Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja5708.04.2025 

4052-2024 (00 01 01)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätöksen muuttaminen

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, rakennusvalvonta, valvontajuristi Esa Mettälä 7.4.2025:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätöstä tulee päivittää rakennusvalvontapäällikön ja rakennusvalvonnan muiden viranhaltijoiden toimivallan osalta. Muutos liittyy 1.1.2025 voimaan tulleeseen rakentamislakiin (751/2023) sekä lakiin rakentamislain muuttamisesta (897/2024).

Lisäksi on tarkoituksenmukaista muuttaa Kiinteistökehitys ja isännöinti -vastuualueen nimi Kiinteistökehitys ja maanhallinnaksi (pykälät 2, 11 ja 13) sekä Johdon tuki Yhteisiksi toiminnoiksi (7. luku, pykälät 48 ja 49). Muutetut nimet kuvaavat tehtäviä nykyistä paremmin.

Rakentamislaki on vapauttanut rakentamisluvan hakemisesta lukuisia rakentamishankkeita, joiden osalta saattaa kuitenkin olla tarve poiketa vähäisessä määrin rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Yhtenä esimerkkinä alle 30 m2 rakennuksen rakentaminen osittain tai kokonaan rakennusalan ulkopuolelle. Koska hanke ei edellytä rakentamislupaa, ei hankkeeseen liittyvää vähäistä poikkeamista voida myöntää rakentamisluvan yhteydessä, vaan poikkeuksille on haettava erillistä poikkeamispäätöstä. Muita esimerkkejä erillistä poikkeamispäätöstä vaativista asioista ovat esimerkiksi alle 50 m2 katoksen sijoittaminen kaavan mukaiselle istutettavalle alueelle, alle 30 m2 rakennuksen osalta rakennusalan tai tontin rakennusoikeuden vähäinen ylitys, ulkoportaiden mitoituksesta poikkeaminen, rakennuksen värin, kattokaltevuuden tai katon materiaalin osalta kaavamääräyksestä poikkeaminen sekä toisen tonttiliittymän rakentaminen tai tonttiliittymän enimmäisleveyden ylittäminen.

Siltä osin kuin asiallisesti on kyse sellaisesta vähäisestä poikkeamisesta rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta, joka voitaisiin rakentamislain 59 §:n perusteella myöntää rakentamisluvan yhteydessä, on tarkoituksenmukaista siirtää hallintosäännön 56 §:n 1 momentin 9 kohdassa kaupunkiympäristöjohtajalle määriteltyä toimivaltaa osittain erillisen poikkeamislupapäätöksen tekemisestä rakennusvalvonnan viranhaltijoille, joilla on toimivalta päättää rakentamisluvista.

Sen sijaan esimerkiksi asemakaavassa määritellyn rakennuksen sallitun kerrosluvun ylittäminen tai koko rakennuksen käyttötarkoituksen muuttaminen asemakaavasta poikkeavaksi eivät ole sellaisia vähäisiä poikkeamisia, joiden osalta toimivaltaa poikkeamispäätöksen tekemiseen siirretään rakennusvalvonnan viranhaltijoille. Näissä tilanteissa hanke pääsääntöisesti vaatii myös rakentamisluvan.

Toimivaltaraja on määritelty samalla tavalla kuin rakentamislain 59 §:ssä. Mainitun rakentamislain säännöksen mukaan rakentamisluvan yhteydessä voidaan myöntää oikeus poiketa vähäisessä määrin rakentamista koskevasta määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Rakennuksen teknisiä ja niitä vastaavia ominaisuuksia koskevan vähäisen poikkeamisen edellytyksenä on lisäksi, ettei poikkeaminen vaaranna rakentamiselle asetettujen keskeisten vaatimusten täyttymistä. Toimivalta myöntää vähäinen poikkeaminen rakentamisluvan yhteydessä on rakennus- ja lupalautakunnan päätöksellä siirretty niille rakennusvalvonnan viranhaltioille, joille on siirretty toimivalta myöntää rakentamislupa. Samoille viranhaltijoille ollaan siirtämässä toimivaltaa tehdä erilliset poikkeamislupapäätökset, kun kyse on rakentamislain 59 §:ssä tarkoitetusta vähäisestä poikkeamisesta.

Rakentamislaissa tarkoitettujen poikkeamislupahakemusten ratkaiseminen kuuluu hallintosäännön 56 §:n 1 momentin 9 kohdan perusteella kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelujohtajan erityiseen toimivaltaan.

Hallintosäännön 77 § 1 momentti antaa viranhaltijalle oikeuden siirtää hänelle hallintosäännössä annettua toimivaltaa muulle viranhaltijalle.

Hallintosäännön 48 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan palvelujohtaja päättää palvelukokonaisuuden organisoinnista. Tämä organisointi ja toimivallan siirtäminen tapahtuu hallinnan järjestämispäätöksellä.

Toimivallan siirtämisestä huolimatta hallintosäännön 77 § 2 momentin perusteella viranhaltija voi toimielimen esittelijän suostumuksella saattaa asian, joka hänellä on oikeus ratkaista, lähinnä ylimmän toimielimen ratkaistavaksi, mikäli asian merkittävyys sitä edellyttää. Myös palvelujohtaja voi hallintosäännön 48 § 4 momentin perusteella ennen päätöksen tekemistä ottaa palvelukokonaisuutensa muun viranhaltijan toimivaltaan kuuluvan asian päätettäväkseen, ellei lainsäädännöstä muuta johdu.

Kaupunkiympäristöjohtaja on 31.10.2024 § 189 hyväksynyt kaupunkiympäristön hallinnon järjestämispäätöksen, joka on tullut voimaan 1.11.2024. Tämä päätös korvaa kokonaisuudessaan voimassa olevan Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnonjärjestämispäätöksen.

Liite 1​​​Kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätös 9.4.2025 alkaen

Oheismateriaali 1​Kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätös 9.4.2025 alkaen, muutokset näkyvissä

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Päätös​Päätin hyväksyä liitteen 1 mukaisen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämispäätökseen 9.4.2025 alkaen. Päätös korvaa kokonaisuudessaan 1.11.2024 voimaan tullen hallinnon järjestämispäätöksen.

Samalla päätin, että tämä päätös voidaan panna täytäntöön odottamatta sen lainvoimaisuutta.

Christina Hovi

kaupunkiympäristöjohtaja

Jakelu

tiedKaupunginhallitus
tiedKaupunkiympäristö, seudullinen joukkoliikenne
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKonsernihallinto, yleishallinto
tiedLounais-Suomen jätehuoltolautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedHovi Christina
tiedKorte Sirpa
tiedLappi Jyrki
tiedSalmelainen Leena
tiedSuomela Sari
tiedSuonpää Kimmo
tiedSuurjärvi Laura


Liitteet:

Kypa § 57
Liite 1:Kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätös 9.4.2025 alkaen
Oheismateriaali 1:Kaupunkiympäristön hallinnonjärjestämispäätös 9.4.2025 alkaen, muutokset näkyvissä