Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta4711.02.20256

6471-2024 (10 03 01)

Illenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelma (V kaupunginosa)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Illenkadun katusuunnitelma ja liikenteenohjaussuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on selkeyttää ja jäsentää Illenkadun katualuetta.

Kylk § 47

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Anu Kinnari ja kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Satomaa 24.1.2025:

Nykytilanne

Nykyisellään Illenkatu on sorapintainen päättyvä katu. Katu on 100 m pitkä, kadun sorapinnan nykyinen leveys on 10 metriä. Kadun liikenne on kadun varren kiinteistöjen tonttiliikennettä ja katualue toimii myös kyseisten kiinteistöjen pysäköintipaikkana.

Kadun saneeraus on käynnistetty kuivatuksen parantamisen ja kunnossapitokustannusten vähentämisen sekä katualueen jäsentämisen lähtökohdista. Nykyisellään tämä katuosuus on myös ainoa sorapintainen katu lähialueella.

Suunnitelma

Illenkatu sijoittuu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Kadun korkeusasema on suunniteltu siten, että korkeus katualueen rajalla on muuttumaton.

Illenkadun kunnon parantamiseksi sekä kunnossapidon helpottamiseksi ja kunnossapitokustannusten pienentämiseksi ajoradan osuus on suunniteltu päällystettävän asfaltilla. Laajan katualueen jäsentämiseksi ja ympäristöön sovittamiseksi kadun pohjoispuolen kadunvarsipysäköintialueella on suunniteltu käytettävän graniittista nupukiveä ja reuna-alueelle pysäköinnin ja kiinteistön välissä on suunniteltu käytettävän betonikiveä pintamateriaalina.

Illenkadun asfaltoitavan ajoradan leveydeksi on suunniteltu 5,0 metriä. Kadun pohjoispuolelle on suunniteltu kadunsuuntainen, 2,0 metriä leveä pysäköintitasku P-merkein osoitetulle alueelle. Pysäköintitasku on erotettu ajoradasta hulevesikourulla. Kadun pohjoisreunaan on myös suunniteltu betonikivetty reuna-alue, joka on noin 1,9 metriä leveä jatkuen kadun loppuun saakka. Reuna-alue on erotettu ajoradasta ja parkkitaskuista graniittisten reunatukien kanssa, joiden korkeus on 8 cm. Laatoitetulle reuna-alueelle asennetaan hulevesikourut rakennuksen jokaisen rännin kohdalle. Kadun eteläreunaan on suunniteltu koko kadun matkalle graniittinen reunatuki, joka on 4 cm korkea. Reunatuen taakse tulee asfaltti lippa, joka liittyy korttelilla 13 olevaan asukaspysäköinnille tarkoitettuun kiinteistön alueeseen.

Kadun päätyyn, Illenkadun ja Stålarminkadun väliselle alueelle on suunniteltu laatoitettu jalankulunyhteys, joka liittyy Stålarminkadun jalkakäytävään sekä sen viereen viheralue ja painanne, joka johtaa Illenkadun sadevedet viheralueella olevaan hulevesikaivoon.

Illenkadun päädyssä sijaitsevalle viheralueelle on suunniteltu istutettava pensasalue.

Illenkatu muutetaan pihakaduksi liikennemerkein. Kadun päätyyn lähelle Slålarminkadun linja-autopysäkkiä (Tonttumäki, nro 76) on esitetty pyöräpysäköintiä. Uusia telineitä on yhteensä 5 eli pysäköintipaikkoja pyörille on 10.

Katuvalaistus säilyy nykyisellään.

Kustannukset

Illenkadun parantamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 170.000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024). Kustannusarviot sisältävät infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen.

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Kuuleminen

Illenkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 30.9.–14.10.2024 välisenä aikana. Nähtävillä olon aikana suunnitelmiin saapui yksi muistutus.

Muistutus

Muistuttaja piti hyvänä, että Illenkatua kehitetään. Muistuttaja nosti esille katuympäristön uusimisen suuntausta kestävän liikkumisen edistämiseen, ympäristön viihtyvyyden kasvattamisen ja luontokadon pysäyttämiseen. Muistuttaja totesi, että Illenkadun päädyn uudella viheralueella saadaan vastattua tähän sekä kadun kuivatus tarpeisiin. Muistuttaja nosti esille muutamia asioita, joista hän esitti suunnitelmaan muutoksia. Kadulle suunniteltu pysäköintikaista tulisi korvata istutusaltailla tai vähintäänkin pilkkoa se viheraluein pienempiin osiin, kadun muuttaminen pihakaduksi merkein sekä kadun päätyyn runkolukittavat pyöräpysäköintipaikoitus Stålarminkadun linja-auto pysäkin läheisyyteen.

Vastine muistutukseen

Illenkadun kadunsuuntaisen pysäköintialueen pintamateriaalina esitetty asfaltti vaihdetaan graniittiseen nupukiveen, joka jäsentää paremmin ajoradan ja kadunsuuntaisen pysäköinnin toisistaan. Kadulla tarvitaan pysäköintipaikkoja, jotka palvelevat eritoten viereisen kiinteistöjen asukkaita kadun pohjoispuolella. Kadun eteläpuolinen pysäköintitila ei ole katualuetta. Katuvihreää suunnitelmassa lisätään Illenkadun ja Stålarminkadun väliselle alueelle.

Illenkatu osoitetaan liikennemerkein pihakaduksi, jolloin liikkuminen kadulla tapahtuu jalankulkijan ehdoilla. Pyöräpysäköintiä esitetään kadun päähän Stålarminkadun linja-autopysäkin läheisyyteen.

Liite 1​Illenkatu katusuunnitelma K6771 002 pvm. 22.1.2025

Liite 2​Illenkatu liikenteenohjaussuunnitelma L6771 003 pvm. 22.1.2025

Oheismateriaali 1​Muistutus 14.10.2024

​Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteissä 1 ja 2 esitetyt Illenkadun katusuunnitelman ja liikenteenohjaussuunnitelman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 47
Liite 1:Illenkatu katusuunnitelma K6771 002 pvm. 22.1.2025
Liite 2:Illenkatu liikenteenohjaussuunnitelma L6771 003 pvm. 22.1.2025