Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja613.01.2025 

5217-2024 (10 03 00)

Suunnittelutarveratkaisu: Rajavartiolaitoksen tukikohdan peruskorjaus ja laajennus, Lentokenttä (S 2024-692)

ympäristöjuristi Nina Mattila 20.12.2024

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Kiinteistötunnus: 853-458-1-182, vuokra-alue tilasta

Osoite: Kerosiinitie 21

Hakija

Senaatti-kiinteistöt

Rakennushanke

Rajavartiolaitoksen tukikohdan peruskorjaus ja laajennus.

- käytetty kerrosala: 5 416 k-m2

- purettava kerrosala: 3 329 k-m2

- peruskorjattava kerrosala: 2 087 k-m2

- rakennettava kerrosala: 4 794 k-m2

- lopputilanteen kerrosala: 6 881 k-m2

- rakennuksen / rakennusten kerrosluku: II + iv-konehuoneet

Laajuustiedot alustavia

Kaavoitustilanne

Alueella on voimassa Taajamien maankäytön, palveluiden ja liikenteen vaihemaakuntakaava (hyväksytty maakuntavaltuustossa 11.6.2018), jossa aluetta koskee merkintä ja määräys:

LL: LENTOLIIKENTEEN ALUE

SUUNNITTELUMÄÄRÄYS: Rakentaminen tulee suunnitella niin, että se ei yksin tai yhdessä muiden hankkeiden tai suunni- telmien kanssa merkittävästi muuta Natura 2000 –alueen Pomponrahka vesitaloutta.​

Alueella on vireillä Lentoaseman ja sen ympäristön osayleiskaava (4/2007).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Naapureille on viran puolesta annettu mahdollisuus muistutuksen antamiseen.

Finavia Oyj on jättänyt muistutuksen, jonka mukaan rakentamisen kohteena olevalla alueella Turun lentoaseman lentoesterajoituspinta on noin +50–70 m ASML (Above Main Sea Level). Finavia muistuttaa, että mikään kohteen rakennusten, laitteiden ja istutusten osa ei saa ylittää tai läpäistä estepintoja. Lupahakemuksen kohde sijaitsee Turun lentoaseman kiitotien pään tasalla noin 300 m etäisyydellä kiitotieltä sivuun. Kohteen sijainnin vuoksi sekä pysyvien että tilapäisten rakennusten, laitteiden ja rakenteiden sijoittamiseen on haettava lentoestelupa, mikäli laitteen korkeus ylittää 10 m maanpinnasta. Kohteessa säilytettävän piipun lisäksi kohteen rakentamisessa mahdollisesti käytettäville nostureille yms. laitteille tulee hakea lentoestelupa. Finavia Oyj toteaa, että suunnittelutarvehakemuksen asemapiirroksessa on esitetty mm. uuden huoltotien varaus ja uuden tankkaus- ja

pesupisteen sijainti. Suunnitelmista ei käy ilmi polttoainesäiliöiden ja pesupaikan maaperän suojaamisen menetelmät eikä se, että muuttuuko alueen hulevesien johtaminen. Finavia katsoo, että kohteeseen on tehtävä riittävät maaperän suojaustoimenpiteet. Mahdolliset muutokset hulevesien johtamiseen tulee hyväksyttää Finavialla. Asemapiirroksessa tankkiauton katos (ilmoitettu räystäskorkeus +49.000) on sijoitettu kiitotien siirtymäpinnalle +50. Myös pesu- ja tankkauspisteet sijaitsevat siirtymäpinnalla. Finavia muistuttaa, että

rakenteiden mitkään osat eivät saa ylittää lentoesterajoituspintojen korkeutta. Finavia katsoo, että rakenteiden tarkka sijainti ja ylin korkeusasema tulee käsitellä tarkemmin esimerkiksi lentoestelupaprosessin yhteydessä.

Hakija on antanut vastineen, jossa todetaan, että rakennushankkeelle haetaan suunnittelutarveratkaisun lisäksi rakennuslupa ja lentoestelupa. Lentoestepinnat ovat kaikkien suunnittelijoiden tiedossa eikä mikään suunnitelluista rakenteista ylitä lentoestepintoja. Suuria muutoksia hulevesien käsittelyyn ei ole tulossa ja rakentamisalue on jo nykyisellään asfaltoitua alueetta. Polttoainesäiliöiden ja tankkauspaikan suunnittelussa huomioidaan maaperän suojaus voimassa olevien säännösten mukaisesti. Nämä ja muut teknisiä yksityiskohtia koskevat suunnitelmat hyväksytetään rakennusluvan yhteydessä, josta Finavialle annetaan myös mahdollisuus lausua.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaisluvat ja lausunnot

Varsinais-Suomen ELY-keskus​

Ympäristönsuojelu

Päätöksen perustelut

​Kyseessä on lentokentän alueella sijaitsevan rajavartiolaitoksen tukikohdan peruskorjaus ja laajennus. Osa rakennuksesta puretaan ja uutta kerrosalaa tulee n. 1500 k-m2. Laajennuksen jälkeen kokonaiskerrosalaksi tulee 6 881 k-m2. Vaikka kerrosalan lisäys on merkittävä, hakemus on puollettavissa, koska kyseessä on olemassa oleva toiminta ja lentokentän alueelle on aiemminkin toteutettu vastaavan suuruisia laajennuksia suunnittelutarveratkaisuilla. Rakennukseen liittyvät piha-alueet ovat asfaltoituja jo nykyään. Natura-alue sijaitsee yli kilometrin päässä rakennuskohteesta. Hakija arvioi, että hankkeella ole mitään merkittäviä vaikutuksia Natura-alueeseen tai Pomponrahkan suojelun perusteena olevan lajin elinolosuhteisiin, koska hanke ei oleellisesti muuta alueen vesitaloutta eikä rakennetun alueen rajausta tai mittakaavaa. Luonnonsuojelulain 35 § mukaan arviointivelvollisuus koskee sellaista hanketta tai suunnitelmaa Natura-alueen ulkopuolella, jolla todennäköisesti on alueelle ulottuvia merkittäviä haitallisia vaikutuksia. Hakijan mukaan arviointivelvollisuuden kynnys ei tässä tapauksessa täyty sen enempää todennäköisyyden kuin merkittävyydenkään osalta.​

Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan kohteen suunnittelussa, rakennustöissä ja toiminnassa noudatetaan pohjaveden suojelun perustasoa, koska kohde sijaitsee ELY-keskuksen luokittelemien pohjavesialueiden ulkopuolella. Kaikessa toiminnassa on kuitenkin huomioitava ympäristönsuojelulain 17 §:n mukainen pohjaveden ehdoton pilaamiskielto. Koska kohde sijaitsee ekologisesti herkän vesistön (Piipanoja -puro) valuma-alueella, rakentamisvaiheelle on laadittava Turun kaupungin työmaavesioppaan mukainen työmaavesisuunnitelma. Asemapiirroksen mukaan suunnittelualueelle tulee tankkaus- ja pesupiste sekä tankkiauton katos. Rakennuslupavaiheessa tulee esittää hulevesisuunnitelma, josta tulee käydä ilmi, miten tankkaus- ja pesupisteen sekä tankkiauton katoksen hulevedet käsitellään ja johdetaan hulevesiverkostoon. Rakennusten kaikki jätevedet, mukaan lukien saniteettitilojen vedet ja varastotilojen mahdollisten lattiakaivojen vedet, tulee johtaa viemäriverkostoon. Suunnittelualue on nykytilassa rakennettu ja rakentamattomat osat on pääosin asfaltoitu pieniä viheralueita lukuun ottamatta. Hakemusasiakirjojen ja asemapiirroksen perusteella arvioiden hanke ei suunnitelmien mukaisesti toteutettuna muuta merkittävästi alueen nykytilaa. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan hankkeen vaikutukset Pomponrahkan Natura 2000 -alueeseen eivät merkittävästi muutu nykytilanteeseen verrattuna. Hankkeen vaikutuksista Pomponrahkan Natura 2000 -alueeseen tulee pyytää lausunto alueelliselta ELY-keskukselta. Ympäristönsuojelulta tulee pyytää lausunto rakennuslupavaiheessa. Ympäristönsuojelu lausuu tällöin mm. maaperän tilaan liittyvistä mahdollisista maankäytön rajoituksista. Lausunnossa esille tuodut asiat tulee huomioida hankkeen jatkosuunnittelussa.​

Varsinais-Suomen ELY-keskus arvioi lausunnossaan, että huomioiden hankkeen toiminnallinen luonne (peruskorjaus ja vähäinen laajennus), asemapiirros ja sijoittuminen suhteessa Pomponrahkan Natura-alueeseen (etäisyys noin 1 km) hankkeella ei todennäköisesti merkittävästi heikennetä Natura-alueen suojeluperusteita. ELY-keskus katsoo, että hankkeelta ei edellytetä luonnonsuojelulain mukaista Natura-arviota. Hanke ei sijoitu pohjavesialueelle eikä hankkeella ole vaikutusta pohjavesialueisiin. Pohjavedensuojelun osalta ELY-keskuksella ei huomautettavaa.​

Rakentamisella ei aiheuteta haittaa kaavoitukselle, tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, ei aiheuteta haitallista yhdyskuntakehitystä, rakentaminen on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista (MRL 137 §).

Liite 1​Asemapiirros 19.7.2024​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Päätös​​Päätin, että hakemuksen ja 19.7.2024 päivätyn asemapiirroksen mukainen rakentaminen täyttää suunnittelutarvealueen erityiset rakennusluvan myöntämisedellytykset

​Samalla päätän, että hakijalta peritään suunnittelutarveratkaisun johdosta rakennusvalvontataksan 2.1 §:n mukaisesti 950 euroa ja naapurien kuulemisesta 70 euroa/kuultava kiinteistö (2 kpl). Yhteensä 1090 euroa.

Päätöksen voimassaolo

​Päätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen. Päätöksen antopäivä on 22.1.2025.

Christina Hovi​Kaupunkiympäristöjohtaja

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä

Jakelu

tiedFinavia Oyj
aoSenaatti-kiinteistöt
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tiedKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedKuusisto Jarkko
tiedLeppänen Terhi


Liitteet:

Kypa § 6
Liite 1:Asemapiirros 19.7.2024