Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu | |||
Infran suunnittelupäällikkö | 81 | 15.10.2024 |
4701-2024 (10 03 01)
Varkkavuorenkatu ja Tammispaltanpuisto, runkolinjapysäkit 27 ja 33 Hepokullan kentän kohdalla, katu- ja puistosuunnitelman hyväksymispäätöksen 18.6.2024 §57 korjaaminen ja ko suunnitelmien hyväksyminen
Tiivistelmä:
Infran suunnittelupäällikkö on hyväksynyt kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuen Varkkavuorenkadulle ja Tammispaltanpuistoon sijoittuvien runkolinjapysäkkien katu- ja puistosuunnitelman 18.6.2024 §57. Päätöksessä on ollut virheellinen esittelyteksti. Kyseinen päätös korvataan tällä päätöksellä.
Kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu, suunnitteluinsinööri Riina Rasimus 30.9.2024:
Taustaa
Turun kaupunginvaltuusto päätti 14.12.2009 § 278 valita joukkoliikennejärjestelmäksi runkobussijärjestelmän. Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2020 toisen osavuosikatsauksen yhteydessä 21.9.2020 § 150, että runkolinjaston käynnistämisajankohtaa siirretään alkavaksi 1.7.2025.
Runkolinjaston tavoitteena on luoda koko kaupungin kattava linjasto, jossa käyttäjän on helppo ja turvallinen vaihtaa linjalta toiselle. Runkolinjaston tarkoitus on tarjota tiheään liikennöivät runkolinjat, joita täydennetään liityntälinjoilla, täydentävillä linjoilla sekä erikseen räätälöidyillä koululais- ja palvelulinjoilla. Uudistus parantaa matkustamisen sujuvuutta. Runkolinjaston myötä poikittaisia yhteyksiä tulee lisää, linjat liikennöivät tiheämmin ja Föli-alueen saavutettavuus paranee. Samalla palvelutaso, matkustajille suunnattu informaatio, pysäkki-infra ja linja-autokalusto paranee. Runkolinjaston käyttö tulee olla kaikille sujuvaa sekä esteetöntä. Runkolinjaston käyttöönotto edellyttää pysäkkijärjestelyiden parantamista.
Pysäkkimuutoksiin liittyvä periaatepäätös
Kaupunkiympäristölautakunta on 16.4.2024 § 143 tehnyt vähäisiin pysäkkimuutoksiin liittyvän periaatepäätöksen, jonka pohjalta infran suunnittelupäällikön on ollut tarkoitus hyväksyä vähäinen katusuunnitelman muutos.
Periaatesuunnitelmassa on esitetty 19 pysäkkikohteen muutokset. Muutokset ovat käytännössä pysäkkilevennyksen ja odotustilan laajentamista, pyöräilyn siirtämisjärjestelyitä odotuskatoksen taakse sekä odotuskatoksen joko lisäämistä tai siirtämistä ja mahdollista kuivatuksen parantamista.
Aikaisempi, virheellinen päätös
Infran suunnittelupäällikkö on hyväksynyt kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätöksen pohjalta laaditun Varkkavuorenkadulle ja Tammispaltanpuistoon sijoittuvien runkolinjapysäkkien katu- ja puistosuunnitelman 18.6.2024 § 57 . Päätöksen esittelyteksti koski virheellisesti Varkkavuorenkadun ja Jahtilähteenkadun kohdalle sijoittuvaa runkolinjapysäkkiparia. Kyseisessä päätöksessä liitteenä ollut katu- ja puistosuunnitelma oli oikea. Edellä mainittu päätös korvataan tällä infran suunnittelupäällikön päätöksellä Varkkavuorenkadun ja Tammispaltanpuiston katu- ja puistosuunnitelman hyväksymisestä.
Suunnittelukohde ja sen nykytila
Suunnittelun kohteena on Varkkavuorenkadulle ja Tammispaltanpuistoon Hepokullan kentän kohdalla sijoittuvat runkolinjapysäkit. Suunnittelualue rajoittuu lännessä asuinkerrostalokortteliin ja idässä Tammispaltanpuistoon. Idänpuoleinen pysäkki sijoittuu kokonaan puistoon.
Varkkavuorenkadun ajorata on noin 8 metriä leveä ja katualueen länsireunaan sijoittuu yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Ajoradan itäpuolella on reunakivellä ajoradasta erotettu betonilaattapintainen jalkakäytävä. Jalkakäytävä sijoittuu osittain tontin puolelle rasitesopimuksen mukaisesti. Nykyisten pysäkkien väliin jää poikittainen suojatie.
Pysäkkien nykyinen muotoilu ei mahdollista linja-auton esteetöntä pääsyä reunakiven viereen. Molemmilla pysäkeillä on pysäkkikatos.
Kuva 1: Suunnittelukohteen sijainti opaskartalla.
Suunnitelmat
Varkkavuorenkadun runkolinjapysäkkejä parannetaan ensisijaisesti pysäkin esteettömyyden parantamiseksi. Reunakivilinjojen muutoksilla pyritään helpottamaan bussin ajoa mahdollisimman lähelle reunakiveä, jotta matkustajien sisäänpääsy bussiin helpottuisi.
Periaatesuunnitelman mukaisesti Varkkavuorenkadun pysäkkien mitoitusajoneuvona käytetään tulevaisuuteen varautuen yhtä nivelbussia.
Pysäkkien kohdalla reunatuen näkymä on vähintään 12 cm. Reunakiven nosto edellyttää myös nykyisten pysäkkien odotustilojen pinnan nostoa. Reunatuen taakse tehdään huomiokiveys valkoisella huomiolaattarivillä. Muilta osin pysäkin odotustilan pintamateriaali on betonilaatta. Pysäkkien odotustilaa pidennetään.
Idänpuoleisella pysäkillä nykyinen katos siirretään jalkakäytävän takaa pysäkin odotustilaan. Lännenpuoleisella pysäkillä katos säilytetään nykyisessä sijainnissaan.
Pintavedet ohjataan pinnankallistusten ja reunakiven avulla nykyisiin hulevesikaivoihin ja hulevesiviemäriverkostoon.
Varkkavuorenkadun ylittävän suojatien esteettömyyttä parannetaan.
Kadun valaistus uusitaan tarvittavin osin.
Kuva 2. Varkkavuorenkadun runkolinjapysäkkien katusuunnitelma.
Nähtävilläolo
Laaditut katusuunnitelmat eivät ole olleet julkisesti nähtävillä. Ottaen huomioon esitettyjen toimenpiteiden vähäisen muutoksen nykytilanteeseen, suunnitelman nähtävilläolo ei ole ollut tarkoituksen mukaista.
Kustannukset
Hankkeen rakennussuunnitelmatasoinen kustannusarvio on 75 000 euroa (alv 0 %) ja se sisältää infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti 10 % hankevarauksen. Kustannusarviossa käytetty maarakennuskustannusindeksin pisteluku on 128,4 (2020=100, tammikuu 2024).
Hanke rahoitetaan runkolinjaston investointivaroista. Infran tarveselvitys- ja hankesuunnitteluohjeen mukaisesti yksittäisenä perusinvestointina hankkeen kustannukset jäävät kaupunkiympäristöjohtajan hyväksyttäväksi.
Infran investointiohjelmassa on 2,5 M€ määrärahavaraus vuosille 2024 ja 2025 runkolinjapysäkkeihin. Mahdollisissa määrärahantarvemuutoksissa asia tuodaan esille osavuosikatsauksissa.
Toimivalta
Kaupunkiympäristöjohtaja on tehnyt 28.5.2024 § 100 päätöksen kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden hallinnon järjestämisestä. Päätöksen 19 §:n kohdan 1 mukaan infran suunnittelupäällikkö hyväksyy vähäiset tai kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvat katujen ja muiden yleisten alueiden suunnitelmat.
Liite 1Katu- ja puistosuunnitelma, Varkkavuorenkatu, Tammispaltanpuisto, Runkolinjapysäkit 27 ja 33 Hepokullan kentän kohdalla, K 7246 036, 19.4.2024
Päätös Päätin hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnan periaatepäätökseen perustuvan, liitteen 1 mukaisen katu- ja puistosuunnitelman. Tällä päätöksellä korvataan infran suunnittelupäällikön päätös 18.6.2024 § 57.
Kari Linnakoski
Infran suunnittelupäällikkö
Jakelu
tiedKaupunkiympäristö, katuympäristön kunnossapito ja kaupunkivedet
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkirakentaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön aluerakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristö, kaupunkiympäristön toteutussuunnittelu
tiedKaupunkiympäristö, liikennesuunnittelu
tiedKaupunkiympäristölautakunta
Liitteet:
Kypakyts § 81
Liite 1:Katu- ja puistosuunnitelma, Varkkavuorenkatu, Tammispaltanpuisto, Runkolinjapysäkit 27 ja 33 Hepokullan kentän kohdalla, K 7246 036, 19.4.2024