Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta25.02.20258

7768-2023 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Asuntojen sijoittaminen ullakolle ja myymälätilan käyttötarkoituksen muutos asunnoiksi, Nummi (P 2023-1180)

Tiivistelmä:

Hakemuksessa on kyse kahden asunnon sijoittamisesta ullakolle ja myymälätilan käyttötarkoituksen muutoksesta kahdeksi asunnoksi. Autopaikkoja ja oleskelu- ja leikkipihaa ei toteuteta asemakaavan vaatimaa määrää. Ullakon asuntojen osalta asuinhuoneelle asetetut vaatimukset eivät täyty. Poikkeamista puolletaan ehdollisena siten, että hakemus hyväksytään muilta osin paitsi ullakolle sijoitettavien asuntojen osalta.

Kylk §

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 17.2.2025:​

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Nummen kaupunginosan (011), korttelin 42 tontti 15, pinta-ala 432 m2

Osoite: Vanha Hämeentie 28​

Hakija​

Asunto Oy Turun Vanha Hämeentie 28​

Rakennushanke

- Sijoitetaan kaksi asuntoa rakennuksen ullakolle ja muutetaan 1. kerroksen myymälätila kahdeksi asunnoksi. Muutosten jälkeen rakennuksessa on 10 asuntoa.

- Tällä hetkellä kerrosala 400 k-m2, muutosten jälkeen 450 k-m2 (ullakon asunnot 50 k-m2).

Kaavoitustilanne​

Alueella on voimassa asemakaava, joka on tullut voimaan 10.12.1988. Rakennuspaikkaa koskevat seuraavat kaavamääräykset:​

AL-1: Asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialue. Alueella saa rakentaa asuin- ja liikerakennuksen, jonka kerrosalasta enintään 1/2 saa olla liike- tai toimistotilaa. Liiketilat tulee sijoittaa ensimmäiseen kerrokseen.​

II: Roomalainen numero osoittaa rakennusten, rakennuksen tai sen osan suurimman sallitun kerrosluvun.​

450: Rakennusoikeus kerrosalaneliömetreinä.​

30 dB: Merkintä osoittaa rakennusalan sivun, jonka puoleisten rakennuksen ulkoseinien sekä ikkunoiden ja muiden rakenteiden ääneneristävyyden liikennemelua vastaan on oltava vähintään 30dB (A).​

Asuin- sekä asuin- ja liikerakennusten korttelialueille on järjestettävä 1 autopaikka kutakin asuntoa kohden kuitenkin 1 ap kutakin asuntokerrosalan 100 m2 kohti sekä yksi autopaikka kutakin liikekerrosalan 100 m2 kohti. Katon kaltevuus 15 astetta - 30 astetta. Tontilla on varattava leikkiin ja muuhun oleskeluun sopivaa yhtenäistä aluetta vähintään 10 m2 asuntoa kohti. Rakentamatta jäävä tontin osa, jota ei käytetä leikkialueeksi tai liikenteeseen on istutettava ja pidettävä puistomaisessa kunnossa.​

Poikkeukset MRL 58 §:

- Pääkäyttötarkoituksen mukaisten tilojen (2 kpl asuntoja) sijoittaminen ullakolle.

- Autopaikkoja toteutetaan 3 kpl (kaavan vaatimus 10 ap).

- Leikki- ja oleskelutilaa toteutetaan tontille 60 m2 (kaavan vaatimus 100 m2).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Naapureiden kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei tehty.​

Hakijan kuuleminen​

Hakijalle on varattu tilaisuus antaa vastineensa ehdollisesta päätösehdotuksesta. Hakija on antanut vastineensa, joka on päätöksen oheismateriaalina. Päätösesitystä on osin täydennetty vastineen johdosta.​

Vastineen mukaan poikkeamishakemus tulisi hyväksyä kaikkien haettujen poikkeusten osalta. Perusteluina on nostettu esiin pääasiassa taloudellisia syitä. Lisäksi on muun ohella todettu, että taloyhtiö voi harkita korvaavien, esimerkiksi kahden autopaikan hankkimista lähialueelta.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).​

Viranomaisluvat ja lausunnot​

Tonttipalvelut: puoltava​

Päätöksen perustelut​

Rakennuspaikka sijaitsee Nummen kaupunginosassa asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueella. Poikkeamishakemuksessa on kyse rakennuksen (1033534132) ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevan liiketilan käyttötarkoituksen muuttamisesta kahdeksi asunnoksi sekä kahden asunnon sijoittamisesta rakennuksen ullakolle. Muutosten jälkeen rakennuksessa on 10 asuntoa ja rakennuksen kerrosalaksi tulee 450 k-m2.

Asemakaavassa rakennuksen kerrosluvuksi on merkitty II, mistä poiketen ullakolle on hakemuksen mukaan esitetty sijoitettavaksi kaksi asuntoa.​ Hakijan perusteluiden mukaan ullakolla sijaitsevat varastotilat ovat aiemmin 1970-1980-luvuilla muutettu kahdeksi yksiöksi ilman rakennuslupaa ja kyseiset tilat ovat olleet asuinkäytössä siitä saakka. Perusteluiden mukaan poikkeaminen ei muuta nykytilannetta millään tavalla ja yksiöt ovat olleet kysyttyjä koko ajan. Hakijan perusteluiden mukaan ullakon varastoille ei ole tarvetta rakennuksessa, sillä pohjakerroksessa on riittävästi varastotilaa (ulkoväline- ja häkkivarasto).

Myymälätilan käyttötarkoituksen muutosta hakija on perustellut sillä, että myymälätila on saneerattava, jotta siihen saisi vuokralaisen. Myymälään ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana löytynyt yhtiölle kannattavaa vuokralaista, minkä vuoksi on taloudellisesti liian riskialtista saneerata tilat myymäläkäyttöön. Perusteluiden mukaan alueen asunnot ovat hyvin vuokrattuja, joten taloyhtiölle on edullisempaa ja riskittömämpää muuttaa myymälätilat kahdeksi asunnoksi.

Kun kaksi asuntoa sijoitetaan ullakolle ja ensimmäisen kerroksen myymälätila muutetaan kahdeksi asunnoksi, tulee käyttötarkoituksen muutoksen myötä tontilla sijaitsemaan yhteensä 10 asuntoa. Voimassa olevan asemakaavan mukaan autopaikkoja tulee toteuttaa yksi autopaikka kutakin asuntoa kohden. Hakemuksen mukaisen rakentamisen myötä autopaikkoja tulisi toteuttaa asemakaavan mukaisesti 10 ap. Poikkeamishakemuksen mukaan autopaikkoja on mahdollista toteuttaa ainoastaan kolme. Hakijan perusteluiden mukaan autopaikkojen tarve ei kasva nykytilanteesta, sillä rakennuksen laskennallinen henkilömäärä ei muutu ja liiketilan mahdollinen asiakasliikenne jää pois. Perusteluina on myös esitetty alueen hyvät julkisen liikenteen yhteydet.

Asemakaavassa on edellytetty, että tontilla on varattava leikkiin ja muuhun oleskeluun sopivaa yhtenäistä aluetta vähintään 10 m2 asuntoa kohti. Rakentamatta jäävä tontin osa, jota ei käytetä leikkialueeksi tai liikenteeseen on istutettava ja pidettävä puistomaisessa kunnossa. Poikkeamishakemuksen mukaan tontille on mahdollista toteuttaa vain 60 m2 leikki- ja oleskelualuetta. Tältä osin hakija on perustellut poikkeusta sillä, että joukkoliikenteellä ja polkupyörällä on hyvät kulkuyhteydet kaupungin virkistysalueille ja puistoihin.

Hakijalta on pyydetty selvitys ullakon korkeudesta, huonekorkeudesta ja siitä, täyttyvätkö asuinhuoneelle asetetut vaatimukset (Ympäristöministeriön asetus asuin-, majoitus- ja työtiloista). Hakijan selvityksen mukaan huonekorkeus ullakolla ei täytä asetuksen 2,5 metrin vaatimusta ja toisen asunnon pinta-ala alittaa asetuksessa vaaditun 20 m2:n vähimmäiskoon. Lisäksi selvityksen mukaan toisen asunnon ikkunapinta-ala alittaa asetuksessa vaaditun. Hakijan mukaan ullakon asuntojen huonejärjestystä on mahdollista muuttaa niin, että molempien asuntojen pinta-ala on vähintään 20 m2. Myös ikkunapinta-alaa on mahdollista muuttaa niin, että molemmissa asunnoissa asetuksen vaatimus täyttyy.

Mikäli ullakolle sijoitetaan kaksi asuntoa ja myymälätilat muutetaan kahdeksi asunnoksi, asemakaavan mukainen autopaikkamäärä ei täyty vajauksen ollessa seitsemän autopaikkaa. Vastaavasti asemakaavan vaatima leikkiin ja muuhun oleskeluun soveltuva alue ei ole riittävä, vaan vajausta jää 40 m2. Turun kaupungin voimassa olevan rakennusjärjestyksen mukaan kävely- ja pyöräilyvyöhykkeellä (alle 3 km keskustasta) kerrostalotontilla tulee autopaikkoja toteuttaa vähintään 1 ap / 2 asuntoa. Siten vajausta rakennusjärjestyksen mukaiseen autopaikkamäärään olisi edelleen kaksi autopaikkaa. Sillä seikalla, että korvaavat kaksi autopaikkaa voidaan mahdollisesti hankkia lähialueelta, ei poista poikkeamisen tarvetta, sillä autopaikat on lähtökohtaisesti osoitettava tontilta. Poikkeamispäätöksen jälkeen hankkeelle tulee hakea rakentamislupaa ja rakennusvalvonnan näkökulmasta tällä huonekorkeudella lupa ei olisi myönnettävissä ottaen huomioon, etteivät ullakolle sijoitettavat asunnot ole asuinhuoneen osia, vaan itsenäisiä asuntoja. Haetut poikkeukset kokonaisuutena arvioiden aiheuttavat maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n vastaisesti haittaa kaavoitukselle ja kaavan toteuttamiselle. Hakijan perusteluiden mukaan ullakon varastotilat on jo aiemmin vuosikymmeniä sitten muutettu kahdeksi yksiöksi ilman rakennuslupaa, ja tilat ovat olleet asuinkäytössä siitä saakka. Varastotilojen muuttamista asunnoiksi ilman tarvittavia lupia ei voida pitää maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamana erityisenä syynä poikkeamiselle. Hakijan vastineen mukaan kaupunki ei ole puuttunut ullakon asuntojen luvattomaan muutokseen, mitä ei myöskään voida pitää erityisenä syynä. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muuttaminen on rakentamisluvan (aiemmin rakennusluvan) edellyttävä toimenpide, ja luvan hakeminen on kiinteistön haltijan vastuulla. Mikäli kiinteistön haltija ei hae tarvittavia lupia ennen rakennustöihin ryhtymistä, kyseessä on luvaton rakentaminen, joka tulee rakennusvalvonnan tietoon useimmiten esimerkiksi naapurin tai osakkeenomistajan tekemänä toimenpidepyyntönä. Tässä tapauksessa rakennusvalvontaan ei ole tehty toimenpidepyyntöä, eikä luvaton rakentaminen ole tullut rakennusvalvonnan tietoon muullakaan tavalla. Siten rakennusvalvonta ei ole voinut puuttua asiaan, eikä asiaan puuttumattomuus tarkoita, että käyttötarkoituksen muutos olisi hyväksytty. Hakija on vastineessaan nostanut esiin perusteluina taloudellisia syitä, joita ei myöskään voida pitää lain tarkoittamana erityisenä syynä poikkeamiselle.

Edellä esitetyin perustein poikkeamishakemusta voidaan puoltaa ehdollisena siten, että hakemus hyväksytään muilta osin paitsi ullakolle sijoitettavien asuntojen osalta. Mikäli hanke toteutetaan ehdon mukaisesti, eli ullakon asunnot jätetään toteuttamatta, on poikkeus autopaikkamäärästä ja oleskelupihasta pienempi. Vajausta asemakaavan edellyttämään leikki- ja oleskelualueeseen jäisi 20 m2. Vajausta autopaikkojen osalta asemakaavan edellyttämään autopaikkamäärään jäisi 5 ap, kuitenkin rakennusjärjestyksen mukaiseen mitoitukseen vain 1 ap.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy myymälätilan käyttötarkoituksen muutoksen osalta. Päätökseen liitetyn ehdon kanssa poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista (MRL 171 §).

Liite 1​Asemapiirros 16.10.2023

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Hakijan perustelut poikkeuksille 16.10.2023

Oheismateriaali 3​Hakijan vastine ehdolliseen päätösehdotukseen​

Karttalinkki​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 16.10.2023 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavalla ehdolla:

- Hakemus hyväksytään muilta osin paitsi ullakolle sijoitettavien asuntojen osalta.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 1150 euroa sekä naapurien kuulemisen johdosta 70 euroa/kuultava kiinteistö (6 kpl), yhteensä 1570 euroa.​

Päätöksen voimassaolo​

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.​

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 8
Liite 1:Asemapiirros 16.10.2023
Oheismateriaali 1:Sijaintikartta
Oheismateriaali 2:Hakijan perustelut poikkeuksille 16.10.2023
Oheismateriaali 3:Hakijan vastine ehdolliseen päätösehdotukseen