Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta3204.02.20258

7964-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Ferry Terminal Turku asemakaava-alueen pohjoisten alueiden katusuunnitelmat, yleisten alueiden suunnitelmat ja liikenteenohjaussuunnitelmat (061 Satama, 063 Pahaniemi)

Tiivistelmä:

Sataman lähistön liikennejärjestelyt uudistetaan Ferry Terminal Turku asemakaavan mukaiseksi yhteisterminaalihankkeen sekä Linnanniemen kehittämisen vuoksi. Liikennejärjestelyjä pyritään kehittämään nykyistä selkeämmäksi, turvallisemmaksi ja sujuvammiksi kaikkien kulkutapojen osalta.

Kylk § 32

Kaupunkiympäristö, kehittämispäällikkö Juha Jokela ja suunnitteluinsinööri Jarmo Koivisto 20.1.2025:

Tausta ja tavoite

Suunnittelualueella on tapahtumassa merkittäviä muutoksia sataman yhteisterminaalin kehittymisen myötä.

Liikennejärjestelyjä pyritään kehittämään nykyistä selkeämmiksi, turvallisemmiksi ja sujuvammiksi kaikkien kulkutapojen osalta. Katusuunnitelmien laatimisen tavoitteena on parantaa myös yleisten alueiden viihtyisyyttä sekä kävelyn ja pyöräilyn kulkuyhteyksiä.

Suunnitelma

Tässä tekstissä pyörätie-termillä tarkoitetaan rinnakkaista tai yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä.

Pansiontien kaistajärjestelyjä sekä pyörätietä parannetaan. Pansiontielle rakennetaan kolmas kaista Vientiväylältä kohti Suikkilantietä, jolloin laivoista purkautuvan liikenteen ei tarvitse vaihtaa kaistaa Suikkilantielle kulkiessaan. Pansiontien erkanemis- ja liittymiskaistoja Pahaniemen eritasoliittymässä parannetaan.

Vitkalankadun ajoyhteys Pansiontielle/-ltä katkaistaan eteläpäästä, mutta kävely- ja pyöräily-yhteydet säilyvät nykyisinä. Korvaava yhteys autoille on Rautatehtaankadun kautta Suikkilantielle ja Tuontikadulle.

Vientiväylän pyörätietä parannetaan ja liittymäalueille lisätään keskisaarekkeet.

Tuontiväylän kaistajärjestelyjä parannetaan, liittymäalueelle lisätään keskisaareke ja tonttiliittymiä selkeytetään. Tuontikadun, Tuontiväylän ja Vientikadun liittymä valo-ohjataan. Tuontikadun pohjoisosa uusitaan täysin ja tehdään liittymä uudelle Vientikadulle.

Vientikatu on uusi katu, joka ylittää Länsisatamaan johtavan rautatien ja johtaa Tuontikadulta satamakentälle ja edelleen laivoihin ja laivoista katuverkolle. Vientikadulle rakennetaan pyörätie ja puomeilla suljettava alue viranomaiskäyttöön. Vientikadulla on kaksi rautatien vartioitua tasoristeystä, joissa on liikennemerkkien lisäksi puomit: Vientikadun pohjoispäässä Länsisatamaan johtavan rautatien kohdalla sekä Vientikadun ja Satamaraitin kohdalla matkustajaterminaaliin johtavan rautatien kohdalla.

Satamaraitti on uusi pyörätie Vientikadun ja Kuljetuskadun välillä.

Huolintakadun kohdalla on Vientikadulta uusi pyörätie Tukholmankadun ja Juhana Herttuan puistokadun liittymän suuntaan.

Pintamateriaalit, kasvillisuus ja rakenteet

Ajoratojen päällysteenä käytetään asfalttia. Pyörätiet tehdään punaisella asfaltilla. Kivetyt keskisaarekkeet ja erotuskaistat tehdään harmaista noppakivistä. Jalkakäytävien ja linja-autopysäkkien odotusalueiden pintamateriaalina on betonilaatta.

Vientikadulle, viranomaisten tarkastusalueen molemmin puolin, istutetaan lehtipuurivit. Tuontikadun ja Tuontiväylän, Pansiontien ja Tuontiväylän sekä Tuontikadun ja Vientiväylän liittymien läheisyyteen tehdään puuistutuksia. Lisäksi pensasistutuksia tehdään Vientiväylän ja Tuontikadun risteykseen.

Kaikille reuna-alueille ja kiveämättömille keskisaarekkeille ja erotuskaistoille perustetaan niitty. Suunnittelualueelle perustetaan myös uuselinympäristöjä juurilasisiivelle.

Rakennekerrosten vahvuudet määräytyvät Turun kaupungin ohjeen mukaisesti.

Valaistus

Kaduille suunnitellaan uusi katuvalaistus led-valaisimin. Pylväskorkeutena on ajoneuvoliikenteelle varatuilla alueilla 10 m. Jalankulun ja pyöräilyn väylillä pylväskorkeus on 6 m.

Tasaus ja kuivatus

Katujen ja alueiden tasaukset on pyritty mahdollisuuksien mukaan pitämään lähellä nykyistä maanpintaa.

Katualueilta hulevedet johdetaan ojilla sekä ritiläkantisilla kaivoilla nykyisiin kuivatusjärjestelmiin.

Vesihuolto ja muu kunnallistekniikka

Suunnittelualueella on vesijohtoja, jätevesiviemäreitä, kaukolämpöputkia, sähkökaapeleita sekä tietoverkon kaapeleita. Nämä säilytetään mahdollisuuksien mukaan ja sijoitetaan uudelleen kadun linjauksen tai leveyden muuttuessa merkittävästi nykyisestä.

Esteettömyys

Suunnitelmaratkaisut laaditaan esteettömyyden perustason mukaisesti.

Kustannukset

Nyt hyväksyttäväksi esitettyjen katusuunnitelmien rakennusosatasoinen kustannusarvio on 11,87 miljoonaa euroa (alv 0 %) sisältäen huleveden kustannukset.

Kustannusarvio sisältää rakentamisen, suunnittelun ja muut tilaajan kustannukset sekä infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisen hankevarauksen 15 %.​ Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023).

Kesällä 2024 hyväksytyn (kylk 18.6.2024 § 246) kaava-alueen eteläosan katusuunnitelmien​ hankeosatasoinen​ kustannusarvio on​ ollut 14,95 miljoonaa euroa (alv 0 %)​ sisältäen huleveden kustannukset (hankevaraus 15 %.​ Kustannusarvio ei sisällä joukkoliikenteen katoksien​ ja​ mahdollisen julkisen taiteen​ kustannuksia. Kustannusarvion maanrakennuskustannusindeksin pisteluku​ on​ 132,75​ (2015=100,​ lokakuu 2023). Edellä mainittu, aikaisemmin hyväksytyn eteläosan hankeosatasoinen kustannusarvio on maanrakennuskustannusindeksin pisteluvulla 131,6 (2015=100, elokuu 2023) 14,82 milj.euroa.

Eteläosan kustannusarvio on tarkentunut kadunrakennussuunnitelmien laatimisen yhteydessä rakennusosatasoiseksi kustannusarvioksi. Tarkentunut kustannusarvio on 16,34 miljoonaa euroa (alv 0 %, maanrakennuskustannusindeksin pisteluku 131,6 (2015=100, elokuu 2023).

Kustannusarvio ei sisällä joukkoliikenteen katoksien kustannuksia, mahdollisen julkisen taiteen kustannuksia, mahdollisia pilaantuneiden maiden (PIMA) käsittelykustannuksia eikä mahdollisten arkeologisten kaivausten kustannuksia.

Kustannusarvioissa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 131,6 (2015=100, elokuu 2023).

Kaupunginvaltuusto päätti 19.6.2023 § 142 asemakaavan hyväksymisen yhteydessä hyväksyä Ferry Terminal Turku -asemakaavan toteuttamisen yleisten alueiden kustannusarvion vaihteluväliksi 29–54 miljoonaa euroa (alv 0 %), joka koostuu kaava-alueen yleisten alueiden (katujen ja suojaviheralueiden) kustannuksista (vaihteluväli 20–38 miljoonaa euroa) ja kaava-alueen toteuttamisen edellyttämien ulkopuolisten alueiden kustannuksista (vaihteluväli 9–16 miljoonaa euroa). Asemakaavavaiheessa kustannusarviot perustuivat hankeosalaskentaan ja kustannuksia arvioitaessa käytettiin maanrakennuskustannusindeksin pistelukua 129,35 (2015=100, helmikuu 2022).​ Maanrakennuskustannusindeksin pisteluvulla 131,6 (2015=100, elokuu 2023) yleisten alueiden kustannusarvion vaihteluväli on 29,50–54,94 miljoonaa euroa (alv 0 %), joka koostuu kaava-alueen yleisten alueiden (katujen ja suojaviheralueiden) kustannuksista (vaihteluväli 20,35–38,66 miljoonaa euroa) ja kaava-alueen toteuttamisen edellyttämien ulkopuolisten alueiden kustannuksista (vaihteluväli 9,16–16,29 miljoonaa euroa).

Kaavan hyväksymisen yhteydessä hyväksytty kustannusarvio ei sisällä satamaraiteen rakentamisen ja rakennusten purkamisen kustannuksia eikä kaikkia vesihuollon rakentamisen ja johtosiirtojen kustannuksia.

Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen (kv 13.2.2023 § 32) mukaisesti, mikäli hankkeen hyväksytty kustannusarvio hankevarauksineen nousee indeksikorjaukset huomioon ottamisen jälkeen 10 % ja vähintään 100.000 euroa, tai mikäli hankkeessa tapahtuu jokin muu merkittävä muutos, saatetaan päivitetty kustannusarvio tms. muutosten jälkeen toimivaltaisen tahon käsiteltäväksi. Ferry Terminal Turku -asemakaava-alueen osalta se on kaupunginvaltuusto.

Mahdollinen kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi uudelleen lähetettävä Ferry Terminal Turku kaava-alueen infrakustannusasia tulee arvioitavaksi vasta​ kaikkien kaava-alueen ulkopuolisten​ suunnitelmien (joukkoliikennekatosten, julkisen taiteen ja arkeologisten selvitysten) sekä rakennusosatasoisten kustannusarvioiden valmistuttua.

Nähtävilläolo, muistutukset ja muutokset nähtävilläolon jälkeen

Liikenteenohjaus- ja katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 2.12.-16.12.2024 kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden palvelupisteessä ja verkossa osoitteessa turku.fi/kuulutukset. Suunnitelmista on jätetty kolme muistutusta.

Muistutukset

Muistutuksessa 1 (oheismateriaali 1) huomautetaan, että nähtävillä olevissa katusuunnitelmissa (Pansiontie, Vientiväylä, Tuontikatu, Vientikatu, Satamaraitti, Tuontiväylä) on osoitettu uusia lehtipuuistutuksia Pahaniemensillan juurilasisiiven kompensaatioalueen läheisyyteen.

Puuistutusten tuottama varjostus, karikkeen ja siementaimien tuotto heikentää viereisen uuselinympäristön soveltuvuutta juurilasisiivelle ja muille paahdelajeille, jotka tarvitsevat mahdollisimman valoisaa ja avointa elinympäristöä.

Muistutuksessa 1 pyydetään, että suunnitelmia tarkistetaan uusien puuistutusten osalta yhdessä muistuttajan asiantuntijoiden kanssa, jotta uhanalaisille paahdelajeille luotu uusi elinympäristö säilyttää tarkoituksensa ja biologisen arvonsa. Samassa yhteydessä voitaisiin tutkia mahdollisuuksia paahdealueiden laajentamiseen.

Vastine muistutukseen 1. Suunnittelun tarkentuessa muistuttajaa pidetään suunnittelussa mukana. Tuontiväylän ja Tuontikadun risteykseen suunnitellut koivut poistetaan suunnitelmista. Juurilasisiiven uuselinympäristöjä lisätään muuttamalla katusuunnitelmassa osoitettuja niittyjä ko. perhoselle soveltuviksi. Niittyjä muutetaan osin paahdealueiksi Tuontiväylän ja Tuontikadun risteyksessä sekä Pansiontien, Vientikadun ja Tuontikadun varsilla.

Muistutuksessa 2 (oheismateriaali 2) huomautetaan, että Tuontiväylältä tontille tulee päästä ajamaan jakeluautoilla, puoliperävaunuilla ja rekoilla/autokuljetusrekoilla. Huomautuksen mukaan tilaa tulisi varata mm. autonkuljetusautoille tontin porttien ulkopuolelta, tilaa pysähtymiselle porttien avaamisen ajaksi tukkimatta Tuontiväylän muuta liikennettä sekä selkeitä liittymäkohtia ilman minkäänlaisia korotuksia. Liittymä Pansiontieltä Tuontiväylälle esitetään siirrettäväksi itään päin.

Vastine muistutukseen 2. Katusuunnitelma on laadittu voimassa olevan asemakaavan mukaiselle katualueelle. Tuontiväylän ramppia Pansiontielle on siirretty nykytilanteesta länteen, jotta liikennöintiä helpottamaan saadaan mm. Pansiontielle erkanemis- ja liittymiskaistat. Siirroksen myötä asfaltoitu alue Pansiontien ja tontin aidalla rajatun alueen välillä pienenee. Ajouratarkasteluilla on varmistettu, että liikennöinti nykyisistä porteista on mahdollista yli 30 metriä pitkällä ajoneuvolla jatkossakin siten, että ajoneuvon peräpää ei tuki Tuontiväylää. Jatkossa Tuontiväylän rampin ja aidatun alueen väliin mahtuu ainakin kolme yli 30 metriä pitkää ajoneuvoa. Tuontiväylän liikennejärjestelyjen selkeyttä on parannettu suunnitelmassa merkittävästi nykyisestä mm. reunakivijärjestelyin. Katusuunnitelmassa on hyvin matala reunakivi (2 cm) liikennejärjestelyjen selkeyttämisen sekä hulevesien ohjaamisen vuoksi, mutta reunakivi mahdollistaa esitetyt ajoyhteystarpeet.

Muistutuksessa 3 (oheismateriaali 3) esitetään seuraavia huomautuksia ja muutoksia suunnitelmiin:

1.​ Pyöräteiden levennyksiä esitetään Pansiontielle 4 metriin ja Huolintakadulle 3 metriin jos järjestettävissä. Lisäksi todetaan, että Satamaraitin, Vientikadun, Tuontikadun ja Vientiväylän pyöräteiden leventäminen parantaisi myös pyöräliikenteen sujuvuutta ja miellyttävyyttä.

2.​ Vitkalankadun kohdalla katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmissa todetaan olevan ristiriitaisuuksia.

3.​ Pansiontien ja Vientiväylän liittymän länsipuolelle merkityn uuden istutettavan puun huomautetaan olevan mahdollinen näköestevaikutus pyörätielle.

4.​ Pyöräteiden punaisen värin esitetään muutettavan jatkuvaksi myös pyörätien jatkeilla.

5.​ Liikennemerkkeihin, pyöräilijöiden väistämismerkintöihin ja keskiviivamerkintöihin esitetty muutoksia.

6.​​ Pyöräilijöiden opastukseen esitetään muutoksia muutamaan kohtaan.

Edellä mainittujen lisäksi on tehty useita muita pieniä muutoksia nähtävilläolon jälkeen mm. puiden sijoittelun, viheralueiden, linja-autopysäkin, huoltolevikkeen, tasausten, reunatukien ja kiveysten osalta. Muutokset ovat vähäisiä eikä suunnitelmia ole siten tarvetta asettaa uudelleen nähtäville.

Liite 1Pansiontie katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 4803 181, 20.1.2025

Liite 2Vientiväylä katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5894 001, 20.1.2025

Liite 3Tuontikatu katusuunnitelma, K 5895 001, 20.1.2025

Liite 4Vientikatu katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5898 001, 20.1.2025

Liite 5Satamaraitti katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5899 001, 20.1.2025

Liite 6Tuontiväylä katusuunnitelma, K 5906 001, 20.1.2025

Liite 7Liikenteenohjaussuunnitelma, L 4803 183, 10.1.2025

Oheismateriaali 1Ympäristönsuojelun muistutus

Oheismateriaali 2Turun Vapaavarasto Oy:n muistutus

Oheismateriaali 3Turun polkupyöräilijät ry:n muistutus

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä katu-, yleisten alueiden ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1-7 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedTurun Vapaavarasto Oy
tiedKaupunkiympäristö, johdon tuki
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tiedKaupunkiympäristö, viherympäristön kunnossapito
tiedKaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu


Liitteet:

Kylk § 32
Liite 1:Pansiontie katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 4803 181, 20.1.2025
Liite 2:Vientiväylä katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5894 001, 20.1.2025
Liite 3:Tuontikatu katusuunnitelma, K 5895 001, 20.1.2025
Liite 4:Vientikatu katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5898 001, 20.1.2025
Liite 5:Satamaraitti katusuunnitelma ja yleisten alueiden suunnitelma, K 5899 001, 20.1.2025
Liite 6:Tuontiväylä katusuunnitelma, K 5906 001, 20.1.2025
Liite 7:Liikenteenohjaussuunnitelma, L 4803 183, 10.1.2025