Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö1122.01.2025 

7231-2024 (10 03 01)

Itäkaaren runkolinjapysäkit Biolinjan kohdalla ja Poropuisto, katu- ja puistosuunnitelman hyväksyminen

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 4.12.2024:

 

Taustaa

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnitelma koskee Itäkaarta Biolinjan liittymän kohdalla sekä Poropuiston pohjoisreunaa Lausteen kaupunginosassa. Suunniteltava katu sijoittuu nykyiselle rakennetulle alueelle. Suunnittelualueen läheisyyteen sijoittuu etelänpuolella Poropuiston puistoalueet, Jaaninoja sekä pohjoisessa liikerakennusten korttelialue. Suunnittelualue sijoittuu vireillä olevan Karhuaukion koulun kaava-alueelle.

 

Itäkaari on osa Turun joukkoliikenteen runkolinjareitistöä. Biolinjan itäpuolelle Itäkaaren molemmin puolin sijoittuvat nykyiset linja-autopysäkit. Pohjoisen puoleisella pysäkillä on katos.

 

Itäkaari on pysäkkien kohdalla osittain kivetyllä keskisaarekkeella erotettu kaksiajoratainen kokoojakatu. Katualueen pohjoisreunassa on yhdistetty jalankulku- ja pyörätie ja etelänpuoleiselta pysäkiltä on yhteys Poropuiston puistoraitteihin.

 

Suunnittelun tavoitteena on parantaa Itäkaaren runkolinjapysäkkejä 804 ja 1683 Biolinjan liittymän kohdalla.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelmat

 

Suunnittelu koskee Itäkaaren runkolinjapysäkkejä 804 ja 1683 Biolinjan liittymän kohdalla. Pysäkkisyvennykset on mitoitettu kahdelle nivelbussille. Pysäkkisyvennys erotetaan matkustajien odotustilasta betonisella reunatuella ja reunakiven viereen asennetaan valkoinen huomiolaattaraita. Pysäkin odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Odotustilat varustetaan pysäkkikatoksella ja roska-astialla.

 

Pohjoisen puoleisen pysäkin kohdalla odotustilan leventyessä ja pidentyessä nykyistä jalankulku- ja pyörätietä siirretään pohjoisen suuntaan.

 

Etelänpuoleisen pysäkin kohdalla Poropuistosta poistetaan nykyisiä puita ja pensaita pysäkin pidennyksen tieltä.

 

Kadun kuivatusta parannetaan uusilla ritiläkaivoilla ja rumpuputkilla. Vedet ohjataan Jaaninojaan tai Itäkaaren pohjoisreunaan sijoittuvaan kadun sivuojaan. Itäkaaren katualueen ja Poropuiston rajaan muotoillaan painanne kuivatuksen parantamiseksi.

 

Kadun valaistus parannetaan lisäämällä pysäkkien kohdalle valaisinpylväät. 

 

Kuva 2. Itäkaaren ja Poropuiston katu- ja puistosuunnitelma.

 

Nähtävilläolo

Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon etäisyyden lähimpään asuntoon ja esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 245 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1​                                  Katu- ja puistosuunnitelma Itäkaari Biolinjan kohdalla ja Poropuisto, osa, KW 7301 079, 22.11.2024

 

Päätös          ​​Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katu- ja puistosuunnitelman.

 

 

Kari Linnakoski

Infran suunnittelupäällikkö

 

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedJaakkola Marjo
tiedJokiniemi Terhi
tpvLinnakoski Kari
tiedMäenpää Jukka
tpvNorava Maija
tiedRasimus Riina
tiedSuonpää Kimmo


Liitteet:

Kypakyts § 11
Liite 1:Katu- ja puistosuunnitelma Itäkaari Biolinjan kohdalla ja Poropuisto, osa, KW 7301 079, 22.11.2024