Kulttuurikujan maanalainen tila

Hankekortti 7.1.2025

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.2.2023 §32 Infrahankkeiden tarveselvitys ja hankesuunnitteluohjeen päivityksen. Ohjeen mukaan hankekortti laaditaan yli miljoonan euron, mutta alle kolmen miljoonan yksittäisestä perusinfrainvestointihankkeesta. Hankekortin laatii kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden kaupunkirakentamisen palvelualue ja sen hyväksyy kaupunkiympäristöjohtaja päätöspöytäkirjalla.

TIIVISTELMÄ

Alkuperäisen Itsenäisyydenaukion alla on sijainnut alkuperäiseltä pinta-alaltaan noin 950 neliöinen kylmä maanalainen tila. Tilaan on rakennettu alueellinen sähkömuuntamo, kunnallistekninen ja pysäköinnin käyttöön soveltuva tila. Kaupunginteatterin peruskorjauksen ja laajennuksen myötä maanalainen tila pieneni noin 820 neliöiseksi. Myöhemmässä vaiheessa tila toimi kaupunginteatterin käytössä olleena varasto -ja pysäköintitilana. Tilan sijainti kadun alla johtaa siihen, että rakennetta kutsutaan rakenneteknisessä mielessä edelleen siltakanneksi.

Itsenäisyydenaukion siltakansi T-4031 on kesällä 2023 tehdyn erikoistarkastuksen mukaan tullut käyttöikänsä päähän. Tarkastuksessa todettiin merkittäviä vaurioita, jotka vaatisivat kattavaa ja laaja-alaista peruskorjausta kansirakenteen käyttöiän jatkamiseksi. Siltakansi on valmistunut vuonna 1968. Sillan suunnittelukuormat eivät vastaa nykyaikaisia kuormituksia. Rakenne on 6-aukkoinen teräsbetoninen laattasilta, jonka pisin jänneväli on noin 6,4 m. Pituutta nykyisellä kannella on 38,9 m ja leveyttä 28,1 m.

Kansilaatan yläpinnan betonissa todettiin alkali-silikareaktion aiheuttamaa rapaumaa. Halliin johtavissa portaissa havaittiin vesivuotoa sekä rapaumavaurioita. Alkalikiviainesreaktio aiheuttaa kosteaan betoniin sisäistä painetta, joka aiheuttaa betonin halkeamisen. Reaktio murtaa ja rapauttaa betonin, jolloin betonin sisäinen teräsrakenne altistuu korroosiolle.

Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelun tilaaman vaihtoehtotarkastelun perusteella on päädytty esittämään nykyisten rakenteiden purkamista ja uuden pysäköintihallin rakennussuunnitelman laatimiseen käytettävyyden parantamiseksi ja elinkaarikustannusten minimoimiseksi. Uusi siltamainen kansi sekä alapuolinen parkkihalli ja siihen liittyvät tekniset tilat rakennetaan alueen katujen rakentamisen yhteydessä.

 

hankeryhmä

Hankekortin on laatinut infran hankesuunnittelupäällikkö Mika Laine.

Suunnitteluhankkeessa on ollut mukana ympäröivien kiinteistöjen edustajat. Hankkeen vaikutusalueella olevat kiinteistöt ja vaikutusalueet on huomioitu rakennussuunnitelman yhteydessä.

aikaisemmin laaditut selvitykset ja suunnitelmat

Uusi suunniteltu tila toimii monitoimisena ja mahdollistaa Kaupunginteatterin, Kulttuuriparkkitalon ja Musiikkitalon välisen maanalaisen kulku- ja huoltoliikenteen. Uuteen tilaan on sijoitettu neljä liikkumisesteisten pysäköintipaikkaa.

Tilan poistaminen käytöstä, ja maatäytön ajaminen tyhjäksi jäävälle paikalle ei ole mahdollista, koska ympäröivien rakennusten seinärakenteita ei ole mitoitettu kantamaan maanpainetta ja täytöstä aiheutuvaa kosteusteknistä tilannetta.

Suunnitelmia:

Siltasuunnitelmat ovat osa kriittistä infrastruktuuria, tietoa niistä ei julkisesti jaeta.

Selvitykset:

Erikoistarkastusraportti 22.9.2023

Vaihtoehtotarkastelu 17.11.2023. viisi eri vaihtoehtoa, jotka olivat:

-vanhan korjaus 820m2 pinta-ala       Elinkaarikustannus / vuosi 63 000€

-uusi 820m2 pinta-alalla, tiheä pilarijako   Elinkaarikustannus / vuosi 34 000€

-uusi 820m2 pinta-alalla, väljä pilarijako   Elinkaarikustannus / vuosi 38 000€

-uusi 410m2 pinta-alalla, väljä pilarijako   Elinkaarikustannus / vuosi 24 000€

-uusi 460m2 pinta-alalla, väljä pilarijako   Elinkaarikustannus / vuosi 27 000€

Haitta-ainekartoitus 1.12.2023

hankkeen laajuus

Hankkeen sijainti ja laajuus on esitetty oheisessa karttaotteessa.

hankkeen tarvitsemat luvat, päätökset ja sopimukset

Hankekortti hyväksytään kaupunkiympäristöjohtajan päätöksellä. Hanke edellyttää rakennusvalvonnan myöntämän rakennusluvan käyttötarkoituksensa vuoksi. Rakennusluvan myötä infran rakennuttamisyksikön on mahdollista rakennuttaa tila suunnitelman mukaisesti.

      

kuva 1. Itsenäisyydenaukion siltakansi, suunnittelualueen rajaus

 

hankkeen kytkeytyminen muihin hankkeisiin

Hanke suunnitellaan ja toteutetaan erillisenä hankkeena Kulttuurikujan, Paavo Nurmen puistotien, Kulttuuriparkin ja Turun Musiikkitalo -hankkeiden rakentamisen yhteydessä. Itse rakentaminen ajoitetaan niin, että maanalainen tila- ja katuympäristö valmistuvat Musiikkitalon valmistumisen yhteydessä kesällä 2026.

HANKKEEN TAVOITTEET JA LAATUTASO

Siltamainen kansirakenne toimii läpikuljettavana tilana. Sisäänkäyntien kautta tila toimii asiakasreittinä Musiikkitalolle, sekä henkilökunnan kulkuyhteytenä. Kaupunginteatterin ja Musiikkitalon välillä.

Hankkeen tavoitteena on rakentaa uusi siltakansi nykyisen tilalle sekä kannen alapuolinen parkkihalli ja siihen liittyvät tilat, johon sijoittuu pyöräpysäköintiä 30 pyörälle ja liikuntaesteisille 4 autopaikkaa. Viereen rakennettava uusi pysäköintitalo vastaa muiden autoilijoiden pysäköintitarpeisiin. Lisäksi tiloihin tulee tekninen tila, huolto- ja kauttakulkukäytävä musiikkitaloon sekä kaupunginteatteriin. Huoltosisäänkäynti Kaupunginteatteriin tapahtuu hissin välityksellä. Ajo parkkihalliin tapahtuu viereisen Kulttuuriparkki -nimisen pysäköintitalon kautta.

Uusi parkkihalli tarjoaa polkupyöräpysäköintiin tarvittavat paikat musiikkitalon sekä kaupunginteatterin henkilökunnalle ja asiakkaille. Rakennettava parkkihalli tulee olemaan pinta-alaltaan pienempi nykyiseen halliin verrattuna, sillä riittävän määrän polkupyöräpaikkoja tarjoaminen ei vaadi nykyisen ajoneuvopysäköinnin edellyttämää tilaa. Uusi siltakansi suunnitellaan 100 vuoden käyttöiälle ja se täyttää nykyaikaiset liikennekuormavaatimukset.

Pohjapiirrosluonnos

toteutuksessa käytettävä urakkamuoto ja vaiheistus

Siltakannen rakentaminen toteutetaan kokonaishintaurakkana tilaajan suunnitelmilla. Hanketta ei ole mahdollista jakaa vaiheisiin, koska maanalaisen tilan päälle rakennetaan katualue. Hanke ei myöskään ole kustannuksiltaan niin merkittävä, että vaiheistus olisi tarpeellinen.

hankkeen kustannusarvio

Hankkeen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 2.880.000 € (MAKU 8/24 131,4: 2015=100). Kustannusarvio sisältää 20 % hankevarauksen.

hankkeen aikataulu

Alueen asemakaavan toteutus ja maankäytöllinen kehitys ovat käynnissä. Eri hankkeiden päällekkäisyydestä johtuen tarkka aikataulu ei ole hankekortin laatimisen aikana tiedossa. Kuitenkin pääperiaate aikataulujen sidonnaisuuksissa on se, että Kulttuurikuja ja Paavo Nurmen Puistotie ovat valmiina kesällä 2026.

Kulttuurikujan maanalaisen tilan hanke esitetään toteutettavaksi investointiohjelmassa vuonna 2025, jolloin vanhan rakenteen purkaminen voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti.

Hankkeen työmaa-aikainen toteutusaikataulu on riippuvainen rakennusluvasta, alueen muusta rakennustyönaikaisesta käytöstä, sekä vallitsevista sääolosuhteista. Kantavat rakenteet on mahdollista toteuttaa niin, että kulkuyhteys Virastotalon autohalliin on mahdollista osittain avata ennen hankkeen valmistumista.

Aikataulu ajoitetaan niin, että alueen toiminnot saadaan rakentumaan yhtäaikaisesti muiden hankkeiden kanssa. Virastotalon parkkihalliin ei voida katutyön aikana sallia kulkua. Virastotalon henkilökunnan pysäköinti mahdollistetaan Samppalinnankadun kadunvarsipysäköintipaikkojen uudelleenjärjestelyllä.

vaikutukset

Ë Uuden siltakannen suunniteltu käyttöikä 100 vuotta

Ë Rakennettava siltakansi täyttää nykyaikaiset liikennekuormavaatimukset

Ë Pyörä- ja LE-paikkojen erillinen sijainti muusta pysäköinnistä lisää turvallisuutta ja käytettävyyttä

Ë Mahdollistaa esteettömän kulkureitin ympäröiviin toimintoihin

Ë Runsaasti pysäköintitilaa pyöräilijöille

-Hankkeen hankala sijainti ja sen vaikutukset rakennusaikana kustannuksiin, sekä ympäröiviin kiinteistöihin

 

 


hankkeen vaikutustarkastelu

Liitteet

ARK 0130 002_Pohjapiirustus +4.0

ARK 0130 003_Pohjapiirustus katutaso

0130 002_Pohjapiirustus +4.0

0130 003_Pohjapiirustus katutaso