Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Stadsmiljönämnden | 123 | 08.04.2025 | 9 | |
Kaupunkiympäristölautakunta | 15.04.2025 | 5 |
8260-2023 (10 02 03)
Asemakaavanmuutoksen tavoitteet; Jyrkkälänkatu (8/2025)
Tiivistelmä:
Tavoitteena on poistaa Valtion rautatiealueelta tasoristeys Pahaniemenkadun kohdalla ja toteuttaa uusi korvaava katuyhteys ns. Ojarannan alueelle Jyrkkälänkadun ja Ojarannantien välille. Tasoristeyksen poistaminen liittyy Väyläviraston Uudenkaupungin radan perusparannukseen, jossa tavoitellaan liikenneturvallisuuden parantamista ja junaliikenteen nopeustason nostamista.
Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Miska Laine 10.4.2025:
Kaavoituksessa on valmistunut uusi osallistumis- ja arviointisuunnitelma:
Asemakaavanmuutos laaditaan Pahaniemen kaupunginosan rakentamattomalle asuinkorttelille 18, korttelin 52 autopaikkojen korttelialueelle, Valtion rautatiealueen osalle, Naantalintien maantiealueen osalle, Jyrkkälänmäen virkistysalueelle, joka on osittain luonnontilaisena säilytettävää puistoaluetta sekä osalle rakentamatonta Ojarannantien katualuetta. Asemakaavat ovat tulleet voimaan 30.1.1954, 15.7.1972, 13.7.1985, 4.6.1988 ja 8.1.2011. Työnimeltään kaavanmuutos on Jyrkkälänkatu.
Kaava laaditaan Väyläviraston ja kaupungin aloitteesta. Väylävirastolla on vireillä Turun ja Uudenkaupungin välisen radan perusparantaminen, jossa tavoitellaan turvallisuustason parantamista ja junaliikenteen nopeuksien nostamista. Väyläviraston valmisteilla olevassa ratasuunnitelmassa on esitetty Pahaniemen tasoristeyksen poistamista ja uuden korvaavan katuyhteyden toteuttamista Jyrkkälänkadun ja Ojarannantien välille.
Kaavamuutos ei ole vaikutuksiltaan merkittävä, ja siten sen hyväksymisestä päättäminen kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan toimivaltaan.
Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Miska Laine.
Asemakaavanmuutoksen tavoitteet
Asemakaavan tavoitteena on poistaa Valtion rautatiealueelta Pahaniemenkadun kohdalla oleva tasoristeys ja toteuttaa Ojarannan alueelle uusi korvaava katuyhteys Jyrkkälänkadun ja Ojarannantien välille. Tasoristeyksen poistaminen mahdollistaa liikenneturvallisuuden parantamisen ja junaliikenteen nopeuksien nostamisen Uudenkaupungin radalla.
Uuden katuyhteyden suunnittelussa huomioidaan myös jalankulku- ja pyöräily-yhteydet. Lisäksi alueella sijaitsevalle koira-aitaukselle osoitetaan uusi sijaintipaikka, mikäli nykyinen jää liian pieneksi.
Rakentamaton asuinkortteliksi kaavoitettu alue on tässä vaiheessa sisällytetty kokonaisuudessaan kaava-alueeseen. Tavoitteena on, että kaavaehdotukseen sisällytetään siitä vain katuyhteyden edellyttämä alue.
Tavoitteet ovat Väyläviraston valtakunnallisen rataverkoston kehittämisen kannalta oleellisia.
Oheismateriaali 1Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Jyrkkälänkatu
Oheismateriaali 2Asemakaava-aloite liitteineen, 29.11.2023
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä asemakaavanmuutoksen tavoitteet ja merkitä tiedoksi osallistumis- ja arviointisuunnitelman Jyrkkälänkatu.
Smn § 123
Kylk §
TiedoteEhdotus hyväksyttiin.
Liitteet ja oheismateriaalit:
Kylk § 5
Oheismateriaali 1:Osallistumis- ja arviointisuunnitelma Jyrkkälänkatu
Oheismateriaali 2:Asemakaava-aloite liitteineen, 29.11.2023