Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu 
Infran suunnittelupäällikkö1022.01.2025 

7230-2024 (10 03 01)

Luolavuorentie ja Takamaanpuisto, runkolinjapysäkki 1720 Luolavuoren kenttien kohdalla, katu- ja puistosuunnitelman hyväksyminen

 

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 3.12.2024:

 

Taustaa

 

Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.

 

Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.

 

Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös

 

Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos. 

 

Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.

 

Suunnittelukohde ja sen nykytila

 

Suunnittelukohteena on Luolavuorentien runkolinjapysäkki Luolavuoren kenttien ja Luolavuoren koulun kohdalla. Kohde sijoittuu Luolavuoren kaupunginosaan. Suunnittelualueen läheisyyteen sijoittuu Luolavuoren koulu, asuinkerrostaloja, tenniskenttä sekä Takamaanpuiston ja Luolavuorenpuiston viheralueet.

 

Luolavuorentie on osa Turun joukkoliikenteen runkolinjareitistöä.

 

Luolavuorentie on kaksi ajoratainen kokoojakatu. Kadun pohjoispuolella on nykyinen katoksellinen linja-autopysäkki ja sen edessä nykyinen jalankulun ja pyöräilyn väylä. Jalankulku- ja pyörätie rajoittuu Takamaanpuistoon. Luolavuoren koulun tontin ajoliittymän länsipuolelle sijoittuu korotettu suojatie.

 

Suunnittelun tavoitteena on parantaa Luolavuorentien runkolinjapysäkkiä 1720 ja pysäkin ympäristöä Luolavuorenpuiston kenttien kohdalla.

 

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Suunnitelmat

 

Suunnitelma koskee Luolavuorentien nykyisen linja-autopysäkin 1720 parantamista ja jalankulku- ja pyörätien uutta linjausta pysäkin odotustilan taakse. Pysäkkisyvennys on mitoitettu yhdelle nivelbussille. Pysäkkisyvennys erotetaan matkustajien odotustilasta betonisella reunatuella ja reunakiven viereen asennetaan huomiolaattaraita. Odotustila varustetaan pysäkkikatoksella ja roska-astialla. Nykyinen katos poistetaan. Pysäkin odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Ajoradan ja pyörätien välinen erotuskaista kivetään odotustilan betonilaatalla pysäkiltä Luolavuoren koulun tontin ajoliittymään asti.

 

Jalankulku- ja pyörätie linjataan uudelleen pysäkkikatoksen taakse. Siirrettävälle jalankulku- ja pyöräilyväylälle otetaan tilaa Takamaanpuiston puistoalueelta pysäkin takaa. Puistosta poistetaan nykyisiä puita ja pensaita. Puistoon sijoittuvat kadun luiskat nurmetetaan.

 

Puistoon sijoittuva hulevesiverkoston laskuoja perataan ja johdetaan uudella puolirummulla Luolavuorentien alittavaan rumpuun.

 

Nykyinen Luolavuorentien ylittävä korotettu suojatie säilytetään.

 

Kadun valaistus uusitaan tarvittavin osin.

 

Kuva 2. Luolavuorentien katu- ja puistosuunnitelma.

 

Nähtävilläolo

Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäiseen nykyistä tilannetta muuttavaan luonteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksenmukaista.

 

Kustannukset

 

Hankkeen rakentamissuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 150 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.

 

Toimivalta

 

Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.

 

Liite 1                                  Katu- ja puistosuunnitelma Luolavuorentie ja Takamaanpuisto Luolavuoren kenttien kohdalla, KW 6107 069, 22.11.2024

 

Päätös          Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen 16.4.2024 § 143 perustuvan, liitteen 1 mukaisen katu- ja puistosuunnitelman.

 

 

Kari Linnakoski

Infran suunnittelupäällikkö

 

Oikaisuvaatimusohje liitteenä

Jakelu

tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedJaakkola Marjo
tiedJokiniemi Terhi
tpvLinnakoski Kari
tiedMäenpää Jukka
tpvNorava Maija
tiedRasimus Riina
tiedSuonpää Kimmo


Liitteet:

Kypakyts § 10
Liite 1:Katu- ja puistosuunnitelma Luolavuorentie ja Takamaanpuisto Luolavuoren kenttien kohdalla, KW 6107 069, 22.11.2024