Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta11325.03.20251

7993-2024 (10 03 01)

Itäisen Rantakadun rantaväylän katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Auransillan vieressä (kaupunginosat II ja III)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan hyväksyttäväksi Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma, jonka myötä Auransillan viereiselle alueelle muodostetaan aukiomaista kaupunkitilaa. Lisäksi samassa yhteydessä päivitetään liikenteenohjaussuunnitelma tarvittavin osin. Suunnitelmat perustuvat valtuuston 23.8.2021 hyväksymään hanke- ja yleissuunnitelmaan.

Kylk § 113

Kaupunkiympäristö, miljöösuunnittelija Tomi Hangisto, maanhallintapäällikkö Heikki Häkli, liikennesuunnittelija Taneli Satomaa ja liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava, 21.3.2025:

Nykytilanne ja tavoitteet

​Käsillä olevan suunnitelman taustalla on Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma, jotka ovat lähteneet liikkeelle päätöksestä sijoittaa Itäisen Rantakadun yksisuuntaiset pyörätiet ajoradan tasoon ja kehittää siihen liittyvän ranta-alueen viihtyisyyttä, turvallista liikkumista, toimintoja ja esteettömyyttä. Tavoitteeksi mainittiin yhteensovittaa pyörätiesuunnitelmat rannan muun käytön ja toimintojen kanssa. Hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 23.8.2021 § 203.

​Nykytilanteessa Aurajokirannan itäisellä puolella Auransillan ja Teatterisillan välisellä osuudella sijaitsee kuusi kausimyyntipaikkaa; jäätelökioski ja kesäkahvila sekä neljä ravintolalaivaa. Kaikki em. kausimyyntipaikat ovat vuokramiesten hallinnassa sopimuksilla, jotka ovat ravintolalaivojen osalta voimassa 1.1.2017 - 31.12.2026 välisen ajan, sekä jäätelökioskin ja kesäkahvilan osalta kesäkaudet 2017-2026. Tavoitteena on luoda tulevalle sopimuskaudelle entistä paremmat toimintaedellytykset.

​Kyseisestä kaupunkitilasta on muodostunut hyvin suosittu oleilun paikka, ei vähiten luontevan kausimyyntitarjonnan vuoksi. Alueella on tunnistettu paljon kehittämismahdollisuuksia esimerkiksi sekä tilankäytön järjestämisen että historiallisen ilmeen vahvistamisen osalta.

​Uusi muodostuva kaupunkitila kuuluu historiallisen Turun miljöötyyppiin. Miljöötyypille on tunnusomaista noin 100 vuotta vanhat ja sitä vanhemmat säilyneet rakennukset ja rakenteet – esimerkiksi sillat, muurit, valaisinlaitteet ja katukiveykset. Tyypillisesti myös tilamuodostus on peräisin Engelin ruutukaavasta.

​Itäisen Rantakadun yksisuuntaisten pyöräteiden rakentamisen yhteydessä alueelle toteutettiin osa tukimuurista ja infra kausimyyntipaikoille. Hyväksyttäväksi esitettävät suunnitelmat käsittävät loput järjestelyistä. Niiden myötä alue saadaan viimeisteltyä kausimyyntipaikkojen, oleilumahdollisuuksien sekä haastavien korkeustasojen osalta.

​Tavoitteena on edelleen vahvistaa suositun alueen vetovoimaisuutta - viihtyisyyttä ja oleilun mahdollisuuksia sekä yritystoiminnan edellytyksiä. Suunnitelmaratkaisut on pyritty sovittamaan alueen miljöötyyppiin siten, että ne mahdollisimman luontevalla ja kauniilla tavalla täydentävät ympäristöä, toiminnallisuutta unohtamatta.

Vuorovaikutus alueen yrittäjien kanssa

Kaupungin viranhaltijat ovat noin vuoden ajan käyneet vuoropuhelua muutamissa tapaamisissa alueen yrittäjien kanssa. Keskustelut ovat pohjautuneet siihen, että kun viheralueella sijaitsevat kausimyyntipaikat siirtyvät muurin vierustalle alueen uudistamisen jälkeen, on nykyisillä kausimyyntipaikkojen haltijoilla etuoikeus saada kausimyyntipaikka vuokralle. Etuoikeus perustuu voimassa olevien vuokrasopimusten ehtoon, jossa vuokramiehillä on etuoikeus vuokra-ajan päättyessä saada kausimyyntipaikka vuokralle, mikäli se luovutetaan uudelleen vuokralle samanlaiseen tarkoitukseen, tällöin päätettävillä ehdoilla. Sekä kahvila Paawon että jäätelökoskin yrittäjä ovat käydyissä keskusteluissa hyväksyneet kausimyyntipaikkansa siirtymisen nykyisestä paikastaan muurin vierustalle.

​Kyseisissä keskusteluissa on käyty läpi myös sekä suunnitelmien sisältöä että tulevaa rakentamisaikataulua. Kesäkausi on tarkoitus rauhoittaa rakentamiselta, jotta yrittäjien paras sesonki häiriintyisi mahdollisimman vähän. Rakentamisen aloittamisen ajankohta on ajateltu alkusyksyyn 2026 tai 2027 siten, että hanke valmistuisi ennen seuraavaa kesäsesonkia.

Itäisen Rantakadun muurin vierustalle on jo nyt tehtyjen rakennustöiden yhteydessä toteutettu vesi-, viemäri- ja sähköliittymät. Näitä liittymiä voidaan mahdollisesti hyödyntää Läntisen Rantakadun myyntipaikan korvaavana paikkana. Turun kaupungintalon peruskorjaus alkaa syksyllä 2025. Peruskorjaus tulee vaikuttamaan Läntisen Rantakadun lähinnä Auransiltaa oleviin kahteen myyntipaikkaan siten, että myynti ei niillä ole mahdollista kesäkaudesta 2026 alkaen kaupungintalon peruskorjauksen päättymiseen asti. Toisen myyntipaikan myyntituote eli ruoka täydentää hyvin Itäisen Rantakadun kausimyyntitarjontaa. Toisella kausimyyntipaikalla ei ole ollut vuokralaista kesällä 2024.

Suunnitelma

​Itäisen Rantakadun rantaväylän suunnitelmat toteuttavat kaupunginvaltuuston 23.8.2021 §​ 203 hyväksymän hankesuunnitelman ja yleissuunnitelmansuuntaviivoja. Se käsittää ratkaisut, joilla tuotetaan aukiomainen kaupunkitila vastarakennetun muurin edustalle, ja joilla parannetaan sekä rannan suuntaisia jalankulkuyhteyksiä että huoltoajon olosuhteita. Erityisesti oleilun mahdollisuuksia suositun ranta-alueen kohdalla parannetaan myös tuottamalla useita istuskelumahdollisuuksia muurirakenteiden yhteyteen. Kioskien siirto muurin vierustalle vapauttaa näkymiä joen yli sekä mahdollistaa nurmialueiden käytön muiden suosittujen joenrantaosuuksien tapaan. Rantaväylä osoitetaan ainoastaan jalankulkijoille, pyöräilijät ja skuutit osoitetaan uusille Itäisen Rantakadun pyörätielle.

​Haastavat korkeusasemat ja kaltevuudet on ratkaistu kahdella muurirakenteella. Ajoradan ja raitin välinen muuri on jo osittain rakennettu ja sitä jatketaan alajuoksun puoleisella loppuosuudella, joka sisältää kulku- ja istuskeluportaikon.

​Rantalaiturin ja rantaraitin välille Svarte Rudolf -laivan kohdalle on suunniteltu toinen muuri, joka sisältää kaksi istuskelutasoa. Järjestely mahdollistaa nykyisen n. 8 % sivukaltevuuden loiventamisen noin kahteen prosenttiin, mikä parantaa sekä jalankulun että huoltoajon olosuhteita rantaraitilla. Kaupunkiympäristölautakunnan 13.12.2022 § 472 hyväksymä liikenteenohjaussuunnitelma mahdollistaa pysäköintipaikkojen sijoittamisen ajoradan tasoon sekä pyörätien toteuttamisen em. päätöksen mukaiseen sijaintiin. Ajoradan ja rantaraitin välisen muurin loppuun saattaminen muodostaa ylätasanteen, jonne saadaan järjestettyä myös polkupyörien pysäköintipaikkoja.

​Huoltoajoreitti on yksisuuntainen. Sen vieressä olevalle vihersaarekkeelle sijoittuu jätteiden syväkeräyssäiliöt, joihin saadaan järjestettyä asianmukaiset lajittelumahdollisuudet. Samalle saarekkeelle, siistiin riviin sijoitetaan myös lähialueen sähkönjakokaapit siten, että kaappien malli on keskenään sama. Kaupunkiympäristölautakunnan 13.12.2022 § 472 hyväksymä liikenteenohjaussuunnitelma esitetään päivitettäväksi pysäköintipaikkojen ja vähäisten liikennemerkkimuutosten osalta.

​Aukion ja raitin pinnat ovat luonnonkiveä. Tukimuurit sekä istuskelu- että kulkuportaikot toteutetaan myös luonnonkivisinä. Päämateriaali raitilla on uusi kivilaatta noppakiviraidoin jaoteltuna, aukiolla käytetään Kauppatorilta purettuja päällystekiviä. Aukion ulkopuolisilla osuuksilla pintamateriaaleina käytetään asfalttia nupukiviraitojen kera. Aukio valaistaan historiallisen mallisilla katulyhdyillä.

​Pienemmille viheralueille istutetaan pensaita. Saarekkeella pensaat muodostavat taustaa jätehuoltoastioille. Laajemmat viheralueet ovat nurmipintaisia. Alueelle istutetaan muutamia uusia puita. Nurmialueen nykyiset puut ovat valaistuja. Uudet puut valaistaan aikanaan, isommiksi kasvettuaan samalla tavalla. Tässä yhteydessä toteutetaan tarvittavat kaapeloinnit. Saarekkeella on haitalliseksi vieraslajiksi luokiteltu ja poistettavaksi merkitty vuorivaahtera.

​Suunnitelmissa on esitetty kausimyyntipaikkojen osalta välttämätön infra. Kustannusten hillitsemiseksi esitetään käytettäväksi varastoitua kierrätettävissä olevaa kivimateriaalia. Myös pyörätelineitä on varastosta saatavilla.

Osallistaminen ja vuorovaikutus

​Suunnitelmat olivat nähtävillä 2.12. – 16.12.2024. Niistä annettiin kaksi muistutusta.

​Muistutus 1

​Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus koski pyörätelineiden mallia ja lukumäärää. Muistutuksessa tuotiin esiin kritiikkiä esitetyn telinemallin pyörää tukevasta ominaisuudesta.

​Vastaus muistutukseen 1

Muistutuksen perusteella pyörätelineiden malli suunnitelmissa on vaihdettu ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin kaaritelineisiin. Nykyisin paikalla olevista telineistä säilytetään 12 muurin vieressä olevaa telinettä. Kadunvarsipysäköintipaikkojen palauttamisen ja pyörätien suoristamisen takia nykyisin paikalla olevista telineistä poistetaan yhteensä 10. Telineiden kokonaismäärä kuitenkin lisääntyy aiemmin suunnitellusta ja lopputilanteessa pyöräpysäköintipaikkoja on yhteensä 24​.

​Muistutus 2

​Ravintolalaiva Donnan (Donk Oy) muistutus koski nurmialueiden rajaamista sekä jalankulun, pyöräilyn ja skuuttailun reittejä ja myös pysäköintimahdollisuuksia.

​Vastaus muistutukseen 2

​Nurmialueita ei ole tarkoituksenmukaista rajata, vaan ne ovat osa julkista kaupunkiympäristöä. Aiemmin pyörätienä toiminut rantaväylä rauhoitetaan jalankululle ja pyöräliikenne ohjataan Itäisen Rantakadun uusille pyöräteille. Auransillan kohdalla kirkolta tulevat pyöräilijät ohjataan uudelle pyörätielle liikennevalojen, liikennemerkkien, tiemerkintöjen ja pollareiden avulla. Itäisen Rantakadun pysäköintipaikkojen käyttöä tarkkaillaan jatkuvasti. Tavoitteena on, että pysäköintipaikat palvelevat mahdollisimman hyvin kadun varren toimintoja. Tarvittaessa pysäköintipaikkojen järjestelyjä ja rajoituksia voidaan muuttaa, jos todetaan, että nykyiset järjestelyt ovat toimimattomat tai tarpeettomat.

​Lisäksi nähtävilläolon aikana saapui kannanotto, jossa kysyttiin pyöräliikenteen reiteistä uuden aukio kohdalla. Kannanottoon on vastattu sähköpostitse ja kerrottu, että Auransillan kohdalla pyöräliikenne ohjataan uusille pyöräteille. Kuten edellä on todettu, rantaväylä osoitetaan jalankulkijoille.

Muutokset nähtävillä olon jälkeen

​Nähtävillä olon jälkeen suunnitelmasta on vähäisenä muutoksena poistettu nurmialueiden kastelujärjestelmä ja Auransillan pielien ristikkopylväiden uusiminen. Jätteiden syväkeräyssäiliöiden lukumäärää on tarkistettu. Pyörätelineiden määrä on liikenteenohjaussuunnitelmaan tarkistettu vastaamaan tilankäytöllisiä mahdollisuuksia. Suunnittelualueelle saadaan yhteensä 32 pyörätelinettä. Näistä kahdeksan telinettä oli alun perin väliaikaisia, mutta suunnittelun edetessä myös kyseiset telineet on pystytty alueelle sijoittamaan. Suunnitelmaan tehdyt muutokset ovat vähäisiä, eivätkä edellytä suunnitelman uudelleen nähtäville asettamista.

Kustannusarvio

​Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 23.8.2021 § 203 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman kustannusarvioineen välillä Purserinpuisto-Rettiginrinne. Kyseessä olevan rantaosuuden, hankesuunnitelmassa nimeltään Lepo ja Kahvi, hyväksytyn hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on indeksikorjattuna 1,63 M€.

​Nyt hyväksyttäväksi esitettävän katusuunnitelman kustannusarvio on 1,68 M€ (alv 0 %). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 20 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 127,9 (2020 = 100, joulukuu 2024). Näin ollen kustannusarviota ei ole tarvetta saattaa uudelleen päätettäväksi.

Liite 1​Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan pielessä K 5601 146, pvm. 19.2.2025

Liite 2​Liikenteenohjaussuunnitelma, ote L 5601 128, 17.3.2025

Oheismateriaali 1​Muistutus, Turun polkupyöräilijät ry

Oheismateriaali 2​Muistutus, Ravintolalaiva Donna (Donk Oy)

Oheismateriaali 3​Itäisen Rantakadun Olavinpuiston kohdan rantaväylän ympäristösuunnitelma W 5601 141_1, pvm. 19.2.2025

Oheismateriaali 4​Havainnekuvia alueesta

Karttalinkki

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Itäisen Rantakadun rantaväylän Auransillan pielessä katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

PäätösAsia pantiin pöydälle​ Mannin Bastmanin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.


Liitteet:

Kylk § 113
Liite 1:Itäisen Rantakadun rantaväylän katusuunnitelma Auransillan pielessä K 5601 146, pvm. 19.2.2025
Liite 2:Liikenteenohjaussuunnitelma, ote L 5601 128, 17.3.2025