Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö 
Kaupunkiympäristöjohtaja20004.12.2024 

3064-2024 (02 08 00)

Pakkaavien roska-astioiden hankinta kokonaispalveluna 1.1.2025 alkavalle sopimuskaudelle

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, vastaava rakennuttaja Anu Nuora ja vastaava rakennuttaja Antti Aalto sekä konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen:

Hankinnan tausta

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia pakkaavista roska-astioista ympärivuotiseen puistokäyttöön.

Roska-astiat hankitaan vuokralle kokonaispalveluna, johon kuuluu asennus, huolto ja siisteyden ylläpito ja hallintasovellus tilaajan käyttöön.

Hankintamäärä yhteensä noin 100 kpl, vuodessa n. 30 kpl.

Hankinnan kohteena ovat 240 litraiset roska-astiat. Optiona varaa mahdollisuuden hankkia valitulta toimittajalta pienissä määrin myös 120 litran sisämitalla varustettuja pienempiä pakkaavia roska-astioita.

​Sopimuksen kesto on 1.1.2025 - 30.9.2028. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana 9 kuukauden molemmin puolisella irtisanomisajalla

Hankinnassa on kysymys palveluhankinnasta, joka ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) EU-kynnysarvot (EU-hankinta).

Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 21.10.2024 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED) -tietokannassa. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

​Hankinnasta ei esitetty lisätietokysymyksiä.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kuvattiin tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset sekä hankinnan kohde sekä palvelulle ja tuotteille asetetut ehdottomat vaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ja osatarjouksia ei hyväksytä.

Hankinnan ennakoitu vuosittainen arvo on neljän vuoden keskiarvolla laskettuna noin 50 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus yhden palveluntuottajan kanssa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 22.11.2024 klo 11.00 mennessä seuraavilta tarjoajilta: Ecomp Rent Oy (FI24477196), Lehtovuori Oy (FI25445591) ja NK-Yhtymä Oy (1805475-2).

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien soveltuvuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua hankinnan tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjoajille asetetuilla soveltuvuusvaatimuksilla.

Kaikki tarjoajat ovat vakuuttaneet täyttävänsä tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

​Hankintayksikkö pyysi Lehtovuori Oy:ltä 22.11.2024 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Lehtovuori Oy:ltä 26.11.2024 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksessa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

​Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Lehtovuori Oy:n tarjousta.

Arvioinnissa todettiin tarjousten täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten kokonaistaloudellisuuden vertailu ja valinta

Tarjouspyynnössä valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin siten, että vertailuperusteena on halvin hinta. Hankinnan laadulliset vaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Tarjousten vertailu:

Tarjoaja

Vertailussa käytetty kokonaishinta, €/kk/roska-astia (alv 0%)

Sija

Lehtovuori Oy

67,00

1.

Ecomp Rent Oy

97,98

2.

NK-Yhtymä Oy

299,00

3.

Toimivalta

Turun kaupungin hallintosäännön 80 §:n mukaan kaupunginhallitus ja lauta-

kunta päättävät hankinnoista talousarvion puitteissa ja päättävät alaistensa viranhaltijoiden hankintavaltuudet. Tällä tarkoitetaan oikeutta tehdä hankintapäätös ja solmia sitoumus kaupungin puolesta. Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksen (11.1.2022 § 12) mukaan kaupunkiympäristöjohtaja päättää hankintasopimuksista, joiden arvonlisäveroton hankintahinta ei ylitä 1.000.000 euroa.

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein, että pakkaavien roska-astioiden palveluntuottajaksi 1.1.2025 alkavalle sopimuskaudelle valitaan Lehtovuori Oy tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

​Hankintayksikkö ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

​Mahdollisesta option käyttöönotosta päätetään erikseen.

​Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen voidaan katsoa saaneen päätöksen ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Christina Hovi

kaupunkiympäristöjohtaja

​Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä.

Lisätiedot: projektipäällikkö Tapani Järvinen, p. 044​ 907 5896

Jakelu

aoEcomp Rent Oy
aoLehtovuori Oy
aoNK-Yhtymä Oy
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedAalto Antti
tpvJärvinen Tapani
tiedNuora Anu