Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkiympäristölautakunta34124.09.20246

6459-2024 (02 02 00, 00 01 02)

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma ja palvelusuunnitelma vuodelle 2025

Tiivistelmä:

Kaupunkiympäristölautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle tuodaan kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma vuodelle 2025 ja palvelusuunnitelma vuodelle 2025 liitteineen. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy em. suunnitelmat lautakuntaa koskevilta osin. Kaupunginhallitukselle lähetetään myös kaavoitus- ja kiinteistökehitysohjelma sekä infran investointiohjelma.

Kylk § 341

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus, kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi, konsernihallinto, talouspalvelut, talouspäällikkö Johanna Korpikoski 19.9.2024:

Toimintasuunnitelmat laaditaan palvelukokonaisuuksittain ja ne sisältävät​ toimielimen kaupunginvaltuustoon nähden sitovan talousarvion ja -suunnitelman. Vastaavasti palvelusuunnitelmissa tavoitteet asetetaan palvelualueittain ja ne hyväksytään lautakunnissa. Palvelukokonaisuuden toiminnasta päättävät lautakunnat käsittelevät ja hyväksyvät toimintasuunnitelman kukin omalta osaltaan.

Suunnittelulukujen valmistelu alkoi keväällä ja kansliapäällikkö hyväksyi 30.5.2024 § 107 suunnitteluluvut käyttötalouden ja investointien osalta. Suunnittelulukujen pohjalta on valmisteltu viranhaltijaesitys, joka on koottu kansliapäällikön talousarvioluonnokseksi.

Lautakuntien tulee 27.9.2024 mennessä antaa esityksenä palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelmasta ja palvelusuunnitelmista talousarviovuodelle 2025. Lautakunnille valmisteltu toimintasuunnitelma perustuu kansliapäällikön talousarvioluonnokseen (oheismateriaali 1).

Kaupunginhallituksen on määrä käsitellä toimintasuunnitelmaa 4.11.2024 ja kaupunginvaltuusto 11.11.2024. Toimintasuunnitelmien ja palvelusuunnitelmien toimeenpano on lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa joulukuussa 2024.

Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2025

Kuvaus toiminnasta -osiossa on kuvattu palvelukokonaisuuden tehtävät, palvelualueiden vastuulla olevat tehtävät ja miten se niitä tuottaa sekä lautakunnat.​

Toimintaympäristön muutokset -osiossa kuvataan palvelualueen odotettavissa olevat ja merkittävät muutokset palvelujen tuottamiseen. Analyysi palvelujen tarpeen muutoksesta on perusteluna resurssien tarpeelle. Tarpeet voivat muuttua esimerkiksi lainsäädännöstä, väestöstä tai rakennetusta ympäristöstä johtuen. Lisäksi pääministeri Orpon hallitusohjelma sisältää useita kirjauksia, jotka toteutuessaan vaikuttavat merkittävästi kaupunkiympäristön toimintaympäristöön.

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet -osiossa kuvataan palvelukokonaisuuden toiminnan kehittämisen suunta, mikä toimii kokoavana linjauksena suunnitelman yksilöidyille tavoitteille. Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet on johdettu kaupunginvaltuuston 23.8.2021 hyväksymästä pormestariohjelmasta vuosille 2021–2025 ja kaupunginvaltuuston 14.2.2022 § 20 hyväksymästä kaupunkistrategiasta. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus toteuttaa seuraavia pormestariohjelman teemoja, painopisteen ollessa neljässä ensimmäisessä:

- Kestävän kasvun Turku,

-​ Hiilineutraali ja resurssiviisas Turku,

-​​ Kärkihankkeet

-​​ Turun talousraami 2021–2025 - Vahvana 2030-luvulle

-​​ Kansainvälisyys, matkailu, saavutettavuus ja edunvalvonta, sekä

-​​ Onnistuva ja jatkuvasti parempi Turku.​

Vuoden 2025 toimintasuunnitelmassa kaupunkiympäristön toteutusvastuulla on 27 pormestariohjelman tavoitetta ja niihin vastataan 32 toimenpiteellä. Toimintasuunnitelmassa (liite 1) on esitetty vuoden 2025 toimenpiteet.

Toimintasuunnitelmassa on myös esitetty kaupunkiympäristön käyttötalouden ja investointien määrärahat ja tuloerät, käyttötalouden ja investointien määrärahat lautakunnittain ja kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristölle. Kh:n palvelutilaus sisältää maaomaisuuden, infraomaisuuden ja tilaomaisuuden talousarviomäärärahan kohdistamisen kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksiköiltä infrainvestointien ja tilainvestointien toteutusta ja maanhankintaa varten. Toimintasuunnitelmassa on lisäksi kaupunginhallituksen palvelutilaus pysyvien vastaavien luovutustuloista saatavista myyntivoitoista, joka kohdistuu palvelutilaukseen.

Kaavoitusohjelman hyväksyminen kuuluu hallintosäännön 35 § mukaan kaupunginhallituksen toimivaltaan. Kaavoitusohjelma sisältää yleiskaavoitusohjelman ja asemakaavoitusohjelman. Asemakaavoitusohjelma sisältää 115 asemakaavakohdetta, joista 65 on ohjelmoitu kaupunginvaltuuston hyväksymiskäsittelyyn vuosina 2025–2026. Asemakaavoista 39:n hyväksyminen kaupunginvaltuustossa on ohjelmoitu vuosille 2027–2028 ja 11 asemakaavan hyväksyminen on ohjelmoitu taloussuunnitelmakauden jälkeen. Asemakaavoitusohjelma esitetään hyväksyttäväksi sitovana vuosille 2025–2026 ja ohjeellisena sen jälkeen. Kaavoitusohjelman kohteista 43 valmistellaan kumppanuus/ kaavakonsulttihankkeina. Ne on ohjelmassa merkitty K-merkinnällä, jolla toteutetaan pormestariohjelman kirjausta ”Kumppanuuskaavoituksen tulee olla pienehköissä, yksityisissä aloitteissa ensisijainen vaihtoehto”. Uusia kaavoituskohteita on 16 kpl ja ne on merkitty ohjelmaan UUSI-merkinnällä. Lisäksi kaavoitusohjelman yhteydessä on ohjelmoitu kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymiskäsittelyyn vietäviä asemakaavakohteita 36 kpl.

Kaavoitusohjelma on tavoitteellinen, missä eri syistä johtuen tapahtuu muutoksia ja viivytyksiä vuoden aikana. Näitä voivat olla mm. erilaiset prosessin aikana tulevat uudet ennakoimattomat selvitystarpeet, sopimusneuvottelujen viivästyminen tai muut kaupungista riippumattomat syyt. Tästä johtuen tarkkaa aikataulua kaavojen osalta on mahdotonta laatia. Tavoitteena on, että vähintään 80 % hyväksymiskäsittelyyn ohjelmoiduista kaavoista etenee toimielimen hyväksymiskäsittelyyn ohjelman mukaisessa aikataulussa.

Useat kaupungin palvelurakennusinvestointihankkeet ovat hankesuunnitteluvaiheessa ja edellyttävät myös asemakaavan muuttamista, jonka vuoksi kaavoitusohjelma ja tilainvestointiohjelma on synkronoitu keskenään.

Kaavoitusohjelman lisäksi kaupunginhallituksen käsittelyyn tuodaan vuosittain kiinteistökehitysohjelma (liite 4). Kiinteistökehitysohjelma sisältää keskeiset kaupungin maaomaisuuden kehittämiskohteet. Keskeisimpinä hankkeita ovat Itäharjun, Artukaisten, Kauppahallin korttelin, Linnakaupungin ja Skanssin alueisiin liittyvät kehityshankkeet. Lisäksi ohjelmassa on useita kilpailuihin perustuvia kehityshankkeita, joita ovat mm. Matkakeskus, Eerikinkatu 32–24 kortteli ja Halisten vesilaitos. Lisäksi ohjelmassa on useita pientalorakentamista mahdollistavia kohteita. Kokonaisuutena kiinteistökehitysohjelman avulla pyritään saavuttamaan kaupungin asunto- ja työpaikkatavoitteita vastaava määrä rakentamiskelpoista tonttimaata. Kehittämällä kaupungin käytöstä poistuvia kiinteistöjä sekä omistuksessa olevia maa-alueita tavoitellaan myös tulopohjan lisäämistä. Kiinteistökehitysohjelma on synkronoitu kaupungin kaavoitus- ja infran investointiohjelmien kanssa.

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma vuodelle 2025​

Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma (liite 2) on kooste palvelualuekohtaisista palvelusuunnitelmista, jotka sisältävät palvelualueiden kuvauksen toiminnasta, toimintaympäristön muutokset ja kehittämissuunnitelman.

Palvelusuunnitelmassa on esitetty erilaisia tunnuslukuja ja mittareita. Tavoitteellisella tunnusluvulla tarkoitetaan palvelualueen jatkuvaa toimintaa mittaavia mittareita, joille on asetettu tavoitearvo ja joista on olemassa trenditietoa tai sitä syntyy tulevina vuosina.​

Toimenpiteissä on lueteltu konkreettisia pormestariohjelmasta ja palvelukokonaisuuden kehittämisen painopisteistä johdettuja tehtäviä, joiden toteutumista seurataan/ arvioidaan toiminnan toteutumisen mittareiden avulla. Toimenpiteet ovat vastuutettu palvelualueille.​

Liikkumispalveluiden osalta kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen kuuluu Kaupunkiliikkumisen ratkaisut -vastuualue. Luvat ja valvonta -palvelualueen palvelusuunnitelman hyväksyy rakennus- ja lupalautakunta.​

Taloudelliset tavoitteet

Kansliapäällikön talousarvioluonnoksessa lautakunnille annetut talouden luvut sisältävät ulkoiset toimintatulot ja -menot, sitova toimintakate sekä bruttositovat investointimenot, rahoitusosuudet ja pysyvien vastaavien luovutustulot. Lisäksi luonnos sisältää esitykset talouden tavoitteiden jatkovalmistelua varten eli toimenpiteet, joilla annettuihin taloudellisiin tavoitteisiin päästään.

​Kansliapäällikön antama suunnitteluluku kaupunkiympäristölautakunnalle vuodelle 2025 oli -15,133 milj. euroa. Kansliapäällikön talousarvioluonnoksen virkaesitys kaupunkiympäristölautakunnan toimintakatteeksi vuodelle 2025 on -15,742 milj. euroa, joka sisältää osavuosikatsausten yhteydessä tehdyt toimielinten väliset määrärahasiirrot, yhteensä 865​ 823 euroa:

- joukkoliikenteen tulostavoitteen kiristys ja määrärahan siirto kaupunkiympäristölautakunnalle 936​ 000 euroa,

- elinvoiman palvelukokonaisuuteen siirtyneen projektipäällikön palkkarahojen siirto sivukuluineen yhteensä 54​ 443 euroa, ja

- konsernihallinnon hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen vastuualueelta siirtyneen esteettömyyskoordinaattorin toimintaan liittyvien sopimuskuntien laskutuksen nettotulot 15​ 000 euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ja Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioluvut sisältävät lisäksi joukon sopeuttamistoimia talouden tavoitteiden jatkovalmistelua varten. Kaupunkiympäristön sopeuttamistoimien arvioitu yhteisvaikutus on noin 1,2 milj. euroa, josta 957​ 000 euroa kohdistuu kaupunkiympäristölautakunnalle ja 225​ 000 euroa seudulliselle joukkoliikennelautakunnalle. Vaadittujen sopeuttamistoimien tarkempi kohdentuminen löytyy liitteestä 1 ja ovat kansliapäällikön talousarvioluonnoksen mukaiset. Lisäksi kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus edistää kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan talouden sopeuttamistoimia mm. maanmyyntituloja kasvattamalla.

Kansliapäällikön talousarvioluonnoksen virkaesitys kaupunkiympäristölautakunnan toimintakatteeksi vuodelle 2025 on -15,742 milj. euroa, nettomenot kasvavat vuoden 2023 tilinpäätökseen verrattuna 21,2 % (TP23 -12,993 milj. euroa), mutta alenevat vuoden 2024 talousarvio muutoksin verrattuna 3,4 % (TAM24 -16,298 milj. euroa).

Esitykset muiden kaupunkiympäristön lautakuntien toimintakatteiksi ovat:

-​ Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan toimintakatteeksi vuodelle 2025 esitetään -27,251 milj. euroa, nettomenot kasvavat vuoden 2023 tilinpäätökseen verrattuna 35,4 % (TP23 -20,133 milj. euroa) ja vuoden 2024 talousarvioon verrattuna 4,2 % (TAM24 -26,147 milj. euroa),

-​​ Rakennus- ja lupalautakunnan toimintakatteeksi esitetään vuodelle 2025 on -0,1 milj. euroa), nettomenot kasvavat vuoden 2023 tilinpäätökseen verrattuna 2,9 % (TP23 0,1) ja alenevat vuoden 2024 talousarvioon verrattuna 9,1 % (TAM24 -0,109 milj. euroa), ja

-​​ Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan toimintakatteeksi vuodelle 2025 esitetään netto 0 (TP23 0,0 milj. euroa; TAM24 0,0 milj. euroa).

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden omat investoinnit vuonna 2025 ovat yhteensä 0,8 milj. euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan alaiset investoinnit ovat yhteensä 0,4 milj. euroa (kehittämis- ja it-investoinnit) ja seudullisen joukkoliikennelautakunnan investoinnit 0,7 milj. euroa (maksu- ja informaatiojärjestelmän kehittäminen), rahoitusosuudet 0,3 milj. euroa.​

Investoinnit, kiinteän omaisuuden hankinnat ja myynnit, maankäyttösopimuskorvaukset sekä pilaantuneiden maa-alueiden puhdistuskustannukset (Kh-palvelutilaus)

Kaupunginhallituksen omaisuudenhallinnan tulosyksikölle varataan investointiosaan ja käyttötalousosaan talousarviomäärärahat (1602 KH/Maaomaisuus, 1603 KH/Infraomaisuus, 1604 KH/Tilaomaisuus) investointiohjelmien ja kiinteän omaisuuden myyntitavoitteiden toteutusta varten. Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa alla esitetyn kokonaisuuden toteutuksesta ja raportoinnista.

Kaupunginhallituksen palvelutilaus kaupunkiympäristön palvelukokonaisuudelle jakautuu infrainvestointiohjelman, tilainvestointiohjelman sekä kiinteän omaisuuden hankintoihin yhteensä 292,8 milj. euroa talousarviovuonna 2025. Infrainvestointien osuus palvelutilauksesta on 203,6 milj. euroa, tilainvestointien 85,7 milj. euroa ja kiinteän omaisuuden 3,5 milj. euroa.

Kaupungin käytöstä poistuvia rakennuksia ja maa-alueita kehitetään erilaisilla kiinteistökehityshankkeilla erillisen kiinteistökehitysohjelman mukaisesti. Kaupunginhallituksen palvelutilauksessa pysyvien vastaavien myyntitulotavoitteeksi vuodelle 2025 esitetään 31,5 milj. euroa, josta myyntivoittotavoite on 30,0 milj. euroa. Yksityisen omistamia maita kehitetään kaavoituksen kautta. Maankäyttösopimustulojen tavoite on 9,0 milj. euroa vuodelle 2025. Pilaantuneiden tonttimaiden kunnostuskustannuksiin esitetään vuodelle 2025 yhteensä 8,8 milj. euroa. Ruoppausmassojen vastaanottoon kohdistuvia menoja esitetään yhteensä 0,05 milj. euroa.

Kiinteistökehityshankkeiden ja kärkihankkeiden kaava-ajoitusten muutokset ja vaikutukset infrainvestointiohjelmaan on sovitettu yhteen. Investointien aikatauluttaminen tehdään kokonaisarviointien pohjalta, joissa huomioidaan tehokkuus, kannattavuus, välttämättömyys, käyttötalous ja kasvun mahdollisuudet.​ Infrainvestointiohjelman TA2025 ohessa on laadittu kiinteistökehityskohteiden tuloarviot vuosille 2024–2033 yhteensä noin 497,7 milj. euroa. Ne perustuvat kaavakohtaisiin pääoma-arvoihin sekä niistä syntyviin maankäyttösopimuskorvauksiin. Tuloarvioissa ei ole huomioitu erikseen vuokrattavia kohteita, joten todellinen myyntitulo vuosittain on merkittävästi alempi kuin laskelmassa esitetty. Mahdollinen lisääntyvä vuokratulo näkyy maaomaisuuden myynnin sijaan kaupungin maanvuokratulojen kasvuna. Ratapiha-hankkeesta syntyvä maanomaisuuden myyntitulo ei sisälly näihin arvioihin, koska se on ajateltu kustannusneutraalina kaupungin kannalta.​ Infran menoarvioihin sisältyy myös kohteita, jotka eivät synnytä kiinteistökehitystuloja esim. Turun ratapihat ja Kupittaan kaksoisraide (Kutu-hanke). Kaavoitus-, kiinteistökehitys- ja investointiohjelmissa olevista kohteista tuloa syntyy merkittävästi vuoden 2031 jälkeen ja kumulatiiviset tulot ylittävät arvioidut menot vuonna 2032. Oheismateriaalina 2 on kaavio kiinteistökehityskohteiden kumulatiivisesta kehityksestä vuosille 2030–2031 pääoma-arvoin.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuus vastaa infrainvestointiohjelman laadinnasta. Kaupunkiympäristön infrainvestointien toteuttamiseksi esitetään yhteensä 203,6 milj. euroa vuodelle 2025. Infrainvestointiohjelman hankkeiden määrärahat jakautuvat strategisiin kärkihankkeisiin 129,0 milj. euroa, kiinteistökehityshankkeisiin 37,5 milj. euroa, toimintoja tukeviin hankkeisiin 4,4 milj. euroa, korjausvelkaa alentaviin hankkeisiin 16,8 milj. euroa, liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta tukeviin hankkeisiin 8,2 milj. euroa, asukasviihtyvyyttä parantaviin hankkeisiin 7,5 milj. euroa ja aikaistettuun toteutussuunnitteluun 0,3 milj. euroa. Rahoitusosuuksia infrainvestointihankkeille vuodelle 2025 on tavoitteena yhteensä 5,0 milj. euroa kaava-alueiden toteutukseen (ARA), pyöräilyn ja kevyen liikenteen edistämiseen (Traficom), ratahankkeeseen (CEF), Skanssin biodiversiteettipuistoon (EUI) ja liikuntakohteisiin (AVI).

Infrainvestoinnit

Infrainvestointien talousarvio- ja -suunnitelmaesityksessä vuosille 2025–2028 on tehty muutoksia verrattuna taloussuunnitelmaan 2024–2027. Suunnitelmaan on myös päivitetty investointihankkeita hankesuunnitelmien valmistuttua, asemakaavojen aikataulujen tarkennuttua ja kärkihankkeiden ja maankäytön hankkeiden osalta on tehty ajoitusmuutoksia ja täsmennetty investointitasoja.

Uudet infran investointiohjelman kohteet ja merkittävimmät ajoituksen muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan strategisten hankkeiden osalta:

- Itäinen Rantakatu pyörätiet väli: Sotalaistenkatu – Purserinpuiston rahoitusta on siirretty eteenpäin vuodelle 2025​

- Jokirannan hankkeita on siirretty vuodella eteenpäin​

-​ Aurajoen rantaväylä väli: Agricolankatu-Tehtaankatu siirretty vuodella eteenpäin vuodelle 2025​

-​ Satamaraiteen kaupungin osuutta on pienennetty 10 miljoonasta seitsemään miljoonaan ja ajoitusta on muutettu​

-​ Kaupungin rahoitusosuus satamasta. Rahoitustarve on tarkentunut 77,2 M€:sta 86 M€:n (kh 18.3.2024 § 86).

-​ Lemminkäisenkadun, Sirkkalankadun ja Kiinamyllynkadun parantaminen on siirtynyt kokonaan vuodelle 2025​

-​ Turun tiedepuisto -kärkihankeen rahoitukseen on tehty indeksitarkastukset hintatasoon 3/2024 (aikaisempi hintataso oli maku 1/2021) ja kokonaishankkeeseen on lisätty optiokansi 22,8 M€ sekä hankkeeseen rajautuvat muut toimenpiteet -kohtaan on tullut korotusta kaavasuunnitelman mukaisesti tarkentuen noin 16 M€.​ ​

-​ Yhteisterminaali-hanke on mukautettu kokonaisuuden toteuttamisaikatauluun.​

-​ Kupittaan kärjen kumppanuushankeen toteutusaikataulu on tarkentunut.​

-​ Itäharjun liittymä on mukautettu Kupittaan kärjen kumppanuushankkeeseen.​

Merkittävimmät infran investointiohjelman muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan maankäytön hankkeiden osalta:​

- Skanssin alueen hankkeiden aikataulut ovat tarkentuneet ja ajoituksia on muutettu sen mukaisesti​

-​ Kaupunginpuutarhan alueen toteutus ja rahoitus on siirtynyt eteenpäin, painottuen vuoteen 2025​

-​ Pihlajanniemen rahoituksen ajoituksiin on tullut tarkennuksia hankkeen käynnistymisen myötä ja samalla kustannusarvio on päivitetty 4/2024 hintatasoon.​

-​ Topinojan kiertotalouspuisto, Topinojankaari siirtynyt toteutettavaksi pääosin vuodelle 2025​

-​ Kulttuurikujan ja Paavo Nurmen puistotien kustannusarvio on tarkentunut katusuunnitelman hyväksymisen yhteydessä​

Merkittävimmät infran investointiohjelman muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan toimintoja tukevat hankkeiden osalta:​

- Lauttarannan läjitysalueen 1. vaiheen ajoitus on tarkentunut ja rahoitusta on aikaistettu.​ ​

​Merkittävimmät infran investointiohjelman muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan korjausvelkaa alentavien hankkeiden osalta:​

- Kulttuurikujan maanalaiset tilat 3 M€ on lisätty vuodelle 2025​

-​ Resist-hankkeelle on varattu vuosirahoitus 0,5 M€/v.​

-​ Vuonna 2024 alkaneen Mannerheiminpuiston määräraha 1,1 M€ on lisätty vuodelle 2025​

-​ Maarian altaan kehittämiselle on varattu ohjelmakaudelle 2,6 M€​

Merkittävimmät infran investointiohjelman muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan Liikenteen toimivuutta & turvallisuutta parantavien hankkeiden osalta:​

- Itäinen Pitkäkatu ja Stålarminkatu 14,5 M€ on lisätty ohjelmakaudelle (hankesuunnitelma hyv. kv 23.10. 2023 § 202).

Merkittävimmät infran investointiohjelman muutokset verrattuna vuosien 2024–2027 ohjelmaan asukasviihtyisyyttä parantavien hankkeiden osalta:​

- Jäkärlän urheilupuisto 2,6 M€ on lisätty vuodelle 2025 (hankekortti hyv. kaupunkiympäristöjohtaja 18.12.2023 § 317).

-​ Skeittiparkki 2,3 M€ on lisätty vuosille 2026–2028.​

Esitetyllä tavalla muodostettu infrainvestointiohjelma tarkoittaa, että oman taseen toteutusten määrä olisi suunnitelmakaudella 2025–2028 yhteensä 612,5 milj. euroa (noin 153 M€/vuosi).

Infrainvestointiohjelma on liitteenä (liite 5).

Tilainvestoinnit

Tilapalvelut vastaavat tilahankkeiden hankesuunnittelusta, jossa kerätään tilahankkeen lähtötiedot investointipäätöstä varten. Samassa yhteydessä päätetään hankkeen toteutusmuodosta ja rahoitusmallista. Kaupungin palvelurakennusinvestointien toteuttamiseksi esitetään vuodelle 2025 yhteensä 85,7 milj. euroa. Investointiohjelmissa on esitetty myös konserniyhtiöiden tai pitkäaikaisina vuokrahankkeina toteutettavat kohteet, mutta nämä eivät ole edellä mainitussa summassa mukana. Tilainvestointiohjelman määrärahat vuodelle jakautuvat yli 3 milj. euron nimettyihin investointihankkeisiin yhteensä 60,3 milj. euroa, alle 3 milj. euron pieniin hankkeisiin yhteensä 11,2 milj. euroa ja energiatehokkuusinvestointeihin yhteensä 1,0 milj. euroa. Tilainvestointiohjelmassa taloussuunnitelmakaudelle 2025–2028 on käynnissä olevien ja suunniteltujen kaupungin taseeseen tehtävien tilahankkeiden lisäksi yhtiömuotoisia tilahankkeita kustannusarviolta noin 420,6 milj. euroa, joista on suunnitelmakaudelle jokin päätös sekä pitkäkestoisia vuokrakohteita noin 139,4 milj. euroa. Kustannukset näistä jakautuu vuokran muodossa vuokra-ajalle. Osa tilainvestointiohjelman mahdollisista yhtiömuotoisista yli 3 milj. euron hankkeista on kuitenkin vielä suunnittelu-/valmisteluvaiheessa, jolloin lähtötiedot ovat vielä vaillinaisia, eikä hankkeiden toteutusmuotoa ole päätetty. Summat eivät pidä sisällään leasinghankkeita.

Kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimitilojen rakennuttamisen vastuualue rakennuttaa uudis- ja peruskorjaukset tilainvestointiohjelman mukaisesti niihin kohteisiin, joissa tämä palvelu toimitilojen rakennuttamiselta päätetään hankkia, sillä Kiinteistö Oy Turun monitoimitilat voi myös käyttää muita palveluntarjoajia apunaan, esimerkiksi resurssien riittävyyden takaamiseksi. Uudet tilat toteutetaan kaupungin omistamaan yhtiöön, joka lähtökohtaisesti on Kiinteistö Oy Turun monitoimitilat ja kaupungin toimitilojen rakennuttaminen rakennuttaa lähtökohtaisesti em. kohteet. Oheismateriaalin 3 kohteista Päiväkotien uudistushankkeen elinkaari ja vuokrakohteet sekä kansainvälinen koulu eivät ole tilattuja rakennuttamishankkeita toimitilojen rakennuttamiselta.

Tilainvestointiohjelma on oheismateriaalina 3.

Henkilöstöresurssien käyttö

Kaupunkiympäristön henkilöstösuunnitelman htv-luku kaupungin kestävän kasvun ja pormestariohjelman toteuttamiseksi​ vuonna 2025 on 385,5. Luku alenee sopeutettuna -2,5 htv verrattuna vuoden 2024 talousarvion htv-lukuun ja vuoden 2025 suunnittelulukuun 388. Palkkaratkaisun vuoksi palkkakustannusten kasvun arvioidaan olevan 0,1 milj. euroa. Koko kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden henkilötyövoimasta 25 htv rahoitetaan ulkoisella rahoituksella noin 1,4 milj. euroa sivukuluineen.

Pääosa palvelukokonaisuuden henkilöstöstä sijoittuu kaupunkiympäristölautakunnan alaisuuteen (359 htv, palkat ja palkkiot n. 23,9 milj. euroa).

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan alaisuuteen sijoittuu liikkumispalvelujen palvelualueen seudullisen joukkoliikenteen vastuualueen henkilökunta (22 htv, palkat ja palkkiot n. 1,4 milj. euroa). Seudullinen joukkoliikenne palvelee seitsemää kuntaa, jotka maksavat vähintään 35 % henkilöstökustannuksista. Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnan alaisuuteen sijoittuu seudullisen jätehuoltoviranomaisen henkilöresurssit (4,3 htv, palkat ja palkkiot 0,3 milj. euroa). Lounais-Suomen Jätehuolto Oy vastaa 100 % henkilöstökustannuksista. Rakennus- ja lupalautakunnan alaisuudessa ei ole muita henkilöstökuluja kuin kokouspalkkiot.

Liite 1​Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2025

Liite 2​Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2025

Liite 3​Kaavoitusohjelma

Liite 4​Kiinteistökehitysohjelma

Liite 5​Infrainvestointiohjelma

Oheismateriaali 1​Kansliapäällikön talousarvioluonnos

Oheismateriaali 2​Kiinteistökehityskohteiden tulojen kumulatiivinen kehitys vuosille 2020–2042 ja menojen kumulatiivinen kehitys vuosille 2020–2031 pääoma-arvoin

Oheismateriaali 3​Tilainvestointiohjelma

Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi:

Ehdotus​Kaupunkiympäristölautakunta päättää:​

-​ osaltaan hyväksyä kaupunkiympäristön palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelman (liite 1) vuodelle 2025 ja palvelusuunnitelman (liite 2) vuodelle 2025, ja

-​​ lähettää liitteet 1-5 kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin siten tarkistettuna, että päätösehdotuksen jälkimmäinen ranskalainen viiva muutettiin seuraavaksi:

- merkitä tiedoksi liitteet 3-5 ja lähettää liitteet 1-5 kaupunginhallitukselle käsiteltäväksi.

Päätös asiassa tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

esiKaupunginhallitus
tpvKonsernihallinto, talousohjaus


Liitteet:

Kylk § 341
Liite 1:Kaupunkiympäristön toimintasuunnitelma 2025
Liite 2:Kaupunkiympäristön palvelusuunnitelma 2025
Liite 3:Kaavoitusohjelma
Liite 4:Kiinteistökehitysohjelma
Liite 5:Infrainvestointiohjelma