Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu 
Liikennesuunnittelupäällikkö2303.03.2025 

1740-2025 (08 00 00)

Lähettipysäköintikokeilu Kauppahallin korttelissa

Kaupunkiliikkumisen ratkaisut, projektisuunnittelija Nelli Korpela ja logistiikka-asiantuntija Pirkka Pajumäki:​

Piirustusnumero

L 7364 008, ote 14.1.2025​

Kadut/alue

Kauppahallin pysäköintialue​

Kaupunginosa

VII​

Sisältö ja perustelut

Ruokalähettiliikenne on kasvanut keskustan alueella huomattavasti niillä kaduilla, joilla on paljon ravintolatoimintaa. Kasvaneet lähettimäärät näkyvät varsinkin Aurakadun ja Eerikinkadun joukkoliikennealueella, jossa lähetyksiä noutavat kuljettajat pysäyttävät ajoneuvojaan tilausten noutojen ajaksi mm. bussipysäkeille ja jalkakäytäville. Vaikka alueen liikennejärjestelyt sallivat ajokieltoalueelta poistumisen Aura- ja Eerikinkadun kautta, Aurakadun ja Eerikinkadun läpiajokieltoa ei usein noudateta, sillä lähettien työsovellukset eivät lähtökohtaisesti huomioi alueen liikennejärjestelyitä vaan ohjaavat lähetin aina suoraan noutokohteeseen.

Ruokalähettiliikenteen ohjaamiseksi pois Aurakadun ja Eerikinkadun jalkakäytäviltä ja bussipysäkeiltä osoitetaan Kauppahallin parkkipaikalta kaksi pysäköintipaikkaa lähettiliikenteen tarpeisiin. Paikat merkitään lähettipysäköinnin osoittavalla lisäkilvellä sekä pysäköinnin aikarajoituksen osoittavalla merkillä. Pysäköinti säilyy ruokaläheteille osoitettujen paikkojen osalta maksullisena. Osoitettua kohdetta ja käyttäjiä seurataan valvontakameran kuvatunnistuksen kautta. Tunnistuksen kohteena ovat lähettien laukut, jotka ovat erittäin tunnistettavia (punainen, sininen ja musta). Pilotista koituu kuluja mm. soveltuvan kameran hankkimisesta ja sen vaatimista asennustöistä. Kulut katetaan Keskustan kärkihankkeesta Kaupunkiliikkumisen ratkaisuille osoitetuista rahoista. Kokeilun ajatuksena on testata, saadaanko lähettiliikennettä ohjattua kaupungin kannalta soveltuvampiin paikkoihin tarjoamalla osoitettuja pysäköintipaikkoja Woltille ja Foodoralle. Pysäköintipaikat ovat käytössä määräaikaisesti, kunnes kauppahallin korttelin muutostyöt alkavat.

Kokeilu toimii lisäksi Kestävän kaupunkilogistiikkasuunnitelman toimenpiteiden A4 (Keskusta-alueen kuormaus- ja pysäköintipaikkaverkoston järjestelmällinen kehittäminen), B2 (Käynnistetään työ reaaliaikaisen tavaraliikenteen seurantapalvelun käyttöön ottamiseksi) ja D5 (Kokeillaan ja edistetään kaupunkiympäristöön soveltuvia citylogistiikan ratkaisuja) käynnistämisessä.

Liite 1​Liikenteenohjaussuunnitelma​

Liikennesuunnittelupäällikkö Maija Norava:

Päätös​Päätin hyväksyä muutokset kauppahallin pysäköintipaikkoihin liitteen 1 mukaisesti.

Maija Norava

​liikennesuunnittelupäällikkö

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
tpvAalto Antti
tiedHietanen Tommi
tiedJokinen Heidi
tiedKuisma Kirsi
tiedLehtinen Kalle
tiedLeimu Mikko
tiedLinna-alho Jonne
tiedNikitin Andreas
tiedOhls Maarit


Liitteet:

Kypalisu § 23
Liite 1:Liikenteenohjaussuunnitelma