Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta7604.03.20258

7866-2024 (08 00 00)

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Pitkämäenkadulla välillä Naantalin pikatie - Klinkkerikatu (074 Pitkämäki)

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Pukkilan asemakaava-alueeseen liittyvät, Pitkämäenkatua koskevat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat. Suunnitelmissa on painotettu liikenneturvallisuuden parantamista sekä ympäristön laadukkuutta.

Kylk § 76

Kaupunkiympäristö, kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Matias Virta ja kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu Kari Linnakoski 12.2.2024:

 

Taustaa

 

Pukkilan alueen asemakaava on kuulutettu voimaan 17.10.2020. Kaava luo puitteet asuin-, liike-, toimisto- ja palveluasumisen toimintojen muodostumiselle sekä päiväkoti- ja teollisuustoiminnolle. Kaavan myötä Turun keskusta-alue laajenee Naantalin suuntaan.

 

Pitkämäenkadun katusuunnittelu on jatkoa Pukkilan asemakaava-alueen suunnittelulle. Suunnittelualueen itäpuolella Pukkilan asemakaavasta on laadittu rakennussuunnitelmat vuonna 2022.

 

Suunnittelukohde

 

Suunnittelualue sijoittuu Pitkämäenkadulle Pitkämäen kaupunginosaan. Pitkämäenkatu on alueellinen kokoojakatu, joka yhdistää Pitkämäen alueen asuinalueet Naantalin pikatien kautta Turun keskustaan sekä valtatie 8:n ja maantie 185:n suuntiin.

 

Suunniteltu osuus Pitkämäenkadusta alkaa Klinkkerinkadun ja Manhattanin liikekeskuksen liittymien pohjoispuolelta ja kulkee suunnittelualueen läpi noin 140 metriä etelään rajautuen Naantalin pikatiehen ennen suojatietä. Lännessä suunnittelualue rajautuu Manhattanin liikekeskukseen ja idässä Klinkkerinkatuun ja Kaakelitehtaanpuistoon. Suunnittelualueen sijainti opaskartalla on esitetty kuvassa 1.

 

Kuva 1. Suunnittelualue.

 

Alueen asemakaava on tullut voimaan 14.4.1990. Kaavaan sisältyy osa Pitkämäenkadun katualueesta sekä liike- ja toimistorakennusten korttelialueita. Alueella on vireillä Pitkämäen liikekeskuksen asemakaavanmuutos, johon Pitkämäenkadun katualue sisältyy. Suunnittelualueen itäpuolella sijaitsee nykyistä kerrostaloasutusta ja alueelle on rakenteilla lisää kerrostaloja. Manhattanin liikekeskus sijaitsee suunnittelualueen länsipuolella. Pohjoisessa Vehkaniitunkadun varrella on pientaloasutusta. Suunnittelualue sijaitsee rakennetulla alueella.

 

Pitkämäenkadun katualueen leveys vaihtelee 22–51 m välillä. Pitkämäenkadun poikkileikkaus muuttuu etelä-pohjoissuuntaan kaksikaistaisesta yksikaistaiseksi ja pohjois-eteläsuunnassa kaksikaistaisesta kolmikaistaiseksi. Pitkämäenkadun molemmin puolin on yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät. Suunnittelualueella Pitkämäenkadun yli on jalankulkijoille kaksi suojatietä (Klinkkerikadun pohjois- ja eteläpuolella). Lisäksi Manhattanin liikekeskuksen liittymän yli on suojatie. Molemmin puolin Pitkämäenkatua on myös linja-autopysäkit.

 

Suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelun ensisijaisena tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen. Suunnittelun kohteena ovat Pitkämäenkatu, sekä siihen välittömästi liittyvät jalankulku- ja pyörätiet sekä Manhattanin liittymä. Klinkkerikatu on suunniteltu aiemmin, eikä siihen olla tekemässä muutoksia. Suunnittelun pohjana on toiminut alueesta aikaisemmin laadittu liikenteenohjaussuunnitelma.

 

Suunnitelma

 

Kuvassa 2 on esitetty ote Pitkämäenkadun katusuunnitelmasta. Suunnitelmassa Klinkkerikadun eteläpuolisen ajoradan eri ajosuunnat on erotettu toisistaan 12 cm korkealla saarekkeella. Saareke jatketaan yhtenäisenä Naantalin pikatien puoleisesta suojatiestä Klinkkerikadun eteläpuoliseen suojatiehen saakka. Klinkkerikadun pohjoispuolella olevalle suojatielle lisätään 2,5 m leveä saareke ja Klinkkerikadun eteläpuolella olevan suojatien kohdalta etelään suuntautuvan ajoradan leveyttä kavennetaan nykyisestä kolmesta kaistasta kahden kaistan levyiseksi. Manhattanin liikekeskuksen liittymää kavennetaan nykyisestä noin 23 metristä noin 15,5 metriin. Suunnitteluratkaisuilla lyhennetään kadun ylitysmatkoja. Lisäksi nykyisten saarekkeiden, suojateiden ja reunalinjojen sijoittelua hienosäädetään siten, että kulkureitit kaikilla liikennemuodoilla ovat luontevampia ja turvallisempia.

 

Lännen puoleisen pysäkin viiste sekä pysäkki sijoittuvat Klinkkerikujan ja Naantalin pikatien välille. Pysäkin jälkeen ajorata levenee kolmikaistaiseksi. Nykyinen lännen puoleinen pysäkkikatos säilytetään. Idän puoleiselle pysäkille on suunniteltu pysäkkilevennys. Pysäkin seisontatilan pituus on 20 metriä. Pysäkin vieressä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka yhdistyy Kaakelitehtaanpolun pyöräteihin.

 

Kadun poikkileikkaus on reunatuellinen. Reunatuen korkeus Pitkämäenkadulla on 12 cm, paitsi tonttiliittymissä ja suojateiden kohdilla 4 cm. Pitkämäenkadun ylittävissä suojateissä on pyöräilijöille luiskatut reunatuelliset osat ja jalankulkijoille madalletut reunatuelliset osat. Ajoradan kulutuskerroksena on asfaltti. Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän kulutuskerros on asfaltti. Reunatuet ovat betonisia. Pitkämäenkadun valaistusta parannetaan suojateiden kohdilla.

 

Esteettömyys on huomioitu suojateiden kohdilla edellä mainituin reunatukiratkaisuin. Linja-autopysäkeille on suunniteltu 30 cm leveät varoitusalueet betonisista huomiolaatoista.

 

Kuva 2. Ote katusuunnitelmasta.

 

Pitkämäenkadun tasausta muutetaan ennen Saukonojaa ja sen kohdalla. Nykyisellään katu on painunut Saukonojan alittavien putkien pohjois- ja eteläpuolelta, mikä on aiheuttanut kadulle epätasaisuutta. Tasausta nostetaan Saukonojan jälkeen 20–30 cm ja leikataan 15 cm putkien kohdalla. Pituuskaltevuus pidetään 7 promillessa. Näin parannetaan kadun kuivatusta.

 

Pitkämäenkadun alla kulkee nykyinen hulevesiviemäri. Kadun kaltevuudet on suunniteltu siten, että hulevedet johdetaan nykyisiin hulevesikaivoihin. Pitkämäenkadun tulvareitti on huomioitu kadun tasaussuunnittelussa. Tulvatilanteessa hulevedet päätyvät Pitkämäenkadun ali kulkevaan Saukonojaan.

 

Reuna-alueet nurmetetaan. Kaakelitehtaanpuistoon jo suunnitellut viherratkaisut pysyvät ennallaan.

 

Kustannukset

 

Pitkämäenkadun parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 285.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024). Kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen.

 

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Suunnitelmat ovat olleet nähtävillä 27.1.2025 10.2.2025 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut muistutuksia nähtävillä olon aikana.

 

Liite 1                                  Pitkämäenkadun katusuunnitelma K 5500 021, 22.1.2025

 

Liite 2                                  Ote Pitkämäenkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 2419 004, 19.12.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja   Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1 ja 2 mukaisesti.

 

Päätös          Ehdotus hyväksyttiin.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 76
Liite 1:Pitkämäenkadun katusuunnitelma K 5500 021, 22.1.2025
Liite 2:Ote Pitkämäenkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 2419 004, 19.12.2024