Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 20 | 13.03.2025 |
4653-2024 (10 03 01)
Markulantien ja Tampereen valtatien risteysalueen runkolinjapysäkkeihin liittyvän vähäisen katusuunnitelmamuutoksen hyväksyminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 13.2.2025:
Taustaa
Suunnittelukohteesta on laadittu katusuunnitelma K 5730 152, joka on hyväksytty infran suunnittelupäällikön päätöksellä §75 6.9.2024.
Suunnitelmat
Suunnittelukohde sijoittuu kantasähköverkon voimalinjan välittömään läheisyyteen. Suunnittelutyön valmistuessa on pyydetty risteämälausunto kantaverkkoyhtiöltä. Lausunnossaan kantaverkkoyhtiö sallii voimalinjan johtoaukealle sijoittuvien linja-autopysäkkien parantamisen. Pysäkkikatokset tulee sijoittaa voimalinjan johtoaukean rakennusrajan ulkopuolelle.
Kaupunki on laatinut lausunnon takia uuden katusuunnitelman, jossa Markulantien ajoradan eteläpuolelle sijoittuvan linja-autopysäkin katos on poistettu. Pysäkki odotustiloineen sijoittuu kantasähköverkon voimalinjan johtoaukealle. Voimalinja sijoittuu katualueelle pituussuuntaisesti ja pysäkkikatokselle ei ole löydettävissä tarkoituksen mukaista paikkaa katutilasta.
Kadun eteläreunaan jalankulku- ja pyörätien ja ajoradan välisen välikaistan pintamateriaaliksi on vaihdettu betonikiveys.
Uusi katusuunnitelma korvaa kokonaisuudessaan edellisen.
Nähtävilläolo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 145 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuodelle 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
LiiteKatusuunnitelma Markulantie välillä Seunalankaari – Tampereen valtatie, K5730157, 31.1.2025
PäätösPäätin hyväksyä liitteen 1 mukaisen vähäisen katusuunnitelman.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
Liitteet:
Kypakyts § 20
Liite 1:Katusuunnitelma Markulantie välillä Seunalankaari ¿ Tampereen valtatie, K5730157, 31.1.2025