Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristö, liikkumispalvelut 
Joukkoliikennepalvelujohtaja1520.09.2024 

6547-2024 (02 08 00)

Helpdesk-palvelu Turun polkupyörähuoltopisteille (SCALE-UP-hanke)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, projektikoordinaattori Anna-Kaisa Montonen ja hankintapalvelun osuus projektipäällikkö Tapani Järvinen 19.9.2024:

Turun kaupunki toteuttaa osana SCALE-UP-hanketta palvelukokeiluja, joiden avulla pyritään ratkaisemaan pyöräilyyn ja muuhun kestävään liikkumiseen liittyviä haasteita. Kokeiluilla tarkoitetaan sellaista toimintaa, joka ei ole kaupungin normaalia toimintaa ja jonka avulla voidaan testata jotain tapaa, menetelmää tai toimintamallia, jolla voidaan ratkaista kaupunkiliikkumisen haasteita. Turku haluaa kokeiluilla tukea uusien liiketoimintamallien kehittymistä sekä luoda olosuhteet uusille markkinaehtoisesti toimiville liikkumisen palveluille.

Hankinta koskee kokeilua, jossa yhteistyössä valitun Turun kaupungin ylläpitämän pyöränhuoltopisteen yhteyteen asennetaan kaksisuuntainen valvontakamera, lukittava säilytyslokero sekä palvelun käyttöohjeistus. Säilytyslokerossa on paikkaus- ja kiinnitystarvikkeita, kuten renkaanpaikkausrasia, rengasraudat, ketjuöljy, nippusiteitä, varalamppu. Käyttöohjeistuksen ja kaksisuuntaisen valvontakameran avulla voidaan toteuttaa interaktiivista etäopastusta huollon toteuttamiseksi. Etäopastuksen palvelukumppaneiksi tarjoaja etsii paikallisia pyöränhuoltoyrittäjiä. Jos palvelu osoittautuu suunnitellulla tavalla ja matalalla kustannusrakenteella toimivaksi, sen tarjoamista jatketaan 2025 alusta alkaen kaupalliselta pohjalta.

Tavoitteena on selvittää edellytykset pysyvälle ratkaisulle 3 kuukauden tehokkaalla kokeilulla vuoden 2024 puolella, jonka aikana saadaan palvelulle kriittinen massa käyttäjiä ja yhteistyötahoja, kuten pyörähuoltoliikkeet ja pyöräilijöiden yhdistys. Näiden perusteella voidaan todentaa käyttäjille riittävä palvelusisältö ja sen saavuttamiseksi tarvittava kustannustaso, mikä vuorostaan mahdollistaa palvelun tarjoamisen 2025 alusta eteenpäin sekä potentiaalisen laajentamisen muihin kohteisiin.

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot alittavasta hankinnasta eli ns. pienhankinnasta.

Tilaaja järjesti 27.8.2024 keskustelutilaisuuden palveluntarjoajan kanssa, jossa esiteltiin työn lähtökohtia, sekä esitettiin tarjouspyyntö. Tarjouspyyntö kohdennettiin yhdelle palveluntarjoajalle 2.9.2024.

Palveluntarjoaja jätti tarjouksen 3.9.2024. Tarjouksen todettiin täyttävän tilaajan vaatimukset.

Hankinta kustannetaan kestävää kaupunkiliikkumista edistävästä Scale-Up-hankkeesta. Työn kokonaishinta: 10.000 € (alv 0 %).

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte:

Päätös​Päätin edellä esitetyin perustein hankkia Helpdesk-palvelun Turun pyörähuoltopisteille. Palveluntuottajaksi valitaan CoReorient Oy tarjotulla hinnalla (10 000 €) sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tämän hankintapäätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Sirpa Korte

Joukkoliikennepalvelujohtaja

Oikaisuohje ja valitusosoitus liitteenä

Lisätiedot: Projektikoordinaattori Eetu Sonck, p. 044 907 5285

Jakelu

aoCoreorient Oy
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX