Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö | |||
Kaupunkiympäristöjohtaja | 36 | 18.02.2025 |
1414-2025 (02 08 00)
Hankekortti: Kupittaankatu väli Sepänkatu - Uudenmaankatu katurakenteen korjaus ja liikenneturvallisuuden parantaminen
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari 8.1.2025:
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.2.2023 §32 Infrahankkeiden tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen, joka korvaa 23.9.2019 §139 kaupunginvaltuustossa hyväksytyn Infrahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen kokonaisuudessaan. Ohjeen mukaan hankekortti laaditaan kustannusarvioltaan tai sen vaihteluvälin keskiarvon ollessa yli miljoonan euron, mutta alle 3 miljoonan euron strategisesta hankkeesta sekä alle 3 miljoonan euron yksittäisestä perusinvestointihankkeesta. Hankekortin laatii kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden kaupunkirakentamisen palvelualue ja sen hyväksyy kaupunkiympäristöjohtaja päätöspöytäkirjallaan. Hallintosäännön 54 §:n mukaisesti kaupunkiympäristöjohtaja hyväksyy infrahankkeiden hankekortit, joiden kustannusarvio tai kustannusarvion vaihteluvälin keskiarvo on alle 3 miljoonaa ja infrahankkeiden hankelistat, joissa yksittäisen hankkeen kustannusarvio on alle 3 miljoonaa euroa.
Kupittaankatu väli Sepänkatu – Uudenmaankatu katurakenteen korjaus ja liikenneturvallisuuden parantaminen on em. ohjeen mukainen yksittäinen perusinvestointi, josta tehdään hankekortti. Hankekortissa esitetään mm. kuvaus hankkeesta, laajuus, kustannukset, hankkeen kytkeytyminen muihin hankkeisiin ja mahdollinen toteutusaikataulu. Hankkeen arvioitu kustannusarvio on 2 050 000 euroa (alv 0 %), sisältäen 15 %:n hankevarauksen.
Hankekortin on valmistellut suunnitteluinsinööri Anu Kinnari. Hankekortin valmistelussa ovat olleet mukana myös kaupunkirakentamisesta vastaava rakennuttaja Niina Oksanen sekä kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuudesta liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Satomaa.
Hankkeen tavoitteena on uusia kadun päällysrakenteet, korjata kadun reuna-alueiden syvät painumat, ja parantaa kadun kuivatusta lisäämällä ritiläkaivoja. Kadun poikkileikkaus on tarkoitus suunnitella vastaamaan alueen luonnetta ja rauhoittamaan katua.
Hankkeen tavoitteena on myös liikenneturvallisuuden parantaminen, vähentää tarpeetonta läpiajoliikennettä ja alentaa ajonopeuksia muun muassa muotoilemalla risteysalueita uudelleen. Lisäämällä jalankulun ja pyöräilyliikenteen turvallisuutta.
Kupittaankadun järjestelyt vaikuttavat myös Kaskenkadulla välillä Itäinen Pitkäkatu–Kupittaankatu siten, että linja-autopysäkkejä ja pyörätiejärjestelyjä selkeytetään liikenneturvallisuuden ja käytettävyyden parantamiseksi. Kestävien kulkumuotojen olosuhteiden parantamisella kannustetaan liikkumiseen jalkaisin, pyöräillen ja linja-autolla. Tämä on linjassa kaupungin kulkumuotomuutostavoitteiden kanssa.
Tämän hankekorttipäätöksen osalta Kupittaankatu välillä Sepänkatu – Uudenmaankatu esitetään peruskorjattavaksi liikenteellisen turvallisuuden parantamiseksi.
Liite 1Hankekortti: Kupittaankatu väli Sepänkatu – Uudenmaankatu katurakenteen korjaus ja liikenneturvallisuuden parantaminen
Maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi:
PäätösPäätin hyväksyä liitteen 1 mukaisen Kupittaankadun väli Sepänkatu – Uudenmaankatu katurakenteen korjaus ja liikenneturvallisuuden parantamisen hankekortin ja hankkeen kustannusarvion 2 050 000 € (MAKU 128,4 2015=100, tammikuu 2024).
Jyrki Lappi
maankäyttöjohtaja
kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedHovi Christina
tiedJärvi Susanne
tiedKinnari Anu
tiedLinnakoski Kari
tiedSuonpää Kimmo
Liitteet:
Kypa § 36
Liite 1:Hankekortti: Kupittaankatu väli Sepänkatu - Uudenmaankatu katurakenteen korjaus ja liikenneturvallisuuden parantaminen