Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 24 | 14.03.2025 |
6139-2024 (10 03 01)
Satakunnantien runkolinjapysäkki Rieskalähteentien kohdalla, katusuunnitelman hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 11.2.2025:
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos.
Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.
Suunnittelukohde ja sen nykytila
Suunnittelun kohteena on Kähärin kaupunginosassa sijaitsevan Satakunnantien runkolinjapysäkki 38 Rieskalähteentien risteyksen kohdalla keskustaan suuntaavalla ajoradalla.
Alueella on voimassa oleva asemakaava ja suunnittelualue sijoittuu Satakunnantien katualueelle.
Satakunnantie on kaksi ajoratainen pääkatu. Suunnittelualueella etelänpuoleisten ajokaistojen yhteisleveys on noin 7,5 metriä ja linja-autopysäkkitaskun noin 3,0 metriä. Kadun eteläpuolella on nykyinen jalankulku- ja pyörätie, jonka leveys on noin 4,5 metriä. Pysäkkiin ei nykyisellään liity varsinaista odotus-tilaa, vaan jalankulku- ja pyörätien reuna toimii odotustilana. Pysäkkikatos on jalankulku- ja pyörätien takana.
Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.
Suunnitelmat
Suunnittelu koskee Satakunnantien runkolinjapysäkkiä Rieskalähteentien kohdalla keskustaan suuntaavalla etelänpuoleisella ajoradalla.
Pysäkkilevennys on suunniteltu 45 metriä pitkäksi ja 3 metriä leveäksi. Mitoitusajoneuvona on kaksi nivelbussia. Pysäkin odotustila erotetaan pysäkkilevennyksestä betonisella reunatuella ja huomiolaattaraidalla. Muilta osin odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Odotustilan leveys on kokonaisuudessaan 3,17 metriä.
Pysäkin odotustilan kohdalla, ajoratamerkinnöillä erotettu, jalankulun ja pyöräilyn väylän yhteisleveys on 3,0 metriä. Ennen ja jälkeen suunniteltua pysäkkilevennyksen odotustilaa jalankulun ja pyöräilyn väylä on sama kuin nykyisellään, noin 4,5 metriä. Kadun reuna-alue nurmetetaan vastaamaan nykyistä pintaa.
Nykyinen sisäänajoliittymä Satakunnantieltä Tommilankadun huoltoaseman pihalle säilytetään. Reunatuki jatkuu tontin ajoliittymän kohdalla madallettuna.
Pysäkin odotustila varustetaan pysäkkikatoksella ja roska-astialla. Pysäkkikatoksen molemmin puolin asennetaan kaide.
Kadun kuivatusta parannetaan rakentamalla kaksi uutta huleveden ritiläkaivoa reunatuen viereen.
Kadun valaistus pysyy ennallaan.
Nähtävilläolo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksen mukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 106 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuodelle 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
Liite 1 Katusuunnitelma Satakunnantie Rieskalähteentien kohdalla, K 6734 181, 20.9.2024
Päätös Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katusuunnitelman.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Oikaisuvaatimusohje liitteenä
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRasimus Riina
Liitteet:
Kypakyts § 24
Liite 1:Katusuunnitelma Satakunnantie Rieskalähteentien kohdalla, K 6734 181, 20.9.2024