Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta3504.02.202511

8216-2024 (10 03 01)

Pernontien ja Saalinkipuiston katu- ja puistosuunnitelma koskien runkolinjaston pysäkkiparin parantamista (Perno ja Pansio)

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelma runkolinjaston pysäkkiparin parannuksesta Pernontiellä Metallikadun ja Hyrköistentien välillä. Samassa suunnitelmassa esitetään myös jalkakäytävän rakentaminen Saalinkipuistoon.

Kylk § 35

Kaupunkirakentaminen, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 23.1.2025:

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

Suunnittelualue sijoittuu Pernontielle Metallikadun ja Hyrköistentien väliselle osuudelle sekä Saalinkipuistoon. Pernontie on alueellinen kokoojakatu, jolta on yhteydet Raision ja Naantalin suuntaan sekä Länsikaarelle ja Turun keskustan suuntaan. Katu kuuluu erikoiskuljetusreitteihin. Suunnittelualueella olevat asemakaavat ovat tulleet voimaan 11.8.1973, 26.3.1977 ja 3.12.1977 ja ne käsittävät katu- ja puistoalueita sekä opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueita. Entisen Pernon koulun tontilla on vireillä Pansion monitoimitalon kaava 13/2020. Tontin tulevan maankäytön suunnittelun yhteydessä katualuetta on tarkoitus leventää siirtämällä rajapyykit 13 ja 14 3 metriä suunnitteilla olevan monitoimitalon suuntaan, mikä mahdollistaa pyörätien toteuttamisen suunnitelman mukaisesti. Yleisten alueiden tontti on kaupungin omistuksessa ja hallinnoima. Ehdotetussa suunnitelmassa pyörätie kulkee toistaiseksi noin puolentoista metrin leveydeltä kaupungin omistamalla yleisten alueiden tontilla. Tilanne tulee korjautumaan monitoimitalon kaavoituksen yhteydessä.

Suunnittelualueen kohdalla Pernontien pohjoispuolella on pallokenttä sekä kadun suuntainen asfaltoitu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, jonka leveys on noin 3,5 metriä. Kadun eteläpuolella on Saalinkipuisto, jonka eteläreunalla on kävely- ja pyöräilyväylät. Puisto rajautuu pientaloalueeseen.

Pernontien keskellä on noin 2 metriä leveä betonikivetty liikennesaareke, joka erottaa ajosuunnat toisistaan. Kadun kaistanleveys vaihtelee ja se on noin 4–6 metriä. Kadulla on erilliset kääntymiskaistat Hyrköistentien ja Metallikadun suuntiin. Metallikadun risteys on liikennevalo-ohjattu. Kadun reunoilla on noin 10 cm korkeat betonireunatuet. Kadun eteläreunalla olevan Saalinkipuiston kohdalla ei ole reunatukea, vaan ajorata rajautuu nurmialueeseen.

Kadun molemmilla puolilla on nykyiset linja-autopysäkit, joista Saalinkipuiston puoleisella pysäkillä on katos. Pallokentän puoleinen pysäkki on varusteltu ainoastaan pysäkkiä osoittavalla liikennemerkillä. Pallokentän puoleisella pysäkillä on noin 2 metriä leveä betonilaatoitettu kyytiinnousutila. Nykyisin linja-autopysäkkien seisontatilan pituus on Saalinkipuiston puolella noin 20 metriä ja pallokentän puolella noin 16 metriä.

Kadun kuivatus hoidetaan hulevesikaivoilla. Saalinkipuiston kohdalla hulevedet johdetaan kadun vieressä olevalle nurmikaistalle ja puistoon.

Suunnittelun tavoitteena on parantaa Pernontien linja-autopysäkkejä vastaamaan Turun kaupungin uuden runkolinjareitin tarpeita, joka otetaan käyttöön 1.7.2025 alkaen. Samalla parannetaan kadun ylityskohtia sekä jalankulkuyhteyksiä Saalinkipuiston puoleiselle pysäkille.

Kuva 1. Suunnittelualue.

Suunnitelma, muutokset nykytilaan

Kadun molemmin puolin olevat nykyiset pysäkit saneerataan ja varustellaan katoksella ja roska-astialla. Molemmat pysäkit on mitoitettu kahdelle nivelbussille soveltuvaksi ja pysäkkien seisontatilan pituus on pallokentän puolella 42 metriä ja Saalinkipuiston puolella noin 45 metriä. Pysäkkilaiturin kohdalla betonisen reunatuen korkeus on 12 senttimetriä ja odotustilan ajoradan puoleiseen reunaan tulee 30 cm leveä valkoinen varoituslaattarivi.

Saalinkipuiston puolella olevan pysäkin matkustajien odotustilaa levennetään nykyisestä noin 1,8 metriä leveästä noin 3 metriä leveäksi. Pysäkille tulee uusi noin 8 metriä pitkä katos, joka sijoitetaan osittain puistoalueelle. Pysäkin matkustajien odotustilan materiaali on betonilaattaa. Pysäkille johtavia kulkuyhteyksiä parannetaan rakentamalla Saalinkipuiston reunaan Pernontien suuntainen jalkakäytävä, joka yhdistyy Pernontien ja Valmetinkadun risteyksen jalankulkuväyliin. Jalkakäytävän leveys on noin 2,2 metriä ja sen pintamateriaali on betonilaattaa. Ajoradan ja jalkakäytävän väliin tulee noin 1 metriä leveä betonikivetty erotuskaista. Lisäksi Saalinkipuiston läpi rakennetaan pysäkille johtava noin 30 metriä pitkä jalkakäytävä, joka yhdistyy nykyiseen jalankulku- ja pyöräilyväylään. Jalkakäytävän leveys on noin 2,3 metriä ja sen pintamateriaali on betonilaattaa.

Pallokentän puoleisen pysäkin takana olevaa yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän linjausta siirretään pysäkin kohdalla noin 1,5 metriä pallokentän suuntaan, jotta pysäkille saa riittävän leveän matkustajien odotustilan. Pysäkin suunniteltu odotustilan leveys on noin 3,5 metriä ja pintamateriaali on betonilaattaa. Pysäkille tulee uusi noin 4 metriä pitkä katos. Pysäkin linja-autojen seisontatilan pidentämisen myötä kadun ajoradan reunalla olevaa 2 hevoskastanjaa poistetaan. Riittävän leveän ja laadukkaan jalkakäytävän ja pyörätien varmistamiseksi katualuetta on tarkoitus leventää suunniteltavan monitoimitalon tontin suuntaan. Kadun valaistus uusitaan erillisen suunnitelman mukaan.

Kadun kuivatus tukeutuu nykyisiin hulevesikaivoihin, joiden lisäksi rakennetaan 4 uutta hulevesikaivoa. Saalinkipuiston uuden jalkakäytävän alle tulee rumpu.

Kustannukset

Pernontien ja Saalinkipuiston katu- ja puistosuunnitelman rakennusosatasoinen kustannusarvio on 295.000 euroa (alv 0 %) sisältäen valaistuksen uusimisen ja katosten sähköistyksen. Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 127,9 (2020=100, joulukuu 2024).

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen

mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Nähtävilläolo ja muistutukset

Katu- ja puistosuunnitelma on ollut nähtävänä 30.12.2024 – 13.1.2025 välisenä aikana. Suunnitelmasta ei tullut yhtään muistutusta nähtävilläolon aikana.

Liite 1Pernontien ja Saalinkipuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 5798 088, 19.12.2024

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Pernontien ja Saalinkipuiston katu- ja puistosuunnitelman liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 35
Liite 1:Pernontien ja Saalinkipuiston katu- ja puistosuunnitelma KW 5798 088, 19.12.2024