Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Kaupunkiympäristölautakunta 389 29.10.2024 8
Kaupunkiympäristölautakunta 12.11.2024 3

14479-2022 (10 03 00)

Poikkeamispäätös: Lomarakennus, talousrakennus ja sauna, os. Erikvallantie 75, Satava (P 2022-1688)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan vapaa-ajan asunnon, talousrakennuksen ja saunan rakentamiseksi rantavyöhykkeelle. Hakemuksessa on kyse uuden rakennuspaikan muodostamisesta. Alueella on vireillä ranta-asemakaavan laatiminen. Lautakunnalle esitetään poikkeamishakemuksen hylkäämistä, koska poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle. Poikkeamishakemuksen mahdollinen myönteinen ratkaiseminen edellyttää ensin ranta-asemakaavan sisällön tarkentumista.

Kylk § 389

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 18.10.2024:​

Rakennuspaikka ja sen sijainti​

Rakennuspaikkana on noin 11 533 m2 kokoinen määräala, joka muodostuu tiloista 853-506-1-232 (9482 m2) ja 853-407-1-494 (2051 m2).

Osoite: Erikvallantie 75​

Hakija​

Monopoli Oy​

Rakennushanke​

-Vapaa-ajan asunto, 250 k-m2.​

- Talousrakennus, 50 k-m2.​

- Sauna, 25 k-m2.​

Kaavoitustilanne​

Alueella on voimassa 9.12.2023 voimaan tullut Satava-Kakskerran osayleiskaava (Kv 14.12.2020 § 217). Poikkeamishakemuksen mukainen määräala sijaitsee alueella, jota koskee osayleiskaavassa seuraavat merkinnät:​

RA-1: Loma-asuntoalue​

Rakentamisen ja muun maankäytön tulee sopeutua rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Maaston ominaispiirteet ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen tulee ottaa huomioon.​

Olemassa olevalle rakennetulle rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala määräytyy seuraavasti:​

- alle 2000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 100 k-m²​

- vähintään 2000 m²:n - alle 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 150 k-m²​

- vähintään 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 250 k-m².​

Rakennuspaikalle saa rakentaa asuinrakennuksen lisäksi saunarakennuksen enintään 25 k-m², vierasmajan enintään 20 k-m² ja muita talousrakennuksia enintään 50 k-m². Vierasmajan tulee sijoittua samaan pihapiiriin asuinrakennuksen kanssa, eikä sillä saa olla itsenäisen vapaa-ajan asunnon tunnusmerkkejä. Rakennuspaikalla saa sijaita enintään kolme talousrakennusta.​

Loma-asunnon käyttötarkoituksen muuttaminen ympärivuotiseksi asunnoksi edellyttää, että​

- teiden rakentaminen, vedensaanti ja viemäröinti on järjestettävä pysyvän asumisen mukaiselle tasolle aiheuttamatta kaupungille erityisiä kustannuksia​

- hälytysajoneuvoilla pääsee rakennuspaikalle tieverkkoa pitkin myös talviolosuhteissa.​

Uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta. Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².​

M-1: Maa- ja metsätalousvaltainen alue​

Alueella on sallittu ainoastaan haja-asutusluonteinen sekä maa- ja metsätaloutta palveleva rakentaminen. Rakentaminen alueelle edellyttää suunnittelutarveratkaisua tai poikkeamispäätöstä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi tulee esittää lähiympäristön alueellinen suunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa vesihuolto, ajotiet, pyöräily- ja ulkoilureitit, virkistystarpeet, luonnon monimuotoisuusarvot ja ekologiset käytävät, kuten hirvieläinten kulkureitit, sekä maiseman ja rakennetun ympäristön arvot.​

Osayleiskaavalla osoitettujen uusien asuinrakentamispaikkojen enimmäismäärä perustuu tilan koko maapinta-alaan. Jos tila ei sisällä AT-1-kyläaluetta, uudet asuinrakennuspaikat tulee sijoittaa M-1-alueelle.​

Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen.​

Rakennuspaikkojen muodostaminen M-1-alueelle voidaan sallia seuraavasti:​

- yksi rakennuspaikka vähintään 2 hehtaarin - alle 6 hehtaarin suuruisille tiloille​

- kaksi rakennuspaikkaa vähintään 6 hehtaarin - alle 10 hehtaarin suuruisille tiloille​

- 10 hehtaarin ja sitä suuremmille tiloille lisäksi yksi rakennuspaikka jokaista täyttä kymmentä hehtaaria kohden.​

Rakennuspaikkojen määrään sisältyvät tilan alueen AT-1-, AT-1/s-, AM-1- ja RA-1-rakennuspaikat. Rakennuspaikat on sijoitettava mahdollisuuksien mukaan olevien rakennuspaikkojen sekä rakennettujen teiden läheisyyteen. Pääsaarten ulkopuolisille saarille ja ranta-alueelle ei saa sijoittaa rakennuspaikkaa.​

Rakennetun rakennuspaikan pinta-alaksi tulee jäädä vähintään 1500 m². Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².​

Rakennuspaikalle saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 400 k-m², sekä lisäksi talousrakennuksia enintään 150 k-m².​

ma-1: Valtakunnallisesti arvokas alue​

Airiston-Pukinsalmen merimaisema. Alueella tapahtuvan rakentamisen ja ympäristönhoidon tulee sopia alueen valtakunnallisesti merkittäviin maisemallisiin ja kulttuurihistoriallisiin arvoihin. Rakennusten ja muiden rakennelmien koko, sijainti ja väritys tulee suunnitella siten, että rakennukset sopivat pienipiirteiseen, huvilamaiseen merenrantaympäristöön. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden huviloiden näkymistä merelle voidaan edistää puustoa harventamalla jalopuita kuitenkin säilyttäen. Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen, kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttötyöt tai niihin verrattavat toimenpiteet ovat alueella luvanvaraisia, kuten MRL:n 128 §:ssä on säädetty, lukuun ottamatta puiden kaatamista osayleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaisiksi alueiksi osoitetuilla alueilla.​

luo: Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue​

Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen, kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttötyöt tai niihin verrattavat toimenpiteet ovat alueella luvanvaraisia, kuten MRL:n 128 §:ssä on säädetty, lukuun ottamatta puiden kaatamista osayleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaisiksi alueiksi osoitetuilla alueilla. Alueella ei saa suorittaa sen luontoarvoja heikentäviä toimenpiteitä. Alueella saa suorittaa toimenpiteitä, jotka ovat tarpeen sen luonnonarvojen säilyttämiseksi tai palauttamiseksi. Aluetta koskevista hankkeista tulee pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto. Luontodirektiivin liitteen IVa lajien esiintymisalueiksi luokiteltuja luo-alueita koskevista hankkeista tulee pyytää lausunto elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta. Kohteista on erillinen teemakartta ja luettelo osayleiskaavan liitteenä (luo-alueet).​

Yleismääräykset​

Rakentamisen tulee ottaa huomioon mm. saarten maiseman pienipiirteisyys, maastonmuodot, luontoarvot, lähiympäristön rakennettujen ympäristöjen mittakaava ja kulttuuriarvot, rakennusten näkyminen merelle, avoimen tilan rajautuminen ja muut saarten maiseman sopusointuisuuden kannalta merkittävät asiat. Rakentaminen tulee sijoittaa ensisijaisesti metsänreunaan tai metsäselänteiden alarinteisiin. Rakentamista kallioiden lakialueille tulee välttää. Rakennukset ja kulkuväylät tulee sijoittaa siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä. Rannan ja rakennuspaikan välillä on säilytettävä puustoa.

Rantasäädöksiä sovelletaan ranta-alueella, joka ulottuu vähintään 200 metrin päähän vesistöstä. Ranta-alueeseen kuuluvaksi rantavyöhykkeeksi katsotaan sellainen rannan osa, joka ulottuu pääsääntöisesti vähintään 100 metrin etäisyydelle vesistöstä ja joka maisemallisesti mielletään rantaan kuuluvaksi. Rantavyöhykkeen leveyteen vaikuttavat rannan kasvillisuus, maisematekijät ja maastonmuodot. Ranta-alueella ei saa suorittaa maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ilman maisematyölupaa. Maisematyölupaa ei kuitenkaan tarvita puiden kaatamiseen M-1-, MA-1-, MU-1- eikä MY-1-alueilla.​

Poikkeukset:​

-Rakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena. (MRL 72.1 §)​

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakija on toimittanut naapureiden puoltavat kannat hakemuksensa liitteenä.​

Hakijalle on varattu mahdollisuus antaa vastineensa kielteiseen päätösehdotukseen. Hakija on antanut vastineensa, jonka mukaan poikkeamishakemus tulisi hyväksyä. Vastineen mukaan kiinteistöllä ei ole sellaisia luontoarvoja, jotka estäisivät rakentamisen, ja kantatilaan perustuvaa rakennusoikeutta on jäljellä. Vastineessa on nostettu esiin yhdenvertaisen kohtelun periaate ja todettu, että alueella on myönnetty poikkeamispäätöksiä ilman että olisi vaadittu asemakaavaa.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).​

Viranomaisluvat ja lausunnot​

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, 25.4.2023​

ELY-keskuksen lausunnon mukaan alueen rakentaminen on perusteltua ratkaista kaavalla, jossa voidaan ohjata rakentamista kokonaisuus huomioon ottaen. Lausunnon mukaan kiinteistöllä 853-506-1-232 sijaitseva huvimaja 20 m2 on alun perin kuulunut viereiseen kiinteistöön 853-407-1-494. Hakemuksen kohteena olevalla rakennuspaikalla ei sijaitse muita rakennuksia tai rakennelmia. ELY-keskus katsoo, että huvimaja yksistään ei muodosta olemassa olevaa loma-asunnon rakennuspaikkaa, joten kyseessä on uuden rakennuspaikan muodostaminen, mikä edellyttää emätilalta käyttämätöntä rakennusoikeutta. Liitteenä olevan emätilaselvityksen mukaan emätilalla on jäljellä käyttämätöntä rakennusoikeutta 0,2 loma-asuntoyksikköä (lay), mikä ei kuitenkaan riitä uuden rakennuspaikan muodostamiselle. Vielä lainvoimaa vailla olevassa osayleiskaavassa haettu rakennuspaikka on pääosin M-1-aluetta. Haetulle poikkeamiselle uuden rakennuspaikan muodostamiseksi ei ole edellytyksiä.

Mahdollisesti jäljellä olevan rakennusoikeuden käyttäminen ja sijoittaminen tulee ratkaista vireillä olevan ranta-asemakaavan yhteydessä. Haettu poikkeaminen aiheuttaa haittaa vireillä olevalle ranta-asemakaavoitukselle sekä hyväksytyn osayleiskaavan toteuttamiselle. Asianmukaisessa maankäytön suunnittelussa voidaan huomioida paremmin maanomistajien tasapuolinen kohtelu sekä alueen kulttuuriympäristön ja maiseman arvot.​

Museokeskus, 11.5.2023​

Museokeskuksen lausunnon mukaan kiinteistön rakennukset tulevat näkymään merkittävästi ja mahdollisesti häiritsevästi Airiston valtakunnallisesti arvokkaassa merimaisemassa, mikä ei ole hyvä kehityssuunta. Näkymässä keskeistä tulee jatkossakin olla yksinäinen huvimaja korkealla kalliolla.

Ympäristönsuojelu, 8.3.2024​

Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan, vaikka osayleiskaavan luo-kohderajaukset ovat ohjeellisia ja tarkentuvat mm. asemakaavan laatimisen tai alueelle kohdistuvan rakennushankkeen myötä, luontoselvityksen sisältämien puutteiden vuoksi yleiskaavassa vahvistettua luo-alueen rajausta ei ole perusteltua muuttaa ennen kuin uusi luontoselvitys on valmistunut. Ympäristönsuojelu katsoo, että rakentamisen mahdollinen sijoittaminen ranta-alueelle tulee lähtökohtaisesti ratkaista vasta kun alueen luontoarvot on selvitetty vireillä olevaa ranta-asemakaavaa varten tehtävässä uudessa luontoselvityksessä. Lisäksi ranta-alueelle rakentamisessa tulee huomioida rakentamisen maisemalliset vaikutukset.​

Luo-alue ja suunnittelualue kokonaisuudessaan sijoittuvat valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle. Erikvallanniemen kallioinen kärki on Satavan edustavimpia kalliokohteita, joilta on erinomainen näköala Airistolle. Lisäksi alueella on virkistyksellistä potentiaalia ja osayleiskaavaan on merkitty kärkeen johtava ohjeellinen ulkoilureitti. Erikvallanniemen kärki on osayleiskaavaselostuksessa katsottu olevan meren kokemisen kannalta tärkeäksi vapaaksi rannaksi ja näköalapaikaksi, joka ei kuitenkaan ole jokamiehenoikeuden piirissä. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan ranta-alue tulee ensisijaisesti säilyttää rakentamattomana maisemakalliona.​

Ympäristönsuojelu katsoo, että alueen rakentaminen tulisi lähtökohtaisesti ratkaista vireillä olevan ranta-asemakaavan yhteydessä, jolloin alueen luontoarvot sekä maisemalliset, kulttuurihistorialliset ja virkistyskäytölliset arvot sekä vapaan rannan sijoittuminen voidaan kokonaisuudessaan arvioida ja huomioida maankäytön suunnittelussa. Lausunnossa on myös otettu kantaa jätevesien johtamiseen ja käsittelemiseen.​

Hakijan vastine lausuntoihin, 5.2.2024​

Hakija on toimittanut vastineen ELY-keskuksen ja museokeskuksen lausuntoihin.

Päätöksen perustelut

Poikkeamishakemus ja rakennuspaikan sijainti​

Rakennuspaikka sijaitsee Satavan Erikvallassa rantavyöhykkeellä. Rakennuspaikka muodostuu tiloista 853-506-1-232 (9482 m2) ja 853-407-1-494 (2051 m2), jolloin rakennuspaikan pinta-alaksi tulee 11 533 m2. Hakemus koskee 250 k-m2:n suuruisen vapaa-ajan asunnon, 50 k-m2:n suuruisen talousrakennuksen ja 25 k-m2:n suuruisen saunan rakentamista. Tilalla sijaitsee ennestään 20 k-m2 kokoinen huvimaja (mutterimaja), johon ei ole tarkoitus tehdä muutoksia, vaan siihen käytetään osayleiskaavan mukainen vierasmajalle tarkoitettu rakennusoikeus. Huvimaja on mainittu voimassa olevan osayleiskaavan rakennussuojelukohteissa varsinaisen suojellun huvilarakennuksen (kohde sr 22) yhteydessä: ”Viereisellä kalliolla Airistolle näkyvä Albert Richardssonin 1939-40 suunnittelema huvimaja”.​

Määräala sijoittuu pääosin voimassa olevan Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaiselle M-1-alueelle ja osittain RA-1-alueelle. Poikkeamishakemuksen liitteenä olevassa asemapiirroksessa on esitetty rakennusala vapaa-ajan asunnolle ja talousrakennukselle. Kyseinen rakennusala sijoittuu osayleiskaavan aluerajauksessa RA-1- ja M-1-alueille. Rakennusalan etäisyys rantaviivasta on yli 50 metriä. Hakemuksen perusteluiden mukaan rakennuspaikka on tasainen eikä edellytä mittavaa louhintaa tai muita maastonmuokkauksia. Saunan rakennusala on osoitettu 15 metrin päähän rantaviivasta ja kokonaisuudessaan osayleiskaavan mukaiselle M-1-alueelle.

Ranta-asemakaavan laatiminen​

Alueella on vireillä maanomistajan aloitteesta ranta-asemakaavan laatiminen (17/2020). Maanomistaja on toimittanut kaupungille ranta-asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman, jonka kaupunkiympäristölautakunta on 1.11.2022 § 416 merkinnyt tiedoksi. Ranta-asemakaavan vireille tulosta on kuulutettu 29.4.2023. Ranta-asemakaava on ollut nähtävillä 8.4.-8.5.2024. Kaavan laatija on 7.5.2024 peruuttanut kaavaluonnosta koskevan lausuntopyynnön ja pyytänyt, että asia poistetaan kaupunkiympäristölautakunnan listalta. Kaavan laatijan mukaan asiassa on tullut ilmi kaavan valmisteluvaiheessa asiakohtia, jotka edellyttävät uutta selvitystä ja kaavaluonnosmateriaalin täydentämistä, erityisesti laadittavien perusselvitysten osalta. Kaavan valmistelua jatketaan ja viranomaisille ja kaavatyön osallisille varataan tällöin uusi mahdollisuus lausunnon ja mielipiteen antamiseen ranta-asemakaavan valmistelumateriaalista.​

Nähtävillä olleessa ranta-asemakaavan luonnoksessa (20.3.2024) rakennuspaikka on merkinnällä RA-1: Loma-asuntojen korttelialue. Kaavamääräyksen mukaan rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen loma-asunnon, vierasmajan sekä enintään kolme yksikerroksista alueen käyttötarkoitusta palvelevaa talousrakennusta. Rakennusten yhteenlaskettu kerrosala rakennuspaikalla saa olla enintään 320 k-m2. Loma-asunnon kerrosala saa olla enintään 250 k-m2, vierasmajan enintään 20 k-m2 ja talousrakennusten enintään 50 k-m2. Nähtävillä olleessa kaavaluonnoksessa on erikseen merkitty ohjeellinen rakennusala, jolle saa sijoittaa kerrosalaltaan enintään 25 k-m2 kokoisen saunarakennuksen. Kyseinen rakennusala sijoittuu nähtävillä olleen kaavaluonnoksen mukaiselle maa- ja metsätalousalueelle, jolla on erityisiä ympäristöarvoja (MY).

OAS-vaiheessa kaupungin ympäristönsuojelu on lausunut, että Airisniemen ranta-asemakaavan luontoarvojen perusselvitys vuodelta 2021 on huomattavan suppea eikä sen perusteella voida saada riittävällä tarkkuudella kuvaa alueen luonnon tilasta tai luontoarvoista alueen kaavoitusta ajatellen.

Luontoselvitys​

Hakija on toimittanut poikkeamishakemuksen liitteeksi Airisniemen ranta-asemakaavan luontoselvityksen väliraportin (19.8.2024) sekä luontoselvityksen loppuraportin (26.9.2024). Luontoselvitys on tehty vireillä olevan ranta-asemakaavan ja poikkeamishakemuksen mukaisen loma-asutuksen toteuttamiseen liittyen. Luontoselvityksen tarkoituksena on alueen luontoarvojen kartoittaminen ja arvioida niiden vaikutusta maankäyttöön. Arvokkaiden luontotyyppikohteiden kartoituksessa on tarkennettu osayleiskaavan luo-merkintöjen rajauksia, jotka eivät ole sijaintitarkkoja.

Luontoselvityksen loppuraportin johtopäätöksissä todetaan, että kaava-alueella sijaitsee kaksi edustavaa, vanhaa kalliomännikköä, jotka ovat metsälain erityisen tärkeitä elinympäristöjä ja täyttävät Metso-kriteerit (luokka I). Nämä kalliomänniköt suositellaan jätettäviksi rakentamatta. Luontoselvityksen mukaan kaavaluonnoksessa esitetyillä uusilla rakennuspaikoilla ei ole muilta osin sellaisia luontoarvoja, jotka estäisivät rakentamista.​

Luontoselvityksessä on lisäksi selvitetty alueen pesimälinnustoa ja mahdollisen rakentamisen vaikutusta pesimälinnustoon. Ranta-asemakaava-alueen perimälinnusto on vähälajista ja parimäärä on alhainen. Luontoselvityksen mukaan Satavan puolelle sijoittuva maltillinen uudisrakentaminen ei lisää ainakaan merkittävästi Ristikarille koituvaa häiriötä verrattuna nykytilanteeseen. Jos Erikvallanniemen länsirannalle rakennetaan uusia laitureita, tämä luonnollisesti aiheuttaa hieman enemmän liikkumista rannalla. Silloinkaan Ristikarin linnuston kokema häiriö ei lisäänny merkittävästi suhteessa nykytilanteeseen. Luontoselvityksen mukaan rannan tuntumaan on joka tapauksessa hyvä jättää näkösuojaa tarjoavaa puustoa myös linnuston kannalta.

Perustelut​

Hakemus koskee vapaa-ajan asunnon, talousrakennuksen ja saunan uudisrakentamista määräalalle. Muodostettavalla määräalalla sijaitsee ennestään 20 m2:n suuruinen huvimaja. Kyseisen huvimajan ei voida katsoa muodostavan olemassa olevaa lomarakennuspaikkaa, joten poikkeamishakemuksessa on kyse uuden rakennuspaikan muodostamisesta rantavyöhykkeelle.

Rakennuspaikka sijoittuu pääosin voimassa olevan Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaiselle M-1-alueelle ja osittain RA-1-alueelle. Suunniteltu saunarakennus sijoittuu kokonaisuudessaan ja vapaa-ajan asunnon sekä talousrakennuksen rakennusala pääosin voimassa olevan osayleiskaavan mukaiselle luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeälle alueelle (luo). Osayleiskaavan luo-alueen kaavamääräyksessä mm. kielletään luo-kohteen luonnonarvoja heikentävät toimenpiteet. Alueelta on laadittu uusi luontoselvitys (loppuraportti 26.9.2024), joka osoittaa, että osayleiskaavan luo-alueen rajaus on tehty suurpiirteisesti, ja ettei sen mukainen luo-aluerajaus vastaa tosiasiallisia luonnonolosuhteita. Luontoselvityksen loppuraportin mukaan suunniteltu rakennuspaikka ei sijaitse luo-alueella.

Alueella on maanomistajan aloitteesta vireillä ranta-asemakaavan laatiminen. Kaavaluonnos on ollut nähtävillä 8.4.-8.5.2024 ja luonnoksesta on pyydetty muun ohella kaavoituksen lausuntoa. Kaavan laatija on 7.5.2024 peruuttanut kaavaluonnosta koskevan lausuntopyynnön, koska asiassa on kaavan laatijan mukaan tullut ilmi asiakohtia, jotka edellyttävät uutta selvitystä ja kaavaluonnosmateriaalin täydentämistä. Kuten ELY-keskus on lausunnossaan todennut, emätilaselvityksen mukaan emätilalla on jäljellä käyttämätöntä rakennusoikeutta 0,2 loma-asuntoyksikköä (lay), mikä ei kuitenkaan riitä uuden rakennuspaikan muodostamiselle. Ottaen huomioon, että hakemuksessa on kyse uuden rakennuspaikan muodostamisesta valtakunnallisesti arvokkaalle alueelle ja rantavyöhykkeelle, jolla on vireillä ranta-asemakaavan laatiminen, voi poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle siitäkin huolimatta, että hakemuksen mukainen rakentaminen ei kohdistu luo-alueelle alueelta laaditun uuden luontoselvityksen perusteella.​ Ranta-asemakaavaa varten suunnittelualueelta on tarkoitus laatia maisemaselvitys ennen kaavaehdotusvaihetta. Tässä vaiheessa maisemaselvityksen puuttuminen vaikeuttaa arviointia poikkeamishakemuksen mukaisen rakentamisen soveltuvuudesta valtakunnallisesti merkittävään maisemaan. Poikkeamishakemuksen mahdollinen myönteinen ratkaiseminen edellyttää ensin ranta-asemakaavan sisällön tarkentumista, ja vasta tämän jälkeen on mahdollista arvioida rakentamisen määrää ja sijoittumista erityisesti suhteessa alueen maisemallisiin arvoihin. Poikkeamishakemusta on siten perusteltua edistää vasta, kun tulevan ranta-asemakaavan sisältö on tarkentunut ja riittävällä tavalla selvinnyt.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaisi haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteitten saavuttamista eikä rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteitten saavuttamista (MRL 171 §). Lautakunnalle esitetään hakemuksen hylkäämistä.​

Liite 1​Asemapiirros 17.11.2022

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta​

Oheismateriaali 2​ELY-keskuksen lausunto 25.4.2023

Oheismateriaali 3​Museokeskuksen lausunto 11.5.2023

Oheismateriaali 4​Ympäristönsuojelun lausunto 8.3.2024​

Oheismateriaali 5​Vastine Museo- ja ELY-keskuksen lausuntoihin 5.2.2024

Oheismateriaali 6​Hakijan perustelut rakennuspaikalle 17.11.2022

Oheismateriaali 7​Hakijan lisäperustelut 24.4.2023

Oheismateriaali 8​Kantatilaselvitys emätiloista 8.1.2021

Oheismateriaali 9​Luontoselvityksen väliraportti 19.8.2024

Oheismateriaali 10​Luontoselvityksen loppuraportti 26.9.2024

Oheismateriaali 11​Saate luontoselvitykseen 30.9.2024

Oheismateriaali 12​Hakijan vastine kielteiseen päätösehdotukseen 21.10.2024​

Karttalinkki

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä hakemuksen.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 3.1 ja 31.1 §:ien perusteella kielteisen päätösehdotuksen valmistelusta 50 % maksuperusteiden mukaisesta maksusta eli 475 euroa.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösAsia pantiin pöydälle​ Perhon Rantasen kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Kylk §

Pöydältä 29.10.2024 § 389

TiedoteAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi siten, että palautuksen aikana selvitetään edellytykset, joilla hakemus voitaisiin myöntää.

 Lisäksi lautakunta edellytti, että asia on tuotava lautakunnan käsiteltäväksi uudelleen kahden viikon kuluttua.

 Mannin Toivarin kannattamana tekemä palautusehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Liitteet ja oheismateriaalit:

Kylk § 389
Liite 1:Asemapiirros 17.11.2022
Oheismateriaali 1:Sijaintikartta
Oheismateriaali 2:ELY-keskuksen lausunto 25.4.2023
Oheismateriaali 3:Museokeskuksen lausunto 11.5.2023
Oheismateriaali 4:Ympäristönsuojelun lausunto 8.3.2024
Oheismateriaali 5:Vastine Museo- ja ELY-keskuksen lausuntoihin 5.2.2024
Oheismateriaali 6:Hakijan perustelut rakennuspaikalle 17.11.2022
Oheismateriaali 7:Hakijan lisäperustelut 24.4.2023
Oheismateriaali 8:Kantatilaselvitys emätiloista 8.1.2021
Oheismateriaali 9:Luontoselvityksen väliraportti 19.8.2024
Oheismateriaali 10:Luontoselvityksen loppuraportti 26.9.2024
Oheismateriaali 11:Saate luontoselvitykseen 30.9.2024
Oheismateriaali 12:Hakijan vastine kielteiseen päätösehdotukseen 21.10.2024

Kylk § 3
Liite 1:Asemapiirros 17.11.2022
Oheismateriaali 1:Sijaintikartta
Oheismateriaali 2:ELY-keskuksen lausunto 25.4.2023
Oheismateriaali 3:Museokeskuksen lausunto 11.5.2023
Oheismateriaali 4:Ympäristönsuojelun lausunto 8.3.2024
Oheismateriaali 5:Vastine Museo- ja ELY-keskuksen lausuntoihin 5.2.2024
Oheismateriaali 6:Hakijan perustelut rakennuspaikalle 17.11.2022
Oheismateriaali 7:Hakijan lisäperustelut 24.4.2023
Oheismateriaali 8:Kantatilaselvitys emätiloista 8.1.2021
Oheismateriaali 9:Luontoselvityksen väliraportti 19.8.2024
Oheismateriaali 10:Luontoselvityksen loppuraportti 26.9.2024
Oheismateriaali 11:Saate luontoselvitykseen 30.9.2024
Oheismateriaali 12:Hakijan vastine kielteiseen päätösehdotukseen 21.10.2024