Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta26.11.20247

7860-2024 (08 00 00)

Sähköpotkulautaoperaattoreiden ehdotus toimintamalliksi talvikaudelle 2024-2025

Tiivistelmä:

Sähköpotkulautaoperaattorit lähestyivät yhteisellä ehdotuksella kaupunkia tarpeestaan muuttaa nykyistä Turun kaupungin kanssa yhdessä sovittua sähköpotkulautailun talvikauden toimintamallia. Operaattorit haluaisivat jatkaa talvikautta suoraan syyskauden jälkeen ja ilman määriteltyä talvikauden päättymispäivämäärää. Talvisähköpotkulautailu on liukkaissa ja talvisissa olosuhteissa merkittävä riski turvallisuudelle ja suuri haitta kaupungin katutilan sujuvalle talvikunnossapidolle. Sen johdosta lautakunnalle esitetään, että sähköpotkulautailun nykyistä toimintamallia ei tulisi muuttaa talvikaudella 2024€2025 Turun kaupungissa.

Kylk §

Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut, projektikoordinaattori Noora Salmela 14.11.2024:

Sähköpotkulaudat ovat nykyisessä katukuvassa varmasti tunnetuin ilmentymä uusista yhteiskäyttöisistä pienliikennevälineistä, joiden avulla ihmisten liikkumista pyritään helpottamaan kestävällä tavalla. Sähköpotkulautojen ja muiden niihin rinnastettavien laitteiden käyttö tuli mahdolliseksi Suomen ajoneuvolain muutoksen myötä 1.1.2016. Erilaisten sähköisten välineiden vuokraustoiminta on käynnistynyt Turussa keväällä 2019, niistä sähköpotkulaudat ovat suurimpana. Kesällä 2024 Turussa operoi kolme sähköpotkulautaoperaattoria, Voi, Tier ja Ryde. Parhaimpana sesonkina sähköpotkulautoja oli Turussa yhteensä noin 6500-7500 kappaletta.

Sähköpotkulaudat itsessään ovat hyvä vaihtoehto kestävään kaupunkiliikkumiseen, jos niillä korvataan esimerkiksi henkilöautomatka tai niitä käytetään liityntäliikenteenä joukkoliikenteeseen. Sähköpotkulautojen liian suuri määrä tuo kuitenkin mukanaan ongelmia, erityisesti se, että ne ovat suurimman osan ajasta pysäköitynä.

Tällä hetkellä kunnilla ja kaupungeilla ei ole lain suomaa mahdollisuutta puuttua merkitsevästi sähköpotkulautailuun kaupungin omassa katutilassa. Nykyinen mahdollisuus puuttua sähköpotkulautailuun perustuu yhteistyöhön operaattoreiden kanssa ja heidän hyvään tahtoonsa noudattaa yhteistä sopimista. Yhteistyötä operaattoreiden kanssa tehdään jatkuvasti ja ongelmiin pyritään puuttumaan nopeasti nykyisin mahdollisuuksin eli sopimalla asioista.

Sähköpotkulautojen sääntelyyn liittyvään tilanteeseen odotetaan muutosta vuonna 2025, kun uuden lain mikroliikkumisesta (muun muassa sähköpotkulaudat) on määrä tulla voimaan. Lain tarkoituksena on luoda mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä ja mahdollistaa kaupungin paremmat mahdollisuudet puuttua sähköpotkulautailuun ja velvoittaa operaattoreita noudattamaan sääntöjä paremmin. Turun kaupunginhallitus antoi lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle koskien mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä (kh 28.10.2024 § 337).

Sähköpotkulautaoperaattorit lähestyivät yhteisellä ehdotuksella kaupunkia syksyllä 2024 nykyisen talvikauden toimintamallin muuttamisen takia. Operaattorit haluaisivat jatkaa talvikautta suoraan syyskauden jälkeen ja ilman määriteltyä talvikauden päättymispäivämäärää. Ehdotuksessa talvisten olosuhteiden aikaan toteutettaisiin talvitoimintoja. Nämä toiminnot pitäisivät sisällään toiminta-alueen supistamisen keskusta-alueeseen ja mahdollisesti muihin suosittuihin kohteisiin talvikunnossapitoreittien varrella. Operaattorit olisivat myös valmiita siirtämään potkulaudat pysäköintipaikoille/droppipaikoille lumen satamisen jälkeen 48 tunnin kuluessa. Operaattoreiden yhteinen ehdotus on kokonaisuudessaan esityksen oheismateriaalina 1.

Talvisähköpotkulautailu on kuitenkin merkittävä riski turvallisuudelle Turun ilmastossa teiden ollessa usein todella jäisiä, sohjoisia tai lumisia. Talvisin sääolosuhteet myös heikkenevät usein nopeasti. Sähköpotkulautojen hallinta liukkailla keleillä on todella haastavaa, jarrutusmatkat pitenevät eikä lautoja ole tehty talviolosuhteita varten. Laudoissa ei esimerkiksi ole talvirenkaita. Sähköpotkulaudat ovat lisäksi todellinen haaste talvikunnossapidolle hidastaen ja osin kokonaan estäen kunnossapitoa. Lumen sadettua auraukseen ja kunnossapitoon on ryhdyttävä heti, eli operaattoreiden lupaama 48 tuntia on liian pitkä aika potkulautojen siirtämiseen pysäköintipaikoille. Edellä kuvatuista syistä kaupungin näkemyksen mukaan sähköpotkulautailua ei tule jatkaa talvella Turussa.

Talvisähköpotkulautailusta on sovittu operaattoreiden kanssa Turun kaupungin yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden ohjeistuksessa, jonka kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt 19.3.2024 § 87. Yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden ohjeistuksessa sanotaan talvikaudesta tällä hetkellä seuraavasti:

Alla olevat säännöt kertovat minimitason ja operaattorit voivat aloittaa talvikauden myös aikaisemminkin.

-Talvikaudella tarkoitetaan ajanjaksoa, jolloin sähköpotkulaudat eivät ole kaupunkilaisten saatavilla. Käytännössä 1.12.–31.3. välisenä ajanjaksona.

-Kaupunki suosittelee, että operaattorit aloittavat valmistautumisen talvikauteen jo hyvissä ajoin syksyllä (loka/marraskuussa) pienentämällä reilusti operoiviensa sähköpotkulautojen kokonaismäärää.

- Operaattoreiden tulee aktiivisesti seurata säätilaa jo syksyllä ja vaarallisen sään takia, kuten lumen tai mustan jään takia, ja ottaa tilapäisesti sähköpotkulaudat pois asiakaskäytöstä. Käytännössä palvelu tulee keskeyttää, jos lämpötila menee pakkasen puolelle.

- Sähköpotkulaudat voi taas palauttaa asiakaskäyttöön, kun lämpötila on noussut plussalle tai olosuhteet ovat muuten normaalit/turvalliset.

- Kaupunki suosittelee, että marraskuun ensimmäisestä päivästä alkaen operaattorin sähköpotkulautojen määrä on sellainen, että ne ovat mahdollista poistaa katukuvasta 72 tunnin aikana.

- Kaupunki seuraa säätilaa yhdessä oman organisaationsa kunnossapidon kanssa. Kaupunki lähettää operaattoreille viestin, kun talvikausi pitää aloittaa ja operaattorin tulee poistaa sähköpotkulaudat katukuvasta välittömästi. Saatuaan viestin operaattoreilla on kuitenkin seuraavat 72-tuntia aikaa tyhjentää kadut ja julkiset alueet sähköpotkulaudoistansa.

- Talvikauden aikana sähköpotkulaudat eivät ole käytössä, eikä näkyvissä kaupungissa, vaan operaattorin omassa varastossa/tiloissa.

- Talvikausi ei pääty ennen kuin kaupunki on ilmoittanut operaattoreille, että uusi kausi on alkanut ja sähköpotkulautoja saa tuoda kaupunkilaisten saataville, kuitenkin aikaisimpana mahdollisena ajankohtana on maaliskuun alku.

- Kaupunki seuraa säätilaa yhdessä oman organisaationsa kunnossapidon kanssa. Talvikauden päättymisen sääkriteerit perustuvat Suomen Ilmatieteen laitoksen 10 päivän ennusteeseen, joka käytännössä tarkoittaa, että 10 seuraavan päivän ennusteen osalta säätilan tulee olla plussalla ja katutilassa ei ole jäätä

Mikäli kaupunkiympäristölautakunta päätyisi edellä esitetystä poiketen hyväksymään operaattoreiden ehdotuksen talvikauden 2024-2025 toimintamalliksi, niin Turun kaupungin yhteiskäyttöisten pienliikennevälineiden ohjeistusta tulisi samalla päätöksellä päivittää talvikauden sääntöjen osalta. Nykyinen ohjeistus on kokonaisuudessaan esityksen oheismateriaalina 2.

Oheismateriaali 1​Operaattoreiden ehdotus

Oheismateriaali 2​Nykyinen ohjeistus

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että sähköpotkulautaoperaattoreiden ehdottamaa uutta toimintamallia talvikaudelle 2024–2025 ei edellä kuvatuista syistä hyväksytä vaan jatketaan nykyisen yhdessä sovitun toimintamallin mukaisesti.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 7
Oheismateriaali 1:Operaattoreiden ehdotus
Oheismateriaali 2:Nykyinen ohjeistus