Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta44610.12.202410

2874-2024 (10 03 01)

Kärsämäentien alkuosan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat uudesta linja-autopysäkistä

Tiivistelmä:

Kaupunki on laatinut uudet suunnitelmat aikaisemmin laaditusta Kärsämäentien (082 Kastu) alkuosan katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmista. Muutetuissa suunnitelmissa uusi pysäkki on siirretty pois kantasähköverkkolinjan suojavyöhykkeeltä. Suunnitelmat esitetään kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi ja päätöksellä esitetään korvattavaksi lautakunnan aikaisemmin hyväksymät, samaa katuosuutta koskevat katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat.

Kylk § 446

Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Eero Paavola ja kaupunkirakentaminen, infran toteutussuunnittelu Riina Rasimus 21.11.2024:

 

Taustaa

 

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 28.5.2024 § 223 Raunistulan puistotien, Markulantien, Vanha Tampereentien sekä Kärsämäentien katu- ja liikenteenohjasuunnitelmat pysäkkiparannuksista sekä kaistamuutoksista Kärsämäentiellä. Hyväksymispäätös ei ole lainvoimainen siihen tehdyn muutoksenhaun vuoksi. Päätöksestä on valitettu hallinto-oikeudelle. Valitus kohdistuu Raunistulan puistotien varrelle katusuunnitelmassa osoitetun pysäkkikatoksen sijaintiin.

 

Hyväksytyssä suunnitelmassa Kärsämäentien uusi pysäkki sijoittui kantasähköverkkolinjan suojavyöhykkeelle. Sijainti osoittautui myöhemmissä tarkasteluissa ohjeiden vastaiseksi. Pysäkin uudesta sijainnista on laadittu uusi katusuunnitelma.

 

Suunnittelukohde

 

Hyväksyttäväksi esitettävä katusuunnitelma koskee Kärsämäentien alkuosaa. Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla on esitetty kuvassa 1.

 

Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.

 

Muutokset aikaisemmin hyväksyttyyn katusuunnitelmaan

 

Laaditussa katusuunnitelmassa pysäkkilaituri on siirretty aivan Kärsämäentien alusta noin 40 metriä pohjoiseen. Alla olevassa asemapiirroksessa siirto tarkoittaa pysäkin alkamiskohdan siirtymistä pituusmittalinjan kohdalta noin 180 kohdalle 240, jossa ilmajohtokäytävä ei risteä odotuslaituria. Autoliikenteen ajokaistajärjestelyt sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät säilyvät suunnittelualueella aikaisemmin hyväksyttyjen suunnitelmien mukaisina. Suojateiden reunakiviratkaisut on muutettu esteettömyysvaatimuksia kohtuullisesti noudattaviksi siten, että ajoradan reuna on katua ylittävälle hahmotettavissa koko suojatien leveydeltä.

 

Esteettömän kulun mahdollistamiseksi odotuslaiturille sen taakse sijoittuvien jalankäytävän ja pyörätien korkeusasemaa nostetaan ja sivukaltevuus muutetaan viettäväksi katualueen rajaan. Pyörätien hulevedet ohjataan ko. väylän ulkoreunaan sijoitettavan reunatuen avulla rakennettaviin hulevesikaivoihin ja nykyiseen hulevesiviemäriin.

 

Kadun valaistus uusitaan.

 

Kuva 2. Ote Kärsämäentien suunnitelmakartasta pysäkin kohdalta.

 

Kustannukset

 

Kärsämäentien katusuunnitelman infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 430 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,2 (2020=100, elokuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen.

 

Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.

 

Nähtävilläolo ja muistutukset

 

Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat Kärsämäentiestä ovat olleet nähtävänä 28.10. 11.11.2024 välisenä aikana. Muistutuksia ei ole saapunut.

 

Katusuunnitelmaan on lisätty nähtävillä olon jälkeen uusien valaisinpylväiden sijainti. Muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä ja eivät edellytä suunnitelman asettamista uudelleen nähtäville.

 

MRL:n 202 §:n mukaan katusuunnitelmaa koskevassa päätöksessä voidaan määrätä päätös tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. Jotta asia ei viivästyisi enää enempää, lautakunta päättää tekemänsä katusuunnitelmaa koskevan päätöksen välittömästä täytäntöönpanosta.

 

Liite 1                                  Kärsämäentien katusuunnitelma suunnittelualueelta K 6015 083, 20.11.2024

 

Liite 2                                  Kärsämäentien liikenteenohjaussuunnitelma suunnittelualueelta L 5808 094, 23.10.2024

 

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

 

Ehdotus        Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteet 1 ja 2 suunnitelmiksi Kärsämäentien alkuosan pysäkki- ja kaistamuutoksista.

 

Samalla kaupunkiympäristölautakunta päättää tällä päätöksellä kumota katu- ja liikennesuunnitelmia koskevan päätöksensä 28.5.2024 § 223 Kärsämäentien alkuosan pysäkki- ja kaistamuutoksien osalta.

 

Lisäksi lautakunta päättää, että tämä päätös määrätään tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedTurun hallinto-oikeus
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu


Liitteet:

Kylk § 446
Liite 1:Kärsämäentien katusuunnitelma suunnittelualueelta K 6015 083, 20.11.2024
Liite 2:Kärsämäentien liikenteenohjaussuunnitelma suunnittelualueelta L 5808 094, 23.10.2024