Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta44710.12.202411

6799-2024 (10 03 01)

Majoitusmestarinkadun ja Munterinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskien runkolinjaston pysäkkiparin parantamista

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään suunnitelmat runkolinjaston pysäkkiparin parannuksesta Majoitusmestarinkadun ja Munterinkadun risteyksen eteläpuolella. Samoissa suunnitelmissa esitetään myös Munterinkadun risteyksen keski- ja reunalinjojen muutokset.

Kylk § 447

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri Seppo Kaunisto, kaupunkirakentaminen, suunnitteluinsinööri Ossi Kaila 27.11.2024:

 

Nykytila ja suunnittelun tavoitteet

 

Suunnittelualue sijoittuu Runosmäkeen Piiparinpolun kohdalle ja Munterinkadun risteyksen eteläpuolelle. Suunnittelualue rajoittuu katualueelta asuinkerrostalojen ja autopaikkarakennusten korttelialueeseen. Asemakaavat ovat tulleet voimaan 29.9.1970 ja 28.10.1972.

 

Majoitusmestarinkatu on alueellinen kokoojakatu, ja suunnittelualueen kohdalla kadun molemmin puolin on kapeat jalkakäytävät. Kadun ajoradan leveys on nykytilassa yli 8 metriä ja jalkakäytävät ovat noin 1,7–2,0 metriä leveitä. Kadun länsipuolella oleva jalkakäytävä on betonilaattaa ja itäpuolella nykyisen pysäkin yhteydessä oleva jalkakäytävä on asfalttia. Kadulla on betoniset reunatuet, joiden korkeus on noin 8–10 senttimetriä. Kadun länsipuolella on jalkakäytävän yhteydessä penkki.

 

Suunnittelualueen kohdalla Majoitusmestarinkadun molemmin puolin on nykyiset linja-autopysäkit. Turun keskustan suuntaan johtavalla pysäkillä (länsipuolinen) on katos sekä jäteastia. Lähempänä Munterinkatua oleva pysäkki (itäpuolinen) on varustettu pysäkkiä osoittavalla liikennemerkkipylväällä. Molemmilla pysäkeillä on linja-auton seisontatilan kohdalla ajoradasta erotetut pysäkkisyvennykset.

 

Suunnitelman tavoitteena on parantaa Majoitusmestarinkadun linja-autopysäkkien ympäristöä vastaamaan Turun kaupungin uuden runkolinjareitin tarpeita, joka otetaan käyttöön 1.7.2025 alkaen.

 

Kuva 1. Suunnittelualue.

 

Suunnitelma, muutokset nykytilaan

 

Kadun molemmin puolin olevat nykyiset pysäkkisyvennykset muutetaan vinon odotustilan pysäkeiksi. Molemmat pysäkit ovat mitoitettu nivelbussille soveltuviksi ja pysäkkien seisontatilan uudeksi pituudeksi tulee 22 metriä. Pysäkkilaiturin kohdalla betonisen reunatuen korkeus on 12 senttimetriä ja odotustilan ajoradan puoleiseen reunaan tulee valkoinen varoituslaattarivi. Vino odotustila helpottaa linja-autojen saamista odotustilan viereen tavanomaiseen pysäkkitaskuun verrattuna.

 

Kadun itäpuolen pysäkin odotustila rakennetaan jalkakäytävän yhteyteen, ja sen leveys vaihtelee vinon odotustilan mukaisesti noin 2,3–4,0 metrin välillä. Pysäkkialueen kohdalla oleva nykyinen asfaltoitu jalkakäytävä muutetaan betonilaatoitetuksi ja sen uudeksi perusleveydeksi tulee noin 2,4 metriä. Itäpuolella oleva pysäkki palvelee pääasiassa kyydistä pois jäämistä, joten sille ei sijoiteta katosta tai penkkiä. Toimiva ja turvallinen jalkakäytävä on tässä tapauksessa tärkeämpi ratkaisu.

 

Kadun länsipuolen pysäkin odotustilan leveys vaihtelee vinon odotustilan mukaisesti 3,0–4,0 metrin välillä ja pysäkki varustetaan uudella katoksella (1,3 m x 7,9 m) sekä jäteastialla. Munterinkadulta pysäkille johtava betonilaatoitettu jalkakäytävä uusitaan ja jalkakäytävä levennetään nykyisestä noin 1,7 metriä leveästä noin 2,4 metriä leveäksi. Jalkakäytävän yhteydessä oleva penkki uusitaan ja sen yhteyteen tulee jäteastia. Jalkakäytävän takana oleva nykyinen pysäkkikatos poistetaan ja alue maisemoidaan.

 

Majoitusmestarinkadun keskilinjaa siirretään Munterinkadun risteyksestä lähtien sivusuunnassa noin 0,8 metriä lännen suuntaan, jotta kadun tilankäyttöä voisi järjestellä uudelleen. Kadun keskilinja palautetaan nykyiseen asemaansa Piiparinpolun kohdalla olevan alikulkukäytävän jälkeen. Pysäkkien kohdalla kadun ajoratojen yhteenlasketuksi leveydeksi on suunniteltu noin 7,0–8,5 metriä.

 

Majoitusmestarinkadun ja Munterinkadun risteyksen keski- ja reunalinjoja selkeytetään saneerattavien pysäkkien puoleisella osuudella ja alueen pintakuivatusta parannetaan. Risteyksen kohdalla betonisen reunatuen korkeus on 8 senttimetriä.

 

Kadun kuivatus hoidetaan nykyisillä hulevesikaivoilla, joiden lisäksi rakennetaan viisi uutta hulevesikaivoa. Katualueen kuivatusta ja hulevesien hallintaa parannetaan suunnittelualueen eteläpäässä tekemällä kadun itäpuolella olevalle nurmialueelle painanne hulevesien johtamiseksi nykyisiin kaivoihin.

 

Majoitusmestarinkadun valaistusta parannetaan suunnittelualueen kohdalla sekä Munterinkadun risteysalueella lisäämällä 5 uutta valaisinpylvästä.

 

Kuva 2. Majoitusmestarinkadun katusuunnitelma.

 

Kustannukset

 

Majoitusmestarinkadun katusuunnitelman rakennusosatasoinen kustannusarvio on 180.000 euroa (alv 0 %) sisältäen valaistuksen uusimisen ja katoksen sähköistyksen. Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 15 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maanrakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024).

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 28.10.2024 11.11.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista ei tullut yhtään muistutusta nähtävilläolon aikana.

 

Nähtävilläoloajan jälkeen katusuunnitelmaan on lisätty uudet valaisinpylväät.

 

Liite 1                                  Majoitusmestarinkadun katusuunnitelma K 7410 014, 22.11.2024

 

Liite 2                                  Ote Majoitusmestarinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7410 012, 23.10.2024

 

Liite 3                                  Ote Munterinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7452 009, 23.10.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Majoitusmestarinkadun ja Munterinkadun katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat liitteiden 1–3 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 447
Liite 1:Majoitusmestarinkadun katusuunnitelma K 7410 014, 22.11.2024
Liite 2:Ote Majoitusmestarinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7410 012, 23.10.2024
Liite 3:Ote Munterinkadun liikenteenohjaussuunnitelmasta L 7452 009, 23.10.2024