Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta35508.10.20249

3388-2024 (10 03 01, 08 00 00)

Lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle koskien Kaerlantien runkolinjanpysäkkien katusuunnitelmaa

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään, että hallinto-oikeudelle annetaan lausunto, jonka mukaan katusuunnitelman hyväksymispäätöksestä tehty hallintovalitus hylätään.

Kylk § 355

Kaupunkiympäristö,​ kaupunkisuunnittelu ja maaomaisuus, liikennesuunnitteluinsinööri​ Eero Paavola ja ympäristöjuristi Nina Mattila 30.9.2024:

Kaupunkiympäristölautakunta on 18.6.2024 § 261 hyväksynyt katu- ja liikenteenohjaussuunnitelmat linja-autopysäkeistä Kaerlantiellä Pulmussuontien liittymän läheisyydessä. Kaerlantiellä asuva yksityishenkilö on tehnyt päätöksestä valituksen, jossa vaaditaan lautakunnan päätöksen kumoamista.

Turun hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunkiympäristölautakunnalta lausuntoa 10.10.2024 mennessä.

Lausunto

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 85 §:n mukaan katu rakennetaan kunnan hyväksymän suunnitelman mukaisesti. Katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Suunnitelmasta säädetään tarkemmin maankäyttö- ja rakennusasetuksessa (MRA), jonka 41.1 §:n mukaan katusuunnitelmassa tulee esittää katualueen käyttäminen eri tarkoituksiin sekä kadun sopeutuminen ympäristöön ja vaikutukset ympäristökuvaan, jos se alueen tai rakentamistoimenpiteen luonteen vuoksi on tarpeen. MRA:n 41.2 §:n mukaan katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi kadun liikennejärjestelyperiaatteet, kuivatus ja sadevesien johtaminen, kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet.

Valitus kohdistuu Kaerlantielle lähelle Pulmussuontien ja Kaerlantien risteystä sijoitettavaan linja-autopysäkkiin. Valituksen mukaan pysäkki ei ole sijoitukseltaan turvallinen ja sen käytöstä aiheutuu vaaraa muulle liikenteelle. Pysäkki vaikeuttaa valittajan mukaan tonttiliittymän käyttöä ja hän on myös esittänyt pysäkille paremman sijainnin.

Valmiilla asuinalueilla on hyvin tyypillistä, että pysäkit joudutaan sijoittamaan joidenkin asuinrakennusten läheisyyteen. Pysäkkien sijoitusta ohjaavat suunnitteluperiaatteet on kerrottu lautakunnan päätöksessä valittajan muistutukseen annetussa vastauksessa. Päätöksessä todetaan, että katuverkolla kaikkialla uusien pysäkkien sijoittelussa tavoitteena on mahdollistaa liittymissä kaikki mahdolliset liikennöintivariaatiot. Tavoitteena on siis mahdollistaa linja-auton pysäkille pääsy riippumatta siitä, mistä linja liittymään tulee ja minne se poistuu. Suunnitteluratkaisuna edellä kuvattu tavoite toteutuu aina, kun pysäkit sijoitetaan liittymään sen kaikkiin poistumishaaroihin. Tämä on ohjannut myös pysäkkisen sijoittelua Kaerlantiellä, koska Kaerlantien lisäksi liittymään saapuu myös linja etelästä Pulmussuontieltä kääntyen vasemmalle Kaerlantielle. Näin ollen valittajan ehdottama toinen sijainti pysäkille ei ole ollut mahdollinen.

Pysäkkien sijoituksessa huomioidaan liikenneturvallisuus ja olemassa olevat tonttiliittymät. Valittajan tonttiliittymän käyttäminen on pysäkin sijoittamisen jälkeenkin mahdollista. Pysäkki on sijoitettu parhaalla mahdollisella tavalla suhteessa olemassa olevaan suojatiehen ja kaikki kadunkäyttäjät huomioiden. Kuten lautakunnan päätöksessä on todettu, linja-autopysäkin paikka on valikoitunut parhaan palvelun saavuttamiseksi. Pysäkistä aiheutuvaa haittaa vähentää se, että Turussa paikalliskaduilla nopeusrajoitus on korkeimmillaan 40 km/h, näin on myös Kaerlantiellä. Liikennesuunnittelun saaman tiedon mukaan käytettävä liikennöintikalusto tulee myös olemaan liikevoimatuotoltaan päästötön, siis käytännössä sähkökäyttöistä. Linja-autojen taukopaikka, johon valituksessa on myös viitattu, poistuu tämän uuden katusuunnitelman myötä. Valaistuksen tehostaminen pysäkin läheisyydessä tarkoittaa yleensä normaalin valopylvään lisäämistä pysäkin kohdalle. Valo ei lisäänny siten, että se kohtuuttomasti haittaisi valittajaa.

Hallinto-oikeus tutkii päätöksen lainmukaisuuden eikä se voi muuttaa tai kumota päätöstä, sillä perusteella, että joku toinen suunnitteluratkaisu olisi valittajien mielestä parempi. Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että pysäkin sijoituksen mahdollistava katusuunnitelma täyttää MRL:n ja MRA:n katusuunnitelmalle asettamat vaatimukset. Edellä esitetyn perusteella lautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä.

Koska Fölin runkolinjasto aloittaa liikennöinnin vuoden 2025 heinäkuun alussa, asiassa etenemisellä on erittäin suuri kiire. MRL:n 202 §:n mukaan katusuunnitelmaa koskevassa päätöksessä voidaan määrätä päätös tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. Jotta asia ei viivästyisi enää enempää, lautakunta päättää tekemänsä katusuunnitelmaa koskevan päätöksen välittömästä täytäntöönpanosta.

Lisätietoja antaa tarvittaessa ympäristöjuristi Nina Mattila, puh. 040-6741633, s-posti nina.mattila@turku.fi, osoite Turun kaupungin Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1​Valituskirjelmä (salassa pidettävä julkisuuslain 24.1 § 32 kohta)

Oheismateriaali 2​Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 18.6.2024 § 261

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon.

Samalla päätetään, että kaupunkiympäristölautakunnan päätös 18.6.2024 § 261 määrätään tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän asian osalta heti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus
tiedPoso Terhi