Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta9518.03.202514

2059-2025 (02 08 02)

Ferry Terminal Turku, kadut -urakan urakoitsijan valintakriteerit ja hankinnan käynnistäminen

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään Ferry Terminal Turku, kadut -nimisen urakan urakoitsijan valintakriteereistä päättämistä ja hankinnan käynnistämistä. Hankinnassa esitetään käytettäväksi rajoitettua menettelyä ja valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Kylk § 95

Salassa pidettävä, salauksen peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 6 §:n 1 momentin 2 kohta

Kaupunkiympäristö, projektijohtaja Antero Mäkilä 11.3.2025

Kaupunkiympäristön rakennuttaminen on valmistelemassa Ferry Terminal Turku, kadut - rakennusurakkaa. Rakennusurakka jakautuu sisäisesti kahteen erilliseen alueeseen, jotka ovat FT1 ja FT2. Eteläinen alue FT1 sijoittuu sataman, Turun linnan ja Juhana Herttuanpuistokadun väliselle alueelle ja pohjoinen alue FT2 sijoittuu satamakentän, Pahaniemen sillan ja Suikkilantien väliselle alueelle. Urakassa toteutetaan rakennussuunnitelmienosoittamassa laajuudessa muun muassa kaava-alueen vanhojen katujen ja pintarakenteiden peruskorjaamista, uusien katualueiden ja niihin liittyvän kunnallistekniikan rakentamisen, puistojen, valaistuksen, vesihuollon ja hulevesialtaiden rakentaminen, sekä Vientikadun pohjoispäädyn tasoristeyksen muutostyöt, sisältäen suunnitellut ratamuutokset. Urakka-aika alkaa elokuussa 2025 ja päättyy marraskuussa 2028.

Kustannukset

Kaupunginvaltuusto päätti 19.6.2023 § 142 asemakaavan hyväksymisen yhteydessä hyväksyä Ferry Terminal Turku -asemakaavan toteuttamisen yleisten alueiden kustannusarvion vaihteluväliksi 29–54 miljoonaa euroa (alv 0 %), joka koostuu kaava-alueen yleisten alueiden (katujen ja suojaviheralueiden) kustannuksista (vaihteluväli 20-38 miljoonaa euroa) ja kaava-alueen toteuttamisen edellyttämien ulkopuolisten alueiden kustannuksista (vaihteluväli 9–16 miljoonaa euroa). Asemakaavavaiheessa kustannusarviot perustuivat hankeosalaskentaan ja kustannuksia arvioitaessa käytettiin maanrakennuskustannusindeksin pistelukua 129,35 (2015=100, helmikuu 2022). Arvio ei ole sisältänyt rakennusten purkamisen kustannuksia, kaikkia vesihuollon rakentamisen ja johtosiirtojen kustannuksia.

Hankkeen tarkentunut kustannusarvio toteutussuunnittelun yhteydessä tehtyjen rakennussuunnitelmien osalta on kaava-alueen yleisten alueiden osalta 31,14 M€ sekä kaava-alueen toteuttamisen edellyttämien ulkopuolisten alueiden osalta 4,83 M€. Kustannusarvio ei sisällä Juhana-Herttuan puistokadun kaava-alueen ulkopuolisia osuuksia, joita ei toteuteta urakan yhteydessä.

Kustannusarvio sisältää hulevesiviemärien rakentamisen sekä kaupungille kuuluvan kustannusosuuden vesihuollon rakentamisesta. Kustannusarvio ei sisällä Turun vesihuollon kustannuksia, rakennusten purkamisen kustannuksia, kaikkia vesihuollon rakentamisen ja johtosiirron kustannuksia eikä toteutussuunnittelun aikaisia kustannuksia.

Urakan yhteydessä mahdollisesti toteutettavien katosten ja kulkukäytävien alustava kustannusarvio on 2 M€, jotka eivät sisälly kustannusarvioon.

Pilaantuneiden maiden puhdistus suoritetaan töiden yhteydessä. Kustannukset osoitetaan maankäyttösopimuksen mukaisesti kiinteistönomistajalle.

Talousarviossa on vuodelle 2025 varattu Ferry Terminal Turku asemakaavan katujen rakentamiseen 10 M€. Taloussuunnitelmassa on varauduttu myös vuosina 2026-2028 tehtäviin investointeihin (vuodelle 2026 10 M€, vuodelle 2027 20 M€.

Urakkahinta sidotaan Maanrakennuskustannusindeksin 2015=100 M-osaindeksiin. Indeksin peruspisteluku on sopimuksen allekirjoitushetkellä viimeisin virallinen julkaistu pisteluku.

Indeksikorjausta ei suoriteta bonuksille eikä välitavoitteiden viivästyssakoille.

Kannustinpalkkio

Urakoitsijalle varataan suuruudeltaan 350.000 euroa (alv 0 %) kannustinpalkkio mikä sisältää yhteensovituksesta ja välitavoitteiden saavuttamisesta kertyvän palkkion.

Hankinta

Urakkamuotona on tavoite- ja kattohintainen projektinjohtourakka.

Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta ja hankinnasta tullaan tekemään hankintalain edellyttämä hankintailmoitus.

Hankinta toteutetaan käyttäen rajoitettua menettelyä ja kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on paras hinta-laatusuhde

Rajoitettu menettely on kaksivaiheinen hankintamenettely. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään päätös siitä, mitkä ehdokkaat valitaan tarjouskilpailuun. Toisessa vaiheessa tarjoajat jättävät tarjouksensa, ja hankintayksikkö päättää hankinnan toteuttajasta. Ajankäytöllisesti ja menettelyllisesti olisi perusteltua, että ensimmäisen vaiheen päätöksen tarjoajien valinnasta tekisi viranhaltija. Varsinainen hankintaa koskeva päätös tuodaan toimivaltaiseen toimielimeen​ päätettäväksi.

Soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tarjousten tekijöille asetetaan seuraavat kelpoisuusvaatimukset, joiden on täytyttävä, jotta tarjoaja hyväksytään tarjouskilpailuun:

Tarjoajalla tulee olla Y-tunnus.

Tarjoajan tulee olla huolehtinut verojen, sosiaaliturvamaksujen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta. Tarjoaja voidaan kuitenkin hyväksyä, jos laiminlyötyjen maksujen osalta on maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma.

Tarjoajalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden taloudelliset edellytykset hankinnan suorittamiseen. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan ja soveltuvuusvaatimusten täyttymiseksi ilmoitettujen alihankkijoiden (ns. ”voimavara-alihankkija”) luottokelpoisuuden tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -suosituksen (2023 aloitetun uudistuksen mukainen) mukaan vähintään tyydyttävä (A). Muun vastaavan luottotietolaitoksen (ei pankin) luottokelpoisuusluokitus tulee olla vähintään tätä vastaava.

Tarjoajan vuosittaisen kokonaisliikevaihdon tulee olla vähintään neljäkymmentä (40) miljoonaa euroa kahdella viimeisellä kahdentoista kuukauden pituisella tilikaudella. Liikevaihtovaatimuksen tulee täyttyä molemmilla tilikausilla.

Tarjoajan tulee olla merkitty kaupparekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä.

Urakoitsijan tulee noudattaa kaikkien työntekijöiden työsuhteissa voimassa olevaa alan valtakunnallista työehtosopimusta.

Tarjoajalla on voimassa oleva vastuuvakuutus, joka on riittävä suhteessa hankinnan laajuuteen ja riskeihin nähden ja joka kattaa tässä työssä tilaajalle, kolmannelle osapuolelle tai tämän omaisuudelle aiheutuneet vahingot.

Tarjoajan tulee olla ottanut tapaturmavakuutuslaissa (608/1948) tarkoitetun vakuutuksen.

Tarjoajan on esitettävä tarjouslomakkeella, miten se tulee järjestämään urakkaohjelman mukaisen vakuuden. Lomakkeessa on ilmoitettava vakuuden muoto ja vakuuden antaja.

Tilaaja hyväksyy ulkomaisen vakuudenantajan vain siinä tapauksessa, että vakuudenantajalla on sivukonttori tai muu tilaajan hyväksyttävissä oleva edustaja Suomessa.

Tarjoajan tulee toimittaa yllä mainittujen vaatimusten täyttymisestä tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyt todistukset, jotka eivät saa olla kolmea (3) kuukautta vanhempia.

Ehdokkaan tulee esittää kolme (3) vähimmäisvaatimukset täyttävää referenssihanketta.

Ehdokas voi käyttää referenssihankkeiden vaatimusten täyttämiseen omia tai ehdokasryhmittymän kyseessä ollessa, jonkun ryhmittymään kuuluvan yrityksen referenssihankkeita tai voimavara-alihankkijan referenssihankkeita. Referenssihankkeella tarkoitetaan tässä infrarakentamiskohdetta koskevaa rakennusurakkaa. Rakennusurakka on yhden urakkasopimuksen (ei useiden sopimusten) muodostama työkokonaisuus.

Tarjoajalla on ennen urakkasopimuksen allekirjoitusta seuraavat kolmannen osapuolen todentama sertifioinnit (esim. RALA:n)

-​ Laadunvarmistus sertifikaatti, ISO 9001

-​ Ympäristöjärjestelmän sertifikaatti, ISO 14001

Tarjoajaan ei saa kohdistua Euroopan Unionin neuvoston määrittämiä pakotteita.

Liite 1​Tarjouspyyntö 11.3.2025

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että:

- Ferry Terminal Turku kadut -nimisen urakan hankinta voidaan käynnistää edellä kuvatuin taloudellisin ja teknisin minimivaatimuksin ja liitteen 1 mukaisella tarjouspyynnöllä,

- hankinnassa käytetään rajoitettua menettelyä ja valintaperusteena on hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous,

- kaupunkirakentamisjohtaja oikeutetaan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa teknisluonteisia muutoksia ja lisäyksiä, allekirjoittamaan tarjouspyyntö mahdollisine lisäkirjeineen, sekä tekemään tarjoajien valintapäätöksen (5 parhaan ehdokkaan valinta tarjousvaiheeseen), ja

- pöytäkirja tämän asian kohdalta tarkastetaan heti.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen


Liitteet:

Kylk § 95
Liite 1:Tarjouspyyntö pvm 11.3.2025