Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta39029.10.20249

1533-2024 (02 02 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2024 talouden 3. osavuosikatsaus

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus tuo kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi kolmannen osavuosikatsauksen raportointijaksolta 1.1.- 30.9.2024. Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Osavuosikatsaus sisältää toiminnan ja talouden katsauksen sekä ennusteen taloustavoitteiden ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta. Lisäksi kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle raportoidaan hankkeiden kustannusarviomuutokset ja vaikutukset vuositason rahoitukseen sekä talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelman toimenpiteiden tilanne. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kylk § 390

Konsernihallinto, yhteiset palvelut, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski ja kiinteistötalouspäällikkö Timo Sankari 23.10.2024:

​Ennustetta laadittaessa on otettu huomioon kaupunginhallituksen päätös (2.9.2024 § 265), jonka mukaan:

​- kaikkien palvelukokonaisuuksien tulee edelleen jatkaa loppuvuonna tiukkaa tarveharkintaa sijaisten ja tilapäisen työvoiman palkkaamisessa,

- loppuvuoden palvelu- ja tavarahankinnat rajoitetaan vain päivittäisessä palvelutuotannossa ehdottomasti tarvittaviin, ja

- palvelukokonaisuuksien tulee suosia talkoovapaiden antamista, mikäli se on mahdollista ilman sijais- ja ylityökustannuksia.

Käyttötalouden ennuste

Nyt käsiteltävänä olevassa vuoden 2024 kolmannessa osavuosikatsauksessa koko kaupunkiympäristön talousennusteen mukaan tulos on 4,8 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste 43,0 milj. euroa, TAM -47,8 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -43,9 milj. euroa) osalta taloustilanne on parantunut 0,9 milj. euroa (2,20 %).

​Kaupunkiympäristölautakunnan talousennusteen mukaan tulos on 2,5 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste -18,8 milj. euroa, TAM -21,3 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -19,2 milj. euroa) kaupunkiympäristölautakunnan taloustilanne on parantunut 0,4 milj. euroa (1,86 %).

Kaupunkiympäristölautakunnan toimintatuottojen (myyntituotot) ennustetaan ylittävän talousarvion 0,7 milj. eurolla ennusteen ollessa 47,8 milj. euroa (TAM 47,1 milj. euroa). Merkittävimmät poikkeamat talousarvioon verrattuna:

​- Myyntitulot (pysäköintimaksut) alittuvat 0,75 milj. euroa.

​- Tuet ja avustukset ylittyvät 0,7 milj. euroa, josta 0,2 milj. euroa johtuen aikaisempien vuosien puuttuneista jaksotuksista ja 0,5 milj. euroa budjetoitu muihin toimintatuottoihin, mutta ennustetaan rahoitusosuuksissa.

​- Vuokratulot ylittyvät 0,5 milj. euroa, josta maa- ja vesialueiden vuokratuottojen toteumaennuste 1,1 milj. euroa talousarviota suurempi. Kaivuu ja aitaamislupamaksujen arvioidaan toteutuvan 0,54 milj. euroa pienempänä.

​- Muut toimintatuotot ylittyvät 0,5 milj. euroa. Pysäköintivirhemaksujen ennuste ylittää talousarvion 0,6 milj. euroa. Muihin tuottoihin kirjattu tulonsiirto 0,5 milj. euroa ennustetaan tuet ja avustukset kohdassa.

​Kaupunkiympäristölautakunnan toimintakulujen tason ennustetaan alittavan talousarvion 1,8 milj. eurolla ennusteen ollessa 68,5 milj. euroa (TAM 70,3 milj. euroa). Merkittävimmät poikkeamat talousarvioon verrattuna:

​- Henkilöstökulut alitus 1,7 milj. euroa, htv-alitus 19,6.

​- Palvelujen ostojen ennuste ylittää talousarvion 0,8 milj. euroa, josta merkittävimpänä ICT-palvelujen hankinnan kasvu 0,3 milj. euroa (100 % ulkoinen rahoitus) ja luvat ja valvonnan asiantuntijapalveluiden lisäys 0,4 milj. euroa.

​- Muut toimintakulut alittuvat yhteensä 0,9 milj. euroa. Sisäisten vuokramenojen ennuste alittuu 0,4 milj. euroa. Edellisten vuosien maa- ja vesialueiden vuokriin liittyviä luottotappioita kirjattu 0,1 milj. euroa. Näiden lisäksi palvelukokonaisuuden yhteisiin budjetoituja henkilöstökuluja 0,6 milj. euroa toteutuvat palvelualueilla.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousennusteen mukaan tulos on 2,3 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste -24,0 milj. euroa, TAM -26,4 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -24,6 milj. euroa) joukkoliikenteen taloustilanne on parantunut 0,6 milj. euroa (2,47 %).

​Turun liikennöinnin menojen ennustetaan alittuvan 1,6 M€ myönteisen indeksikehityksen vuoksi. Indeksikehitys on ollut maltillinen verrattuna talousarvion valmisteluvaiheeseen. Lipputulojen erityisen hyvä tulos johtuu matkamäärän kasvusta ja siitä, että talousarviossa Turulle on arvioitu alkuvuoden 2023 perusteella pienempi matkamäärän lisäys.

​Rakennus- ja lupalautakunnan sekä Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan talouden ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.​

Henkilöstöresurssien toteutumaennusteet ovat seuraavat:

​- Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden vuoden 2024 henkilötyövuosien suunnitteluluvun 388 poikkeaman ennustetaan olevan -20 htv, noin -5,2 %.

​- Kaupunkiympäristölautakunnan henkilöstökulujen ennustetaan alittavan talousarvion 1,7 milj. eurolla (TAM 22,8 milj. euroa) ja htv-luvun alittuvan 19,6.

​- Seudullisen joukkoliikenteen henkilöstökulujen ennustetaan alittavan talousarvion 0,03 milj. euroa (TAM 1,4 milj. euroa) ja htv-luvun alittuvan 0,4.

Lautakuntakohtaiset toimintakatteiden toteumaennusteet ovat seuraavat:​

- Kaupunkiympäristölautakunta -18,8 milj. euroa (TAM -21,3 milj. euroa),

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta -24,0 milj. euroa (TAM -26,4 milj. euroa),

​- Rakennus- ja lupalautakunta -0,1 milj. euroa (TAM -0,1 milj. euroa), ja

​- Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta 0 milj. euroa (TAM 0 milj. euroa).

Käyttötalouteen ei esitetä talousarviomuutoksia osavuosikatsaus 3:ssa.

Talouden ja toiminnan toteutuminen sekä työvoiman käyttö on esitetty liitteessä 1 Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2024.

Talousarviolausekkeiden, pormestari- ja sopeuttamisohjelman tavoitteiden seuranta

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman ja sopeuttamistavoitteiden toimenpiteiden toteutus on edennyt suunnitelmien mukaisesti.

Talousarviolausekkeen ja pormestariohjelman toimenpiteiden (liite 2) ja sopeutustavoitteiden (liite 3) tilanteesta raportoidaan osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.

Investoinnit, maanhankinnat, myynnit ja maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (Kh yhteiset, omaisuudenhallinta)

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle on varattu investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Tilaomaisuus, 1604 KH/Infraomaisuus) investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntitavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa edellä mainittujen kokonaisuuksien toteutuksesta ja raportoinnista.

Kaupunkiympäristön rakennuttamisen, toimitilojen rakennuttamisen sekä kiinteän omaisuuden hankintojen (KH/Yhteiset, omaisuudenhallinta) investointimäärärahojen (TAM 176,8 milj. euroa) ennustetaan toteutuvan 26,0 milj. euroa talousarviota pienempänä. Kaupunkiympäristön rakennuttamisen infrainvestointihankkeiden ennustettu toteuma on 117,6 milj. euroa (TAM 129,4 milj. euroa) ja toimitilojen rakennuttamisen investointien ennuste on 56,5 milj. euroa (TAM 69,9 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna infrainvestointien menoennuste (OVK2 ennuste 126,3 milj. euroa) on alentunut 8,7 milj. euroa (6,9 %) ja tilainvestointien menoennuste (OVK2 ennuste 67,7 milj. euroa) on alentunut 11,2 milj. euroa (16,6 %).

​Maaomaisuuden hankintamenoennuste on 2,7 milj. euroa (TA 3,5 milj. euroa). Infrainvestointien rahoitusosuudet alittuvat 0,3 milj. euroa talousarvioon verrattuna (TA 11,8 milj. euroa). Merkittävin syy poikkeamaan on rahoituksen siirtyminen kaavoituksen ajoituksen ja infran toteutusaikataulun muuttuessa. Investointihankkeiden rahoitustuen ennuste muodostuu Euroopan Unionin CEF Liikenne -rahoitustuesta, Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointituesta ja ARA:n infra-avustuksesta kaava-alueiden kunnallistekniikan rakentamiseen ja aluehallintoviraston avustuksesta ulkoliikuntapaikkahankkeille.

​Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa asetettu tulostavoite Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle (kh-omaisuusyksikkö) annetun ennusteen mukaan on 5,4 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste 35,5 milj. euroa, TA 30,1 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna toimintatuottojen osuus (ennuste 33,1 milj. euroa) on parantunut 2,4 milj. euroa. Kiinteän omaisuuden myyntituloennuste 27,5 milj. euroa on 7,8 milj. euroa korkeampi verrattuna talousarvioon (TA 19,7 milj. euroa) ja myyntivoittojen ennuste 25,2 milj. euroa ylittää 7,2 milj. euroa talousarvion (TA 18,0 milj. euroa). Ennuste on talousarviota korkeampi, koska osa esisopimusten mukaisista kaupoista on toteutunut oletettua nopeammalla aikataululla. Esisopimukset ovat usein voimassa 2–3 vuotta, joten tarkka kaupan toteutumisajankohta on riippuvainen ostajasta ja ostajan rakentamisen käynnistämisen edellyttämistä päätöksistä (esim. ARA:n osapäätös ja rakennuslupa). Ennusteessa ei ole mukana päätöksiä yhteensä noin 0,5 milj. euroa, joiden kauppa voi vielä toteutua vuoden 2024 puolella tai tammikuussa 2025.

​Maankäyttösopimuskorvausten ennustetaan alittuvan 1,9 milj. euroa (TA 15,0 milj. euroa). Osa talousarvioon sisältyneistä sopimuksista arvioidaan toteutuvan vasta vuonna 2025. Uusista maankäyttösopimuskorvaustuloista 25 % saadaan kuuden kuukauden kuluttua asemakaavan saatua lainvoiman. Loppusopimuskorvaus maksetaan vaiheittain rakennushankkeen edetessä, kuitenkin siten, että koko sopimuskorvaus tulee olla maksettu viimeistään 9 vuoden kuluttua. Vanhoja maankäyttösopimuksia on edelleen noin 20 kappaletta, joissa ei ole 9 vuoden takarajaa.​

​Ruoppausmassojen vastaanottotulojen ennuste ylittää talousarvion 0,2 milj. euroa (TA 0,4 milj. euroa). Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,4 milj. euroa).

​​Liitteissä 4 ja 5 on raportoitu kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointiohjelmien tilanne kohdekohtaisesti.

Infrainvestointien ennustetaan tässä vaiheessa alittavan 11,8 milj. eurolla muutetun talousarvion (117,6 milj. euroa). Suurimmat infran vuosittaisen määrärahan käytössä ennustetut kohdekohteiset alitukset kohdistuvat Strategisten kärkihankkeiden (alitus 4,3 milj. euroa) ja Kiinteistökehityskohteiden (alitus 7,9 milj. euroa) ryhmiin. Alitukset Strategisten kärkihankkeiden ryhmässä muodostuvat pääosin kaupungin ja sataman investointihankkeen viivästymisestä suunnitellusta. Ylityksiä talousarvioon nähden on mm. Kauppatori ja Turun ratapihat Kupittaan kaksoisraide (KUTU) -hankkeissa. Kiinteistökehityskohteiden ryhmässä alitukseen vaikuttavat mm. Pihlajaniemen, Skanssin, Kaupunginpuutarhan alueen ja Koskennurmen kaavoituksen/toteutussuunnittelun ajoitusmuutokset. Pukkilan ja Fabriikin alueet toteutuvat ennakoitua nopeammassa aikataulussa ja jäävät alle kustannusarvion. Toimintoja tukevien hankkeiden ryhmässä ennustetaan rahankäytön ylitystä 1,1 milj. euroa, koska Lauttarannan hanke etenee nopeammin, kuin budjetointivaiheessa on arvioitu. Korjausvelkaa alentavien kohteiden kohdalla talousarviomääräraha tulee ennusteen mukaan alittumaan 0,6 milj. euroa johtuen pääosin hulevesikohteiden avojärjestelmien ajoituksen muutoksista. Asukasviihtyvyyttä tukevien kohteiden yhteissumma tulee alittumaan 0,6 milj. euroa, josta merkittävimmän osan aiheuttavat kaava-alueiden viimeistelyt, joille on arvioitu liian suuri määrärahan tarve.

Toimitilahankkeiden ennustetaan toteutuvan 13,4 milj. euroa alle muutetun talousarvion (TAM 69,9 milj. euroa). Nimetyissä hankkeissa ennuste alittuu 12,4 milj. euroa ja se muodostuu pääosin Musiikkitalo Fuugan uudisrakennuksen kustannusten jaksotuksesta, joka on korjattu viimeiseen ennusteeseen. Hanke etenee suunnitellusti, mutta kustannusten alittuessa talousarviovuodelle jaksotetusta, tullaan kaupunginhallitukselle esittämään 10 milj. euron leikkausta kuluvan vuoden investointimäärärahaan. Vuodelle 2024 osoitettu riskivarausmääräraha siirretään vuosille 2025–2026.

​Tilainvestointiohjelman Pienet hankkeet alle 3 milj. euroa ennustetaan toteutuvan 0,7 milj. euroa alle talousarvion (TA 11,2 milj. euroa). Hankkeet etenevät pääosin aikataulussa ja kustannusarvioiden puitteissa. Seikkailupuiston Vihreän talon peruskorjauksen päivitetty kustannusarvio 3,5 milj. euroa on hyväksytty kaupunginhallituksessa 30.9.2024. Hanke jatkuu vuonna 2025 ja se siirtyy nimettyihin yli 3 milj. euron hankkeiden listalle. Kustannusarvion korotus johtui siitä, että rakennuksen korjaustyön yhteydessä ilmeni arvioitua laajempi korjaustarve. Energiatehokkuusinvestoinnit, kh -ennuste on tässä vaiheessa 0,7 milj. euroa, poikkeama 0,3 milj. euroa alle talousarviomäärärahojen. Energiatehokkuuskohteita ei tämän hetken tiedon mukaan ole koko määrärahalle tänä vuonna.

​Kaupunkiympäristölautakunnan omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,3 milj. euroa alle talousarvion (TAM 0,6 milj. euroa). Joukkoliikenteen rahoitusosuuksien ja investointimenojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Investointiosaan esitettävät kustannusarvio- ja talousarviomuutokset

​Osavuosikatsauksen yhteydessä arvioidaan investointimäärärahan vuotuista tarvetta. Investointimäärärahoja esitetään leikattavaksi, jos tarve ei vastaa todellista käyttöä ja tarve poikkeaa olennaisesti suunnitellusta.

​Talousarvion muutokset 09 2024 on esitetty liitteessä 8.

​Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että infrainvestointiohjelman Strategiset kärkihankkeet, kh projektilta Budjetointi Strategiset kärkihankkeet vuoden 2024 talousarviomäärärahoja leikataan 4,0 milj. euroa ja Kiinteistökehitys, kh projektilta Budjetointi Kiinteistökehitys 6,0 milj. euroa. Yhteensä infrainvestointiohjelmasta esitetään leikattavaksi investointimäärärahoja 10 milj. euroa. Lisäksi esitetään leikattavaksi tilainvestointiohjelman Nimetyt investointihankkeet > 3 M€, kh projektilta Budjetointi Nimetyt investointihankkeet vuoden 2024 talousarviomäärärahoja yhteensä 10,0 milj. euroa.

​Tarvittavat hankkeiden kustannusarvio- ja aikataulumuutokset sekä vaikutukset vuositason rahoitukseen raportoidaan ja tuodaan kaupunginhallitukselle osavuosikatsausten ja tilinpäätöksen yhteydessä.​ Liitteissä 6 ja 7 on esitetty kaupunginhallitukseen nähden sitovien investointiohjelman tasojen poikkeamat kustannusarvioissa, vuositason rahoituksessa ja aikatauluissa.

​Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 6 ja 7 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

Yhteenveto

Vuoden 2024 kolmannessa osavuosikatsauksessa koko kaupunkiympäristön talousennusteen mukaan tulos on 4,8 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste 43,0 milj. euroa, TAM -47,8 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -43,9 milj. euroa) osalta taloustilanne on parantunut 0,9 milj. euroa (2,20 %).

Kaupunkiympäristölautakunnan talousennusteen mukaan tulos on 2,5 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste -18,8 milj. euroa, TA -21,3 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -19,2 milj. euroa) kaupunkiympäristön taloustilanne on parantunut 0,4 milj. euroa.

​Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousennusteen mukaan tulos on 2,3 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste -24,0 milj. euroa, TAM -26,4 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna (ennuste -24,6 milj. euroa) joukkoliikenteen taloustilanne on parantunut 0,6 milj. euroa.

Rakennus- ja lupalautakunnan sekä Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan talouden ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

​Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa asetettu tulostavoite Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle (kh-omaisuusyksikkö) annetun ennusteen mukaan on 5,4 milj. euroa talousarviota parempi (ennuste 35,5 milj. euroa, TA 30,1 milj. euroa). Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna toimintatuottojen osuus (ennuste 33,1 milj. euroa) on parantunut 2,4 milj. euroa. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti (TA 3,4 milj. euroa).

​Kaupunkiympäristön ja toimitilojen rakennuttamisen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 25,2 milj. euroa tavoitetta pienempänä (TAM 199,3 milj. euroa), josta infrainvestointien alitus 11,8 milj. euroa ja tilainvestointien 13,4 milj. euroa. Toiseen osavuosikatsaukseen verrattuna infrainvestointien menoennuste (OVK2 ennuste 126,3 milj. euroa) on alentunut 8,7 milj. euroa (6,9 %) ja tilainvestointien menoennuste (OVK2 ennuste 67,7 milj. euroa) on alentunut 11,2 milj. euroa (16,6 %). Rahoitusosuuksien ennuste alittaa 0,3 milj. euroa tavoitteen (TA 11,8 milj. euroa). Maaomaisuuden hankintamenoennuste on 2,7 milj. euroa (TA 3,5 milj. euroa).

​Kaupunkiympäristölautakunnan omien investointien ennustetaan toteutuvan 0,3 milj. euroa alle talousarvion (TAM 0,6 milj. euroa). Joukkoliikenteen rahoitusosuuksien ja investointimenojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle asetettujen talousarviolausekkeiden, pormestariohjelman ja sopeuttamistavoitteiden toimenpiteiden toteutus on edennyt suunnitelmien mukaisesti.

Liite 1​Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2024​

Liite 2​Toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta 9 2024

Liite 3​Sopeutustavoitteiden seuranta 9 2024

Liite 4​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2023​

Liite 5​Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2024​

Liite 6​Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2024

Liite 7​Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2024​

Liite 8​Talousarviomuutokset 09 2024

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:

​- merkitä tiedoksi kaupunkiympäristölautakunnan vuoden 2024 kolmannen osavuosikatsauksen liitteineen ja lähettää ne kaupunginhallituksen käsiteltäväksi,

​- esittää kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi liitteiden 6 ja 7 mukaiset kustannusarvio- ja vuosittaiset rahankäytön muutokset.

​Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että:

​- infrainvestointiohjelman Strategiset kärkihankkeet, kh projektilta Budjetointi Strategiset kärkihankkeet leikataan 4 000​ 000 euroa ja Kiinteistökehityshankkeet, kh projektilta Budjetointi Kiinteistökehityshankkeet 6​ 000​ 000 euroa, ja

​- tilainvestointiohjelman Nimetyt investointihankkeet > 3 M€, kh projektilta Budjetointi Nimetyt hankkeet leikataan 10​ 000 000 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 390
Liite 1:Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus 9 2024
Liite 2:Toimintasuunnitelman toiminnan tavoitteiden seuranta 9 2024
Liite 3:Sopeutustavoitteiden seuranta 9 2024
Liite 4:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointiennuste 09 2023
Liite 5:Toimitilojen rakennuttaminen investointiennuste 09 2024
Liite 6:Kaupunkiympäristön rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2024
Liite 7:Toimitilojen rakennuttaminen investointien kohdekohtaiset perustelut 09 2024
Liite 8:Talousarviomuutokset 09 2024