Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta3304.02.20259

8214-2024 (10 03 01)

Vahdontien ja Lipunkantajankadun (085 Runosmäki) katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskien runkolinjaston pysäkkiparin parantamista

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat runkolinjaston pysäkkiparin parannuksesta Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen kohdalla Runosmäessä. Samoissa suunnitelmissa esitetään myös Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen korotetun suojatien parannus.

Kylk § 33

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Seppo Kaunisto, kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 9.1.2025:

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

Suunnittelualue sijoittuu Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen molemmille puolille. Suunnittelualue on 1990 ja 1991 voimaan tulleissa asemakaavoissa katualuetta ja se rajoittuu asuinkerrostalojen-, teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeseen.

Vahdontie on alueellinen kokoojakatu, joka yhdistää Tampereen valtatien ja Turun kehätien. Kadulta on myös yhteydet Raision ja Ruskon suuntaan sekä kehätien varrella oleviin kauppakeskuksiin. Kadun pohjois- ja länsipuolella on pääosin teollisuuskiinteistöjä ja katu kuuluu erikoiskuljetusreitteihin. Kadun eteläpuolella on suunnittelualueen kohdalla asuinkerrostaloja.

Vahdontien kaistaleveys on noin 3,8–4,0 metriä. Kadun eteläpuolella on noin 3,0 metriä leveä asfaltoitu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Kadun ajoradan sekä jalankulku- ja pyöräilyväylän välissä on noin 4,0 metriä leveä nurmikaista. Kadun kuivatus hoidetaan kadun pohjoispuolella sen vieressä olevalle ojanpainanteella ja eteläpuolella kadun hulevedet johdetaan nurmikaistalle. Lipunkantajankadun risteyksessä Vahdontien eteläreunaan rajautuvalla kohdalla on kaksi nykyistä hulevesikaivoa. Lipunkantajankadulla Runosmäen suuntaan mentäessä on useampia hulevesikaivoja. Vahdontien ja lipunkantajankadun risteyksessä on korotettu suojatie.

Suunnittelun tavoitteena on parantaa Vahdontien linja-autopysäkkien ympäristöä vastaamaan Turun kaupungin uuden runkolinjareitin tarpeita, joka otetaan käyttöön 1.7.2025 alkaen.

Kuva 1. Suunnittelualue.

Suunnitelma, muutokset nykytilaan

Kadun molemmin puolin olevat nykyiset pysäkit saneerataan ja varustellaan katoksella ja jäteastialla. Molemmat pysäkit ovat mitoitettu nivelbussille soveltuviksi ja pysäkkien seisontatilan pituudeksi tulee 22 metriä. Pysäkkilaiturin kohdalla betonisen reunatuen korkeus on 12 senttimetriä ja odotustilan ajoradan puoleiseen reunaan tulee valkoinen varoituslaattarivi.

Kadun pohjoispuolella olevalla pysäkille tulee vino odotustila, joka helpottaa linja-auton saamista odotustilan viereen tavanomaiseen pysäkkitaskuun verrattuna. Reunatukilinjan muutoksen myötä kadun ylityspituus lyhenee suojatien kohdalla nykyisestä noin 11 metristä noin 10 metriin. Pysäkkikatokselle johtavaa jalkakäytävää levennetään nykyisestä noin 1,5 metriä leveästä noin 2,4 metriä leveäksi. Jalkakäytävämuutoksen takia sen pohjoisreunalla olevaa 2 havupuuta poistetaan.

Kadun eteläpuolella olevaa nykyistä jalankulun- ja pyöräilyväylän linjausta siirretään noin 0,5 metriä katualueen rajan suuntaan, jotta pysäkkitaskun reunaan saa nykyistä paremman kyytiinnousutilan. Tilanpuutteen takia pysäkkikatos sijoitetaan jalankulku- ja pyöräilyväylän taakse rakennettavalle betonilaatoitetulle tasanteelle. Katoksen sijoittelun takia katualueen reunalla oleva mänty poistetaan.

Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen reunalinjoja selkeytetään ja nykyistä korotettua suojatietä pidennetään Lipunkantajankadun suuntaan.

Kadun kuivatus tukeutuu hulevesikaivoihin, joiden lisäksi kadun pohjoispuolella olevan pysäkin yhteyteen rakennetaan yksi uusi hulevesikaivo.

Kuva 2. Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen katusuunnitelma

Kustannukset

Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen katusuunnitelman rakennusosatasoinen kustannusarvio on 115.000 euroa (alv 0 %) sisältäen valaistuksen uusimisen ja katosten sähköistyksen (joiden osuus kustannuksista on 17.000 euroa). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Nähtävilläolo ja muistutukset

Katu- liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 30.12.2024 – 13.1.2025 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut yhtään muistutusta nähtävilläolon aikana.

Liite 1Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen katusuunnitelma K 7675 034, 4.12.2024

Liite 2Ote Vahdontien liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7675 018, 16.12.2024​

Liite 3Ote Lipunkantajankadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 8664 007, 16.12.2024

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Vahdontien ja Lipunkantajankadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–3 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 33
Liite 1:Vahdontien ja Lipunkantajankadun risteyksen katusuunnitelma K 7675 034, 4.12.2024
Liite 2:Ote Vahdontien liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7675 018, 16.12.2024
Liite 3:Ote Lipunkantajankadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 8664 007, 16.12.2024