Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Kaupunkiympäristölautakunta | 405 | 12.11.2024 | 9 |
6344-2024 (10 03 01)
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin parantamisesta Satakunnantiellä Tommilankadun liittymässä
Tiivistelmä:
Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksyttäväksi esitetään katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin parantamisesta Satakunnantiellä Tommilankadun liittymässä. Suunnitelmien laadinnan taustalla on Fölin linjamuutokset, jotka käynnistyvät 1.7.2025.
Kylk § 405
Kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnittelu Matias Virta ja kaupunkirakentaminen, toteutussuunnittelu Riina Rasimus 23.10.2024:
Taustaa
Fölin linjastomuutoksen myötä kolme runkolinjaa aloittaa liikennöinnin Satakunnantiellä 1.7.2025. Runkolinjat risteävät Satakunnantien ja Varkkavuorenkadun liittymässä. Lisäksi Satakunnantielle tulee sijoittumaan seutulinjoja. Linjastomuutoksen yhtenä tavoitteena on, että linja-auton vaihtoa varten ei tarvitse liikkua keskustaan asti vaan suurimpien asuinalueiden välinen liikkuminen tapahtuu linjojen risteämiskohdissa linja-autoa vaihtamalla. Linjojen risteämiskohdissa parannetaan pysäkkien laatua, jotta linja-auton vaihtaminen eri linjojen välillä olisi matkustajalle mahdollisimman miellyttävää ja helppoa.
Suunnittelukohde
Hyväksyttäväksi esitettävät katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat koskevat Satakunnantien ja Tommilankadun liittymässä sijaitsevaa pysäkkiä. Pysäkki sijaitsee voimassa olevan asemakaavan mukaisella katualueella. Suunnittelualueen sijainti opaskartalla on esitetty kuvassa 1.
Kuva 1. Suunnittelualue Satakunnantien ja Tommilankadun liittymässä.
Suunnittelun tavoitteet
Nykytilanteessa pysäkkikatos sijaitsee jalkakäytävän ja pyörätien takana. Pysäkillä ei ole selkeää odotustilaa, vaan odotustila sijaitsee jalkakäytävällä. Linja-autoon nousevat matkustajat kulkevat nykyiseltä katokselta pyörätien poikki ja linja-autosta poistuvat matkustajat astuvat suoraan pyörätielle, mikä tarkoittaa, että pyöräilijöiden ja linja-auton matkustajien reitit risteävät usein. Pysäkin parannuksen tavoitteena on luoda pysäkille selkeä odotustila ja siirtää pysäkkikatos nykyiseltä paikaltaan pyörätien ja jalkakäytävän takaa odotustilan yhteyteen. Tällä parannetaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja julkisen liikenteen käyttäjien turvallisuutta.
Suunnitelma, muutokset nykytilaan
Pysäkkiä pidennetään 60 metriä pitkäksi, joka mahdollistaa kolmen nivelbussin pysähtymisen pysäkille yhtäaikaisesti. Pysäkille rakennetaan katoksella varustettu odotustila pysäkkilevennyksen yhteyteen. Jalkakäytävä ja pyörätie sijoittuvat odotustilan taakse. Jalkakäytävä ja pyörätie siirtyvät osittain viheralueen puolelle rajautuen katualueen reunaan ja viheralueen luiskaan. Liikkumisväylät asfaltoidaan ja odotustila päällystetään betonilaatalla.
Pysäkin kohdalle sijoittuva tontin ajoliittymä poistetaan asemakaavan vastaisena.
Kuva 2. Ote katusuunnitelman asemapiirroksesta Satakunnantien ja Tommilankadun liittymässä.
Kustannukset
Satakunnantien linja-autopysäkin infrarakentamisen rakennusosatasoinen kustannusarvio on 78 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarviossa käytetty maarakennusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, elokuu 2024). Kustannusarvio sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen.
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Nähtävilläolo ja muistutukset
Katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat ovat olleet nähtävänä 30.09.2024 – 14.10.2024 välisenä aikana. Suunnitelmista tuli yksi muistutus nähtävillä olon aikana.
Muistutuksessa 1 pyydetään leventämään pyörätietä suunnitelmassa esitetystä ja lisäämään katoksen yhteyteen kaiteet.
Vastine muistutukseen 1:
Pysäkkiparannusten suunnittelussa on pyritty noudattamaan soveltuvin osin Väylän pyöräliikenteen suunnitteluohjeita. Pysäkkikatoksen sijoittamista bussiseisakkeen ja pyörätien väliin on pidetty suunnittelussa ensiarvoisen tärkeänä tavoitteena. Odotustila, jalkakäytävä ja pyörätie on suunniteltu niin leveinä, kuin tämän kohteen osalta on mahdollista. Väylät rajautuvat katualueen reunaan sekä viheralueeseen, joka on luiskattu. Luiskan vuoksi katsottiin, että väylien leventäminen viheralueen puolelle ei ole mahdollista. Pyörätien kavennus on kuitenkin hyvin paikallinen pysäkin kohdalla ja muuten pyörätie säilyy nykyisen levyisenä.
Katoksen takaseinän jatkeille sijoittuvia kaiteita, joilla ohjataan bussista jäävät matkustajat ylittämään pyörätie etäällä katoksesta, on Turussa suunniteltu ja tullaan jatkossakin suunnittelemaan vilkkaiden pyöräteiden varteen sijoittuvilla pysäkeillä. Kaiteiden tarve perustuu kokonaisarviointiin, jossa huomioitavana ovat turvallisuus, saavutettavuus ja kunnossapito. Kaiteet vaikeuttavat erityisesti lumen poistamista, koska koneellisesti aurattava pysäkkialue pirstaloituu. Kaiteen ympärille kertyy lunta, joka pahimmillaan jäätyy kaventaen sen varren väyliä koko talven ajaksi. Edellä mainittu seikka sekä varsin maltillinen pyöräliikenteen määrä ovat olleet syynä kaiteista luopumiselle.
Liite 1Satakunnantien katusuunnitelma Tommilankadun liittymässä K 6734 184, 16.9.2024
Liite 2Ote Satakunnantien liikenteenohjaussuunnitelmasta Tommilankadun liittymässä L 6734 142, 25.9.2024
Oheismateriaali 1Muistutus
Kaupunkiympäristöjohtajan varahenkilö, kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää:
EhdotusKaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteiden 1 ja 2 mukaiset katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat pysäkin parantamisesta Satakunnantiellä Tommilankadun liittymässä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
tiedTurun Polkupyöräilijät ry
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tpvKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tpvKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
Liitteet:
Kylk § 405
Liite 1:Satakunnantien katusuunnitelma Tommilankadun liittymässä K 6734 184, 16.9.2024
Liite 2:Satakunnantien liikenteenohjaussuunnitelma Tommilankadun liittymässä L 6734 142, 25.9.2024