Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta21.01.20253

6405-2021 (02 08 00)

Katsaus kaupunkipyöräkaudesta 2024 ja esitetään käytettäväksi sopimuksen mukainen kahden vuoden optiokausi

Tiivistelmä:

Kaupunkipyörä- eli föllärikausi 2024 oli erittäin onnistunut - fölläreillä ajettiin huomattavasti edellisvuotta enemmän. Matkoja tehtiin noin 425000, mikä on uusi käyttöennätys. Lisäystä edellisvuoteen oli 16 %, vaikka kausi päättyi aiemmin kuin edellisenä vuotena. Nykyinen sopimus Donkey Republicin kanssa päättyy 30.4.2026. Sopimukseen kuuluu optio 2 + 2 vuotta. Lautakunnalle esitetään, että se tekee nyt päätöksen ensimmäisestä kahden vuoden optiokaudesta (1.5.2026-30.4.2028).

Kylk §

Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut, projektikoordinaattori Noora Salmela 13.1.2025:

Föllärikausi 2024

Turun kaupunkipyörien eli fölläreiden kausi 2024 (1.4.–31.10.) onnistui erittäin hyvin. Pyörillä ajettiin kauden aikana ennätysmäärä matkoja, yhteensä noin 425000 matkaa (+16 % verrattuna edelliskauteen). Vuokrauksia tehtiin noin 356 000 (+14 % verrattuna edelliskauteen) ja fölläreillä ajettiin yhteensä noin 679 000 kilometriä (+25 % verrattuna edelliskauteen).​ Vuoden 2023 (6.4.–23.12.2023) vastaavat luvut olivat 365 000 matkaa, 311 000 vuokrausta ja 544 000 kilometriä. Käyttö kasvoi merkittävästi, vaikka föllärikausi 2024 oli noin kaksi kuukautta edellistä lyhyempi.

Pyörien käyttö oli melko tasaista pitkin kautta: vähiten käyttäjiä oli huhtikuussa ja eniten syyskuussa. Yhdellä pyörällä ajettiin keskimäärin 2,8 ajoa päivässä koko kauden aikana (vrt. 2,3 v. 2023), parhaimmillaan syyskuussa keskimäärin yli kolme ajoa päivässä.

Fölläreiden kuukausi-, kausi-, tyky- tai Fölin kausikorttijäseniksi rekisteröityi yhteensä noin 3470 käyttäjää, joista vuokrauksia tekevät eniten kuukausituotteen omaavat. Lisäksi yksittäisiä käyttäjiä rekisteröityi yli 16 000. Jäsenet käyttävät pyöriä selkeästi eniten (89 % matkoista).

Kaupunkiympäristölautakunta päätti 6.2.2024 § 30 fölläreiden hinnoittelusta. Tarkoituksena oli ohjata kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöä siten, että asiakkaat ostaisivat koko kauden kerralla. Tämän arvioitiin helpottavan fölläreiden käyttöä entisestään ja lisäävän innostusta käyttää fölläreitä usein, sillä samalla kausihinnalla käyttökertoja on rajoittamaton määrä. Kausituotetta hankittiinkin vuonna 2024 kolminkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna.

Asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä pyöriin ja pyöräjärjestelmään. Asiakkaat voivat antaa arvosanan pyöristä ja pyöräjärjestelmästä kunkin ajon jälkeen. Annettujen arvosanojen keskiarvo oli 4,5/5,0. Käyttäjätyytyväisyys on hieman noussut edellisvuodesta samaan aikaan, kun myös pyörien käyttömäärät ovat merkittävästi kasvaneet. Parhaan arvosanan antaneet arvostivat erityisesti pyörien kuntoa ja niiden saatavuutta sekä palvelun kohtuuhintaisuutta.

Kymmenen suosituinta asemaa (vuokrausmäärät suluissa per asema) olivat seuraavat: 1. Tyyssija (14​ 985), 2. Ikituuri (10​ 624), 3. Kauppatori (9​ 819), 4. Assari (6​ 553), 5. Educarium (5​ 347), 6. Vähätori (5​ 112), 7. Tykistökatu (5​ 122), 8. Linja-autoasema (4​ 778), 9. Calonia (4​ 315) ja 10. Uudenmaantulli (4​ 119).

Donkey Republic on kehittänyt mittareita kaupunkipyöräjärjestelmän vaikutusten arviointiin. Vaikutuksia mitataan liittyen hiilidioksidipäästöihin, säästöihin ruuhka-ajoissa sekä terveyshyötyihin.

Vuonna 2024 kaupunkipyöräpalvelusta maksettiin Donkey Republic:lle palvelumaksuna 89.420 euroa kuukaudessa. Koko kauden hinta oli siis 625.940 euroa (alv. 0 %).

Käyttäjätuloja saatiin kauden aikana verottomana yhteensä noin 208.000 euroa, mikä on 25.000 euroa enemmän kuin kaudella 2023. Mainostuloja saatiin 134.000 euroa eli 16.000 euroa enemmän kuin kaudella 2023.

Kaupungin panostus kaupunkipyöriin vuonna 2024 oli 285.000 euroa, mikä oli noin 129.000 euroa vähemmän kuin edellisvuotena. Summaan vaikuttivat positiivisesti edellisvuotta paremmat tuotot sekä kauden edellisvuotta lyhyempi kesto.

Seuraavan kauden suunnittelu on jo aloitettu ja föllärit palaavat katukuvaan 1.4.2025 alkaen.

Kaupunginhallitus päätti 10.5.2021 § 222, että uudella järjestelmällä tavoitellaan asukasmäärältään vähintään 55 % kattavuutta turkulaisista. Tämä tarkoittaisi arviolta 700 pyörän ja 70–75 aseman laajuista järjestelmää. Päätöksen perusteella kilpailutettu föllärijärjestelmä täyttää kaupunginhallituksen vaatimuksen ja on sitä kattavampikin, koska pyöriä on noin 700 kpl mutta asemia jo 253 kpl. Vuonna 2024 toteutettiin tarpeen ja ehdotusten perusteella 28 uutta asemaa.

Vuodelle 2024 asetettu tavoite oli 2,5 käyttökertaa/pyörä/päivä (vrt. 2,0 v. 2023). Kuten edellä on mainittu, vuonna 2024 toteutunut käyttömäärä oli keskimäärin 2,8 käyttökertaa/pyörä/päivä, joten asetettu tavoite toteutui ja ylitettiin. Kehityksen perusteella voidaan odottaa fölläreiden käytön kasvavan edelleen kaudella 2025. Esimerkiksi Fölin kausikorttijäsenissä voisi olla paljon potentiaalia lisäämään kaupunkipyörien käyttöä entisestään.

Pyörien käytön kasvu on toivottavaa ja siihen ohjaaminen on linjassa kaupungin ilmastotavoitteiden ja kulkumuotojakaumatavoitteiden kanssa. Käytön edelleen kasvaessa järjestelmä kuitenkin kohtaa koko palvelun laatuun vaikuttavan pyörien saatavuusongelman. Pyöriä käytettiin vuonna 2024 niin paljon, että pyörien määrä ei kaikkialla riittänyt kattamaan kysyntää. Ongelmaan voidaan tulevaisuudessa vastata esimerkiksi pyörien määrää lisäämällä.

Päätöksenteko fölläreiden jatkokaudesta

Molemmat sopimuksen osapuolet eli Turun kaupunki ja Donkey Republic ovat olleet tyytyväisiä fölläreihin ja yhteistyön toimivuuteen. Asiakaspalautteen ja fölläreiden korkean käyttöasteen pohjalta nähdään, että myös käyttäjät ovat olleet palveluun todella tyytyväisiä. Näin ollen kaupunkipyörien ensimmäinen jatkokausi eli optiokausi esitetään käytettäväksi.

Sopimuksen jatkosta on tärkeää päättää hyvissä ajoin, jotta sekä Turun kaupunki että Donkey Republic pystyvät varautumaan toiminnoissaan jatkokauteen ja suunnittelemaan kaupunkipyöräjärjestelmän tulevaisuutta kestävästi. Ilman optiota vuoden 2025 kausi olisi viimeinen sopimuksen mukainen föllärikausi, sillä sopimus päättyisi jo keväällä 2026.

Nykyinen sopimus Donkey Republicin kanssa päättyy 30.4.2026. Sopimukseen kuuluu optio 2 + 2 vuotta, josta nyt esitetään käytettäväksi ensimmäinen osa eli kaksi vuotta. Sopimuksen (oheismateriaali 2) mukaan ensimmäinen optiokausi 1.5.2026–30.4.2028 tulee voimaan Palveluntuottajan kanssa alkuperäisin ehdoin, mikäli Tilaaja päättää jatkaa sopimuskautta. Sopimuksen mukaan sopimushinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan. Päätös sopimuksen jatkamisesta tehdään ennen sopimuskauden päättämistä. Optiokaudelle tehdään erillinen sopimus.

Oheismateriaali 1​Föllärit 2024 (Turku 2024 season report)

Oheismateriaali 2​Kaupunkipyöräjärjestelmän hankintasopimus

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta merkitsee tiedoksi katsauksen föllärikaudesta 2024.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää:

- että kaupunkipyöräjärjestelmää koskevaa sopimusta jatketaan alkuperäisin ehdoin Donkey Republic:n kanssa ajalle 1.5.2026-30.4.2028 ja

- valtuuttaa joukkoliikennepalvelujohtajan allekirjoittamaan optiokauden sopimuksen

Optiokaudelle solmitaan erillinen hankintasopimus. Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 3
Oheismateriaali 1:Föllärit -katsaus vuoteen 2024
Oheismateriaali 2:Kaupunkipyöräjärjestelmän hankintasopimus