Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta10425.03.20257

459-2023 (10 02 03)

Asemakaavanmuutos- ja tonttijaonmuutosehdotus; Iso-Heikkilän varikko, Iso-Heikkilä, Pahaniemi, Pitkämäki (os. Revontulenkatu, Kiertotähdentie, Kirstinpolku, Akselintie) (13/2023)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutoksella mahdollistetaan raitiotien varikon rakentaminen Iso-Heikkilään sekä raitiotien liikennöinnin tarvitsemat tilavaraukset alueella. Kaavanmuutoksen lähtökohtana on ollut kaupunginhallituksen päätös 2.10.2023 § 356 raitiotien Satama-Varissuo yleissuunnitelmasta. Kaavan toteuttamisen edellyttämät infrarakentamisen kustannukset hyväksytään raitiotiepäätöksen yhteydessä.

Kylk § 104

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Tero Lehtonen 17.3.2025:​

Kaavoituksessa on laadittu 16.12.2024 päivätty ja 17.3.2025 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus.

Asemakaavanmuutos perustuu kaupunginhallituksen 2.10.2023 § 356 päätökseen raitiotien Satama-Varissuo yleissuunnitelmasta. Kaupunginhallitus päätti mm. että siirrytään raitiotien toteutussuunnitteluvaiheeseen ja yleissuunnitelma hyväksyttiin toteutussuunnittelun pohjaksi, toteutussuunnittelussa hankeyhtiö laatii katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat, toteutussuunnittelun aikana kaupunki laatii asemakaavoitusohjelman mukaisesti raitiotien edellyttämät asemakaavanmuutokset, varikko suunnitellaan ja asemakaavanmuutos laaditaan Kiertotähdentien pään alueelle.​

Nyky- ja suunnittelutilanne​

Kaavanmuutosalue on kaupungin omistuksessa lukuun ottamatta rata-aluetta, jonka omistaa Väylävirasto. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 14,18 ha. Nykyiset rakennukset ovat pääosin yksityisessä omistuksessa.​

Alueen pohjoispuolella kulkee Uudenkaupungin rata, josta haarautuu raideyhteys etelään Länsisatamaan päin. Ferry Terminal Turku -asemakaavan ja Linnanniemen kehittämisen yhteydessä on päätetty matkustajaliikenteen siirtämisestä tulevaisuudessa tälle ratalinjaukselle​ uuden satamaraiteen valmistuttua.​

Kiertotähdentien molemmin puolin on varastorakennuksia. Revontulenkadun varrella on palvelutalo ja asuinkerrostaloja. Kirstinpolun ja Akselintien varressa on yhä pääosin pienteollisuusaluetta. Itäpuolella on rakentumassa Kirstinpuiston asuinalue.​

Suunnittelualue on pääosin savipohjaista, melko tasaista aluetta. Alueen itäpuolella nousee jyrkkä ja metsäinen rinne. Iso-Heikkilänpuisto on toiminut aiemmin lumensijoitusalueena.​

Voimassa olevassa yleiskaava 2029:ssä varikon suunniteltu sijoitusalue on pääosin teollisuus- ja varastoaluetta (T) ja pieneltä osin virkistysaluetta (V). Sen viereen on merkitty ulkoilureittitarve rinteeseen nykyisen kävelypolun kohdalle. Kiertoliittymän alue ja Kirstinpolku on merkitty virkistysalueiksi. Lähikorttelit ovat keskustatoimintojen aluetta (C). Kirstinpuistoon on merkitty joukkoliikenteen laatukäytävä ja virkistysalue. Kiertoliittymän poikki Vaasantietä koilliseen ja Kirstinpuistoon on merkitty sijainniltaan ohjeellinen pyöräilyn pääverkosto.​

Kaavanmuutosalueella on voimassa useita asemakaavoja, joissa varikon suunniteltu sijoituspaikka on Iso-Heikkilänpuiston osalta määritelty lähivirkistysalueeksi (VL) ja puistoksi (P). Alueelle on merkitty ohjeellinen pelikenttä ja viemäriä varten varattu alueen osa. Kiertotähdentien varressa olevat tontit ovat teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta (T-2). Kiertotähdentien varrella on myös pienehkö yleiseksi pysäköintialueeksi määritelty alue (LP), jonka laidalla on jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu, Merkuriuksenpolku. Radan ympäristö on rautatiealuetta (LR). Korttelit 41 ja 49 ovat teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta (T). Tuleva Kirstinpuiston linja on merkitty liikennealueeksi, jota saadaan käyttää ainoastaan rautatieliikenteeseen ja siihen liittyviin tarkoituksiin (RL). Vaasanpuisto, jonka läpi varikkoraide on suunniteltu kulkevaksi, on merkitty puistoksi (VP). Kiertoliittymä on katualuetta.​

Nykytilannetta sekä suunnittelutilannetta kuvataan tarkemmin kaavaselostuksen kohdassa 3. Lähtökohdat.​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteena on mahdollistaa raitiotien varikon rakentaminen Iso-Heikkilään sekä mahdollistaa raitiotien liikennöinnin tarvitsemat tilavaraukset alueella.

Raitiotien reitti on suunniteltu tulevaan Kirstinpuistoon. Varikolle johtava raide on suunniteltu kulkevan Kirstinpuistosta Kirstinpolkua pitkin Iso-Heikkiläntien kiertoliittymän läpi Revontulenkatua ja Kiertotähdentietä pitkin. Varikko tulee toimimaan raitiotien päävarikkona ja se tulisi rakentaa ensimmäisenä raitiotien rakentamisen alkaessa.​

Tavoitteena on myös mahdollistaa raitiotien tarvitsemia tilavarauksia Kirstinpuistossa ja Kirstinpolulla. Kortteleiden osalta kaavanmuutos on tekninen eikä käyttötarkoituksia ole tässä vaiheessa tarkoitus muuttaa. Tarkoituksena on myös tutkia sähkönsyöttöaseman sijoituspaikkaa.​

Kaavaprosessin vaiheet​

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 20.6.2023 § 238.​

Asemakaavan vireilletulosta ilmoitettiin 28.6.2023. Ilmoitus vireilletulosta sekä 5.6.2023 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse 29.6.2023.​

Kaava-aluetta laajennettiin ja sen myötä päivitettiin kaavan tavoitteita. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi päivitetyt tavoitteet 14.11.2023 § 379 ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi. Päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin osallisille kirjeitse 29.11.2023 ja siitä pyydettiin mielipiteitä.

Ensimmäiseen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan tuli 14 mielipidettä. Päivitettyyn osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan tuli kolme uutta mielipidettä ja kolmeen aikaisemmin lähetettyyn mielipiteeseen tuli tarkennukset laajennetun kaava-alueen rajauksen myötä. Kaavoituksen vastaukset mielipiteisiin ovat erillisessä vuorovaikutusraportissa.​

Kaavaehdotus oli nähtävillä ja lausunnoilla 13.1–11.2.2025.​

Ehdotuksesta jätettiin 1 mielipide ja 9 lausuntoa. Lausunnon antoivat Telia Towers Finland Oy, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Turku Energia Kaukolämpö, Varsinais-Suomen pelastuslaitos, Turun Raitiotie Oy, Turku Energia Sähköverkot Oy, Turun Vesihuolto Oy ja Väylävirasto.​

Väylävirasto huomautti LR-1 ja ET-1 -alueiden välisen rajauksen olevan ristiriidassa joidenkin toteutettujen ja suunnitteilla olevien ratahankkeiden kanssa, minkä johdosta kaavakarttaa muutettiin. Muilta osin lausunnot eivät aiheuttaneet merkittäviä muutostarpeita kaavaehdotukseen. ​

Mielipide ja lausunnot niihin laadittuine vastineineen on kuvattu tarkemmin vuorovaikutusraportissa.​

Väyläviraston lausunnon johdosta pidettiin 28.2.2025 kaavoituksen, Väyläviraston ja Turun Raitiotie Oy:n välinen neuvottelu, jonka tuloksena varikolle varattua ET-1 -aluetta pienennettiin ja rata-alueeksi varattua LR-1 -aluetta vastaavasti suurennettiin.

Myös kaavan pohjakartta tarkistettiin ja päivitettiin (uusi päiväys 10.3.2025).​

Lausuntojen perusteella tehtyjen vähäisten muutosten johdosta ei ole tarpeen asettaa kaavaehdotusta uudelleen nähtäville.​

Asemakaavanmuutosehdotus​

Asemakaavan muutoksella junaradan eteläpuolella oleva virkistysalue muutetaan yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (ET-1). Alueelle saa rakentaa raitiotien varikkorakennuksia ja niihin liittyviä toimisto- ja aputiloja, joiden sallittu kerrosala on yhteensä 20 000 kerrosneliömetriä. Varikkoalueen rajaama alue kohti metsäistä rinnettä on merkitty suojaviheralueeksi. Junaradan lähistö on rautatiealuetta.​

Muilta osin kaava mahdollistaa raitiotien rakentamisen pääosin leventämällä olemassa olevia katualueita. Kirstinpolun ja Kirstinpuistokadun varrella kortteleissa 65, 49 ja 41 joitakin tontteja on pienennetty muuttamalla osa teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueista katualueiksi. Näiltä tonteilta on myös välttämätöntä purkaa osa rakennuksista katualueen laajenemisen myötä. Kirstinpuiston ja Kirstinpolun osalta kadut on varattu pelkästään joukkoliikenteelle.​

Teollisuusalueiksi osoitettujen kortteleiden (T-1 ja T-2) kaavallinen sisältö ei ole muuttunut. Rakennusoikeudet ovat pienentyneet tonttien pinta-alojen suhteessa. Kaavamerkintöjä on päivitetty nykykäytäntöjen mukaisiksi.​

Näiden alueiden kehittämiseen tarvittavat asemakaavanmuutokset käynnistetään ja tehdään erikseen.​

Lisäksi raitiotien sähkönsyöttöasemalle on merkitty yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten alue Kirstinpolun varteen (ET-2).​

Infrakustannukset ja kaavatalous

Kustannukset riippuvat raitiotiehankkeen aikataulusta ja päätöksenteosta.​

Kaavanmuutoksen lähtökohtana on ollut raitiotien Satama-Varissuo yleissuunnitelma (WSP Finland Oy 11.5.2023). Kaupunginhallitus päätti 2.10.2023 § 356 siirtymisestä raitiotien toteutussuunnitteluvaiheeseen ja yleissuunnitelma välillä Satama-Varissuo hyväksytään toteutussuunnittelun pohjaksi. Toteutussuunnittelussa tarkennetaan yleissuunnittelua ja tuloksena laaditaan katusuunnitelmien luonnokset. Samalla laaditaan selvityksiä ja tutkimuksia raitiotiehen ja sen rakentamiseen liittyen. Tarkennettujen suunnitelmien perusteella laaditaan rakentamisen kokonaiskustannusarvio.​

Tavoitteena on, että Turun kaupunginvaltuusto tekee raitiotien investointipäätöksen saman vuoden lopussa.​

Kaavan edellyttämät infrarakentamisen kustannukset liittyvät kokonaisuudessaan raitiotiehankkeeseen ja ne selviävät tarkemman toteutussuunnitelman myötä. Kustannuksista päättäminen ja niiden hyväksyminen tapahtuvat raitiotien investointipäätöksen yhteydessä.​

Toimivalta​

Asemakaavanmuutos ei ole vaikutuksiltaan merkittävä ja näin ollen sen hyväksymisestä päättäminen kuuluu hallintosäännön 50 §:n 4. kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan toimivaltaan.​

Seuraava vaihe​

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttyä kaavanmuutoksen se voidaan muutoksenhakuajan jälkeen kuuluttaa voimaan.​

Sovelletut lainkohdat​

Alueidenkäyttölaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.​

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.​

Liite 1​Kartta Iso-Heikkilän varikko

Liite 2​Vastine muistutukseen

Oheismateriaali 1​Selostus Iso-Heikkilän varikko

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Iso-Heikkilän varikko

Oheismateriaali 3​Vuorovaikutusraportti 17.3.2025

Oheismateriaali 4​OAS-vaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 5​Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot ja kommentti​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/haku​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineen muistutukseen (liite 2) sekä 16.12.2024 päivätyn ja 17.3.2025 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen Iso-Heikkilän varikko. Asemakaavanmuutoksen yhteydessä hyväksytään seuraavat sitovat tonttijaonmuutokset: ISO-HEIKKILÄ 60.-13, 49.-6-7.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös asiassa tehtiin äänin 9-3, 1 poissa.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä äänestettiin esittelijän ehdotuksen ja Ålandin Muurisen kannattamana tekemän hylkäysehdotuksen välillä.

Esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Nieminen, Toivari, Kallio, el-Khatib, Lindberg, Kaarniharju, Isoniemi, Bastman ja Rantanen.

Ålandin Muurisen kannattamana tekemän hylkäysehdotuksen puolesta äänesti heidän lisäkseen Funck.

Manni oli poissa.

Ålandin hylkäysehdotuksen perustelut:

"Asemakaavamuutoksella ei ole pystytty uskottavasti esittämään, että varikon sijainti ja sinne johtava ratayhteys olisi toteutuskelpoinen. Ratayhteys itse varikolle on haastava. Reitillä on kaksi 90 asteen käännöstä ja raiteet kulkevat liikenneympyrän läpi. Lisäksi raiteet tulee kulkemaan Kirstinpolulta, Vaasantien yli Revontulenkadulle mäkeä ylös ja alas. Lautakunnalle ei ole uskottavasti selvitetty desibelien määrää ja melua mm yö aikana muodostuvasta kaarreajosta. Lisäksi alueella on havaittu erittäin harvinainen ja uhanalainen perhoslaji Juurilasisiipi. Asemakaavan muutos vaarantaa kyseisen lajin elinympäristön."

Ennen päätöksentekoa jäsen Toivari teki pöydällepanoehdotuksen mutta se raukesi kannattamattomana.

​​

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedLindeman Lauri
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKaupunkiympäristö, paikkatieto ja kaupunkimittaus


Liitteet:

Kylk § 104
Liite 1:Kartta Iso-Heikkilän varikko
Liite 2:Vastine muistutukseen