Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta36922.10.20244

868-2018 (10 02 03, 10 01 00)

Asemakaavanmuutosehdotus; Rusthollinrinne, Uittamo (os. Rusthollinrinne 1) (14/2022)

Tiivistelmä:

Asemakaavanmuutos mahdollistaa nykyisen liikerakennusten korttelialueen muuttamisen pääosin asuinkäyttöön sekä kahden kerrostalon rakentamisen seurakunta- ja liikerakennuksen tilalle. Tontille osoitetaan rakennusoikeutta 5200 k-m2.

Kylk § 369

Kaupunkiympäristö, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Anna Hyyppä 10.10.2024:​

Kaavoitus ja FCG Finnish Consulting Group Oy ovat laatineet 13.5.2024 päivätyn ja 8.10.2024 lausuntojen perusteella muutetun asemakaavanmuutosehdotuksen.

Nyky- ja suunnittelutilanne

Asemakaavanmuutos laaditaan Uittamon kaupunginosaan korttelin 18 tontille 6. Tontti rajautuu Rykmentintiehen, Rusthollinrinteeseen sekä saman korttelin muihin tontteihin. Tontilla sijaitsee vuonna 1970 rakennettu Uittamon seurakuntakoti ja liiketiloja. Kiinteistössä toimii tällä hetkellä ravintola ja kirpputori. Lähiympäristössä on 1960–70-luvuilla rakennettuja asuinkerrostaloja ja rivitaloja. Rusthollinkadun alue on yksi Turun vanhimmista lähiöistä ja se edustaa metsälähiötä. Suunnittelualueella on melko suuret korkeuserot ja kallioisella alueella kasvaa muutamia suurehkoja, maisemallisesti edustavia puita. Alue on voimassa olevassa asemakaavassa liikerakennusten korttelialuetta. Suunnittelualueen pinta-ala on 2 602 m2.​

Nykytilannetta ja suunnittelutilannetta kuvataan tarkemmin kaavaselostuksen kohdassa 3 Lähtökohdat.​

Asemakaavanmuutoksen tavoitteet​

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on muuttaa nykyinen liikerakennusten korttelialue asuinkäyttöön. Tarkoituksena on selvittää tontin nykyisten rakennusten purkamista ja rakentaa tilalle kerrostaloasumista. Uusi rakentaminen sovitetaan ympäristöön ja Uittamon Rusthollinkadun yhtenäisesti toteutuneelle alueelle. Liike-, toimisto- tai kokoontumistilan sijoittamista katutasoon tutkitaan. Suunnittelun tavoitteena on laadukas asuinympäristö ja viihtyisät ulko-oleskelualueet.​

Asemakaavan tavoitteet kytkeytyy laajempaan Uittamon kaupunginosan kehittämiseen ja asuntojen riittävyyden turvaamiseen.

Kaavaprosessin vaiheet

Asemakaavanmuutos perustuu tontin omistajan Kiinteistö Oy Uittamon Ostolan 15.1.2018 tekemään aloitteeseen, jossa esitettiin tontilla olevan liikerakennuksen purkamista ja korvaamista asuinrakennuksilla.​

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavan tavoitteet ja merkitsi osallistumis- ja arviointisuunnitelman tiedoksi 19.9.2023 § 298.​

Kaavahankkeen vireilletulosta on ilmoitettu kuulutuksella 30.9.2023. Ilmoitus vireilletulosta sekä 13.9.2023 päivätty osallistumis- ja arviointisuunnitelma lähetettiin siinä mainituille osallisille kirjeitse 28.9.2023.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin 36 mielipidettä lähialueen asukkailta ja taloyhtiöiltä. Mielipiteissä esitettiin huoli rakentamisen vaikutuksesta näkymiin ja varjostuksiin sekä pysäköintiongelmista. Rakentamista ei pidetty ympäristöön sopivana, vaan rakennuksissa tulisi olla korkeintaan neljä kerrosta. Alueelle toivottiin liiketiloja ja palveluja. Suunnitelmia esiteltiin 11.10.2023 asukastilaisuudessa, jossa oli noin 40 osallistujaa. Tilaisuudessa esitettiin vastaavia kommentteja kuin mielipiteissä.​

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä ja lausunnoilla 27.5.–25.6.2024.​

Lausunnossaan Turku Energia Kaukolämpö totesi, että alue on liitettävissä kaukolämpöverkkoon. Turku Energia Sähköverkot Oy esitti kaavaselostukseen lisäyksiä nykyisistä kaapeleista ja kaapelisiirroista. Varsinais-Suomen ELY-keskus ei antanut lausuntoa, mutta esitti lisäyksiä ilmastokestävyyttä koskeviin kaavamääräyksiin. Turun museokeskuksella, Turun Vesihuolto Oy:llä ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa.​

Kaupungin sisäisissä kannanotoissa rakennusvalvonta esitti pieniä muutoksia kaavakarttaan ja ympäristönsuojelulla ei ollut kommentoitavaa.​

Ehdotuksesta jätettiin kolme muistutusta, joissa lähistön asukkaat sekä viereiset taloyhtiöt pitivät rakentamisen määrää liian suurena ja rakennuksia liian korkeina. Uusi rakentaminen peittää naapurien näkymiä, varjostaa eikä sovellu ympäristöön. Autopaikkojen määrä on alimitoitettu. Kaavaselostuksessa on virheellisyyksiä ja tiedottaminen on ollut riittämätöntä.​

Lausunnot ja muistutukset vastineineen on kuvattu tarkemmin selostuksen kohdassa 4.4 Suunnittelun vaiheet, vaihtoehdot ja vuorovaikutus.​

Kaavakarttaa tarkistettiin lausuntojen ja sisäisten kannanottojen pohjalta täydentämällä ilmastokestävyyttä, purkumateriaaleja ja parvekkeita koskevia kaavamääräyksiä. Kaavaselostusta täydennettiin lausuntojen, kannanottojen ja muistutusten pohjalta. Lausuntojen ja muistutusten perusteella tehtyjen vähäisten muutosten johdosta ei ole tarpeen asettaa kaavaehdotusta uudelleen nähtäville.​

Asemakaavanmuutosehdotus​

Asemakaavanmuutoksella nykyinen liikerakennusten korttelialue muutetaan asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi. Kortteliin mahdollistetaan kahden kerrostalon rakentaminen, jolloin nykyinen kaksikerroksinen liikerakennus tullaan purkamaan.​

Rakennusten suurin sallittu kerrosluku on alarinteessä Rykmentintien puolella kuusi ja ylärinteessä kahdeksan. Tontille osoitetaan rakennusoikeutta 5200 k-m2, joka on 3900 k-m² enemmän kuin voimassa olevassa asemakaavassa. Rykmentintien varressa alimpaan kerrokseen tulee sijoittaa liike-, palvelu-, toimisto-, työskentely- tai kokoontumistilaa yhteensä vähintään 100 k-m².

Asunto- ja maapoliittisten periaatteiden (Kv 13.2.2023 § 29) mukaisesti jokaisen asuinrakennuksen huoneistomäärästä on vähintään 25 % toteutettava perheasuntoina, joiksi katsotaan vähintään kahden makuuhuoneen asunto, jonka pinta-ala on vähintään 63 m2. Alueelle sijoittuu arviolta noin 100 asukasta.​

Autopaikkoja on varattava yksi kutakin 100 asuin- ja liiketilakerrosneliömetriä kohden ja yksi kutakin 80 toimistokerrosneliömetriä kohden. Lisäksi vieraspaikkoja on osoitetta vähintään yksi kutakin 10 asuntoa kohden. Pysäköinti sijoittuu tontin itäosaan pihakannen alle ja ajo kannen alaisiin pysäköintitiloihin kulkee Rykmentintieltä. Pihakannen päälle tulee rakentaa vehreä ja viihtyisä oleskelualue. Rykmentintien ja Rusthollinrinteen kulmassa on säilytettäviä puita.​

Polkupyöräpaikkoja on varattava asumiseen vähintään yksi kutakin 40 asuinkerrosneliömetriä kohden kuitenkin siten, että alle 40 m² asunnolle varataan vähintään yksi paikka ja yli 40 m2 vähintään kaksi paikkaa. Lisäksi toimistoille tulee osoittaa vähintään 1 pp / 100 k-m² ja liiketiloille vähintään 1 pp / 50 k-m². Polkupyörien pysäköintipaikoista vähintään puolet tulee sijaita katetussa ja lukittavassa tilassa.​

Uudisrakennuksen massoittelun, värien, materiaalien ja julkisivusommittelun tulee muodostaa harmoninen kokonaisuus ja sopia yhteen ympäristönsä kanssa. Erityistä huomiota on kiinnitettävä rakennuksen arkkitehtonisesti korkeaan laatuun sekä toteutuksen korkeaan tasoon.​

Seuraava vaihe​

Kaavaehdotus etenee kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn, kun tarvittava maankäyttösopimus kaupungin ja yksityisen maanomistajan välillä on allekirjoitettu.

Sovelletut lainkohdat​

Maankäyttö- ja rakennuslaki 50 §, 52 §, 54 §, 55 §, 57 §, 62 §, 63 §, 65 § ja 66 §.​

Maankäyttö- ja rakennusasetus 24 §, 25 §, 27 §, 28 §, 30 §, 32 § ja 32a §.​

Liite 1​Kartta Rusthollinrinne

Liite 2​Vastineet muistutuksiin

Oheismateriaali 1​Selostus Rusthollinrinne

Oheismateriaali 2​Tilastolomake Rusthollinrinne

Oheismateriaali 3​OAS-vaiheen mielipiteet

Oheismateriaali 4​Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot

Oheismateriaali 5​Kaavaehdotuksesta annetut muistutukset​

Laaditut selvitykset ja raportit, www.turku.fi/kaavahaku

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:​

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä vastineet muistutuksiin (liite 2) ja esittää kaupunginhallitukselle, että 13.5.2024 päivätty ja 8.10.2024 lausuntojen perusteella muutettu asemakaavanmuutosehdotus Rusthollinrinne esitetään kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.​

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa esittelijä lisäsi kaavamääräyksen rakennuksen ylimmästä korkeusasemasta siten, että VI-kerroksiselle rakennusalalle lisätään +44,5 ja VIII-kerroksiselle rakennusalalle +53,5.

Liite 3Kartta Rusthollinrinne​, muutettu 22.10.2024 (Kylk § 369)

Oheismateriaali 6Selostus Rusthollinrinne​​ muutettu 22.10.2024 (Kylk § 369)

Jakelu

tiedAsunto-Oy Ratsumies
tiedMelkko Tiina
tiedSalminen Jaanet
esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Kylk § 369
Liite 1:Kartta Rusthollinrinne
Liite 2:Vastineet muistutuksiin
Liite 3:Kartta Rusthollinrinne, muutettu 22.10.2024 (KYLK § 369)