Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 92 | 18.03.2025 | 11 |
983-2019 (10 03 01, 08 00 00)
Itäinen Rantakatu väli Rettiginrinne - Sotalaistenkatu: pyöräteiden rakentamisen toteutuneet kustannukset
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnalle tuodaan tiedoksi Itäisen Rantakadun pyöräteiden väli: Rettiginrinne - Sotalaistenkatu taloudellinen loppuselvitys. Pyöräteiden rakentaminen maksoi kaupungille 5,51 miljoonaa euroa hankkeelle saatu avustus huomioiden.
Kylk § 92
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen, vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen 12.3.2025:
Hankkeen kustannusarvio
Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesällä 2021 Itäisen Rantakadun hankesuunnitelman ja yleissuunnitelman välillä Purserinpuisto–Rettiginrinne (kv 23.8.2021 § 203). Suunnitelmat koskivat sekä rannan kävelyaluetta että katualuetta ja ne sisälsivät aiemmin hyväksytyt yksisuuntaiset pyörätiet. Kaupunginvaltuusto päätti, että Itäisen Rantakadun hankesuunnitelma ja yleissuunnitelma välillä Purserinpuisto - Rettiginrinne hyväksytään toteutettavaksi siten, että katuosuus on rakennettu valmiiksi ennen rantabulevardin rakentamista.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.11.2021 § 258 vuoden 2022 talousarviossa hankesuunnitelman mukaisen 3,8 milj. euron kustannusarvion hankkeelle Itäinen Rantakatu pyörätiet väli: Kirjastosilta (Rettiginrinne) - Sotalaistenkatu. Hankesuunnittelussa ei tehty selvitystä arkeologisista kustannuksista, vaan hankesuunnitelmassa todettiin, että arkeologiset löydökset ovat aikataulu- ja kustannusriski ja että välillä Sotalaistenkatu - Rettiginrinne hankevaraus on poikkeavasti 40 %, josta 20 prosenttiyksikön osuudella (0,6 milj. euroa) on varauduttu mm. arkeologiasta koituviin kustannuksiin.
Katusuunnitelman hyväksymisen yhteydessä (kylk 20.12.2022 § 494) kustannusarvio oli tarkentunut hankesuunnitelmavaiheen tilanteesta rakennussuunnitelmatasoisiksi ja oli yhteensä 6,24 M€.
Katusuunnitelman hyväksymisen yhteydessä esitetty hankesuunnitelmavaiheesta indeksikorjattu kustannusarvio koostui pyöräteiden toteutuskustannuksista 5,1 M€, liikennejärjestelykustannuksista 0,15 M€ ja kokonaishankkeeseen kiinteästi liittyneestä runkoviemärin saneerauksesta 0,992 M€, josta on hyväksytty erillinen hankekortti.
Taloudellinen loppuselvitys
Hanke valmistui pääosin joulukuussa 2024 ja taloudellinen loppuselvitys urakoitsijan kanssa pidettiin tammikuussa 2025. Loppuselvityksen sekä tilaajan erillishankintojen ja muiden kustannusten mukaisesti hankkeen kustannusjakauma on seuraava:
Urakkasopimuksen mukaiset työt | 3,87 milj. euroa |
Lisä- ja muutostyöt | 0,60 milj. euroa |
Määrämuutokset | 0,26 milj. euroa |
Ylijäämämassat ja murskeet | 0,26 milj. euroa |
Arkeologia | 1,09 milj. euroa |
Valvonta ja turvallisuuskoordinaattori | 0,10 milj. euroa |
Suunnittelu | 0,26 milj. euroa |
Rakennuttaminen ja viestintä | 0,03 milj. euroa |
Projektipankki ja muut kustannukset | |
|
|
Hankkeen kokonaiskustannukset | 6,49 milj. euroa |
Hankkeen kokonaiskustannusarvio | 6,24 milj. euroa |
Hankkeelle myönnetty avustus | 0,98 milj. euroa |
Hankkeen nettokustannus alittuivat | 0,73 milj. euroa |
Hankkeen kokonaisrahoitus oli yhteensä 6,242 M€. Lisäksi Traficom myönsi hankkeelle avustusta 0,984 M€, jolloin hankkeen nettokustannus alittaa kokonaiskustannusarviovarauksen yhteensä 0,73 M€.
Hankkeen toteutus
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 14.2.2023 § 62 pyöräteiden rakentamisen urakoitsijan valintakriteereistä ja että urakan kilpailutus voidaan käynnistää. Huleveden runkoviemäri esitettiin tehtäväksi yhdessä pyöräteiden rakentamisen kanssa.
Urakan alkaessa kesällä 2023 huomattiin jo alkuvaiheessa, että osa suunnitelluista rakenteista törmäsi olemassa oleviin johtoihin tai muihin maanalaisiin rakenteisiin. Työn aikana on mm. näiden vuoksi jouduttu tekemään lukuisia suunnitelmamuutoksia, jotka ovat aiheuttaneet lisätöitä ja -kustannuksia sekä loi painetta työnaikaisille liikennejärjestelyille ja aikataululle.
Hankkeen toteutusvaiheen aikana arkeologisten kaivuiden toteumatiedot toivat suunnitteluvaihetta tarkempia arvioita niiden kokonaiskustannuksista. Kaupunkiympäristöjohtajan päätöksellä 31.5.2024 §103 hankittiin arkeologiset tutkimukset vuodelle 2024 kohdistuville töille. Päätöksessä mainittiin, että helmikuuhun 2024 mennessä arkeologian kustannuksia oli syntynyt noin 0,7 milj. euroa ja siihen mennessä tehdyt ja tulevat kaivaukset huomioiden hankkeen arkeologian kustannusarvio oli 1,6 milj. euroa. Toteutussuunnitteluvaiheessa käytettävissä olleen arkeologisen selvityksen mukaisesti oli kustannusarvioon varattu 0,4 milj. euroa. Suunnitelmamuutoksella saatiin vähennettyä arkeologian kustannuksia ja toteumaksi muodostui 1,09 milj. euroa.
Itäiselle Rantakadulle oli hankesuunnitteluvaiheessa haettu avustusta valtion kävelyn ja pyöräilyn edistämisen investointiohjelmasta 2021-2023. Myönnettävillä valtionavustuksilla tuetaan ensisijaisesti hankkeita, joilla vaikutetaan vähentävästi liikenteen päästöihin sekä lisätään kävely- ja pyöräilymatkojen määrää ja kulkutapaosuutta parantamalla arkikävelyn ja -pyöräilyn olosuhteita ja houkuttelevuutta. Itäisen Rantakadun hanke sai myönteisen avustuspäätöksen ja vaikka hanke ei valmistunut avustuspäätöksen takarajan mukaisesti vuoden 2023 aikana, saatiin avustuksesta neuvoteltua ja avustusta eduskunnan päätöksellä siirrettyä vuodelle 2024. Avustusta myönnettiin lopulta 984.000 euroa.
Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:
Ehdotus Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi annettu selvitys Itäisen Rantakadun väli: Rettiginrinne - Sotalaistenkatu pyöräteiden rakentamisen toteutuneista kustannuksista.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Asian esitteli maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi.