Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta44210.12.20246

5707-2024 (10 03 00)

Poikkeamispäätös; Uusi asuinrakennus vanhan purettavan vapaa-ajan asunnon paikalle, Satava (P 2024-800)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan uuden asuinrakennuksen rakentamiseksi vanhan purettavan vapaa-ajan asunnon paikalle rantavyöhykkeellä. Lisäksi rakennetaan talousrakennus ja rantaan rantasauna. Hakemusta esitetään hyväksyttäväksi ehdollisena.

Kylk § 442

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 28.11.2024:​

Rakennuspaikka ja sen sijainti​

Kiinteistö 853-476-1-104, Kaislaranta -niminen tila, pinta-ala 2920 m2.

Osoite: Pohjaniityntie 46

Hakija​

Mia Alpisalo​

Rakennushanke​

-​ Asuinrakennus 140 k-m2, 1. krs + parvi (109 m2 ja 31 m2).​

​- Rantasauna 30 k-m2.​

- Talousrakennus 80 k-m2.​

​Kaavoitustilanne​

Alueella on voimassa 9.12.2023 voimaan tullut Satava-Kakskerran osayleiskaava (Kv 14.12.2020 § 217), jossa rakennuspaikkaa koskee merkintä AP-1: Pientalovaltainen saaristomainen asuntoalue. Aluevaraus sisältää asuinkorttelit, kadut sekä lähivirkistysalueet. Alue on tarkoitettu asemakaavoitettavaksi saaristomaiseksi asuinalueeksi. Tavoitteellinen aluetehokkuus ea = 0,04.

Meritulva-alue, jolla on otettava huomioon tulvimisvaara.

Poikkeukset

- Rakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §).​

​- Saunarakennus ja talousrakennus sijaitsevat alle 5 metrin päässä naapurikiinteistön rajasta (MRA 57 §).

​- Saunarakennus on yli 25 m2 ja sen alin lattiakorkeus vähemmän kuin 2,65 metriä (N2000-järjestelmä) (RJ 14 ja 17 §).

​Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakija on kuullut naapurit itse. Kaksi naapuria jätti hakemuksesta muistutuksensa. Toisen muistutuksen mukaan suunnitellut uudisrakennukset ovat kooltaan merkittävästi nykyisiä suuremmat ja näin ollen ne tulevat rajoittamaan naapurin merinäkymää. Muistutuksen mukaan uudisrakennukset eivät saa ylittää nykyisten rakennusten korkeuksia. Myös toisessa muistutuksessa ollaan huolissaan uudisrakennusten korkeuksista, mikä voi rajoittaa naapurin merinäköalaa. Muistutuksen mukaan sauna- ja asuinrakennuksen korkeuksia ei saa nostaa nykyisestä.

Hakija on antanut vastineensa naapureiden muistutuksiin. Ensimmäisen naapurin muistutukseen on vastineessa todettu, että naapurikiinteistöltä on olematon näkymä poikkeamishakemuksen alaiselle kiinteistölle sekä siitä eteenpäin merelle päin. Ainoa osittain naapurikiinteistölle näkyvä uudisrakennus on talousrakennus, eikä sen korkeus tai koko vaikuta naapurin näkymän peittymiseen, koska talousrakennuksen takana oleva pensasaita on jo nyt korkeampi kuin tuleva talousrakennus. Suunnitellut uudisrakennukset ovat kohtuullisen kokoiset ottaen huomioon, että ne on suunniteltu vakituisen asumisen tarpeisiin.

Toisen naapurin muistutukseen on vastineessa todettu, että tulevan asuinrakennuksen lattiakorkeus pyritään sijoittamaan niin alas kuin rakennusteknillisesti on mahdollista nykyisen rakennuksen kohdalle. Uudisrakennusten korkeus tai koko eivät vaikuta naapurin nykyiseen näkymään, koska olemassa oleva pensasaita ja muu puusto rajoittavat näkymää samoin kuin muiden naapureiden sekä naapurin kiinteistön puusto ja rantarakennukset. Naapurin oma kiinteistö rajoittuu rantaan, josta on näkymä merelle päin. Saunarakennus pyritään toteuttamaan mahdollisimman matalana ja lattiakorkeus sijoittamaan niin alas kuin mahdollista.​

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).​

Viranomaisluvat ja lausunnot​

Ympäristönsuojelu (jätevedet): ehdollinen​

Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan kiinteistö sijaitsee Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysten liitekartan 2 mukaisella ranta-alueella, jossa on määräysten 7.1 §:n mukaan noudatettava valtioneuvoston asetuksen (157/2017) 4 §:n mukaisia ohjeellisia puhdistustasoja pilaantumiselle herkillä alueilla. Ranta-alueilla jätevesien puhdistuslaitteistot on sijoitettava siten, että tulvakorkeudellakaan vesi ei pääse jäteveden käsittelylaitteistoihin. Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaan jätevesien käsittelyjärjestelmät ja puhdistettujen jätevesien purkupaikka on sijoitettava maastoon vähintään 20–50 metrin etäisyydelle talousvesikaivosta (maastosta ja maaperästä riippuen), 20 metrin etäisyydelle vesistöstä tai merestä ja 5 metrin etäisyydelle tontin rajasta. Pohjavesitason yläpuolelle tulee jättää minimissään yksi metri. Ympäristönsuojeluviranomainen tai sen määräämä viranhaltija voi hakemuksesta myöntää poikkeuksen edellä mainituista suojaetäisyysvaatimuksista, mikäli poikkeamisesta ei arvioida aiheutuvan ympäristön pilaantumisen tai terveyshaitan vaaraa. Hakemuksessa annettujen tietojen perusteella saostussäiliöiden, maasuodatuskentän ja umpisäiliön sijoittelu täyttävät sille asetetut vähimmäissuojaetäisyysvaatimukset. Hakemuksesta jää kuitenkin epäselväksi maasuodatuskentän purkuputken purkupaikan etäisyys naapuriin rajaan. Jätevesiselvityksessä esitetään riittävä etäisyys 5 metriä, mutta asemapiirustuksessa purkuputken pää on piirretty aivan kiinteistön rajalle. Mikäli purkuputken pää halutaan sijoittaa aivan kiinteistön rajalle, tulee sijainnille hakea poikkeusta. Poikkeusta haettaessa tulee esittää sen rajanaapurin hyväksyntä, jonka rajaan vähimmäissuojaetäisyysvaatimus ei täyty. Vakituiseen asumiseen käytetyn asunnon jätevesijärjestelmän saostussäiliöt tai pienpuhdistamon lietesäiliöt on tyhjennettävä lietteestä vähintään kerran vuodessa. Tehdasvalmisteisissa jätevesijärjestelmissä lietteenpoisto on tehtävä valmistajan antamien ohjeiden mukaan edellä mainittuja vähimmäisvelvoitteita useammin. Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa rakennuksen ja siihen liittyvien järjestelmien kunnosta ja ylläpidosta. Jätevesien käsittelyjärjestelmää tulee ylläpitää ja huoltaa säännöllisesti puhdistusvaatimusten täyttämiseksi. Jätevesien käsittelyssä tulee huomioida muodostuvan jäteveden määrä, sekä ennakoida mahdollisuuksien mukaan tulevia muutoksia (elinkaariajattelu). Mikäli jätevesien käsittely järjestelmä tai sen sijainti muuttuu olennaisesti, tulee rakennuslupavaiheessa pyytää ympäristönsuojelulta uusi lausunto.​

Päätöksen perustelut​

Rakennuspaikka sijaitsee Satavassa rantavyöhykkeellä. Hakemuksessa on kyse uuden 140 k-m2:n suuruisen asuinrakennuksen, 80 k-m2:n suuruisen talousrakennuksen ja 30 k-m2:n suuruisen saunan rakentamisesta olemassa olevalle rakennuspaikalle. Uudisrakentamisen vuoksi puretaan vanha lomarakennus talousrakennuksineen. Purettavilla rakennuksilla ei ole sellaista rakennus- tai kulttuurihistoriallista arvoa, että ne pitäisi säilyttää. Uusi asuinrakennus ja talousrakennus rakennetaan pääosin vanhojen rakennusten paikalle. Rantasauna on esitetty rakennettavaksi noin 20 metrin etäisyydelle rantaviivasta. Asuinrakennus on esitetty yksikerroksisena parven kanssa (1. krs 109 m2 + parvi 31 m2). Kiinteistön käyttövesi tullaan ottamaan porakaivosta. Alueelle on jo syntynyt vakituista asutusta, jota hakemuksen mukainen rakentaminen täydentää.

Kiinteistölle on myönnetty vuonna 2009 poikkeamispäätös 200 k-m2:n suuruisen asuinrakennuksen, 25 k-m2:n suuruisen saunan ja 125 k-m2:n suuruisen talousrakennuksen rakentamiseksi. Lisäksi kiinteistölle on vuonna 2016 myönnetty poikkeamispäätös aiemman poikkeamispäätöksen kanssa saman kokoisten rakennusten rakentamiseksi. Myönnetyssä poikkeamispäätöksessä asuinrakennus oli kerrosluvultaan ½ I ½. Aiemmissa poikkeamispäätöksissä ehdoksi asetettiin, että rakennuspaikalla ei saa tehdä rakentamisen yhteydessä merkittäviä maatäyttöjä. Kumpikin aiemmin myönnetyistä poikkeamispäätöksistä ovat vanhentuneet.

Saunarakennus on esitetty sijoitettavaksi noin 20 metrin päähän rantaviivasta. Osayleiskaavassa kyseinen alue on merkitty meritulva-alueeksi, jolla on otettava huomioon tulvimisvaara. Saunan alimmaksi lattiakorkeudeksi on esitetty vähemmän kuin 2,65 metriä (N2000-järjestelmä). Meritulva-alueelle rakentamisen vuoksi hakijalle on lähetetty tulvakirje. Hakija on toimittanut tulvakirjeeseen vastineensa, jonka mukaan hakija on tietoinen tulva-alueelle rakentamisen riskeistä. Vastineen mukaan saunarakennuksen sijainnissa on otettu huomioon riittävä etäisyys rantaviivasta ja saunan alin lattiakorkeus olisi +1,7 metriä. Perusteluina on esitetty maanpinnan korkeus (n. +1,2–1,3 m) saunarakennuksen kohdalla, ja mikäli lattiakorkeus toteutetaan +2,65 metrin vaatimuksen mukaisesti, rakennus sijoittuisi huomattavan korkealle eikä esteettisesti soveltuisi muuhun rakennettuun ympäristöön. Vastineen mukaan merivedenkorkeus ei ole noussut kiinteistön kohdalla 20 omistusvuoden aikana kertaakaan niin, että se olisi saavuttanut suunnitellun saunarakennuksen etureunalla olevan rajamerkin. Hakijan perustelut huomioon ottaen poikkeaminen saunarakennuksen alimmasta lattiakorkeudesta on puollettavissa.

Kaksi naapuria jättivät poikkeamishakemuksesta muistutuksensa, joissa ollaan huolissaan uudisrakennusten koosta, korkeudesta ja naapureiden maiseman peittymisestä. Toisen muistutuksen tekijän kiinteistö sijoittuu poikkeamishakemuksen alaiseen tilaan nähden sen taakse eikä se sijaitse rantavyöhykkeellä. Toisen muistutuksen tekijän kiinteistö sijoittuu poikkeamishakemuksen alaiseen tilaan nähden sen viereen ja taakse, ja kiinteistö on omarantainen. Rakennuspaikalle aiemmin myönnettyihin poikkeamispäätöksiin nähden nyt haettujen uudisrakennusten koot, rantasaunaa lukuun ottamatta, ovat huomattavasti pienemmät. Rakennusjärjestyksen 13 §:n mukainen rantaan rajoittuvan rakennuspaikan rakentamisen enimmäismäärä ei ylity. Aiemmissa poikkeamispäätöksissä asuinrakennuksen kerrosluku oli ½ I ½. Ottaen huomioon muistutuksen tehneiden naapureiden kiinteistöjen sijainnit, poikkeamishakemuksen mukainen rakentamisen määrä ja rakennusten kerrosluvut sekä samalle rakennuspaikalle aiemmin myönnetyt poikkeamispäätökset, poikkeamista voidaan puoltaa.

Poikkeamishakemuksen asemapiirustuksessa asuinrakennus on esitetty I-kerroksisena ja siihen tulee parvi. Rakennuspaikka on melko kapea ja osittain alava, joten aiempien poikkeamispäätösten mukaisesti on perusteltua asettaa vastaava ehto, eli rakentamisen yhteydessä ei saa aiheuttaa merkittäviä maatäyttöjä kiinteistöllä, vaan rakentamisen suunnittelu tulee tehdä nykyisen maaston ehdoilla. Asuinrakennuksen ympäristöön soveltuvuuden varmistamiseksi rakennus ei saa tosiasiassa muodostua kaksikerroksiseksi, vaan rakennus tulee toteuttaa yksikerroksisena. Lisäksi rakennuksessa saa olla parvi, mutta se ei saa ominaisuuksiltaan täyttää kerroksen tunnusmerkkejä. Hakijalla ei ollut ehtoihin huomautettavaa.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy eikä poikkeaminen aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista (MRL 171 §).​

Liite 1​Asemapiirros 16.10.2024

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​Naapurin muistutus 7.10.2024

Oheismateriaali 3​Naapurin muistutus 22.10.2024

Oheismateriaali 4​Hakijan vastine naapurin muistutukseen

Oheismateriaali 5​Hakijan vastine naapurin muistutukseen​

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 16.10.2024 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:​

- Rakennuspaikalla ei saa tehdä rakentamisen yhteydessä merkittäviä maatäyttöjä.​

​- Asuinrakennus tulee toteuttaa yksikerroksisena. Lisäksi rakennuksessa saa olla parvi, mutta se ei saa ominaisuuksiltaan täyttää kerroksen tunnusmerkkejä.

​Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 950 euroa.​

Päätöksen voimassaolo

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.​

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoAlpisalo Mia
tiedKiviluoto Henrik
tiedTupala Tero
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedRakennus- ja lupalautakunta


Liitteet:

Kylk § 442
Liite 1:Asemapiirros 16.10.2024