Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta8818.03.20257

8505-2024 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Matkaviestintukiaseman sijoittaminen, Räntämäki (P 2024-1196)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan matkaviestintukiaseman sijoittamiselle asemakaavan katualueelle. Rakennuspaikan naapurit, alueen muut asukkaat ja omakotiyhdistys ovat jättäneet hakemuksesta muistutuksensa. Hakemuksen mukaista tukiaseman sijoittamista ehdotetaan hyväksyttäväksi ehdollisena.

Kylk § 88

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 27.2.2025:​

Rakennuspaikka ja sen sijainti​

Kiinteistö 853-91-9901-0, vuokra-alueen pinta-ala n. 115 m2

Osoite: Maunu Tavastin katu / Kreanderinkuja-niminen katualue​

Hakija

Telia Towers Finland Oy​

Rakennushanke

Rakennetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää 42 metriä korkean putkipylvään sekä noin 12 m2:n suuruisen laitekopin.

Kaavoitustilanne​

Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 16.2.1991. Rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys ”Pihakatu”.

Poikkeukset MRL 58 §:​

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen asemakaavan mukaiselle katualueelle.

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille ja kuulutuksella muille mahdollisille osallisille. Kuulutus on julkaistu Turun Sanomissa sekä kaupungin ilmoitustaululla. Naapureille ja osallisille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia jätettiin viisi.

Muistutukset​

Muistutuksissa vastustetaan poikkeamishakemusta. Muistutuksissa on nostettu esiin tukiaseman maisemallinen vaikutus ja sen soveltumattomuus pientalovaltaiselle alueelle, maston etäisyys naapureihin ja toisiin mastoihin sekä erilaiset turvallisuuteen liittyvät seikat. Muistutusten mukaan hakemuksen mukainen rakentaminen saattaisi vaikuttaa naapuritonttien täydennysrakentamiseen ja aiheuttaisi myös rakennustyönaikaista haittaa sekä haittaa alueen olemassa olevien rakennusten perustuksille. Naapurikiinteistöjen arvo laskisi poikkeamishakemuksen hyväksynnän myötä. Muistutuksissa on vaadittu tukiaseman sijoittamista toiselle alueelle.​

Hakijan vastine​

Hakija on antanut vastineensa naapureiden muistutuksiin. Vastineen mukaan maston korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset, ja tässä kohteessa kiinnitysalustaksi on valittu varsinaisia perinteisiä mastoja huomattavasti matalampi, yksinkertaisempi ja ilman haruksia oleva ns. vapaasti seisova antennipylväs. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja näin ollen pylväs erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Vastineen mukaan antennipylväs sijoittuu viherkaistalle, jossa on korkeita puita antamassa näkösuojaa eikä tukiasema häiritse ympäristön, teiden ja puistojen käyttöä. Maston lähimmät naapureiden asuinrakennukset sijaitsevat luoteen suunnassa n. 20 metrin ja kaakon suunnassa n. 22 metrin päässä. Tukiasema on pyritty sijoittamaan niin, etteivät lähimmät asukkaat tule näkemään sitä suoraan ikkunasta.

Vastineen mukaan lähtökohtana tukiaseman rakentamiselle on parempien ja laadukkaampien matkaviestinpalveluiden tarjoaminen alueen asukkaille, palveluille, yrittäjille, työntekijöille sekä alueen liikenneväylillä liikkujille. Hakija on perustellut sijoituspaikan valintaa sillä, että tukiaseman kapasiteetti/peittoalueen tarve on Maunu Tavastin kadun lähistöllä, minkä vuoksi tukiasemaa ei voida sijoittaa kauemmas. Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan kuuluvuuden, ja tavallisesti matkaviestintukiasemia rakennetaan asutuksen keskelle osaksi muuta infrastruktuuria.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).​

Päätöksen perustelut​

Rakennuspaikka sijaitsee Räntämäessä Kreanderinkuja-nimisellä katualueella, joka on voimassa olevassa asemakaavassa merkitty pihakaduksi. Poikkeamishakemus koskee 42 metriä korkean putkipylvään sekä noin 12 m2:n suuruisen laitekopin rakentamista. Matkaviestintukiasemaa varten tullaan vuokraamaan noin 115 m2:n suuruinen alue katualueelta.

Hakija on perustellut poikkeamishakemustaan sillä, että suunniteltu tukiasema poistaa matkapuhelinkuuluvuuden katveita ja lisää datakapasiteettia alueella. Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan alueellisen kuuluvuuden. Lähialueella ei ole saatavilla olemassa olevia tukiasemapaikkoja, joita voitaisiin hyödyntää ja joista saataisiin alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu. Alueella ei ole myöskään jo olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten. Hakijan mukaan masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Kun otetaan huomioon hakijan esittämät perustelut tukiasemien tarpeesta, on poikkeamiselle katsottava olevan maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä tarkoitettu erityinen syy.

Matkaviestintukiaseman sijoituspaikka on valittu yhdessä Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun, ympäristönsuojelun ja kaupunkiympäristön kunnossapidon kanssa. Hakijan mukaan matkaviestintukiaseman peittoalueen ja datakapasiteetin tarve on Maunu Tavastin kadun lähistöllä, ja tästä lähtökohdasta on lähdetty kartoittamaan sopivia sijoituspaikkoja. Rakennuspaikan eteläpuolinen alue, Maunu Tavastin puisto, ei ole soveltunut sijoituspaikaksi, koska peltoalueelle on suunnitteilla maankäyttöä ja kaavahanke on esivalmisteluvaiheessa. Maunu Tavastin puiston maankäytön suunnittelu​ on sekä liikenteellisesti, että maisemallisesti vielä niin auki, että matkaviestitukiasemalle ei pystytyä osoittamaan sellaista paikkaa, joka ei haittaisi tulevaa maankäyttöä. Katulinjauksen sekä muiden alueen maankäyttöön liittyvien tarpeiden vuoksi matkaviestintukiaseman sijoittaminen Maunu Tavastin puistoon ei ole kaupungin näkökulmasta ollut mahdollista. Ingegerdinpuisto ei ole myöskään soveltunut sijoituspaikaksi, koska se sijoittuu asuinalueen keskeiseen puistoon ja lasten leikkipaikan ja oleskelualueen läheisyyteen. Vielä pohjoisemmassa sijaitseva Hamaronpuisto on ollut hakijan tarpeisiin nähden liian kaukana, eikä kyseisestä sijainnista ole hakijan näkökulmasta mahdollista saada riittävää kapasiteettia eikä kuuluvuutta. Edellä mainittujen sijoituspaikkojen kartoituksen jälkeen sijoituspaikaksi on valikoitunut Kreanderinkujan katualue, jossa matkaviestintukiasema sijoittuu alueen vasemman puoliselle viherkaistaleelle.

Hakija on pyrkinyt vähentämään visuaalista haittaa maston rakenteella ja värityksellä. Suunniteltu masto on kapearakenteinen eikä siinä ole haruksia. Väriksi on valittu ympäristöönsä mahdollisimman hyvin soveltuva harmaa sävy. Maston lähimmät asuinrakennukset ovat lähimmillään noin 20 metrin päässä. Tukiasemat erottuvat korkeutensa vuoksi väistämättä ympäristöstään, mutta sijoituspaikka on pyritty valitsemaan niin, että masto ei näy suoraan naapurirakennusten ikkunoista, samalla kuitenkin tarjoten alueelle riittävän datakapasiteetin. Hakijan selvityksen mukaan maston perustaminen tullaan todennäköisesti tekemään paaluttamalla ja perustamistapa varmistuu ennen rakennustöiden aloittamista. Tavanomaisen ja hyvän rakennustavan mukaan urakoitsija selvittää ja varmistaa ympäristön sekä siihen vaikuttavat asiat ennen rakennustöihin ryhtymistä. Rakentamisen toteuttamiseen liittyvät seikat eivät tule poikkeamispäätöksellä ratkaistavaksi, vaan ne ratkaistaan rakentamislupavaiheessa. Laitesuoja on 12 m2:n suuruinen valmis tilaelementti, ja vastaavasti sen ulkonäkö ratkaistaan lopulta rakentamislupavaiheessa. Hakemuksen mukaisen rakentamisen ei voida katsoa vaikeuttavan naapuritonttien rakentamista, koska alue on asemakaavoitettu, ja kutakin tonttia koskee kaavassa muun muassa rakennusoikeutta ja rakentamisen sijoittumista koskevat määräykset. Naapureilla on vastaavasti oikeus hakea poikkeamista kaavan määräyksistä, eikä nyt käsillä olevan poikkeamishakemuksen hyväksymisen voida katsoa vaarantavan maanomistajien tasavertaista kohtelua.

Oikeuskäytännössä (mm. Helsingin HaO 6.6.2017, Turun HaO 18.9.2013 ja 17.10.2023, Hämeenlinnan HaO 11.11.2015) on vakiintuneesti todettu, että jos hakemuksessa esitetty hanke täyttää poikkeamisen edellytykset, voidaan poikkeaminen myöntää eikä maankäyttö- ja rakennuslaki edellytä muiden mahdollisten sijoituspaikkojen selvittämistä ennen ratkaisun tekemistä. Asiassa saadun selvityksen mukaan riittävää palvelutasoa ei voida saavuttaa muilla vaihtoehtoisilla sijoituspaikoilla eikä olemassa olevia tukiasemamastoja käyttäen.​

Lisäksi oikeuskäytännössä (mm. Helsingin HaO 6.6.2017) on todettu, että hankkeen väitetyllä vaikutuksella alueen kiinteistön arvoihin ei ole asiassa merkitystä. Hakemuksen mukaisesta rakentamisesta huolimatta aluetta voidaan edelleen käyttää sen voimassa olevan asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen, eikä hankkeen voida siten katsoa aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Operaattorit noudattavat tukiasemarakentamisessa toimintaa koskevia lakeja ja muita määräyksiä, eikä tukiaseman siten voida katsoa olevan alueelle turvallisuusriski eikä aiheuttavan merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Hakemuksella esitettyjä, yleistä tarvetta palvelevia matkaviestinpalveluiden parantamiseen liittyviä tavoitteita voidaan pitää erityisenä syynä poikkeamisen myöntämiselle.

Hakija on toimittanut hakemuksensa liitteenä Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun, ympäristönsuojelun ja kaupunkiympäristön kunnossapidon alustavan kannanoton, joka on päivätty 27.9.2024. Kannanoton mukaan estettä tukiaseman sijoittamiselle ei ole, jos tukiasema sijoitetaan 19.3.2024 päivätyn alustavan esityksen mukaiselle paikalle. Hakemuksen liitteenä olevasta asemapiirroksesta (pvm. 13.3.2024) käy ilmi, että tukiasema sijoitetaan edellä mainitun alustavan esityksen mukaiselle paikalle. Kannanoton mukaan tarkemmassa suunnittelussa ja rakentamisessa tulee huomioida, että laitesuojassa tulee olla grafiitinharmaa, vaakasuuntainen puurimaverhous sekä lapekatto. Edelleen kannanoton mukaan, jos mastoon tarvitaan lentoesteväritys, olisi maisemakuvan kannalta toivottavaa, että pylvään putkiosa voitaisiin toteuttaa harmaana (sinkittynä) ja vain pylvään ristikko-osat lentoestevärillisenä. Kannanotossa esitetyt seikat on huomioitu poikkeamispäätöksen ehdoissa. Hakijalla ei ollut ehtoihin huomautettavaa.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista (MRL 171 §).​

Liite 1​Asemapiirros 13.3.2024

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Muistutus 12.2.2025

Oheismateriaali 3​Muistutus 16.2.2025

Oheismateriaali 4​Muistutus 17.2.2025

Oheismateriaali 5​Muistutus 19.2.2025

Oheismateriaali 6​Muistutus 24.2.2025

Oheismateriaali 7​Vastine 25.2.2025

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 13.3.2024 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:​

- Laitesuojassa tulee olla grafiitinharmaa, vaakasuuntainen puurimaverhous sekä lapekatto.

- Mikäli mastoon tarvitaan lentoesteväritys, pylvään putkiosa tulee toteuttaa harmaana (sinkittynä) ja vain pylvään ristikko-osat lentoestevärillisenä.

Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa, naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (2 kpl) sekä kuulutuksen julkaisemisesta sanomalehdessä 600 euroa, yhteensä 1890 euroa.​

Päätöksen voimassaolo​

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.​

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.

​​

Jakelu

tiedAsunto Oy Kreanderintie
tiedHamaron pientalot ry
aoTelia Towers Finland Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tiedLafif Marco
tiedReuter Leena
tiedSuopuro Jouni
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedRakennus- ja lupalautakunta


Liitteet:

Kylk § 88
Liite 1:Asemapiirros 13.3.2024