Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta38829.10.20247

14456-2022 (10 03 00)

Poikkeamispäätös: Vapaa-ajan asunto, talousrakennus, vierasmaja ja sauna, os. Erikvallantie 77, Satava (P 2022-1679)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan vapaa-ajan asunnon, talousrakennuksen, vierasmajan ja saunan rakentamiseksi rantavyöhykkeelle. Uudisrakentamisen yhteydessä puretaan rakennuspaikalla sijaitseva vanha paritalo, joten kyse on siten korvaavasta rakentamisesta. Lautakunnalle esitetään poikkeamishakemuksen hyväksymistä ehdollisena.

Kylk § 388

Konsernihallinto, lakipalvelut, ympäristöjuristi Jenna Härkönen 11.10.2024:​

Rakennuspaikka ja sen sijainti​

Rakennuspaikkana on noin 15 656 m2 kokoinen määräala, joka muodostuu tiloista 853-506-1-232 (1171 m2) ja 853-407-1-494 (14 485 m2).

Osoite: Erikvallantie 77​

Hakija​

Monopoli Oy

Rakennushanke

Rakennetaan:

- Vapaa-ajan asunto 250 k-m2.

- Talousrakennus 50 k-m2.

- Vierasaitta 20 k-m2.

- Sauna 25 k-m2.​

Puretaan:

- Paritalo (101980369A), 370 k-m2.​

Kaavoitustilanne

Alueella on voimassa 9.12.2023 voimaan tullut Satava-Kakskerran osayleiskaava (Kv 14.12.2020 § 217). Poikkeamishakemuksen mukainen määräala sijaitsee alueella, jota koskee osayleiskaavassa seuraavat merkinnät:​

RA-1: Loma-asuntoalue

Rakentamisen ja muun maankäytön tulee sopeutua rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Maaston ominaispiirteet ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen tulee ottaa huomioon.​

Olemassa olevalle rakennetulle rakennuspaikalle saa rakentaa yhden yksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala määräytyy seuraavasti:​

- alle 2000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 100 k-m²​

- vähintään 2000 m²:n - alle 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 150 k-m²​

- vähintään 5000 m²:n rakennuspaikoilla enintään 250 k-m².​

Rakennuspaikalle saa rakentaa asuinrakennuksen lisäksi saunarakennuksen enintään 25 k-m², vierasmajan enintään 20 k-m² ja muita talousrakennuksia enintään 50 k-m². Vierasmajan tulee sijoittua samaan pihapiiriin asuinrakennuksen kanssa, eikä sillä saa olla itsenäisen vapaa-ajan asunnon tunnusmerkkejä. Rakennuspaikalla saa sijaita enintään kolme talousrakennusta.​

Loma-asunnon käyttötarkoituksen muuttaminen ympärivuotiseksi asunnoksi edellyttää, että​

- teiden rakentaminen, vedensaanti ja viemäröinti on järjestettävä pysyvän asumisen mukaiselle tasolle aiheuttamatta kaupungille erityisiä kustannuksia​

- hälytysajoneuvoilla pääsee rakennuspaikalle tieverkkoa pitkin myös talviolosuhteissa.​

Uusien rakennuspaikkojen muodostaminen edellyttää kantatilaselvitykseen perustuvaa jäljellä olevaa rakennusoikeutta. Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².​

M-1: Maa- ja metsätalousvaltainen alue​

Alueella on sallittu ainoastaan haja-asutusluonteinen sekä maa- ja metsätaloutta palveleva rakentaminen. Rakentaminen alueelle edellyttää suunnittelutarveratkaisua tai poikkeamispäätöstä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti. Hakemuksen liitteeksi tulee esittää lähiympäristön alueellinen suunnitelma, jossa huomioidaan muun muassa vesihuolto, ajotiet, pyöräily- ja ulkoilureitit, virkistystarpeet, luonnon monimuotoisuusarvot ja ekologiset käytävät, kuten hirvieläinten kulkureitit, sekä maiseman ja rakennetun ympäristön arvot.​

Osayleiskaavalla osoitettujen uusien asuinrakentamispaikkojen enimmäismäärä perustuu tilan koko maapinta-alaan. Jos tila ei sisällä AT-1-kyläaluetta, uudet asuinrakennuspaikat tulee sijoittaa M-1-alueelle.​

Rakentamisen tulee perustua 6.11.2017 voimassa olleeseen tilajaotukseen.​

Rakennuspaikkojen muodostaminen M-1-alueelle voidaan sallia seuraavasti:​

- yksi rakennuspaikka vähintään 2 hehtaarin - alle 6 hehtaarin suuruisille tiloille​

- kaksi rakennuspaikkaa vähintään 6 hehtaarin - alle 10 hehtaarin suuruisille tiloille​

- 10 hehtaarin ja sitä suuremmille tiloille lisäksi yksi rakennuspaikka jokaista täyttä kymmentä hehtaaria kohden.​

Rakennuspaikkojen määrään sisältyvät tilan alueen AT-1-, AT-1/s-, AM-1- ja RA-1-rakennuspaikat. Rakennuspaikat on sijoitettava mahdollisuuksien mukaan olevien rakennuspaikkojen sekä rakennettujen teiden läheisyyteen. Pääsaarten ulkopuolisille saarille ja ranta-alueelle ei saa sijoittaa rakennuspaikkaa.​

Rakennetun rakennuspaikan pinta-alaksi tulee jäädä vähintään 1500 m². Uuden rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 2000 m².​

Rakennuspaikalle saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 400 k-m², sekä lisäksi talousrakennuksia enintään 150 k-m².​

ma-1: Valtakunnallisesti arvokas alue​

Airiston-Pukinsalmen merimaisema. Alueella tapahtuvan rakentamisen ja ympäristönhoidon tulee sopia alueen valtakunnallisesti merkittäviin maisemallisiin ja kulttuurihistoriallisiin arvoihin. Rakennusten ja muiden rakennelmien koko, sijainti ja väritys tulee suunnitella siten, että rakennukset sopivat pienipiirteiseen, huvilamaiseen merenrantaympäristöön. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden huviloiden näkymistä merelle voidaan edistää puustoa harventamalla jalopuita kuitenkin säilyttäen. Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen, kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttötyöt tai niihin verrattavat toimenpiteet ovat alueella luvanvaraisia, kuten MRL:n 128 §:ssä on säädetty, lukuun ottamatta puiden kaatamista osayleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaisiksi alueiksi osoitetuilla alueilla.​

luo: Luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue​

Maisemaa muuttava maanrakennustyö, puiden kaataminen, kaivamis-, louhimis-, tasoittamis- ja täyttötyöt tai niihin verrattavat toimenpiteet ovat alueella luvanvaraisia, kuten MRL:n 128 §:ssä on säädetty, lukuun ottamatta puiden kaatamista osayleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaisiksi alueiksi osoitetuilla alueilla. Alueella ei saa suorittaa sen luontoarvoja heikentäviä toimenpiteitä. Alueella saa suorittaa toimenpiteitä, jotka ovat tarpeen sen luonnonarvojen säilyttämiseksi tai palauttamiseksi. Aluetta koskevista hankkeista tulee pyytää ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto. Luontodirektiivin liitteen IVa lajien esiintymisalueiksi luokiteltuja luo-alueita koskevista hankkeista tulee pyytää lausunto elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta. Kohteista on erillinen teemakartta ja luettelo osayleiskaavan liitteenä (luo-alueet).​

Yleismääräykset​

Rakentamisen tulee ottaa huomioon mm. saarten maiseman pienipiirteisyys, maastonmuodot, luontoarvot, lähiympäristön rakennettujen ympäristöjen mittakaava ja kulttuuriarvot, rakennusten näkyminen merelle, avoimen tilan rajautuminen ja muut saarten maiseman sopusointuisuuden kannalta merkittävät asiat. Rakentaminen tulee sijoittaa ensisijaisesti metsänreunaan tai metsäselänteiden alarinteisiin. Rakentamista kallioiden lakialueille tulee välttää. Rakennukset ja kulkuväylät tulee sijoittaa siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä. Rannan ja rakennuspaikan välillä on säilytettävä puustoa.

Rantasäädöksiä sovelletaan ranta-alueella, joka ulottuu vähintään 200 metrin päähän vesistöstä. Ranta-alueeseen kuuluvaksi rantavyöhykkeeksi katsotaan sellainen rannan osa, joka ulottuu pääsääntöisesti vähintään 100 metrin etäisyydelle vesistöstä ja joka maisemallisesti mielletään rantaan kuuluvaksi. Rantavyöhykkeen leveyteen vaikuttavat rannan kasvillisuus, maisematekijät ja maastonmuodot. Ranta-alueella ei saa suorittaa maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ilman maisematyölupaa. Maisematyölupaa ei kuitenkaan tarvita puiden kaatamiseen M-1-, MA-1-, MU-1- eikä MY-1-alueilla.

Poikkeukset:​

-Rakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §).

- Päärakennukselle merkityn rakennusalan etäisyys alle 50 metriä (noin 40 metriä) rantaviivasta (RJ 14 §).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Hakija on toimittanut naapureiden puoltavat kannat hakemuksensa liitteenä.​

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).​

Viranomaisluvat ja lausunnot

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, 25.4.2023​

ELY-keskuksen lausunnon mukaan alueen rakentaminen on perusteltua ratkaista kaavalla, jossa voidaan ohjata rakentamista kokonaisuus huomioon ottaen. Lausunnon mukaan uudisrakennuksen sijoittaminen Airisniemen vanhan päärakennuksen ja siihen alun perin liittyneen viereisellä kiinteistöllä sijaitsevan huvimajan väliin katkaisee yhteyden vanhan päärakennuksen ja huvimajan väliltä, mikä ei ole kulttuuriympäristön kannalta luontevin ratkaisu. ELY-keskuksen näkemyksen mukaan käytännössä muodostuu uusi rakennuspaikka rantavyöhykkeelle, eikä emätilaselvityksen perusteella uuden rakennuspaikan muodostamiseen ole rannalla edellytyksiä. Lausunnon mukaan poikkeaminen aiheuttaa haittaa vireillä olevalle ranta-asemakaavoitukselle sekä hyväksytyn osayleiskaavan toteuttamiselle. Asianmukaisessa maankäytön suunnittelussa voidaan huomioida paremmin maanomistajien tasapuolinen kohtelu sekä alueen kulttuuriympäristön ja maiseman arvot.​

Museokeskus, 11.5.2023​

Museokeskuksen lausunnon mukaan uudisrakennuksen sijoitus katkaisee yhteyden vanhan päärakennuksen ja huvimajan väliltä, mikä ei ole kulttuuriympäristön kannalta luontevin ratkaisu. Rakennukset tulevat näkymään merkittävästi Airiston valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen, mikä ei ole hyvä kehityssuunta. Mikäli rakennuspaikka muodostetaan, tulee rakennusalat sijoittaa rakennuspaikan takaosaan ja jättää ranta-alue rakentamatta.

Ympäristönsuojelu, 8.3.2024​

Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan, vaikka osayleiskaavan luo-kohderajaukset ovat ohjeellisia ja tarkentuvat mm. asemakaavan laatimisen tai alueelle kohdistuvan rakennushankkeen myötä, luontoselvityksen sisältämien puutteiden vuoksi yleiskaavassa vahvistettua luo-alueen rajausta ei ole perusteltua muuttaa ennen kuin uusi luontoselvitys on valmistunut. Ympäristönsuojelu katsoo, että rakentamisen mahdollinen sijoittaminen ranta-alueelle tulee ratkaista vasta kun alueen luontoarvot on selvitetty vireillä olevaa ranta-asemakaavaa varten tehtävässä uudessa luontoselvityksessä. Lisäksi ranta-alueelle rakentamisessa tulee huomioida rakentamisen maisemalliset vaikutukset.

Luo-alue ja suunnittelualue kokonaisuudessaan sijoittuvat valtakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle. Erikvallanniemen kallioinen kärki on Satavan edustavimpia kalliokohteita, joilta on erinomainen näköala Airistolle. Lisäksi alueella on virkistyksellistä potentiaalia ja osayleiskaavaan on merkitty kärkeen johtava ohjeellinen ulkoilureitti. Erikvallanniemen kärki on osayleiskaavaselostuksessa katsottu olevan meren kokemisen kannalta tärkeäksi vapaaksi rannaksi ja näköalapaikaksi, joka ei kuitenkaan ole jokamiehenoikeuden piirissä. Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan ranta-alue tulee ensisijaisesti säilyttää rakentamattomana maisemakalliona.​

Ympäristönsuojelu katsoo, että alueen rakentaminen tulisi lähtökohtaisesti ratkaista vireillä olevan ranta-asemakaavan yhteydessä, jolloin alueen luontoarvot sekä maisemalliset, kulttuurihistorialliset ja virkistyskäytölliset arvot sekä vapaan rannan sijoittuminen voidaan kokonaisuudessaan arvioida ja huomioida maankäytön suunnittelussa. Ympäristönsuojelu ei puolla saunarakennuksen sijoittamista jyrkälle ranta-alueelle eikä rakentamisen sijoittamista lähemmäs merta ja täten luo-alueelle. Rakennukset tulisi sijoittaa luo-alueen ulkopuolelle lähemmäs olemassa olevaa rakennusta. Lausunnossa on myös otettu kantaa jätevesien johtamiseen ja käsittelemiseen.​

Hakijan vastine lausuntoihin, 5.2.2024​

Hakija on toimittanut vastineen ELY-keskuksen ja museokeskuksen lausuntoihin.

Päätöksen perustelut​

Poikkeamishakemus ja rakennuspaikan sijainti​

Rakennuspaikka sijaitsee Satavan Erikvallassa rantavyöhykkeellä. Rakennuspaikka muodostuu tiloista 853-506-1-232 (1171 m2) ja 853-407-1-494 (14485 m2), jolloin rakennuspaikan pinta-alaksi tulee 15 656 m2. Hakemus koskee 250 k-m2:n suuruisen vapaa-ajan asunnon, 50 k-m2:n suuruisen talousrakennuksen, 20 k-m2:n suuruisen vierasmajan ja 25 k-m2:n suuruisen saunan uudisrakentamista määräalalle. Uudisrakentamisen yhteydessä on tarkoitus purkaa kiinteistöllä 853-407-1-494 sijaitseva vanha paritalo (101980369A).

Määräala sijoittuu voimassa olevan Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaisille RA-1- ja M-1-alueille. Poikkeamishakemuksen liitteenä olevassa asemapiirroksessa on esitetty rakennusala vapaa-ajan asunnolle, vierasmajalle ja talousrakennukselle. Kyseinen rakennusala sijoittuu osayleiskaavan aluerajauksessa puoliksi RA-1- ja M-1-alueille. Rakennusalan etäisyys rantaviivasta on 40 metriä. Hakemuksen perusteluiden mukaan rakennuspaikka on sijoitettu luonnostaan tasaiselle paikalle ja pois suojellun kartanon pihapiiristä. Perusteluiden mukaan rakennuspaikka on tasainen eikä edellytä mittavaa louhintaa tai muita merkittäviä maastonmuokkauksia. Saunan rakennusala, joka on hakemuksen mukaan ohjeellinen eikä sijaintitarkka, on osoitettu rakennusjärjestyksen 14 §:n mukaisesti 15 metrin päähän rantaviivasta ja kokonaisuudessaan osayleiskaavan mukaiselle M-1-alueelle. ​

Ranta-asemakaavan laatiminen​

Alueella on vireillä maanomistajan aloitteesta ranta-asemakaavan laatiminen (17/2020). Maanomistaja on toimittanut kaupungille ranta-asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman, jonka kaupunkiympäristölautakunta on 1.11.2022 § 416 merkinnyt tiedoksi. Ranta-asemakaavan vireille tulosta on kuulutettu 29.4.2023. Ranta-asemakaava on ollut nähtävillä 8.4.-8.5.2024. Kaavan laatija on 7.5.2024 peruuttanut kaavaluonnosta koskevan lausuntopyynnön ja pyytänyt, että asia poistetaan kaupunkiympäristölautakunnan listalta. Kaavan laatijan mukaan asiassa on tullut ilmi kaavan valmisteluvaiheessa asiakohtia, jotka edellyttävät uutta selvitystä ja kaavaluonnosmateriaalin täydentämistä, erityisesti laadittavien perusselvitysten osalta. Kaavan valmistelua jatketaan ja viranomaisille ja kaavatyön osallisille varataan tällöin uusi mahdollisuus lausunnon ja mielipiteen antamiseen ranta-asemakaavan valmistelumateriaalista.​

Nähtävillä olleessa ranta-asemakaavan luonnoksessa (20.3.2024) rakennuspaikka on merkinnällä AO-1: Erillispientalojen korttelialue. Kaavamääräyksen mukaan rakennuspaikalle saa rakentaa yhden enintään kaksiasuntoisen asuinrakennuksen, jonka kerrosala saa olla enintään 300 k-m2. Asuinrakennuksen lisäksi saa rakentaa saunarakennuksen enintään 25 k-m2, vierasmajan enintään 20 k-m2 ja yksikerroksisia talousrakennuksia yhteensä enintään 105 k-m2. Rakennusten yhteenlaskettu kerrosala rakennuspaikalla saa olla enintään 450 k-m2. Nähtävillä olleessa kaavaluonnoksessa on erikseen merkitty rakennusala, jolle saa sijoittaa kerrosalaltaan enintään 25 k-m2 kokoisen saunarakennuksen.​

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmavaiheessa kaupungin ympäristönsuojelu on lausunut, että Airisniemen ranta-asemakaavan luontoarvojen perusselvitys vuodelta 2021 on huomattavan suppea eikä sen perusteella voida saada riittävällä tarkkuudella kuvaa alueen luonnon tilasta tai luontoarvoista alueen kaavoitusta ajatellen.

Luontoselvitys​

Hakija on toimittanut poikkeamishakemuksen liitteeksi Airisniemen ranta-asemakaavan luontoselvityksen väliraportin (19.8.2024) sekä luontoselvityksen loppuraportin (26.9.2024). Väliraportista on pyydetty kaupungin ympäristönsuojelun kannanotto ja loppuraportti on laadittu saatujen kommenttien perusteella. Luontoselvitys on tehty vireillä olevan ranta-asemakaavan ja poikkeamishakemuksen mukaisen loma-asutuksen toteuttamiseen liittyen. Luontoselvityksen tarkoituksena on alueen luontoarvojen kartoittaminen ja arvioida niiden vaikutusta maankäyttöön. Arvokkaiden luontotyyppikohteiden kartoituksessa on tarkennettu osayleiskaavan luo-merkintöjen rajauksia, jotka eivät ole sijaintitarkkoja.

Luontoselvityksen loppuraportin johtopäätöksissä todetaan, että kaava-alueella sijaitsee kaksi edustavaa, vanhaa kalliomännikköä, jotka ovat metsälain erityisen tärkeitä elinympäristöjä ja täyttävät Metso-kriteerit (luokka I). Nämä kalliomänniköt suositellaan jätettäviksi rakentamatta. Luontoselvityksen mukaan kaavaluonnoksessa esitetyillä uusilla rakennuspaikoilla ei ole muilta osin sellaisia luontoarvoja, jotka estäisivät rakentamista.​

Luontoselvityksessä on lisäksi selvitetty alueen pesimälinnustoa ja mahdollisen rakentamisen vaikutusta pesimälinnustoon. Ranta-asemakaava-alueen perimälinnusto on vähälajista ja parimäärä on alhainen. Luontoselvityksen mukaan Satavan puolelle sijoittuva maltillinen uudisrakentaminen ei lisää ainakaan merkittävästi Ristikarille koituvaa häiriötä verrattuna nykytilanteeseen. Jos Erikvallanniemen länsirannalle rakennetaan uusia laitureita, tämä luonnollisesti aiheuttaa hieman enemmän liikkumista rannalla. Silloinkaan Ristikarin linnuston kokema häiriö ei lisäänny merkittävästi suhteessa nykytilanteeseen. Luontoselvityksen mukaan rannan tuntumaan on joka tapauksessa hyvä jättää näkösuojaa tarjoavaa puustoa myös linnuston kannalta.

Perustelut​

Hakemus koskee vapaa-ajan asunnon, talousrakennuksen, vierasmajan ja saunan uudisrakentamista määräalalle. Uudisrakentamisen yhteydessä on tarkoitus purkaa kiinteistöllä sijaitseva vanha paritalo (101980369A) ja poikkeamishakemuksessa on siten kyse korvaavasta rakentamisesta.​

Rakennuspaikka sijoittuu voimassa olevan Satava-Kakskerran osayleiskaavan mukaisille RA-1- ja M-1-alueille. Asuin- ja talousrakennukselle sekä vierasmajalle osoitettu rakennusala sijoittuu puoliksi RA-1 ja M-1-alueille. Kyseinen rakennusala sijoittuu osittain myös voimassa olevan osayleiskaavan mukaiselle luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeälle alueelle (luo). Saunarakennuksen rakennusala, joka ei ole hakemuksen mukaan sijaintitarkka, vaan ohjeellinen, sijoittuu kokonaisuudessaan luo-alueelle. Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan osayleiskaavan luo-alue on metsälain 10 §:n mukainen erityisen tärkeä elinympäristö. Metsälain 3 §:n mukaan metsälaki ei estä metsätalousmaan ottamista muuhun käyttöön. Osayleiskaavan luo-alueen kaavamääräyksessä mm. kielletään luo-kohteen luonnonarvoja heikentävät toimenpiteet. Alueelta on laadittu uusi luontoselvitys (loppuraportti 26.9.2024), joka osoittaa, että osayleiskaavan luo-alueen rajaus on tehty suurpiirteisesti, ja ettei sen mukainen luo-aluerajaus vastaa tosiasiallisia luonnonolosuhteita. Luontoselvityksen loppuraportin mukaan suunniteltu rakennuspaikka ei sijaitse luo-alueella, eikä rakennuspaikalla ole mitään sellaista, joka estäisi rakentamisen. Näin ollen hakemuksen mukaisen rakentamisen ei voida katsoa heikentävän kohteen luonnonarvoja eikä siten aiheuttavan haittaa kaavan toteuttamiselle eikä vaikeuttavan luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi poikkeamishakemuksen mukainen rakentaminen on määrältään ja sijoittumiseltaan nähtävillä olleen kaavaluonnoksen mukaista. Näin ollen poikkeamishakemuksen mukainen rakentaminen ei aiheuta haittaa myöskään vireillä olevalle kaavoitukselle.

Asemapiirrokseen merkityt rakennusalat sijaitsevat luontoselvityksen mukaisen arvokkaan luontotyypin välittömässä läheisyydessä. Rakentaminen tulee sijoittaa kokonaisuudessaan kyseisen alueen ulkopuolelle. Poikkeamispäätöstä puolletaan tältä osin ehdolla, että rakennukset terasseineen eivät saa ulottua viittä metriä lähemmäs 26.9.2024 päivätyn luontoselvityksen loppuraportin mukaista arvokasta luontotyyppiä. Hakijalla ei ollut ehtoon huomautettavaa.

Museokeskuksen ja ELY-keskuksen lausunnoissa on todettu, että uudisrakennuksen sijoitus katkaisee yhteyden vanhan päärakennuksen ja huvimajan väliltä, eikä tätä pidetä luontevimpana ratkaisuna kulttuuriympäristön kannalta. Lisäksi museokeskus on muun ohella todennut, että rakennukset tulevat näkymään merkittävästi Airiston valtakunnallisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen. Hakijan perusteluiden mukaan rakennusten näkymistä merelle pyritään minimoimaan ja kulkutiet sijoittamaan mahdollisimman hyvin maaston muotoja mukaillen. Perusteluiden mukaan alueeseen on perehdytty maastossa ja rakennusala on sijoitettu mahdollisimman tasaiselle alueelle siten, että louhintatarve ja muun maan muokkaamisen tarve on mahdollisimman vähäistä. Hakijan esittämät perustelut huomioon ottaen voidaan katsoa, että hakemuksen mukainen rakennusten sijoittaminen on perusteltua. Rakennusten ja kulkuväylien sijoittaminen siten, että louhintatarve on mahdollisimman vähäistä, noudattaa myös osayleiskaavan yleismääräyksiä.

Rakennuspaikka on osayleiskaavassa merkitty valtakunnallisesti arvokkaaksi maisema-alueeksi, mikä on huomioitu päätöksen ehdoissa. Uudisrakentaminen tulee sovittaa alueen valtakunnallisesti merkittäviin maisemallisiin ja kulttuurihistoriallisiin arvoihin siten, että uudisrakennukset sopeutuvat merimaisemaan väritykseltään, julkisivumateriaaleiltaan ja mittasuhteiltaan. Rakennusten merelle näkymisen osalta päätöstä puolletaan ehdolla, että rakennuspaikan maiseman kannalta merkittävä ja erityisesti rannan puoleinen puusto on säilytettävä lukuun ottamatta niitä puita, jotka ovat välttämätöntä kaataa rakennuksen rakentamista varten. Hakijalla ei ollut ehtoihin huomautettavaa.​

Luontoselvityksessä on selvitetty rakentamisen, mukaan lukien laitureiden rakentamisen, vaikutusta alueen pesimälinnustoon. Poikkeamishakemuksen asemapiirroksessa ei ole esitetty rantaan laituria, eikä mahdollinen laiturin rakentaminen tule siten poikkeamispäätöksellä ratkaistavaksi. Luontoselvityksessä todetun mukaisesti rannan tuntumaan tulee jättää näkösuojaa tarjoavaa puustoa myös linnuston kannalta, mikä on huomioitu päätöksessä ehdolla. Hakijalla ei ollut ehtoon huomautettavaa.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukaiseen poikkeamiseen on erityinen syy. Päätökseen liitetyillä ehdoilla poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Rakentaminen ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista (MRL 171 §).​

Liite 1​Asemapiirros 17.11.2022

Liite 2​Luontoselvityksen loppuraportti 26.9.2024

Oheismateriaali 1​Sijaintikartta

Oheismateriaali 2​ELY-keskuksen lausunto 25.4.2023

Oheismateriaali 3​Museokeskuksen lausunto 11.5.2023

Oheismateriaali 4​Ympäristönsuojelun lausunto 8.3.2024

Oheismateriaali 5​Vastine Museo- ja ELY-keskuksen lausuntoihin 5.2.2024

Oheismateriaali 6​Hakijan perustelut rakennuspaikalle 17.11.2022

Oheismateriaali 7​Hakijan lisäperustelut 24.4.2023

Oheismateriaali 8​Luontoselvityksen väliraportti 19.8.2024

Oheismateriaali 9​Saate luontoselvitykseen 30.9.2024

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää myöntää hakemuksen ja 17.11.2022 päivätyn asemapiirroksen mukaiset poikkeukset seuraavilla ehdoilla:

- Rakennukset terasseineen eivät saa ulottua viittä metriä lähemmäs 26.9.2024 päivätyn luontoselvityksen loppuraportin mukaista arvokasta luontotyyppiä.

- Rakennuspaikan maiseman kannalta merkittävä ja erityisesti rannan puoleinen puusto on säilytettävä lukuun ottamatta niitä puita, jotka ovat välttämätöntä kaataa rakennuksen rakentamista varten.

- Rannan tuntumaan tulee jättää näkösuojaa tarjoavaa puustoa myös linnuston kannalta.

- Rakentamisessa tulee ottaa huomioon alueen kuuluminen arvokkaaseen maisemakokonaisuuteen. Uudisrakentaminen tulee sovittaa alueen valtakunnallisesti merkittäviin maisemallisiin ja kulttuurihistoriallisiin arvoihin siten, että uudisrakennukset sopeutuvat merimaisemaan väritykseltään, julkisivumateriaaleiltaan ja mittasuhteiltaan.

Samalla lautakunta päättää, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 3.1 §:n mukaisesti 950 euroa.

Päätöksen voimassaolo

Poikkeamispäätös on voimassa kaksi vuotta päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta lukien. Vastaavaa rakennuslupaa tulee hakea tämän ajan kuluessa.​

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoMonopoli Oy
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskusta-alue
tpvKaupunkiympäristö, kaavoitus keskustan ulkopuolinen alue
tiedKaupunkiympäristö, ympäristönsuojelu
tpvKonsernihallinto, talouspalvelut, myynnistä suoritukseen
tiedMuseopalvelut
tiedRakennus- ja lupalautakunta


Liitteet:

Kylk § 388
Liite 1:Asemapiirros 17.11.2022
Liite 2:Luontoselvityksen loppuraportti 26.9.2024