tiivistelmä: -

Kylk § 150

Konsernihallinto, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 16.4.2025:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2025 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1. - 31.3.2025.

Toimintasuunnitelmien noudattamista ja täytäntöönpanoa koskevien määräysten (kh 19.12.2024 § 425 liite 2) mukaan kaupunginhallitukselle annettavat osavuosikatsaukset sisältävät talouden katsauksen sekä henkilöstötavoitteiden toteutumisennusteen. Ko. määräysten mukaan kaupunginhallitukselle raportoidaan arviot kaupunginvaltuuston sitoviksi vahvistamien tavoitteiden, talousarviolausekkeiden ja sopeuttamisohjelman tavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi raportoidaan investointihankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen.

Käyttötalous

Kaupunkiympäristö tulee tämänhetkisen ennusteen mukaan alittamaan sille asetetun toimintakatteen 1,1 milj. eurolla ennusteen ollessa -42,3 milj. euroa (TA -43,4 milj. euroa).

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2025 ensimmäisessä osavuosikatsauksessa talouden toteutumiseen ennustetut muutokset ovat seuraavat:

Kaupunkiympäristön toimintatuottojen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,4 milj. eurolla ennusteen ollessa 93,3 milj. euroa (TA 92,9 milj. euroa). Merkittävin poikkeama on pysäköintimaksujen ylitys (luvat ja valvonta) 0,3 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön toimintakulujen ennustetaan alittavan talousarvion 0,7 milj. eurolla ennusteen ollessa 137,5 milj. euroa (TA 138,2 milj. euroa). Poikkeama johtuu henkilöstökulujen ennusteesta, joiden arvioidaan toteutuvan 0,7 milj. euroa alle talousarvion (TA 25,1 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden arvioitu henkilötyövuosien käyttö on maaliskuun raportointihetkellä 361,7 ja ennuste 368,5 (TA HTV 384,5). Kaupunkiympäristö saavuttaa talouden sopeuttamistoimien mukaisesti edellytetyn vähintään 12 htv:n henkilöstösäästön vuonna 2025.

Lautakuntakohtaisten toimintakatteiden (ulkoiset erät) toteumaennusteet ovat seuraavat:

- kaupunkiympäristölautakunta -14,0 milj. euroa (TA -15,1 milj. euroa),

- Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -28,2 milj. euroa (TA -28,2 milj. euroa),

- rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TA -0,1 milj. euroa), ja

- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (sisäiset ja ulkoiset erät, TA 0 milj. euroa).

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liit-teessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus OVK1 2025.

Pormestariohjelman toimenpiteiden ja sopeutustavoitteiden tilanne

Kaupunginvaltuuston 11.11.2024 § 167 hyväksymässä talousarviossa on erillinen valtuustoryhmien liite talousarvioon, jossa on kaupunkiympäristölle kohdistettu muu lauseke:

- Remonttien aiheuttamaa haittaa kaupunkiliikkumiselle tulee vähentää, esimerkiksi nostamalla remontteja varten vuokrattavien katualueiden vuokraa. Tavoitteena nopeuttaa remontteja.

Lausekkeen toteutus etenee suunnitelman mukaisesti.

Kaupunkiympäristölle asetettujen 25:n pormestariohjelman toimenpiteen toteutus on edennyt suunnitellusti.

Sopeutustavoitteet toteutuvat pääosin suunnitelmien mukaisesti.

Pormestariohjelman toimenpiteiden ja sopeutustavoitteiden (liite 6) tilanteesta raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (kh yhteiset, omaisuudenhallinta)

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle on varattu investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntitavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointimäärärahojen (TA 193,9 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan 99,3 milj. euroa talousarviota pienempänä. Infra- ja tilainvestointien rahoitusosuuksien ennuste on talousarvion mukainen (TA 9,1 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden hankintamenon ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,5 milj. euroa). Kiinteän omaisuuden luovutustuloennuste on talousarvion mukainen (TA 76,4 milj. euroa).

Omaisuuden luovutusvoittoennuste ylittyy 0,6 milj. euroa talousarvioon verrattuna (TA 33,0 milj. euroa). Maaomaisuuden kohteiden luovutusvoittoennustetta on tarkistettu ylöspäin 1,1 milj. euroa luovutusvoitto-%:n tarkistuksen vuoksi. Tilaomaisuuden kohteiden luovutusvoittoennustetta on tarkistettu alaspäin 0,5 milj. euroa luovutusten hankintamenon ja siihen vaikuttavien luovutusvoiton tarkistuksen vuoksi.

​Maankäyttösopimustuloja ennustetaan kertyvän talousarvion mukaisesti (TA 9,0 milj. euroa). Maaomaisuuden puhdistuskulut pienenevät ennusteen mukaan 2,0 milj. euroa talousarvioon verrattuna (TA 8,9 milj. euroa). Vaasanpuiston ja Kupittaan kärjen kaavoitus on kesken, minkä takia maa-alueiden kunnostus ja rakentamisen aloitus viivästyy suunnitellusta.

​Kaupunkiympäristön rakennuttamisen infrainvestointihankkeiden menoennusteet ovat yhteensä 138,5 milj. euroa, poikkeama 64,0 milj. euroa talousarviosta (TA 202,5 milj. euroa). Infrainvestointimäärärahan vuotuinen rahankäyttöennuste alittuu seuraavien hankeryhmien kohdalla:

​- strategiset kärkihankkeet (kh) ennuste 75,4 milj. euroa, alitus 53,5 milj. euroa,

- toimintoja tukevat (kh), ennuste 3,0 milj. euroa, alitus 1,4 milj. euroa,

- korjausvelkaa alentavat (kh) ennuste 14,1 milj. euroa, alitus 2,7 milj. euroa,

- liikenteen toimivuus ja turvallisuus (kh) ennuste 1,9 milj. euroa, alitus 6,2 milj. euroa ja

- asukasviihtyvyyttä tukevat (kh) ennuste 6,2 milj. euroa, alitus 0,7 milj. euroa.

​Investointimäärärahan käytön ennustetaan vastaavasti ylittyvän Kiinteistökehitys (kh) hankeryhmän kohdalla, ennuste 37,8 milj. euroa, ylitys 0,7 milj. euroa.

​Merkittävimmät infrainvestointimäärärahan rahankäytön poikkeamat vuodelle 2025 kohdistuvat Turun tiedepuiston sekä Keskustan kehittämisen kärkihankkeisiin.

​- Turun tiedepuisto -kärkihankkeen kokonaisuus jakautuu kohteisiin Kupittaan kärjen kumppanuushanke, Voimakatu, Itäharjun liittymä ja Kiinanmyllynkatu. Turun tiedepuisto -kärkihankkeen kohteiden vuotuinen rahankäyttöennuste alittuu yhteensä 49,9 milj. euroa,

- Keskustan kehittäminen/ Merellinen Turku -kärkihankkeen rahankäytön ennustetaan alittuvan yhteensä 10,7 milj. euroa yleissuunnitelmaratkaisujen puutteellisuuksien vuoksi. Tämä on viivästyttänyt katu-, liikenne- ja rakennussuunnittelua kohteissa Aurajoen rantamuuri, Manillalaituri, Itäinen Rantakatu kevyenliikenteenväylä välillä Sotaistenkatu-Purserinpuisto, Itäinen Rantakatu välillä Kirjastosilta-Sotalaistenkatu ja Aurajoen rantamuuri vaihe 1 Myllysilta-Teatterisilta.

- Keskustan kehittäminen/ Liikenne- ja liikkuminen -kärkihankkeen rahankäytön vuosiennuste ylittyy yhteensä 6,0 milj. euroa. Kärkihankkeen kohteista Turun ratapihat ja Kupittaan kaksoisraide (KUTU) vuosiennuste ylittyy 6,0 milj. euroa, kokonaiskustannusarvio ei kuitenkaan ylity.

​Infrainvestointiohjelmaan esitettyjen hankelisäyksien kustannusarviot ovat tässä vaiheessa yhteensä 19,6 milj. euroa. Hankelisäykset sisältyvät ennusteeseen ja määrärahatarve katetaan investointiohjelman sisältä.

​Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytyt kustannusarviot hankevarauksineen nousevat indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % tai sitä enemmän tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä kustannuksia nostava muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. hankkeen alkuperäisen päätöksen tehneen sekä muutoksen jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi (kv 13.2.2023 § 32). Infrahankkeita, jotka olisivat ylittäneet tarve- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen indeksikorjatun määrärahavarauksen, ei ole tämän osavuosikatsauksen yhteydessä ole esitetty.

​​Toimitilojen rakennuttamisen tilainvestointihankkeiden rahankäyttöennuste on 55,4 milj. euroa, poikkeama 35,3 milj. euroa talousarviosta (TA 90,7 milj. euroa). Tilainvestointimäärärahan vuotuinen rahankäyttöennuste alittuu hankeryhmien kohdalla seuraavasti:

​- nimettyjen toimitilahankkeiden > 3 M€ (kh) ennuste 49,4 milj. euroa, alitus 19,4 milj. euroa,

- pienten hankkeiden < 3 M€ (kh) ennuste 5,7 milj. euroa, alitus 5,5 milj. euroa,

- energiatehokkuusinvestoinnit (kh) ennuste 0,3 milj. euroa, alitus 0,7 milj. euroa, ja

- suunnitellut hankkeet > 3 M€ toteutusmuotoa ei päätetty, ennuste alittaa talousarvion 9,7 milj. euroa.

​Merkittävimmät poikkeamat tilahankkeiden investointimäärärahan vuosiennusteessa ovat seuraavissa hankkeissa:

​- Turun musiikkitalo -11,0 milj. euroa, hanke etenee suunnitellusti, mutta hankkeen ilmoituksen mukaan rahankäytön painopiste siirtyy enemmän vuodelle 2026.

- Kaupungintalon pihapiirin peruskorjaus -4,0 milj. euroa, hankintavaihe viivästyi hankkeen uudelleenkäynnistämisen vuoksi.

- Nummen koulutalon peruskorjaus -2,3 milj. euroa, hanke toteutuu alle kustannusarvion.

- Teräsrautelan koulutalon peruskorjaus -1,1 milj. euroa, hankkeen käynnistyminen viivästyy suunnitelmapuutteiden vuoksi.

- Kaskenkadun päiväkodin peruskorjaus -2,0 milj. euroa, aloitus viivästyy.

​Osavuosikatsauksen yhteydessä arvioidaan investointimäärärahan vuotuista tarvetta. Investointiohjelmien määrärahamuutosta esitetään, jos tarve ei vastaa todellista vuotuista käyttöä ja tarve poikkeaa olennaisesti suunnitellusta. Osavuosikatsauksen yhteydessä esitetään investointihankkeiden merkittävimpien rahankäyttöennusteiden poikkeamien vuoksi vuodelle 2025 varattuihin investointimäärärahoihin talousarviomuutosta yhteensä 99,0 milj. euroa.

Investointiosaan esitettävät talousarviomuutokset ja siirrot

​Liitteissä 2 ja 3 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien maaliskuun lopun tilanne kohdekohtaisesti.

​Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä. Liitteissä 4 ja 5 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat vuositason rahoituksessa, kustannusarvioissa ja aikatauluissa.

​Investointiosaan esitetään seuraavat liitteen 7 mukaiset talousarviomuutokset:

​1)​ ​ ​ ​ Infrainvestointiohjelmasta esitetään vähennettäväksi vuoden 2025 investointimäärärahaa yhteensä 64,0 milj. euroa budjettiprojekteilta seuraavasti:

- budjetointi Strategiset kärkihankkeet 53,5 milj. euroa,

- budjetointi Toimintoja tukevat 1,4 milj. euroa,

- budjetointi Korjausvelkaa alentavat 2,7 milj. euroa,

- budjetointi Liikenteen toimivuus ja turvallisuus 6,2 milj. euroa, ja

- budjetointi Asukasviihtyisyyttä tukevat 0,2 milj. euroa

​2)​ ​ ​ ​ Tilainvestointiohjelmasta esitetään vähennettäväksi vuoden 2025 investointimäärärahaa yhteensä 35,0 milj. euroa budjettiprojekteilta seuraavasti:

- budjetointi Nimetyt hankkeet 19,4 milj. euroa,

- budjetointi Pienet hankkeet 5,5 milj. euroa,

- budjetointi Suunnitellut hankkeet 9,6 milj. euroa

- budjetointi Energiatehokkuus 0,5 milj. euroa.

Yhteenveto

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden tämänhetkinen talousennuste on 1,1 milj. euroa talousarviota parempi.

Kaupunginhallituksen tulostavoite kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle (kh-omaisuusyksikkö) ylittyy tavoitteesta ennusteen mukaan 2,6 milj. euroa.

​Investointien osalta tavoitteita (kh-omaisuusyksikkö) ei ennusteen mukaan täysin saavuteta. Osa hankkeista ei ole käynnistynyt tai edennyt suunnitellussa aikataulussa. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste alittuu 99,3 milj. euroa talousarviota pienempänä.

​Osavuosikatsausten yhteydessä arvioidaan investointimäärärahan vuotuista tarvetta. Ensimmäisessä osavuosikatsauksessa on tehty arvio, jota käytetään talousarviomuutosesityksen pohjana ja tarkennetaan tarvittaessa seuraavissa osavuosikatsauksissa. Kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle esitetään investointiosan talousarviomuutosta siten, että investointimäärärahoja vähennetään yhteensä 99,0 milj. euroa, joista infrainvestointimäärärahojen osuus on 64,0 milj. euroa ja tilainvestointimäärärahojen 35,0 milj. euroa.

​Pormestariohjelman toimenpiteiden, sopeutustavoitteiden ja talousarviolausekkeen ennustetaan toteutuvan suunnitellusti vuoden 2025 aikana.

Liite 1​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus OVK1 2025

Liite 2​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 03 2025

Liite 3​Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 03 2025

Liite 4​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025

Liite 5​Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025

Liite 6​Vuoden 2025 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden ja sopeutustavoitteiden seuranta

Liite 7​Talousarviomuutokset 03 2025

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2025 ensimmäisen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen käsiteltäväksi ja

- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 4 ja 5 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle liitteen 7 mukaiset investointiosan talousarviomuutokset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 150
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus OVK1 2025
Liite 2:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 03 2025
Liite 3:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 03 2025
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 03 2025
Liite 6:Vuoden 2025 toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden ja sopeutustavoitteiden seuranta
Liite 7:Talousarviomuutokset 03 2025